ops2 Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 Jeg har plutselig penger på sparekonto, siden jeg og familien ikke har hatt noen turer til utlandet på årevis. Det dreier seg om 100 000+. Ingen forbrukslån. Bør jeg betale inn 100 000 på huslånet, og få mindre formue (på konto ved årsskiftet) eller går det opp i opp med at jeg får mindre lån? Jeg tenker da på hva som lønner seg skattemessig. Mer kontanter, eller mindre lån. Jeg har tenkt å bruke pengene til oppussing, men det er ikke så lett å vite hva jeg skal gjøre, så de blir bare stående.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 Har vel egentlig liten betydning. Men generelt er nedbetaling av lån god sparing. Bedre enn å la penger stå på konto i hvertfall. Fordi lån koster renter, mer renter enn du får på konto. Anonymkode: 0da61...b83 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 Har satt pengene på fond og ikke betalt ned xtra på lån. Det har gitt meget god avkastning og om det bli behov, kan det brukes til å betale lån eller oppussing. Anonymkode: 436c6...0b7 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 Formuen endrer seg ikke. Men så lenge du har nødvendig buffer er nedbetaling av lån den mest lønnsomme helt sikre plasseringen. Alt annet innebærer risiko. Anonymkode: 0bc43...fd5 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 Du plasserer pengene i fond/aksjer. På konto taper de seg og med dagens boliglåns renter vil det også lønne seg og spare ekstra kroner i fond/aksjer kontra boliglånet. Anonymkode: 0e93b...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Hva jeg ville prioritert: 1) Buffer. Har du buffer? Hvis nei, så er 100 000 en bra buffer. 2) Sett pengene i fond. Fond har bedre avkastning enn å betale tilbake boliglånet. 3) Betal ned lånet. Bedre å ha nedbetalt lån enn penger på konto. Du sparer bittelitt skatt på å ha det på konto, men det gjør ikke opp for rentene. Anonymkode: 2e365...75a 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har satt pengene på fond og ikke betalt ned xtra på lån. Det har gitt meget god avkastning og om det bli behov, kan det brukes til å betale lån eller oppussing. Anonymkode: 436c6...0b7 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du plasserer pengene i fond/aksjer. På konto taper de seg og med dagens boliglåns renter vil det også lønne seg og spare ekstra kroner i fond/aksjer kontra boliglånet. Anonymkode: 0e93b...aa2 Skal du sette penger i fond og aksjer så skal du ha et langt tidsperspektiv. Synes det er veldig rart å se at flere her uttaler seg så bastant om at fond og aksjer er riktig når de vet absolutt ingenting om TS sitt tidsperspektiv eller risikovillighet, og heller ikke om belåningsgrad på selve lånet eller jobbsituasjon. Det vitner bare om at folk ikke vet hva de snakker om, det er tross alt ekstremt relevant informasjon om man skal uttale seg. Håper at uerfarne skjønner at bastante råd som dette har absolutt null verdi. Anonymkode: 79a3f...eb7 10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal du sette penger i fond og aksjer så skal du ha et langt tidsperspektiv. Synes det er veldig rart å se at flere her uttaler seg så bastant om at fond og aksjer er riktig når de vet absolutt ingenting om TS sitt tidsperspektiv eller risikovillighet, og heller ikke om belåningsgrad på selve lånet eller jobbsituasjon. Det vitner bare om at folk ikke vet hva de snakker om, det er tross alt ekstremt relevant informasjon om man skal uttale seg. Håper at uerfarne skjønner at bastante råd som dette har absolutt null verdi. Anonymkode: 79a3f...eb7 Dagen i dag viser hvor viktig det er med langtidsperspektiv. På den annen side, løp og kjøp! Blodrød dag i dag og aksjer, fond og crypto er på Black friday tilbud! Anonymkode: 7fc9d...209 3
