Tunique Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 (endret) 40 % økning i antall mendinger om alvorlige bivirkninger hos barn i alderen 12-17 år siden rapporten 26. oktober, og 26,63 % økning siden forrige rapport for to uker siden, i følge Legemiddelverkets bivirkningsrapporter. Det er nå også registrert og saksbehandlet 100 meldinger om hjerteproblemer blant mottagere i alderen 12-29 https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20211125 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf Endret 25. november 2021 av Tunique 6
kermit123 Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 Hvor stor økning i antall vaksinerte siden rapporten 26 oktober? 4
Sommerkommer Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 Tunique skrev (15 minutter siden): 40 % økning i antall mendinger om alvorlige bivirkninger hos barn i alderen 12-17 år siden rapporten 26. oktober, og 26,63 % økning siden forrige rapport for to uker siden, i følge Legemiddelverkets bivirkningsrapporter. Det er nå også registrert og saksbehandlet 100 meldinger om hjerteproblemer blant mottagere i alderen 12-29 https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20211125 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf Snakk om å bare klippe inn noe helt tilfeldig. Det er 35 meldte tilfeller i aldersgruppen 12-17 fordelt på over 300 tusen doser satt 7
Tussa84 Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 Tunique skrev (20 minutter siden): 40 % økning i antall mendinger om alvorlige bivirkninger hos barn i alderen 12-17 år siden rapporten 26. oktober, og 26,63 % økning siden forrige rapport for to uker siden, i følge Legemiddelverkets bivirkningsrapporter. Det er nå også registrert og saksbehandlet 100 meldinger om hjerteproblemer blant mottagere i alderen 12-29 https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20211125 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf Hva i hel.... Det er totalt 22 personer i Norge under 50 år som har dødd av eller med Covid. Så ser vi disse bivirkningene som ingen forstår mekanismen bak. Snart lirer vel en eller annen idiot av seg noe om at det skyldes "sterk immunrespons". Dette er hjerteskjærende. 14
Example Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 Tussa84 skrev (1 minutt siden): Hva i hel.... Det er totalt 22 personer i Norge under 50 år som har dødd av eller med Covid. Så ser vi disse bivirkningene som ingen forstår mekanismen bak. Snart lirer vel en eller annen idiot av seg noe om at det skyldes "sterk immunrespons". Dette er hjerteskjærende. Eller kommer med saksopplysningen om at dette er langt vanligere blant smittede ungdom enn vaksinerte ungdom. Da faller gjerne omtanken for dem bort, for det farlige er jo at de har fått dette etter vaksinering. 8
Pivot Skrevet 25. november 2021 #6 Skrevet 25. november 2021 Example skrev (3 minutter siden): Eller kommer med saksopplysningen om at dette er langt vanligere blant smittede ungdom enn vaksinerte ungdom. Da faller gjerne omtanken for dem bort, for det farlige er jo at de har fått dette etter vaksinering. Har du kilde til dette? 9
