Gå til innhold

Noen som har ligget i koma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om dere hadde noen opplevelse av "noe" da? Sanset stemmer, eller hva som pågikk rundt? Bilder etc? 

Anonymkode: 3d1f2...e44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte på en seriøs måte. Fint at du er her på prøvetid. Du trenger det tydeligvis siden du svarer som du gjør.  

Skrevet

Moren min har ligget i koma. Jeg var hos henne og satt å snakket vanlig til henne, fortalte henne ting jeg gjorde, ting jeg hadde opplevd osv. 

Når hun lå i koma kunne jeg etterhvert få litt reaksjon hvis jeg f.eks. ba henne klemme hånden min, så gjorde hun det. 

Når hun våknet så kunne hun plutselig stille meg spørsmål om tingene jeg hadde fortalt henne om når hun lå i koma, så det var tydelig at hun hadde oppfattet mye av hva jeg snakket med / til henne om. 

Anonymkode: 6f2d3...c7f

• Liker 10
Skrevet

Nei, husker ikke noe. Men jeg lå bare i to dager, og jeg var neddopet. 

Skrevet

Faren min lå i koma i en uke og han sier han ikke husker noe. Heller ikke fra de første dagene etter at han våknet. 

Selv har jeg ikke vært i koma, men i narkose og hadde helt ville drømmer to av gangene, men det har nok med type medisiner jeg fikk å gjøre. Husker jeg i drømmene skjønte at jeg var i narkose uten å klare å våkne (kjente heller ingenting, altså, jeg var bare glad for å forstå hva som foregikk siden jeg da ikke ble så redd for drømmene).

• Liker 1
Skrevet

Lå noen dager i koma på grunn av sepsis. Fikk virkelig ikke med meg noen ting. Våknet forvirret,  ikke så rart kanskje? Falt jo også i koma hjemme og våknet opp på intensiven. Jeg hørte ting som ikke var reelle og hadde fæle mareritt etter at jeg våknet. Det verste gav seg etter ca 48 timer.

Anonymkode: ab241...970

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Moren min har ligget i koma. Jeg var hos henne og satt å snakket vanlig til henne, fortalte henne ting jeg gjorde, ting jeg hadde opplevd osv. 

Når hun lå i koma kunne jeg etterhvert få litt reaksjon hvis jeg f.eks. ba henne klemme hånden min, så gjorde hun det. 

Når hun våknet så kunne hun plutselig stille meg spørsmål om tingene jeg hadde fortalt henne om når hun lå i koma, så det var tydelig at hun hadde oppfattet mye av hva jeg snakket med / til henne om. 

Hvis hun klemte hånden din, var hun da i koma? Er det mulig?

Anonymkode: 9ebcc...933

Skrevet

Jeg har ikke vært i koma selv, men begge foreldrene mine har det. Dessverre mistet jeg begge, så fikk aldri spurt dem om det. Men jeg husker mamma, når jeg snakket med henne trillet det iblant tårer, og hun klemte ofte på hånda mi. Pappa skjedde det ikke noe på.

Sykepleier sa at de ofte kan høre og at de er hypersensitive for alt av lyder og når man tar på dem.

Hvis du har noen du er glad i som er i koma, så er det kjempefint om du snakker med dem og holder de i hånda osv, for det er en sjanse for at de hører og merker det. ❤️

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i koma pga full narkose. Jeg husker at sykepleierne snakket sammen om meg. Da jeg senere konfronterte dem med det, så mente de at jeg ikke kunne ha oppfattet noe da. Men jeg hadde opplysninger som jeg ikke kunne fått på noen annen måte, så jeg tror ikke det var noe jeg hadde drømt.

• Liker 3
Skrevet
Hulderen skrev (40 minutter siden):

Jeg har vært i koma pga full narkose. Jeg husker at sykepleierne snakket sammen om meg. Da jeg senere konfronterte dem med det, så mente de at jeg ikke kunne ha oppfattet noe da. Men jeg hadde opplysninger som jeg ikke kunne fått på noen annen måte, så jeg tror ikke det var noe jeg hadde drømt.