Knirke Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Skal du sette penger i fond og aksjer så skal du ha et langt tidsperspektiv. Synes det er veldig rart å se at flere her uttaler seg så bastant om at fond og aksjer er riktig når de vet absolutt ingenting om TS sitt tidsperspektiv eller risikovillighet, og heller ikke om belåningsgrad på selve lånet eller jobbsituasjon. Det vitner bare om at folk ikke vet hva de snakker om, det er tross alt ekstremt relevant informasjon om man skal uttale seg. Håper at uerfarne skjønner at bastante råd som dette har absolutt null verdi. Anonymkode: 79a3f...eb7 Hvis du er så erfaren, hvorfor holder du liv i myten om at fond kun er for langsiktig sparing? Risikovillighet er en faktor, ja, men å ha pengene i globalt indeksfond gir mye bedre avkastning på ett år enn å ha de i banken. I banken vil de tape verdi, og det er garantert. Man trenger ikke mye risikovillighet for å spare i fond. TS sier hun vil bruke pengene på oppussing. Si at hun planlegger oppussing til neste år. Si så at alle børsene stuper rett før hun hadde tenkt å ta ut pengene... Ok, da vil kanskje fondene være verd mindre enn da hun kjøpte dem. Javel, så utsetter man oppussingen et år, i verste fall to. Det er liksom det verste som kan skje. TS: Jeg har et fond (globalt indeksfond) som er øremerket oppussing, og jeg har tenkt å bruke pengene de neste to årene. På 8 måneder har det steget med 4%, og det er inkludert et større fall de siste tre månedene. På en sparekonto er du heldig om du får 1% rente på ett år. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Du bør betale ned på lånet, det lønner seg på lengre sikt. Om du velger å ha pengene på bankkonto, så vil du tape penger på grunn av inflasjon. Anonymkode: acb18...0e5 3
Gjest HegeMarie Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 Knirke skrev (1 time siden): Hvis du er så erfaren, hvorfor holder du liv i myten om at fond kun er for langsiktig sparing? Risikovillighet er en faktor, ja, men å ha pengene i globalt indeksfond gir mye bedre avkastning på ett år enn å ha de i banken. I banken vil de tape verdi, og det er garantert. Man trenger ikke mye risikovillighet for å spare i fond. TS sier hun vil bruke pengene på oppussing. Si at hun planlegger oppussing til neste år. Si så at alle børsene stuper rett før hun hadde tenkt å ta ut pengene... Ok, da vil kanskje fondene være verd mindre enn da hun kjøpte dem. Javel, så utsetter man oppussingen et år, i verste fall to. Det er liksom det verste som kan skje. TS: Jeg har et fond (globalt indeksfond) som er øremerket oppussing, og jeg har tenkt å bruke pengene de neste to årene. På 8 måneder har det steget med 4%, og det er inkludert et større fall de siste tre månedene. På en sparekonto er du heldig om du får 1% rente på ett år. Det er en reell mulighet at en korreksjon vil bli stor og langvarig. Det er ikke alltid det spretter opp igjen med en gang. At du har 4% på 8 måneder betyr ingenting. Et skikkelig krasj kan føre til at du ligger i rødt i flere år. Derfor er fond bare anbefalt for langtidssparing 5+ år.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 hva med å spare de på høyrente? kanskje dere etterhvert skal kjøpe ny bil - da er de pengene gode å ha på sparing. Eller bygge buffer til oppussing, evt sett inn på pensjonssparing (noen banker har eksempelvis pensjonssparing med fond). Nedbetaling av lån korter ned på tid for nedbetaling. det gir også økt ramme på et fleksilån. sånn sett vil man ogås ha lavere gjeld, som medfører mindre fratrekk for gjeld mot formue. samtidig er det jo alltids greit å ha mindre i lån med tanke på å skulle kjøpe seg noe nytt eller være gjeldfri før pensjonstilværelsen. Anonymkode: 6074c...38f 1
Knirke Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 7 minutter siden, HegeMarie said: Det er en reell mulighet at en korreksjon vil bli stor og langvarig. Det er ikke alltid det spretter opp igjen med en gang. At du har 4% på 8 måneder betyr ingenting. Et skikkelig krasj kan føre til at du ligger i rødt i flere år. Derfor er fond bare anbefalt for langtidssparing 5+ år. Anbefales av hvem? Det er lov til å tenke sjæl. Vi snakker om tross alt om fond her, globale indeksfond, ikke enkeltaksjer eller bransjefond. Snakker vi om enkeltaksjer er diskusjonen en helt annen. 1
Gjest HegeMarie Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 Knirke skrev (3 minutter siden): Anbefales av hvem? Det er lov til å tenke sjæl. Vi snakker om tross alt om fond her, globale indeksfond, ikke enkeltaksjer eller bransjefond. Snakker vi om enkeltaksjer er diskusjonen en helt annen. Anbefales av profesjonelle. Fond er ikke sikker avkastning bare fordi vi har levd i en boble hvor alt bare går opp, opp, opp år etter år. Markedet er overpriset nå og det er fullt mulig og sannsynlig at det vil bli mye dårligere tider fremover.
