Gå til innhold

Økning i bivirkninger hos barn (Legemiddelverket)

Tunique

Anbefalte innlegg

Lana01 skrev (6 minutter siden):

Kan være denne.

https://www.bmj.com/content/374/bmj.n2157

Når man lar viruset herje fritt blant barn og unge, og veldig mange ikke er vaksiner, vil man måtte regne med at mange barn og unge vil slite med long covid. Vi ser også at noen sliter mer  et år etter smitte, og ingen kan si noe sikkert om når de vil bli bedre, eller om de blir helt friske., og det er bekymringsfullt 

Igjen, veldig usikre resultat fra forskningen du lenker til:

This preliminary analysis included 3065 young people who had tested positive for SARS-CoV-2 and a matched cohort of 3739 who had tested negative. Both groups completed detailed questionnaires three months after their test.

The researchers found that 15 weeks after their PCR test 66.5% of people who had tested positive and 53.3% of those who had tested negative had one or more symptoms. About 30% of those who had tested positive for covid-19 had three or more symptoms, compared with 16% of those who tested negative. This enabled the researchers to conclude that 14% of people who test positive for covid have persistent symptoms.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Pivot said:

This preliminary analysis included 3065 young people who had tested positive for SARS-CoV-2 and a matched cohort of 3739 who had tested negative. Both groups completed detailed questionnaires three months after their test.

The researchers found that 15 weeks after their PCR test 66.5% of people who had tested positive and 53.3% of those who had tested negative had one or more symptoms. About 30% of those who had tested positive for covid-19 had three or more symptoms, compared with 16% of those who tested negative. This enabled the researchers to conclude that 14% of people who test positive for covid have persistent symptoms.

Du baserer jo hele din tolkning av tall på dine egne anekdotiske beviser, hvorfor gidder du i det hele tatt å argumentere for noe når du flakker frem og tilbake mellom studier, land, bivirkninger, innleggelser vs smitte osv.

Det at du kjenner noen som har hatt bivirkninger er trist, tallenes tale viser at uvaksinerte legges inn oftere, ligger lengre, dør oftere og tar opp flere ressurser i helsevesenet. Det er større mulighet, statistisk sett, å få long covid enn det er å få alvorlige bivirkninger. Det å vri å vende på dette for å prøve å tolke noe som kan passe ditt standpunkt er uetisk.

Fra Polen idag:

Inne på Wojskowy-sykehuset ligger det tolv coronapasienter i koma.

– Alle disse pasientene er kritisk syke. Og alle er uvaksinerte, forteller legen Bartosz Rustecki.

– Hva syns du om det?

– De er idioter. Hva annet kan jeg si?

Han anslår at kun 20 prosent av pasientene som havner i respirator, kommer til å overleve.

– Under de forrige coronabølgene så hadde vi medfølelse for pasientene fordi vi ikke kunne hjelpe dem, men denne situasjonen kunne vært unngått. Disse menneskene burde vært vaksinert, da ville de ikke vært her.

Det er et megaproblem at folk fyller hodene til andre med tvil når dette går utover valgene de tar for egen helse. Å så tvil over noe som direkte hjelper folk med å overleve er uetisk.

Endret av Anonio
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (7 minutter siden):

Du baserer jo hele din tolkning av tall på dine egne anekdotiske beviser, hvorfor gidder du i det hele tatt å argumentere for noe når du flakker frem og tilbake mellom studier, land, bivirkninger, innleggelser vs smitte osv.

Det at du kjenner noen som har hatt bivirkninger er det trist, tallenes tale viser at uvaksinerte legges inn oftere, ligger lengre, dør oftere og tar opp flere ressurser i helsevesenet. Det er større mulighet, statistisk sett, å få long covid enn det er å få alvorlige bivirkninger. Det å vri å vende på dette for å prøve å tolke noe som kan passe ditt standpunkt er uetisk.

Fra Polen idag:

Det er et megaproblem at folk fyller hodene til andre med tvil når dette går utover valgene de tar for egen helse. Å så tvil over noe som direkte hjelper folk med å overleve er uetisk.

Du mener det, ja? Da er jeg spent på å høre din tolkning av de nevnte tallene... 

Endret av Pivot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (31 minutter siden):

Nei det er gjort kontrollgruppe og forskjellen er markant. Greit å markere hele.

weeks after their PCR test 66.5% of people who had tested positive and 53.3% of those who had tested negative had one or more symptoms. About 30% of those who had tested positive for covid-19 had three or more symptoms, compared with 16% of those who tested negative. This enabled the researchers to conclude that 14% of people who test positive for covid have persistent symptoms.