Da fikk du med deg at de opererte deg også da? 

Anonymkode: 7a872...87b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da fikk du med deg at de opererte deg også da? 

Nei, operasjonen husker jeg ikke, bare samtalen.

Skrevet
Hulderen skrev (50 minutter siden):

Nei, operasjonen husker jeg ikke, bare samtalen.

Da husker du fra nedsoving eller oppvåkning. Har man awareness så får man med seg at de opererer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis hun klemte hånden din, var hun da i koma? Er det mulig?

Anonymkode: 9ebcc...933

Ja, hun var i koma, det er helt og fullt mulig. Det var legene som ba meg prøve å få henne til å klemme hånden min, hun responderte ikke på det når de ba henne om å gjøre det. Det er veldig lenge siden nå, men etter hva jeg husker (og kunne forstå, jeg var et barn på den tiden), så skulle jeg få henne til å gjøre det for at de skulle sjekke om hjernen oppfattet ting (personer rundt osv), og om hun da utførte det. Hun lå i koma i flere uker etter hun begynte å klemme meg i hånden, så det er ingen tvil om at hun var i koma. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ligget i koma i 5 dager. Det var bare et mørke. Oppvåkningen var fæl, men etter noen dager var jeg mer meg selv igjen. Husker ingenting annet enn fra oppvåkningen, at min far sto ved sengekanten på sykehuset, han så så fårete ut. Han var jo glad, det var det første livstegnet etter flere dager med bare dårlige nyheter for familien.

Hadde besøk hver dag, men har ingen minner om å ha oppfattet noe.

Anonymkode: 91323...8a4

• Liker 1
Skrevet
Prøvetiden skrev (9 timer siden):

Hva hadde du forventet? Spørsmålet ditt er rett og slett for kjedelig til at det blir en tråd.

Da hadde du jo ikke trengt å gå inn og svare. Så enkelt er det. Takk til resten. Interessant tema syns jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Lå i koma i 5 døgn. Husker bare at den ene sykepleieren snakket til meg og spurte om jeg hadde vondt. Ikke noe av det de andre i familien hadde sagt eller noe. Men ellers så drømte jeg om farmor som døde noen år før jeg ble syk og at hun skulle passe på meg! Det var spesielt. 

Etter at jeg våknet og kom litt til meg selv igjen fikk jeg vite at det hadde vært nære på 2 ganger. Jeg tror faktisk at den ene gangen var da jeg drømte om farmor og den andre gangen så var det et veldig skarpt lys. 

Anonymkode: d7de0...873

• Liker 5
Skrevet

Lå i koma i 9 dager. Husker ingenting. Ble fortalt av sykepleiere og foreldre at pulsen min sank ved besøk. Husker ikke oppvåkningen, men husker at jeg var utrolig tørst etterpå.

Anonymkode: 770be...f2a

• Liker 1
Skrevet

4 dager i koma pga meningitt, men husker ikke noe annet enn pustebesværet før jeg "forsvant". Hadde også hørselshallusinasjoner, men mulig det var pga høy feber før jeg ble lagt i koma.

Anonymkode: ea807...5d4

• Liker 1
Skrevet

Var i koma i 13 timer, husker ingenting.

Men seks uker etterpå var jeg til kontroll hos nevrologen som undersøkte meg i koma, da han skrapte meg under foten for å sjekke refleks sa jeg «dette har du gjort mot meg før!!», det var et helt underlig flashback, det var noe kjent med hans tyske aksent og det han gjorde. 

Anonymkode: 381a1...602

• Liker 1
Skrevet

Var i koma etter en trafikkulykke. Oppfattet ordene "skal ta av deg buksa" av en behagelig sexy kvinnestemme. Sykepleieren i ambulansen hadde klippet av meg klærne for å sjekke for skader fikk jeg vite senere. Merker jeg har en ting for sykepleiere nå🙂

Anonymkode: 2e063...cab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...