Gå til innhold

Fordeling av utgifter samboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt..

Samboere, venter barn, den ene samboeren tjener som regel veldig mye mer enn den andre. Da snakk om halvparten så mye.

Hvordan ville dere fordelt dette? 50/50 uansett, så den ene sitter med omtrent 0 etter utgifter? 
Fordele slik at den som tjener mest betaler mer, eventuelt hvor mye? 

Anonymkode: bfc12...cc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hatt fellesøkonomi. Lik inntekt, like utgifter, likt forbruk, lik eventuell sparing. 

Anonymkode: e4657...d35

• Liker 2
Skrevet

Mannen min tjener veldig mye mer enn meg. Jeg tjener også godt over gjennomsnittet, men det kunne ikke falt han inn å dele utgifter likt 😂 her betaler han alt av lån, barnehage og faste utgifter. Jeg betaler alt barna trenger av klær og utstyr. 

Anonymkode: 7e500...853

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg ville hatt fellesøkonomi. Lik inntekt, like utgifter, likt forbruk, lik eventuell sparing. 

Anonymkode: e4657...d35

Hva tenker du her? Siden du skriver lik inntekt :) 

Skrevet

Vi har felles økonomi. Så deler vi den summen som er igjen av budsjettet (regninger, mat, sparing osv) på 2 slik at vi har lik sum igjen. 

Anonymkode: 3a798...e82

• Liker 2
Skrevet

Siden dere venter barn er det vel naturlig å tenke på å gå over til felles økonomi? Dvs dere deler på alt, og tenker ikke 50/50.

Jeg og mannen delte 50/50 før vi giftet oss, har ikke barn. Jeg tjener veldig mye mindre enn han, han valgte å f.eks spandere ferie på meg så vi kunne dra. Nå har vi felles økonomi, samme inntekter som før men er enige i prioriteringer, så da gjør det ikke noe med inntektsforskjell :)

Anonymkode: d6741...a1e

• Liker 1
Skrevet

Den som tjener mest bør betale mest. Det enkleste er å gifte seg, da slipper man å tenke på fordelingen. Fra man er gift, skal alt opptjent/spart deles likt om det blir slutt.

• Liker 4
Skrevet

Lettest med fellesøkonomi når man har barn. Like mye i lommepenger til begge. Enkelt å greit. Mindre å krangle over. 

• Liker 2
Skrevet

Felles økonomi! Altså at begge lønninger går på samme konto. Det er nok det beste.

Anonymkode: 6716a...b38

• Liker 1
Skrevet

Vi er samboere med to barn, hvor han tjener mye mer enn meg. Han betaler bhg og SFO, pluss at han betaler mye mer av mat og dagligvare enn meg. Lån og strøm deler vi likt. Jeg betaler mesteparten av klærne til barna og mesteparten av kostnadene på bilen. Han har alltid veldig mye mer til overs enn meg, men nesten alt dette sparer han og betaler ned på lånet vårt med.

Anonymkode: 6cd8f...878

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kort fortalt..

Samboere, venter barn, den ene samboeren tjener som regel veldig mye mer enn den andre. Da snakk om halvparten så mye.

Hvordan ville dere fordelt dette? 50/50 uansett, så den ene sitter med omtrent 0 etter utgifter? 
Fordele slik at den som tjener mest betaler mer, eventuelt hvor mye? 

Felles eller fordelt etter inntekt, ellers må levestandard  skaleres etter den ned lavest inntekt. 

Men dere har vel snakket om dette når dere flyttet sammen?

Anonymkode: a17c9...ddf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi er samboere med to barn, hvor han tjener mye mer enn meg. Han betaler bhg og SFO, pluss at han betaler mye mer av mat og dagligvare enn meg. Lån og strøm deler vi likt. Jeg betaler mesteparten av klærne til barna og mesteparten av kostnadene på bilen. Han har alltid veldig mye mer til overs enn meg, men nesten alt dette sparer han og betaler ned på lånet vårt med.

Anonymkode: 6cd8f...878

Håper dere har 50/50 eierandel på huset. 

Anonymkode: a17c9...ddf

• Liker 3
Skrevet

Om dere ikke ønsker 50/50 på alt så fordel i det miste alle fellesutgifter prosentvis mtp hvem som tjener mest. Om dere skulle ha gått fra hverandre og hatt barnet 50/50 så ville den som hadde dobbel inntekt av den andre uansett skulle betalt mer av barnas utgifter så syntes ikke det er urimelig at det også gjøres når dere er sammen.

Anonymkode: 1e2a3...bfd

Skrevet
Brunello skrev (17 timer siden):

Den som tjener mest bør betale mest. Det enkleste er å gifte seg, da slipper man å tenke på fordelingen. Fra man er gift, skal alt opptjent/spart deles likt om det blir slutt.

Man kan ha særeie. Noe som ofte er fornuftig.

Skrevet
PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Man kan ha særeie. Noe som ofte er fornuftig.

Man slipper alt av diskusjoner om hvem som har betalt hva om en ikke har særeie. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...