Gå til innhold

Alzenheimer/demens

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har en farfar som har demens... Det begynte for noen år siden, og nå har det kommet ganske langt. I det siste har mormor begynt å rote litt, er lenge siden jeg merket det for første gang. I går sa hun til meg at hun skulle ta det opp med legen fordi hun hadde fått så problemer med å huske. Jeg ble livredd! :( Jeg vil ikke mere sånt i min familie!! Så nå vil jeg samle alt av informasjon og råd her... Hvordan forebygge, hvordan gjøre det bedre? Noe vi kan kjøpe til henne, noe hun bør gjøre, spise osv? Alle råd mottas med takk!

En annen ting er at jeg blir bekymra for at dette er veldig arvelig... Hvis jeg får det både på far- og morssiden liksom, kan mine foreldre og jeg arve dette? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et par tips som er i omløp, som jeg har valgt å leve etter, rett å slett pga at det koster lite (ingenting), og gjør ingen skade, om det har en virkning er derimot ennå ikke avklart.

Spise gurkemeie. Krydder, fungerer bra i ris og lignende, og skal virke forebyggende.

Lecitin. Samme som gurkemeie, er og kjent for å forebygge gallesten.

Unngå kokekar og lignende av aluminium. Aluminium samles opp i hjernen, obduksjoner av senile har visstnok vis at det er en noe høyere opphopning av aluminium hos senile enn friske.

Sørge for B12. Svært mange eldre mangler B12 pga at kroppen ikke tar opp vitaminet via tarmsystemet lenger. Å gjøre det til en rutine å ta en B12 sprøyte et par ganger i året vil for de aller fleste være positivt (jeg kjenner ikke til at det skal være bivirkninger på dette.) Dette er det eneste rådet jeg har i farten som er dokumentert har virkning.

Jeg er usikker på om noen av disse rådene (med unntak av B12 sprøyter, det kan reversere ting til en viss grad) kan hjelpe på det som allerede har brutt ut. At det kan forebygge, og hindre forverring har jeg større håp om.

Dette er alt jeg har nå på rede hånd, men kanskje det hjelper deg i gang på google og lignende?

Skrevet

Alzheimers er ingen enkel sykdom å få i familien nei..

Jeg har vært på en del forelesninger om emnet, og professorene har alltid vært skeptiske til såkalte vidunderkurer fordi de ofte kan virke mer stressende enn velgjørende for de som har alzheimers.

Ville nok heller sørget for å tilrettelegge hverdagen for besteforeldrene dine. Hjemmehjelp er kanskje en ide etterhvert?

Angående alzheimers, ja det går i familier..men det betyr ikke at du eller dine foreldre nødvendigvis kommer til å få det.

Til sist vil jeg bare nevne at jeg har jobbet med mange som har alzheimers, og de har det stort sett veldig bra :)

Skrevet

Jeg tror det er veldig bra å løse kryssord for det gir stimulering av hjernen. :)

Vitaminer er helt sikkert lurt. Omega3.

Ikke få panikk av den grunn, men det er jo alltid lurt å være litt forbredt selv om du sikkert ikke kommer til å få det selv.

Lykke til :)

Skrevet

Trimme hjernen! Kryssord, hjernetrimspill ol. Det tror jeg er sunt.

Da jeg jobbet på dementavdeling var de fleste der enkedamer som hadde satt seg til hjemme etter at manne døde. Radio som surret og gikk og tv som surret og gikk. Lite innput. Derfor tror jeg dette er viktig.

Mange eldre blir også glemske fordi de er dehydrerte og får i seg for lite væske, har urinveisinnfeksjon, jernmangel ol. Det kan være sånne ting også.

Grønn te skal være forebyggende for alzheimer er kommet frem i media sist uke, og om det ikke er det så skader det ikke å drikke det for det er sunt for mye annet.

Skrevet

Det er ikke sikkert mormoren din har Alzheimer selv om hun har begynt å glemme ting. Kanskje hun ikke en gang har blitt mer glemsk enn før, bare at hun er mer oppmerksom på det pga alder og at man derfor ser etter symptomene. Det er jo også normalt å bli LITT surrete når man blir gammel. Men det er jo veldig bra at hun går til legen og finner ut av det.

Dessuten kan alzheimer "forveksles" med ting som lar seg behandle og forebygge, feks feilernæring, depresjon og sikkert mange andre ting. Dersom det viser seg at hun holder på å bli dement bør du prøve å få informasjon om hva slags demens hun har. Hos noen kan høyt blodtrykk over lang tid ødelegge for blodtilførselen i hjernen, dette kan sikkert forebygges i en viss grad.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det er ikke sikkert mormoren din har Alzheimer selv om hun har begynt å glemme ting.  Kanskje hun ikke en gang har blitt mer glemsk enn før, bare at hun er mer oppmerksom på det pga alder og at man derfor ser etter symptomene. Det er jo også normalt å bli LITT surrete når man blir gammel. Men det er jo veldig bra at hun går til legen og finner ut av det.

Dessuten kan alzheimer "forveksles" med ting som lar seg behandle og forebygge, feks feilernæring, depresjon og sikkert mange andre ting. Dersom det viser seg at hun holder på å bli dement bør du prøve å få informasjon om hva slags demens hun har. Hos noen kan høyt blodtrykk over lang tid ødelegge for blodtilførselen i hjernen, dette kan sikkert forebygges i en viss grad.

Hun er bare 66 år... :( Hun har slitt med høyt blodtrykk i alle år! URK

Skrevet

Det er en tragisk sykdom. Jobber med de som har kommet langt i sykdommen. Vi får inn til behandlig gamle som unge. :tristbla:

Vi får ofte posetiv tilbakemeldinger på at faste rutiner fungerer bra. Skal på jobb i helgen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...