Gå til innhold

Er menn mer tolerante når det gjelder lav status sammenlignet med kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At menn aksepterer kvinner som tjener lite eller mangler kulturell kapital? Mens for kvinner er det uaktuelt å date en mann med lav inntekt/person som aldri leser.

Anonymkode: d5faa...2b3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva i all verden? Føler du bommer grovt her

• Liker 5
Skrevet

Mulig det, men menn har langt høyere krav til utseende enn det kvinner har til menn

Anonymkode: 1babb...5e5

• Liker 16
Skrevet

Vel, de aller fleste menn mangler jo kulturell kapital, så helt sånn kan det vel neppe være?

Anonymkode: 28ef8...410

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

At menn aksepterer kvinner som tjener lite eller mangler kulturell kapital? Mens for kvinner er det uaktuelt å date en mann med lav inntekt/person som aldri leser.

Tror det har med uheldige  kjønnsroller å gjøre, at menn ofte liker å ha litt overtak, og da passer det godt med litt dårligere stilt dame

Anonymkode: 2391a...1f9

• Liker 6
Skrevet

Som ufør dame opplever jeg svært lite aksept blant menn, dessverre. Det er synd at så mange ikke klarer å se forbi det at jeg ikke har en jobb. Jeg er veldig interessant.

Anonymkode: 86c1f...0d9

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror høy sosial status er viktigere for kvinner enn høy sosioøkonomisk status. Mange venner, kul, populær etc

Anonymkode: 0666d...be6

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan være et eksempel på at det stemmer. Jeg har ingen utdanning og jobber med lønn på ca 350 000kr. Min mann tjener nærmere fire millioner i året. Han gir ganske blanke i hva jeg tjener/jobber med, og er glad for meg så lenge jeg trives. Han er mest opptatt av at jeg har alt jeg peker på. Vi har felles økonomi og felles konto nr. Altså «forsørge meg og vår lille datter» er hans «plikt» som han selv beskriver det. Jeg er temmelig bortskjemt🥰

Anonymkode: 2c074...58e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan være et eksempel på at det stemmer. Jeg har ingen utdanning og jobber med lønn på ca 350 000kr. Min mann tjener nærmere fire millioner i året. Han gir ganske blanke i hva jeg tjener/jobber med, og er glad for meg så lenge jeg trives. Han er mest opptatt av at jeg har alt jeg peker på. Vi har felles økonomi og felles konto nr. Altså «forsørge meg og vår lille datter» er hans «plikt» som han selv beskriver det. Jeg er temmelig bortskjemt🥰

Håper du skaffer deg felleseie, evt en bedre jobb hvis han plutselig vil slutte med det, forsørge deg altså.

• Liker 12
Skrevet

Men menn som gruppe legger vekt på andre faktorer enn kvinner som gruppe. Menn legger større vekt på utseende og (ung) alder, kvinner legger større vekt på sosial status og inntekt.

At en legger vekt på andre faktorer gjør en ikke automatisk til mindre kreseneller mer tolerant. 

Det sagt, jeg har lest et sted på et tidspunkt at menn evolusjonsmessig kan koste på seg mindre kresenhet fordi de ikke trenger å være avhengig av partneren og heller ikke trenger å bli værende og oppdra avkommet om de bommer i sitt valg. Kvinner må velge med omhu, fordi de fra slutten av graviditeten og fram til barnet kan forlates vil trenge et annet menneske til å skaffe mat. Det er også mer uvanlig for kvinner å forlate avkommet, så hvilke gener han hun velger å få barn med vil være av større betydning for henne.

Anonymkode: 06ffa...ed9

• Liker 3
Skrevet
elisa1819 skrev (4 minutter siden):

Håper du skaffer deg felleseie, evt en bedre jobb hvis han plutselig vil slutte med det, forsørge deg altså.

Ja, det er ganske skummelt å tenke på. Jeg tror han liker å vite at jeg har det alt for godt til å gå fra han. Jeg har lurt på om han noengang vil begynne å oppføre seg dårlig og arrogant og vite jeg ikke drar på grunn av den økonomiske ubalanse og fordel som jeg får. Jeg håper ikke det. 

Vi har skrevet at jeg arver alt ved hans død og ved brudd så har vi en fordeling som jeg er trygg på og synes er rimelig. Det ordnet vi skriftlig fordi jeg var nervøs en periode og stilte spørål. Jeg ønsket å få det skriftlig for min trygghet, og det ga han meg. 

jeg er likevel fortsatt nervøs, selv om jeg ikke sier det høyt til han eller noen. At han til tross for de papirer, hvis det blir et stygt brudd mot all formodning og han bestemmer seg for å være drittsekk så har han strengt tatt størst makt nok til å være det. 

• Liker 2
Skrevet

Nei det er de ikke. Fler menn enn kvinner er rasister for eksempel og stenger dermed ut mange bare pga feil farge /klasse 

Anonymkode: 8c783...6e2

Skrevet

Nei. Kvinners status henger ofte sammen med utseende, og der er er ikke menn særlig tolerante. Kjenner du mange menn som mener det er høystatus å lese mye? Menn som leser som ønsker seg ei uføretrygda dame som ikke leser, og ikke har annen kapital som drar statusen hennes opp, som utseende, eller rett og slett: personlighet? 

Velstående menn går etter pene damer med høy kulturell kapital. Pengene hennes betyr ikke noe, det har de selv,  men de trenger ofte kultur-statusen hennes for å høyne sin egen (fordi de ikke leser og har brukt tiden sin på karriere. Tenk Haudmann Andersen og Marthe Krogh). Og kulturmenn vil jo ha kultur-damer helst. Og visa versa. 

Anonymkode: 695f7...0d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du virker virkelig som en gluping 🙂

Anonymkode: 32837...15a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Gi deg nå da, Du er en mobber, se den andre tråden der du ikke vil ha med din kjæreste for han tidligere har datet ei du mener er lavstatus. Dette er bare kvalmt, slik du holder på

Anonymkode: 6fd80...cb7

Skrevet

Har opplevd å bli dumpet fordi jeg leide leilighet og jobbet deltid, for så at de samme har kommet tilbake når de hørte jeg hadde kjøpt leilighet og fått fast stilling og angret. Personlig betyr ikke mannens status noe for meg, skal ligge med han og ikke statusen. Så utseende betyr mer enn status :) 

Anonymkode: b8f71...8ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har opplevd å bli dumpet fordi jeg leide leilighet og jobbet deltid, for så at de samme har kommet tilbake når de hørte jeg hadde kjøpt leilighet og fått fast stilling og angret. Personlig betyr ikke mannens status noe for meg, skal ligge med han og ikke statusen. Så utseende betyr mer enn status :) 

Anonymkode: b8f71...8ca

Hva med personligheten..hva skal du med en kjekk drittsekk

Anonymkode: 6a40d...563

Skrevet

Menn bryr seg om at dama er ung, veltrent, vakker, ikke maser eller lager drama, ikke er kjedelig, er sprudlende, spontant og eventyrlysten. Utenom om det aksepterer vi det meste. 

Kvinner ser etter menn med status av ulikt slag, men overvurderer ofte seg selv og tror de kan få menn som er flere hakk over de, og må i 30-årene akseptere at de må finne seg noen på eget nivå.

Anonymkode: 6f880...e3b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Menn bryr seg om at dama er ung, veltrent, vakker, ikke maser eller lager drama, ikke er kjedelig, er sprudlende, spontant og eventyrlysten. Utenom om det aksepterer vi det meste. 

Kvinner ser etter menn med status av ulikt slag, men overvurderer ofte seg selv og tror de kan få menn som er flere hakk over de, og må i 30-årene akseptere at de må finne seg noen på eget nivå.

Anonymkode: 6f880...e3b

For noe humbug. Har man høy status så finner man en på eget nivå og så lever man sammen resten av livet.

Er man singel som 30+ betyr det jo at både han og hun er mislykka, ikke at han er vellykket og hun mislykket.

Men du er kanskje en av disse som er jevnlig singel selv slik at det ikke har gått opp for deg at single 30+ per def er av lavere status enn de som er i gang med samlivet for lengst?

Anonymkode: f8e62...c0d

• Liker 1
Skrevet

Nei det er de bestemt IKKE. Se på alle oppegående og normale-høystatus damene som er sammen med rusmisbrukere og alkoholikere og navere og kriminelle for eksempel. Aldri hørt om høystatus mann som blir sammen med en narkis dame eller alkis fra puben eller en dame som syns å jobbe er kjedelig så hu naver og smugler dop istedet 

Anonymkode: 8c783...6e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...