Example Skrevet 25. november 2021 #7 Skrevet 25. november 2021 Pivot skrev (1 minutt siden): Har du kilde til dette? https://www.newscientist.com/article/mg25133462-800-myocarditis-is-more-common-after-covid-19-infection-than-vaccination/ Sitat Now a study in the US has analysed how often myocarditis occurs following infection with the coronavirus. Researchers analysed the records of healthcare organisations that cover a fifth of the US population. They found that, during the first 12 months of the pandemic, males aged 12 to 17 were most likely to develop myocarditis within three months of catching covid-19, at a rate of about 450 cases per million infections. This compares with 67 cases of myocarditis per million males of the same age following their second dose of a Pfizer/BioNTech or Moderna vaccine, according to figures from the US Advisory Committee on Immunization Practices. Researchers added together cases after first and second doses to reach a total rate of 77 cases per million in this male age group triggered by vaccination, a sixth that seen after infection. 5
Zikkzakk Skrevet 25. november 2021 #8 Skrevet 25. november 2021 Tussa84 skrev (3 minutter siden): Hva i hel.... Det er totalt 22 personer i Norge under 50 år som har dødd av eller med Covid. Så ser vi disse bivirkningene som ingen forstår mekanismen bak. Snart lirer vel en eller annen idiot av seg noe om at det skyldes "sterk immunrespons". Dette er hjerteskjærende. Du mener at det er like alvorlig å få perikarditt som å dø av covid? Eller å bli så alvorlig syk at en havner på respirator med covid om man så overlever det med de ettervirkningene det innebærer for et menneske? Jeg har selv hatt perikarditt og kan derfor si at det var veldig langt i fra det verste jeg har vært igjennom for å si det sånn, og jeg har ikke akkurat vært døden nær noen gang i mitt liv heller. Det var veldig ubehagelig spesielt den ene dagen og jeg måtte selvsagt ta det med ro, men det kan i grunn ikke engang sammenlignes med å måtte bli lagt på respirator med covid eller holde på å dø. Når man hører historiene til en del av de som ikke ble regnet som alvorlig syk med covid i det hele tatt og var hjemme og at de hadde det helt jævlig med pusten osv så kan ikke det heller sammenlignes med en liten perikarditt. Eller de som har fått POTS for eksempel som følge av covid. Hvis du mener det ikke er immunresponsen som fører til perikarditt, hva mener du er årsaken? Siden du tenker at de som tror det skyldes immunrespons er idioter altså, så regner jeg med at du vet fasiten og kan redegjøre for den? 8
Pivot Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 Example skrev (2 minutter siden): https://www.newscientist.com/article/mg25133462-800-myocarditis-is-more-common-after-covid-19-infection-than-vaccination/ Ingenting på norsk, altså? FHI sier jo dette, ang. sykdom og senvirkninger hos barn: Symptomer på covid-19 hos barn Barn som får covid-19 har oftest et lett forløp. Symptomene er vanligvis milde og kortvarige, og kan være vanskelige å skille fra andre luftveisinfeksjoner. Senfølger av covid-19 hos barn Foreløpig viser undersøkelser at det er liten risiko for senfølger av mild covid-19 sykdom hos barn og unge selv om det fortsatt er begrenset kunnskap. Studier av barn og ungdom som inkluderer kontrollgrupper har vist at både de som får påvist covid-19 og de som ikke får påvist covid-19 kan ha symptomer i etterkant av mild infeksjon. Norske registerdata viser at ved mild covid-19 sykdom hos barn og unge er det få som har behov for kontakt med helsetjenesten etter gjennomgått infeksjon. Analysene omfattet alle testede barn og unge under 18 år i Norge som er sammenlignet med tilfeldig utvalgte kontroller, ca. 700.000 personer totalt. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/ 8
Bendie Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 Her er det dratt samen aldersgrupper, hvorfor? I gruppen 12-17 år er det 35 alvorlige meldte tilfeller og leser en biten som omhandler alvorlige bivirkninger i denne aldersgruppen skyldes 2 stk myokarditt eller pericarditt. 5