Knirke Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Just now, HegeMarie said: Anbefales av profesjonelle. Fond er ikke sikker avkastning bare fordi vi har levd i en boble hvor alt bare går opp, opp, opp år etter år. Markedet er overpriset nå og det er fullt mulig og sannsynlig at det vil bli mye dårligere tider fremover. Profesjonelle hvem? Link?
Gjest HegeMarie Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 Dette er ganske basic. Du vil finne lignende advarsler på de fleste sider som tilbyr fondssparing. Men fant denne nå: https://www.fondsfinans.no/fondssparing/
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skal du sette penger i fond og aksjer så skal du ha et langt tidsperspektiv. Synes det er veldig rart å se at flere her uttaler seg så bastant om at fond og aksjer er riktig når de vet absolutt ingenting om TS sitt tidsperspektiv eller risikovillighet, og heller ikke om belåningsgrad på selve lånet eller jobbsituasjon. Det vitner bare om at folk ikke vet hva de snakker om, det er tross alt ekstremt relevant informasjon om man skal uttale seg. Håper at uerfarne skjønner at bastante råd som dette har absolutt null verdi. Anonymkode: 79a3f...eb7 Jeg delte av min egen erfaring og ja, det er selvsagt snakk om et langt tidsperspektiv. Ts nevnte heller ikke noe om når pengene skal brukes i HI. Jeg har riktignok lite erfaring med fondsparing, men har hittil hatt mellom 19-20% avkasting på koronapengene mine. Like lite kunnskap har jeg på akskjer også, men jaggu fikk jeg over 100% fortjeneste bare det siste året. Det var penger som skulle vært brukt til ferier i utlandet😂 Anonymkode: 436c6...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Vi fokuserer på å betale ned boliglån. Men 100k på sparekonto er ikke mye, fint å ha litt buffer. Så vi har jo et par hundre på sparekonto, men utover det går alt ekstra i lånet. Anonymkode: 80bbd...078 1
Knirke Skrevet 27. november 2021 #19 Skrevet 27. november 2021 13 hours ago, HegeMarie said: Dette er ganske basic. Du vil finne lignende advarsler på de fleste sider som tilbyr fondssparing. Men fant denne nå: https://www.fondsfinans.no/fondssparing/ Det står ikke ett eneste ord om at man må spare i minst 5 år. Tvert imot, de kommer med anbefalinger om fond med horisont på 2 år. Så lenge man ikke MÅ ha ut pengene kjapt er fond den mest lønnsomme måten å spare på. Type fond avhenger selvfølgelig av risikovillighet og tidshorisont. 1
Gjest HegeMarie Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 Knirke skrev (2 timer siden): Det står ikke ett eneste ord om at man må spare i minst 5 år. Tvert imot, de kommer med anbefalinger om fond med horisont på 2 år. Så lenge man ikke MÅ ha ut pengene kjapt er fond den mest lønnsomme måten å spare på. Type fond avhenger selvfølgelig av risikovillighet og tidshorisont. De anbefaler minst 5-7 års sparehorisont på aksjefond, og RENTEFOND for kortere sparing. Rentefond har lavere risiko/avkastning enn aksjefond men er bedre enn penger på konto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå