Gå til innhold

single - har jeg råd til leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...har sååå lyst på leilighet, men er usikker på om jeg klarer å betjene et lån med min offentlige stilling og offentlige lønn :-? tjener kanskje 260 000 i året og det kan jo bli magre tider med et lån på MINsT en mill.

Som jo en leilighet koster.

Andre med erfaringer?

-undrer

Videoannonse
Annonse
Gjest indiangranny
Skrevet

Hei :D

De som er skal etablere seg selv for 1 gang kan få lån fra komunen som heter etableringslån.

hilsen

indianlady :briller:

Skrevet

Da skal du være rimelig kjapt ute når potten åpenes, den blir fort tom, og du skal være rimelig mer trengende enn andre før du blir prioritert. Dette er nemlig ingen rett, og i Oslo er det mange om beinet.

Men det er helt rett - muligheten er der - søk!

Gjest Delilah
Skrevet

Jeg er nesten i en lignende situasjon som deg. Jeg har en vanlig jobb og jeg har nå begynt å tenke på å kjøpe leilighet istedenfor å leie som jeg gjør i dag. Du spør om du har råd til et lån på ca. 1 mill. For å få svar på det vil jeg råde deg til å sette opp en oversikt over alle dine utgifter og inntekter. Altså et budsjett. Men det har du kanskje allerede?..Uansett, bestill time i banken for å snakke med en kundeveileder - si at det gjelder rådgivning i forbindelse med lån til kjøp av bolig. Ta med deg budsjett opplysningene i banken, og der vil de plotte det inn i sitt system; og voilà! så vil dataen regne ut hvor mye du kan få i lån :) De vil da også ta høyde for at du skal klare å leve med det lånet du tar.

Så sett opp en full oversikt for deg selv og ta kontakt med rådgiver i banken. Det skal jeg gjøre - og det er det beste rådet jeg kan gi deg!

Lykke til med jakten på et eget "krypinn" :P

Skrevet

Hei.

Jeg tror du kommer til å slite litt med å få ett lån på ca 1 mill dersom du har årsinntekt på 260.000,- Kommer sikkert an på om du kan stille med gode kausjonister eller sikkerhet på annen måte.

Etter hva jeg har fått med meg, så er det vanlige fra bankene å gi lån på 2,5-3 ganger årsinntekt, men ikke mer en 80% av kjøpssummen.

Husbanken kan være greie å høre med, men som andre sier, så blir midlene deres også fort oppbrukt.

Men dersom du er alene, så MÅ du ikke kjøpe en leil til en mill som din første leilighet! Prisene varierer, både i kvalitet/beliggenhet og størrelse. Om du absolutt er nødt til å ha to roms midt i byen i beste kvalitet, så koster nok det mange penger, :wink: men du kan finne både ett og ett roms med sovealkoveløsninger ikke altfor langt fra byen som du kan få ned i 6-700.000, med rimelig husleie ved sidenav.

Har ikke vært å lagt inn bud selv, men følger med på finn.no ukentlig. Det finnes rimeligere løsninger en million, men da blir det ikke stort og flott nødvendigvis!

Skrevet
med min offentlige stilling og offentlige lønn

Du er sikkert medlem i Statens Pensjonskasse eller Kommunal pensjonskasse. De har billigere lån.

Ellers så er det et tips å se på fellesgjeld/husleie i tillegg til rene låneutgifter. Er det lav husleie så kan du betale mer lån pr mnd.

Skrevet

Har du BSU-konto, er det flere banker som gir gunstige lån, nesten uansett hvor mye du har på den.

Du bør jo også ha litt egenkapital, å låne 100% kan fort bli dyrt.

Har du foreldre med god råd? Spør dem om du kan få forskudd på arv. Eller du kan få forskudd på arv av besteforeldre.

Skrevet

Som andre har sagt: ta kontakt med banken din!

Men et lite tips for å få en viss oversikt over hva det koster å låne penger til leilighet - gå inn på

www.husbanken.no

Hvis du klikker deg inn på "Kjøpe" (oppe til høyre) så får du opp en side hvor det ligger flere lånekalkulatorer. Her kan du legge inn inntekt, skattetrekk, andre faste utgifter samt da lånekostnadene du beregner på et eget ark. Det ligger også inne SIFO-kostnader for en husholdning.

Gir en rimelig god pekepinn i det minste.

Lykke til :)

Gjest sexysadie
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre som en venngjeng (alle singel)på Levang gjorde;gikk sammen og kjøpte en diger enebolig og bor nu i eget hus sammen???? ( D har jo desverre blitt slik at man ikke kan holde ett hus når man er alene)

Skrevet
Har du BSU-konto' date=' er det flere banker som gir gunstige lån, nesten uansett hvor mye du har på den.[/quote']

BSU-konto vil jeg anbefale alle unge som sparer til leilighet/hus å skaffe seg. Du kan spare opp til 15 000 i året på denne kontoen, og du får 7 % rente. Du får også muligheten til å låne mye mer penger enn du hadde fått med noen annen bank/konto.