Lana01 Skrevet 25. november 2021 #11 Skrevet 25. november 2021 Pivot skrev (6 minutter siden): Ingenting på norsk, altså? FHI sier jo dette, ang. sykdom og senvirkninger hos barn: Symptomer på covid-19 hos barn Barn som får covid-19 har oftest et lett forløp. Symptomene er vanligvis milde og kortvarige, og kan være vanskelige å skille fra andre luftveisinfeksjoner. Senfølger av covid-19 hos barn Foreløpig viser undersøkelser at det er liten risiko for senfølger av mild covid-19 sykdom hos barn og unge selv om det fortsatt er begrenset kunnskap. Studier av barn og ungdom som inkluderer kontrollgrupper har vist at både de som får påvist covid-19 og de som ikke får påvist covid-19 kan ha symptomer i etterkant av mild infeksjon. Norske registerdata viser at ved mild covid-19 sykdom hos barn og unge er det få som har behov for kontakt med helsetjenesten etter gjennomgått infeksjon. Analysene omfattet alle testede barn og unge under 18 år i Norge som er sammenlignet med tilfeldig utvalgte kontroller, ca. 700.000 personer totalt. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/ Hvorfor trenger du det på norsk? Slike betennelsetilstander (i en kortvarig og ild form) har man sett som meget sjelden bivirkning hos ungdommer og unge voksne etter mRNA-vaksine, og da oftest etter 2. dose. Det er viktig å huske at f.eks. myokarditt ifm. Covid-19 er langt hyppigere enn myokarditt etter mRNA-vaksine hos barn og unge. https://ehandboken.ous-hf.no/document/136830 9
Bendie Skrevet 25. november 2021 #12 Skrevet 25. november 2021 (endret) Totalt sett er det satt 8 031 000 doser. Det er meldt inn totalt 5095 alvorlige bivirkninger. Altså 0,063% av satte doser. Endret 25. november 2021 av Bendie Rettelse 7
Pivot Skrevet 25. november 2021 #13 Skrevet 25. november 2021 (endret) Lana01 skrev (10 minutter siden): Hvorfor trenger du det på norsk? Slike betennelsetilstander (i en kortvarig og ild form) har man sett som meget sjelden bivirkning hos ungdommer og unge voksne etter mRNA-vaksine, og da oftest etter 2. dose. Det er viktig å huske at f.eks. myokarditt ifm. Covid-19 er langt hyppigere enn myokarditt etter mRNA-vaksine hos barn og unge. https://ehandboken.ous-hf.no/document/136830 Fordi vi bor i Norge, og FHI baserer sitt utsagn på norske registerdata. Hvorfor tror du ikke på det som FHI sier mht risiko hos barn og unge ved koronasmitte? Og hvilke data er grunnlag for utsagnet i din kilde? Jeg fant ikke informasjon om det. Endret 25. november 2021 av Pivot 10
Lana01 Skrevet 25. november 2021 #14 Skrevet 25. november 2021 (endret) Pivot skrev (16 minutter siden): Fordi vi bor i Norge, og FHI baserer sitt utsagn på norske registerdata? Hvorfor tror du ikke på det som FHI sier mht risiko for barn og unge ved koronasmitte? Og hvilke data er grunnlag for utsagnet i din kilde? Jeg fant ikke informasjon om det. Nei jeg stoler ikke på FHI ang risikovurdering , barn og unge , mener de har gjort flere feilvurderinger i forhold til korona situasjonen. Det er gjort mye forskning ang long covid også blant barn., og her WHO er dypt bekymret. Og flere land tar dette på alvor bla UK . En gruppe ansatte ved Folkehelseinstituttet ba forskere ved Universitetet i Bergen endre deler av konklusjonen i en studie om barn og koronasmitte. – Jeg ble jo irritert, sier professoren bak studien. https://www.nrk.no/norge/fhi-leger-ba-forskere-endre-konklusjon-i-studie-om-barnesmitte-1.15703308 Når det gjelder utsagnet er det gjort flere studier i forhold til dette, som bla @Example viser til, men det blir vanskelig når du kun vil høre det fra FHI. Endret 25. november 2021 av Lana01 8
Pivot Skrevet 25. november 2021 #15 Skrevet 25. november 2021 Lana01 skrev (1 minutt siden): Nei jeg stoler ikke på FHI ang risikovurdering og barn og ung , mener de har gjort flere feilvurderinger i forhold til korona situasjonen. Det er gjort mye forskning ang long covid også blant barn., og her WHO er dypt bekymret. Og flere land tar dette på alvor bla UK . En gruppe ansatte ved Folkehelseinstituttet ba forskere ved Universitetet i Bergen endre deler av konklusjonen i en studie om barn og koronasmitte. – Jeg ble jo irritert, sier professoren bak studien. https://www.nrk.no/norge/fhi-leger-ba-forskere-endre-konklusjon-i-studie-om-barnesmitte-1.15703308 Når det gjelder utsagnet er det gjort flere studier i forhold til dette, som bla @Example viser til, men det blir vanskelig når dun kun vil høre det fra FHI Vel, for å kunne si noe om norske forhold så bør man jo kunne vise til data som er representative for denne gruppen. Ellers blir det litt feil å hevde at myokarditt "er langt vanligere blant smittede ungdom", eller? FHI bruker norske registerdata. Hva du velger å stole på er selvsagt helt opp til deg. FHI sier riktignok at man foreløpig har begrenset kunnskap om senfølger blant barn og unge. At myokarditt kan forekomme i forbindelse med/etter Covid-19, som ved annen infeksjon, er det derimot ingen tvil om. Men hvis dette er av unormal høy forekomst blant barn og unge har jeg tillit til at norske myndigheter, helsevesen og medier vil informere om dette. 6
Lana01 Skrevet 25. november 2021 #16 Skrevet 25. november 2021 (endret) Pivot skrev (9 minutter siden): Vel, for å kunne si noe om norske forhold så bør man jo kunne vise til data som er representative for denne gruppen. Ellers blir det litt feil å hevde at myokarditt "er langt vanligere blant smittede ungdom", eller? FHI bruker norske registerdata. Hva du velger å stole på er selvsagt helt opp til deg. FHI sier riktignok at man foreløpig har begrenset kunnskap om senfølger blant barn og unge. At myokarditt kan forekomme i forbindelse med/etter Covid-19, som ved annen infeksjon, er det derimot ingen tvil om. Men hvis dette er av unormal høy forekomst blant barn og unge har jeg tillit til at norske myndigheter, helsevesen og medier vil informere om dette. Hvilket grunnlag har du for å hevde at det er forskjell på norske barn og unge og hjertebetennelse?. Du mener altså at hvert land må lage sin egen studie for man kan kunne stole på medisinsk forskning.? Det er selvsagt ikke slik det fungerer.---. og det er meldt inn 2 tilfeller i aldergruppen 12-17 år , i Norge. i henhold til tabellen over... så skjønner ikke helt hvor du vil med dette.. Ungdom får oftest de samme vanlige og forbigående bivirkningene som voksne etter vaksinering. Blant de mer sjeldne kjente bivirkningene er betennelse i hjertemuskelen (myokarditt) og betennelse i hjerteposen (perikarditt). Det er så langt mottatt to (2) bivirkningsmeldinger om dette i denne aldersgruppen. Vær oppmerksom på symptomer som brystsmerter, tungpustethet eller hurtig eller uregelmessig puls som oppstår særlig den første uken etter vaksinasjon. Feber og hoste kan også forekomme. Over 80% av bivirkningsmeldingene i denne aldersgruppen er fra jenter. Flere meldinger gjelder menstruasjonsforstyrrelser. De fleste er klassifisert som lite alvorlige. Endret 25. november 2021 av Lana01 5
Pivot Skrevet 25. november 2021 #17 Skrevet 25. november 2021 Lana01 skrev (8 minutter siden): Hvilket grunnlag har du for å hevde at det er forskjell på norske barn og unge og hjertebetennelse?. Du mener altså at hvert land må lage sin egen studie for man kan kunne stole på medisinsk forskning.? Det er selvsagt ikke slik det fungerer.---. og det er meldt inn 2 tilfeller i aldergruppen 12-17 år , i Norge. i henhold til tabellen over... så skjønner ikke helt hvor du vil med dette.. Ungdom får oftest de samme vanlige og forbigående bivirkningene som voksne etter vaksinering. Blant de mer sjeldne kjente bivirkningene er betennelse i hjertemuskelen (myokarditt) og betennelse i hjerteposen (perikarditt). Det er så langt mottatt to (2) bivirkningsmeldinger om dette i denne aldersgruppen. Vær oppmerksom på symptomer som brystsmerter, tungpustethet eller hurtig eller uregelmessig puls som oppstår særlig den første uken etter vaksinasjon. Feber og hoste kan også forekomme. Over 80% av bivirkningsmeldingene i denne aldersgruppen er fra jenter. Flere meldinger gjelder menstruasjonsforstyrrelser. De fleste er klassifisert som lite alvorlige. Jeg hevder jo ingenting? Jeg viser til FHI, jeg, som ikke sier det samme som amerikanske myndigheter/forskere/medier gjør angående sykdom og long covid hos barn og unge. Det er meldt inn to tilfeller av myokarditt etter vaksinasjon. Hvor mange tilfeller har man sett etter smitte? 5
Lana01 Skrevet 25. november 2021 #18 Skrevet 25. november 2021 (endret) Pivot skrev (41 minutter siden): Jeg hevder jo ingenting? Jeg viser til FHI, jeg, som ikke sier det samme som amerikanske myndigheter/forskere/medier gjør angående sykdom og long covid hos barn og unge. Det er meldt inn to tilfeller av myokarditt etter vaksinasjon. Hvor mange tilfeller har man sett etter smitte? Jeg skjønner at du er veldig opptatt av at det må være norske tall. 160 barn under 18 år har vært korona innlagt. Hvor mange under 18 år har vært innlagt grunnet vaksinen? https://www.vol.no/nyhetsstudio/2021/10/26/FHI-160-barn-og-unge-har-vært-koronainnlagt-gjennom-pandemien-24749197.ece som Multiorgan inflammatorisk syndrom er en svært sjelden, men alvorlig seinreaksjon på covid-19. Den forbindes med betennelse i flere organer som hud, slimhinner, hjerte, lunger, mage-tarmkanal, lever og nyrer. Hittil er 32 barn diagnostisert med tilstanden i Norge. https://www.dagbladet.no/nyheter/even-10-rammet-av-alvorlig-barnesyndrom/74379295 Endret 25. november 2021 av Lana01 4
J.E Skrevet 25. november 2021 #19 Skrevet 25. november 2021 Tenker at som Lana har nevnt også at FHI er ikke alene de eneste til å uttale seg om barn og covid. Få barn har blitt smittet i Norge til nå. Når mange barn smittes i et land er det mer tallmateriale . I følge UK er long covid ganske vanlig. I Sverige har 200 barn fått MIS C. Covid er ikke helt ufarlig for barn heller. https://www.ucl.ac.uk/news/2021/sep/first-findings-worlds-largest-study-long-covid-children 5
Pivot Skrevet 25. november 2021 #20 Skrevet 25. november 2021 Lana01 skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner at du er veldig opptatt av at det må være norske tall. 160 barn under 18 år har vært korona innlagt. Hvor mange under 18 år har vært innlagt grunnet vaksinen? https://www.vol.no/nyhetsstudio/2021/10/26/FHI-160-barn-og-unge-har-vært-koronainnlagt-gjennom-pandemien-24749197.ece Når man har norske tall tilgjengelig så bør man i det minste inkludere dem i totalvurderingen, ja. 160 av noen og 80 000 smittede barn og unge har vært innlagt, hvorav 1/3 av disse var barn under 1 år som man har lav terskel for å legge inn. Barn har vanligvis kort liggetid. Hvorfor vil du se antall innlagte smittede barn opp mot antall innlagte barn som følge av vaksinebivirkning? Jeg har ikke tall for det siste, men det vil uansett ikke skape inntrykk av at Covid-19 er særlig farlig for barn i hvert fall. 4
Anbefalte innlegg