Det er sånne holdninger som gjør at barn ( og voksne)  ikke blir trodd, og det er trist. 

Kjenner ei jente med long covid. Hun har blant annet slitt med hodepine. Heldigvis  er de fleste symptomene bedret seg, eller borte, Hun slitet forsatt med høy puls , setter fysisk aktivitet.10 mnd etter smitte Heldigvis har hun en lærer  som forstår og som tar det på alvor, og også fastlegen. 

Endret av Lana01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (12 timer siden):

Når man har norske tall tilgjengelig så bør man i det minste inkludere dem i totalvurderingen, ja. 

160 av noen og 80 000 smittede barn og unge har vært innlagt, hvorav 1/3 av disse var barn under 1 år som man har lav terskel for å legge inn. Barn har vanligvis kort liggetid. Hvorfor vil du se antall innlagte smittede barn opp mot antall innlagte barn som følge av vaksinebivirkning? Jeg har ikke tall for det siste, men det vil uansett ikke skape inntrykk av at Covid-19 er særlig farlig for barn i hvert fall.

Og det legges vanligvis inn flere hundre barn grunnet influensa hver eneste vinter, og så kommer RS viruset i TILLEGG til det......

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pivot said:

Du mener det, ja? Da er jeg spent på å høre din tolkning av de nevnte tallene... 

Les studien om igjen, les om kontrollgruppe og forskjeller. At du ikke gidder å lese hele studien og forordene må du stå for selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pivot skrev (10 timer siden):

Vis gjerne til kilder for dette. 

Her er noen linker.

With long COVID, many kids suddenly find themselves struggling to keep up with their schoolwork or skipping sports. Others can’t sleep or have difficulty walking, while yet others struggle with aches and pains, breathlessness, dizziness, and other troubling symptoms.

Affected children and teens have reported fatigue, brain fog, anxiety, joint pain, headache, and sore throat, among other symptoms—all varying in intensity and duration, in some cases lasting for months. 

https://www.yalemedicine.org/news/long-covid-in-kids

Most of the people we spoke to told us that ever since they contracted COVID-19, they have been experiencing irregular periods, unusual clotting of their period blood, or worsened premenstrual syndrome (PMS).

Several people told us that they were worried about an unusual amount of clots in their menstrual discharge or about unusually large clots in the blood.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/long-covid-and-periods-the-unspoken-impact-on-female-well-being

When researchers compared menstrual cycle length during COVID-19 to an individual’s normal cycle length, they found that 50 out of 177 people (28 percent) had changes in their menstrual cycle. Most experienced a longer-than-normal cycle during their illness, although some had a shorter cycle.

https://www.healthline.com/health/menstruation/can-covid-affect-your-period

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Pivot said:

Ingenting på norsk, altså? FHI sier jo dette, ang. sykdom og senvirkninger hos barn:

Symptomer på covid-19 hos barn

Barn som får covid-19 har oftest et lett forløp. Symptomene er vanligvis milde og kortvarige, og kan være vanskelige å skille fra andre luftveisinfeksjoner.

Senfølger av covid-19 hos barn 

Foreløpig viser undersøkelser at det er liten risiko for senfølger av mild covid-19 sykdom hos barn og unge selv om det fortsatt er begrenset kunnskap. Studier av barn og ungdom som inkluderer kontrollgrupper har vist at både de som får påvist covid-19 og de som ikke får påvist covid-19 kan ha symptomer i etterkant av mild infeksjon. Norske registerdata viser at ved mild covid-19 sykdom hos barn og unge er det få som har behov for kontakt med helsetjenesten etter gjennomgått infeksjon. Analysene omfattet alle testede barn og unge under 18 år i Norge som er sammenlignet med tilfeldig utvalgte kontroller, ca. 700.000 personer totalt.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/

Jeg vil minne om at du for en uke siden kritiserte FHI's tall angående inleggelser, vaksinerte vs uvaksinerte, alder og ressursbruk. Du har nå altså gått tilbake på dette, og vil kun ha tall fra FHI? Vanskelig å forstå ditt standpunkt når det veksler som vinden.

Du har tidligere bedt om tall angående inleggelser og vaksinerte vs uvaksinerte, uten at man fikk lov til å bruke FHI som kilde. Nå er det visst rapporter fra utlandet og WHO som det ikke er lov til å bruke.

Endret av Anonio
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (7 minutter siden):

Nei det er gjort kontrollgruppe og forskjellen er markant. Greit å markere hele.

weeks after their PCR test 66.5% of people who had tested positive and 53.3% of those who had tested negative had one or more symptoms. About 30% of those who had tested positive for covid-19 had three or more symptoms, compared with 16% of those who tested negative. This enabled the researchers to conclude that 14% of people who test positive for covid have persistent symptoms.

Det er sånne holdninger som gjør at barn ( og voksne)  ikke blir trodd, og det er trist. 

Kjenner ei jente med long covid. Hun har blant annet slitt med hodepine. Heldigvis  er de fleste symptomene bedret seg, eller borte, Hun slitet forsatt med høy puls , setter fysisk aktivitet.10 mnd etter smitte Heldigvis har hun en lærer  som forstår og som tar det på alvor, og også fastlegen. 

Jeg tok riktignok med alt dette i sitatet mitt, åpent for alle til å lese. Jeg forstår hva som står der, men leser konklusjonen annerledes enn det du gjør, merkelig nok. 

Av rapporten kan man også lese dette:

The high numbers of young people who tested negative reporting symptoms at 15 weeks may be explained by tiredness being common in this age group generally and the survey period coinciding with the return of school after lockdown and a likely increase in non-covid infections.

Merkelig antydning av forskerne. Da kan jo dette like gjerne være årsaken til symptomer blant de med positiv test også? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (10 minutter siden):

Og det legges vanligvis inn flere hundre barn grunnet influensa hver eneste vinter, og så kommer RS viruset i TILLEGG til det......

Ja, lite fokus på disse sykdommene og følgene av dette for barn og unge. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for innleggelse er større ved covid, enn etter vaksinen. Også i yngre aldersgrupper.

Aldersgruppe Smittede (anslag) Innlagte Hvor mange innlegges?
Over 80 år 1 653 152 En av 11
70-79 år 2 431 138 En av 18
60-69 år 1 964 99 En av 20
40-59 år 22 985 280 En av 82
20-39 år 34 322 157 En av 218
0-19 år 62 962 32 En av 1967 smittede
Anslaget over smittede er usikkert, og baserer seg på at nesten halvparten av smitten ikke bli diagnostisert med pcr-test. FHI anslår at totalt 128.000 ble smittet fra 1. august til 1. november.

https://www.aftenposten.no/norge/i/5GoEnE/et-viktig-lyspunkt-i-pandemien-langt-faerre-koronapasienter-enn-frykte

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 minutter siden):

Jeg vil minne om at du for en uke siden kritiserte FHI's tall angående inleggelser, vaksinerte vs uvaksinerte, alder og ressursbruk. Du har nå altså gått tilbake på dette, og vil kun ha tall fra FHI? Vanskelig å forstå ditt standpunkt når det veksler som vinden.

Jeg kritisere ikke tallene, men tallfremstillingen. Det er jo i tallene at man kan finne informasjon om ulike sammenhenger. Jeg har benyttet tall fra FHI hele tiden, jeg. Jeg leser også tallene som legges til grunn for i forskningen som presenteres her, der det er mulig å finne tallene, selvsagt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (9 minutter siden):

Risikoen for innleggelse er større ved covid, enn etter vaksinen. Også i yngre aldersgrupper.

Aldersgruppe Smittede (anslag) Innlagte Hvor mange innlegges?
Over 80 år 1 653 152 En av 11
70-79 år 2 431 138 En av 18
60-69 år 1 964 99 En av 20
40-59 år 22 985 280 En av 82
20-39 år 34 322 157 En av 218
0-19 år 62 962 32 En av 1967 smittede
Anslaget over smittede er usikkert, og baserer seg på at nesten halvparten av smitten ikke bli diagnostisert med pcr-test. FHI anslår at totalt 128.000 ble smittet fra 1. august til 1. november.

https://www.aftenposten.no/norge/i/5GoEnE/et-viktig-lyspunkt-i-pandemien-langt-faerre-koronapasienter-enn-frykte

Vel, da var det jo fint at du samtidig med denne uttalelsen la ved en tabell som viser hvor sjelden de yngre smittede blir innlagt sammenlignet med eldre smittede. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (32 minutter siden):

Les studien om igjen, les om kontrollgruppe og forskjeller. At du ikke gidder å lese hele studien og forordene må du stå for selv.

Studien har jeg lest, jo. Nå venter jeg på din tolkning av tallene. Her er det du siterte meg på, da du sa at min tolkning av tallene var basert på anekdotiske beviser:

Pivot skrev (1 time siden):

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pivot said:

Jeg kritisere ikke tallene, men tallfremstillingen. Det er jo i tallene at man kan finne informasjon om ulike sammenhenger. Jeg har benyttet tall fra FHI hele tiden, jeg. Jeg leser også tallene som legges til grunn for i forskningen som presenteres her, der det er mulig å finne tallene, selvsagt. 

I ditt argument sist uke brukte du rapporter fra andre land som begrunnelse for at du synes vaksinen har mange bivirkninger. Du kritiserer her folk for å bruke rapporter og forskning fra andre land. Tallfremmstillingen og tankerekken din er tydeligvis annerledes hver gang du skal argumentere for poengene dine, og kildene du krever av og kritiserer dine motparter for, fremstiller du på samme tid med bravur uten å tenke på det du selv har sagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (12 minutter siden):

Vel, da var det jo fint at du samtidig med denne uttalelsen la ved en tabell som viser hvor sjelden de yngre smittede blir innlagt sammenlignet med eldre smittede. 

Det viser jo tabellen også? En av 1967 smittede er betydelig mindre enn en av 218 eller 1 av 82. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonio skrev (3 minutter siden):

I ditt argument sist uke brukte du rapporter fra andre land som begrunnelse for at du synes vaksinen har mange bivirkninger. Du kritiserer her folk for å bruke rapporter og forskning fra andre land. Tallfremmstillingen og tankerekken din er tydeligvis annerledes hver gang du skal argumentere for poengene dine, og kildene du krever av og kritiserer dine motparter for, fremstiller du på samme tid med bravur uten å tenke på det du selv har sagt.

Hvilke rapporter var det, og når har jeg sagt at man ikke kan bruke forskning fra utlandet? Data fra andre land er derimot ikke nødvendigvis direkte overførbare til Norge, og når man i tillegg har norske data man kan forholde seg til så bør jo disse vektlegges mest for å kunne si noe om norske forhold. 

Resten av innlegget ditt er bare tull.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (2 minutter siden):

Det viser jo tabellen også? En av 1967 smittede er betydelig mindre enn en av 218 eller 1 av 82. 

Tabellen viser jo at jo yngre man er desto mindre er sjansen for å bli innlagt dersom man blir smittet. Og det er i de yngste aldersgruppene at man finner de fleste uvaksinerte.. Men kanskje jeg ikke forstod hva du forsøkte å si med disse tallene?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Pivot said:

Hvilke rapporter var det, og når har jeg sagt at man ikke kan bruke forskning fra utlandet? Data fra andre land er derimot ikke nødvendigvis direkte overførbare til Norge, og når man i tillegg har norske data man kan forholde seg til så bør jo disse vektlegges mest for å kunne si noe om norske forhold. 

Resten av innlegget ditt er bare tull.

F. eks her hvor du bruker en studie i Lancet Infectious Diseases for å underbygge poenget ditt:

Pivot.thumb.PNG.b06011bdfe51ae69e96f63ebba5eff25.PNG

Jeg går ut for at du er like kritisk til utenlandske kilder når det gjelder deg selv, som du er når andre bruker dem?

Her er forøvrig studien du linket til i TV2-nyheten i din post: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

Og her, tidligere idag, utrykker du at du synes det er synd at noen ikke bruker Norske kilder:

1196685647_Pivot2.thumb.PNG.608e2debc93e9d672b4c1fb8c6ed9835.PNG

Poenget mitt med dette er at når man hele tiden skal vri og vende på ting for å passe et syn som ikke er statistisk eller vitenskaplig basert så fanger man seg selv i et nett. Typen som sitter i en presentasjon og sier "Hvorfor er det ikke en annen y-akse på denne grafen!?" fordi de er tomme for argumenter og/eller ikke forstår.

Endret av Anonio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (5 minutter siden):

F. eks her hvor du bruker en studie i Lancet Infectious Diseases for å underbygge poenget ditt:

Pivot.thumb.PNG.b06011bdfe51ae69e96f63ebba5eff25.PNG

Jeg går ut for at du er like kritisk til utenlandske kilder når det gjelder deg selv, som du er når andre bruker dem?

Her er forøvrig studien du linket til i TV2-nyheten i din post: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

Og her, tidligere idag, utrykker du at du synes det er synd at noen ikke bruker Norske kilder:

1196685647_Pivot2.thumb.PNG.608e2debc93e9d672b4c1fb8c6ed9835.PNG

Jeg leser all forskning kritisk, jeg. Både forskning fra Norge og utlandet. Den studien som Nakstad kommenterer var jo forskning som viser til at man ikke nødvendigvis kan si noe bastant mht smitte og videresmitte, altså et motsvar til en bastant påstand fra den jeg siterte. At man har fasiten for noe vedr. dette har jeg aldri hevdet.

Slitsomt at du ikke skjønner poenget med kritisk lesning av forskning, og hvorfor jeg stiller spørsmålstegn ved at folk vektlegger forskning fra utlandet når vi har data for Norge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...