Skrevet

Selv om du har kjempe lyst på leilighet, burde du tenke deg godt om og ikke ta vann over hodet. Hva med å bo litt mer avsidiges til slik at huset/leiligheten blir billligere ved kjøp. Da er det mye lettere å betjene lånet og du slipper å slite deg ihjel.

Ser på kollegaer som er single og betjener lån på leilighet, de har det tøft. Mange av dem er faktisk avhengige av å ha en jobb ved siden av å jobbe i staten.

Gjensidige nor opererer med første hjemslån. Dette er gunstige lån, som det er verdt å se nærmere på.

Skrevet

Hei "undrer"

Jeg er i samme situasjon som deg og har derfor undersøkt litt med banker og kommunen... Jeg tjener noe ala som deg....

Dette var resultatet etter 3 banker:

Jeg får låne max 500000, og det betyr månedssum på ca 3500 kr. (vedsiden av dette vil jo også evt "husleia" komme, som ligger alt fra 1900 til 5000 kr)

Aller helst ville de ha kausjonist eller 20 % egen kapital.

I kommunen fikk jeg ikke etableringslån, det tjente jeg visst for godt til.. Aller helst så de at jeg var enslig mor :-? Ja det var det svaret jeg fikk...

Så mitt råd til deg, undersøk i maaaaaange banker.... Hør med kommunen.... skaff deg egenkapial om mulig eller kausjonist...

Og om du har tid, så vent med å kjøp til etter nytt år, har hørt at bankene skal være "snillere" med oss første etablerende uten egenkapital... :) Men dette skulle visst ikke tre i kraft før etter nyttår...

Skrevet

Slik ser jeg på ting:

Hvis du leier leilighet nå: Hvor mye betaler du pr mnd?

Ta med deg denne summen til banken også. Disse pengene forsvinner rett ut av vinduet.

Ettersom tiden går vil du også tjene mer, pengene blir verd mindre og boligprisene vi muligens stige enda mer i sentrale strøk.

Synes at du skal kjøpe om du får mulighet jeg. Pass på at du har råd til å leve ved siden av også da. Og ta deg gjerne en ekstrajobb ved siden av. Plutselig har du et par tusenlapper mer i måneden.

Tjente MYE mindre enn deg da jeg kjøpte min føste leilighet og nå har jeg egenkapital i massevis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, ville bare komme med noen kommentarer til deg som vil kjøpe leilighet.

For 2 år siden kjøpte jeg en selveierleilighet (kostet 700 000,-) med etableringslån fra Husbanken og kommunen. Husbanken finansierte 80% av lånesummen, mens kommunen finansierte resterende + at jeg fikk et tilskudd på over 60.000,- fra kommunen.

For å få det meste og beste ut av stat og kommune MÅ du stå på kravene dine og undersøke hva du har krav på, det er nemlig ingen som forteller deg det!!

Jeg undersøkte masse muligheter før et eventuelt kjøp, og kom fram til at jeg kom mye bedre ut av det ved kjøp av selveierleilighet. Jeg hadde ikke råd til å betjene høy husleie i borettslag + lån. Du betaler minimalt med fellesutgifter dersom du får deg en selveier.

Jeg mener å huske at Husbanken kun finansierer selveier og ikke borettslag...men skal ikke si det for sikkert.

Jeg tjener mye mindre enn det du gjør, og jeg skal ikke lyve å si at jeg har det fett, for det har jeg ikke, men jeg prøver så godt jeg kan. (er dog kjempeprovosert at aleneboere heller ikke på dette statsbudsjettet er ofret en tanke...).

Dessuten var jeg ikke interessert i å leie, det er jo penger rett ut vinduet. I det minste betaler jeg inn til meg selv nå.

Og leiligheten min har steget ca 200 000,- i verdi på 2 år, så i det lange løp er det ikke tvil om at å kjøpe er en god investering.

Jeg kan ikke se at du som tjener 260 000,- skal ha noe problemer med å betjene et huslån, tvert imot. Du er heldig som har såpass mye å rutte med, skulle ønske det var meg.

Jeg betaler 3000,- til Husbanken, 800,- til kommunen og 1000,- i fellesutgifter i mnd..når jeg klarer det med luselønnen min så kan du også klare det! (og for dem som nå tror at det var alt jeg hadde av faste utgifter og at jeg da lever fett, tar nok helt feil, men jeg har ikke tenkt å gå i detaljer om det.).

Ta kontakt med boligavdelingen i kommunen din, og be dem fortelle deg hvordan du skal gå fram.

Alle kommuner går etter sine egne regler, så noen nøyaktige råd om hvordan du skal gå fram, har jeg ikke.

Lykke til!

Hilsen

supernova@@

(som ikke klarer å logge inn idag..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...