Gå til innhold

Hvilke holdninger har du til politiutdanning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis din sønn eller datter ville gått politihøgskolen, hadde du tenkt det var positivt eller negativt? Min datter vil det men jeg synes det er et dårlig utdanningsvalg. 

Anonymkode: c460f...0aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en veldig god utdanning det står respekt av. Man kan utdanne seg innen mye forskjellig etter de 3 årene. 

Hadde jeg hatt en mann eller en datter som var politi hadde jeg vært stolt.

Hva er det som er så galt med å bli politi? 

Anonymkode: fbb94...b43

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg i utgangspunktet, men klin umulig å få jobb. De utdanner mange flere enn det er jobber tilgjengelige, så ekstremt mange ferdigutdannede går enten arbeidsledige, går årevis i vikariater eller finner noe annet å gjøre. 

Anonymkode: b44dc...6e0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt. Ikke fordi det er noe i veien med jobben, men fordi det er helt forbanna håpløst å få jobb! Jeg kjenner en god del i (og etter hvert utenfor) politiet gjennom samboeren min. Nesten alle sammen har på et eller annet tidspunkt søkt eller vurdert å søke ny utdanning. De kan gå i årevis mellom vikariatene, hvis de i det hele tatt får noen. Det er så mange arbeidsløse at de som ansetter kan velge og vrake og avvise og ignorere og i det hele tatt. Dumt å ta studielån i tre år for å ende opp som vekter.

Anonymkode: 15eca...22f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Negativt. Ikke fordi det er noe i veien med jobben, men fordi det er helt forbanna håpløst å få jobb! Jeg kjenner en god del i (og etter hvert utenfor) politiet gjennom samboeren min. Nesten alle sammen har på et eller annet tidspunkt søkt eller vurdert å søke ny utdanning. De kan gå i årevis mellom vikariatene, hvis de i det hele tatt får noen. Det er så mange arbeidsløse at de som ansetter kan velge og vrake og avvise og ignorere og i det hele tatt. Dumt å ta studielån i tre år for å ende opp som vekter.

Er mange vektere politi? 

Anonymkode: fe9e1...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette, min datter ønsker å studere for å bli politi, og overhodet ikke noe galt med det. Men jeg vil ikke at hun skal ta en utdannelse, hvor hun ikke får jobb etterpå. Så håper hun velger noe annet.

Anonymkode: 946b4...912

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis din sønn eller datter ville gått politihøgskolen, hadde du tenkt det var positivt eller negativt? Min datter vil det men jeg synes det er et dårlig utdanningsvalg. 

Jeg tenker at hvilken utdanning mine barn ønsker å ta, er noe jeg ikke skal blande meg inn i. De skal leve sine egne liv. 

Hadde det vært noe veldig spesielt innen en eller annen kunstform ville jeg kanskje sagt noe. Da særlig med tanke på studielån og utsikten for jobbmuligheter. 

Anonymkode: a2cda...b2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet politi, er noen år siden jeg var ferdig utdannet vel og merke. Studiet er ganske krevende, det er mange ulike fag, krav og godkjenninger som man skal gjennom. Det er også mange eksamener. 

Jeg har alltid vært en person som tar ting lett og generelt hatt gode/greie karakterer. Men samtidig har jeg også vært en skippertak person. Dette fikk jeg til dels svi for da jeg begynte på studiet, karakterene mine var middelmådige, og det var vesentlig mer krevende enn det jeg hadde sett for meg. Jeg landet på beina og fikk meg jobb kort tid etter endt utdanning. Planen var egentlig å konte noen eksamener, men ettersom jeg fikk meg jobb, droppet jeg det. Etter to og et halvt år  i vikariat fikk jeg meg fast jobb. 

Det er en solid utdanning som krever mye av deg. Jeg elsker jobben min og er ekstremt glad for at jeg valgte å bli politi. Er definitivt mye som kunne vært bedre i etaten på ledelsesnivå og lønnsvilkår. Totalt sett er yrket veldig givende.

Største problemet er som folk nevner ovenfor her at det kan være vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning. Mitt tips til det er å gjøre en veldig god figur i praksisåret (2 utdanningsåret). Skaffe seg kontakter. Det er også fordelaktig om man har mulighet til å jobbe hvor som helst og ta noen vikariater for å opparbeide seg erfaring og bygge cv.

Anonymkode: 0e506...979

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært positiv. Litt bekymret pga jobbmuligheter, men det gjelder jo mange yrker. De fleste nyhetssakene jeg har sett om nyutdannede fra politihøgskolen har fokusert på hvor få det er som får fast jobb rett etter at de er ferdig utdannet, og det tenker jeg er mindre kritisk så lenge det er mulig å få vikariater. Man kan ikke regne med fast jobb som nyutdannet i særlig mange yrker. 

Anonymkode: 6e256...2f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2021 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Høres ut som er dårlig valg. Ville ikke sendt datteren min til et sted som feirer «knulletorsdag». Og utdanningen i seg selv er vel tvilsom… at 2 bevæpnet politimenn ikke klarer å arrestere en mann med pil og bue før han blir drapsmann er veldig dårlig.

Anonymkode: 47205...d59

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk mot at det er så stort antall overvekt av kvinner som søker seg inn. Kvinner og menn burde ha samme fysiske forutsetninger! Man skal ikke sette rikets sikkerhet på spill bare fordi politietaten skal gjennomgå en likestillingsrevolusjon!

På en annen side er det fint med mange kvinner slik at de kan få gjennomført "knulletorsdagene" sine ;) 

Anonymkode: 917a9...657

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet for øvrig om noen kvinner som har fullført politiutdannelsen, men endte opp uten jobb i ettertid. Pga svært ledige jobber, samt at kvinner ofte i lengden ikke finner denne "gatepolitirollen" særlig attraktivt. Turnusarbeid, nattjobbing, lange distanser og pendling i jobben setter familielivet på spill. Samt at jobben er fyllt med vold, skader og risikoer. Det er ikke for alle. Derfor dropper de ut av politijobben etter rimelig kort tid for å finne seg noe mer humant med bedre arbeidsvilkår. 

Politidrømmen er ofte bare en drøm bak et fint antrakk og logo. Å være politi betyr knallhard jobbing med mange timer i dårlige turnuser med tøffe arbeidsvilkår. 

Anonymkode: 917a9...657

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CV-messig er det nok en fin utdanning og nok også for personlig utvikling.

Skal man jobbe som politi derimot er det dårlige betingelser, dårlig lønn og vanskelig å få jobb.

Anonymkode: ffa71...214

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiutdannet her og må si at jeg er enig med de fleste av dere.  Det er utrolig utfordrende å få fast jobb man trives i. Jeg var ferdig i la oss si i 2018, men det var nesten 2020 før jeg fikk covid vikariat. Skal sies at jeg søkte på alt, men og var godt kvalifisert for alle jobbene men røyk på at jeg ikke hadde politierfaring. Jeg hadde en betydelig bedre betalt jobb jeg trivdes i og som var ekstremt relevant. Hadde mye kontakt med alt og alle i politiet via den jobben. Tilslutt fikk jeg covid vikariat - som jeg måtte takke ja til innen 24 timer ellers gikk de videre på lista. Dette var rett før jul, og jeg var fullbooket med jobb (masse doble og triple skift). Det er rovdrift. Heldigvis hadde jeg verdens beste leder og kollegaer som virkelig stilte opp. Så jeg fikk takket ja. 

Jeg reise til "ingenmannsland" to dager senere, uten noen plan for hvor jeg skulle bo. Hadde med meg sovepose+++ og planla å sove ute. Det var ingen hotell med ledig plass. Jeg endre heldigvis med å sove i den gamle arresten i 5 dager, og på sofaen til en kollega i noen uker etterpå. Så skaffet jeg meg en overpriset leilighet, og jobbet der i 6 mnd. Jeg fikk ett nytt vikariat som overlappet veldig fint, og fikk en veldig fin politijobb i en stor by i 5 mnd. Mens jeg jobbet der fikk jeg fast i storbyen jeg bor.  Jobben jeg har nå er fantastisk og jeg er utrolig glad for å ha gått det løpet jeg gikk. 

Det har vært en erfaring og ett eventyr, hvor livet ble satt på "pause" i ett års tid, og de to årene før der trodde jeg at jeg aldri skulle få jobb i politiet. Men jeg ville ikke ha vært det for uten! Er veldig kjekt å høre hvor imponerte arbeidsgivere blir over alt jeg har fått gjort, og alt jeg har lært på veien. 

Jeg hadde glatt gjort det igjen 😊

For å si det slik, jobb-ambisjonen min for da jeg gikk PHS samsvarer ikke med jobb ambisjonene mine i dag. Jeg har "byttet beite" for hva jeg anser som kjekke politioppgaver og plan videre. Og lønna er ikke akkurat bacheloren og oppgavene verdig.. 

(Og jeg oppfatter at jobbmarkedet er betydelig bedre i dag enn da jeg gikk ut).

Om jenta di ikke får jobb i politiet er det veldig mange andre like gode muligheter, sålenge man er åpen for at politi ikke er gullstandarden for enhver pris 😊

Anonymkode: a97f6...bd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Høres ut som er dårlig valg. Ville ikke sendt datteren min til et sted som feirer «knulletorsdag». Og utdanningen i seg selv er vel tvilsom… at 2 bevæpnet politimenn ikke klarer å arrestere en mann med pil og bue før han blir drapsmann er veldig dårlig.

Anonymkode: 47205...d59

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

Men for all del fortsett å spy ut usakligheter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

CV-messig er det nok en fin utdanning og nok også for personlig utvikling.

Skal man jobbe som politi derimot er det dårlige betingelser, dårlig lønn og vanskelig å få jobb.

Anonymkode: ffa71...214

Ikke helt sant!

Jeg jobber turnus og tjener rundt 700 000 i året, har jobbet i noen år nå. Det er også minimalt med overtid. 

Grunnlønna er ikke mye å skryte av, men med diverse tillegg så blir det ikke så galt totalt. Men det koster jo å jobbe turnus.

Så er både enig og litt uenig 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forhold til utdanninger som vanskelig gir jobb i ettertid er at de bør frarådes.

Det indikerer at arbeidsmarkedet er relativt mettet, og siden de fleste utdanner seg for å få en relevant jobb, så bør man vurdere noe annet.

Anonymkode: 41960...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 20.12):

Spiller jo liten rolle hva jeg syntes, dersom min sønn eller datter ønsket å bli politi.

Viktigste er at de har en utdannelse og jobb de faktisk trives med og ønsker.

Jeg legger meg over hodet ikke opp i hva de ønsker å utdanne seg som og jobbe med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...