Gå til innhold

Boligleie: oppsigelsestid og mulighet til å avslutte kontrakten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg leier leilighet i et gammelt hus fra 1840-tallet, uten lydisolasjon og med knirkende gulv. Har 3 måneders oppsigelsestid.

Hadde helt greie naboer og hadde egentlig ingen problemer før, men de siste månedene er det nye naboer oppe som kommer hjem kl. 2-4 om natten, og bruker halvtime-time før de legger seg. Av og til lengre. Noen ganger bråker de skikkelig og legger seg kl 6, andre ganger er de ganske stille, bare kommer hjem og legger seg en halvtime senere, men poenget er at jeg blir vekket uansett HVER ENESTE NATT. 

De fester ikke, de spiller ikke musikk eller noe, men dette huset er så gammelt at man kan høre absolutt alt naboene driver med, når naboene snakker, kan man høre ikke bare stemmer, men ordene.. Hvert steg man gjør i huset.
Da jeg flyttet inn, fikk jeg vite hvor gammelt huset var, men hadde ingen anelse om manglende lydisolasjon. Jeg tenkte alle hus har noe lydisolasjon, hadde null erfaring med sånne hus. Og det gikk uansett helt greit de første to år med andre naboer som enten sov eller var forsiktige om natten. Det var litt rart å leve uten privacy, men det gikk helt ok. Alle de andre naboene er helt greie voksne folk som sover eller er stille om natten. Det er bare folk oppe som ikke sover som vekker meg. 

Har et barn på 13 år som også blir vekket om natten, og de siste dagene sovner hun ikke igjen. Hun utvikler jo søvnforstyrrelse. Dette ble den siste dråpen, vi kan ikke fortsette å leve sånt.

I begynnelsen, våknet vi og sovnet fort igjen. Nå, etter to måneder, er vi blitt så vant til å våkne om natten, at vi bare våkner og ikke får sovne igjen, selv når de der oppe har lagt seg og det er helt stille. Barnet sovner nok oftere, men ikke alltid, jeg får ikke sove i det hele tatt etter de har komt hjem. Jeg ser at dette ikke kan fortsette, så det jeg lurer på er: er dette grunn nok til å kunne flytte uten å vente 3 måneder? Jeg tror ikke vi klarer å vente så lenge. Har null ønske om å flytte, det er vanskelig å finne en ny bolig for en fattigmus som meg, men søvnmangel er altfor alvorlig til å kunne tåle dette videre. Hva kan man gjøre juridisk sett?

Det hele egentlig begynte i august, da var det en ny nabo oppe, og da ble det plutselig helt umulig å sove. Den naboen kom hjem kl. 23 og gikk til sengs kl 6 om morgenen - vi kunne ikke sove og våknet flere ganger i løpet av natten. Jeg klaget da med en gang, eller faktisk ikke klaget, men sa at vi skulle flytte med en gang pga bråk. Huseieren kastet ham ut, så den naboen bodde der bare i august og flyttet før 1.september. De to nye personer flyttet inn fra oktober, og jeg ble skikkelig frustrert da det ble nesten det samme, bare med to personer og til kl 4 denne gangen. Jeg klaget ikke, da jeg ikke kunne tenke meg å flytte alene med barnet så sent om høsten, hadde jo egentlig ingen lyst til å flytte, men nå, når datteren ikke får sove, må vi bare flytte vekk.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er fattig og er vant til å måtte tåle dårlige forhold, men føler meg bare håpløst nå. Kan jeg flytte vekk, f.eks. med en måneds varsel, eller må vi vente de tre månedene?  Spesielt siden dette er jo heller ikke naboene sine feil, de bråker jo egentlig ikke, men det er selve huset som gjør det umulig å sove i ro, når noen ikke sover og er aktive der oppe. 
Jeg er redd for at siden vi har allerede utviklet søvnforstyrrelse etter to måneder, det blir jo mye verre etter tre måneder til. Og jeg blir også helt tom for energi, får jo sove bare 3-4 timer frem til de naboene kommer hjem. Hva kan man gjøre i denne situasjonen?

Setter stor pris på alle gode råd! 

Anonymkode: a822f...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontrakten gjelder men du kan spørre huseier om kortere oppsigelsestid. Dersom huseier leier ut den leiligheten som det bråkes fra bør du ta opp problemet med eller klage til huseier uansett.

Anonymkode: 166f5...093

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Just passing by
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg flytte vekk, f.eks. med en måneds varsel, eller må vi vente de tre månedene? 

Trist sak, men nei, du kan ikke bryte kontrakten grunnet hva du forteller om.

Det du kan gjøre, er å høre med huseier likevel. Kanskje vedkommende er snill, og ser på at du har bodd der såpass lenge som du har gjort, og gir deg kun en måned oppsigelsestid i stedet for tre. Eller lar deg flytte på dagen?

Vær ydmyk og forklar situasjonen som du gjør over her, uten å skyve ansvar over på noen. At du ikke visste gamle hus kunne være sånn, trenger du ikke forklare. Bare si at det har endret seg drastisk etter de nye flyttet inn, og det gjør at du er nødt til å finne noe annet, uheldigvis.

Et annet alternativ kan være om du klarer å finne en ny leietaker, det vil gjøre jobben vesentlig enklere for huseier og vil muligens gjøre at du slipper veldig greit unna oppsigelsestiden.

Søvn er viktig, det høres ikke ut som dere kan leve med dette her stort lenger. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: a9c41...570

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Trist sak, men nei, du kan ikke bryte kontrakten grunnet hva du forteller om.

Det du kan gjøre, er å høre med huseier likevel. Kanskje vedkommende er snill, og ser på at du har bodd der såpass lenge som du har gjort, og gir deg kun en måned oppsigelsestid i stedet for tre. Eller lar deg flytte på dagen?

Vær ydmyk og forklar situasjonen som du gjør over her, uten å skyve ansvar over på noen. At du ikke visste gamle hus kunne være sånn, trenger du ikke forklare. Bare si at det har endret seg drastisk etter de nye flyttet inn, og det gjør at du er nødt til å finne noe annet, uheldigvis.

Et annet alternativ kan være om du klarer å finne en ny leietaker, det vil gjøre jobben vesentlig enklere for huseier og vil muligens gjøre at du slipper veldig greit unna oppsigelsestiden.

Søvn er viktig, det høres ikke ut som dere kan leve med dette her stort lenger. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: a9c41...570

Takker for svar og gode ønsker! 

Skrevet

Snakk med huseier. Kan vedkommende snakke med naboen på dine vegner om du syns det er vanskelig selv? Kan leietiden forkortes om du hjelper til i prosessen for å leie leiligheten ut igjen? 

Ingen av utfordringene dine fører til at du kan bryte kontrakten, men det betyr ikke at ting kan løse seg fortere likevel. Om du skal si opp, husk å gjøre det før 1 desember, da oppsigelse løper fra 1 i måneden. 

Anonymkode: a553c...79d

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk med huseier. Kan vedkommende snakke med naboen på dine vegner om du syns det er vanskelig selv? Kan leietiden forkortes om du hjelper til i prosessen for å leie leiligheten ut igjen? 

Ingen av utfordringene dine fører til at du kan bryte kontrakten, men det betyr ikke at ting kan løse seg fortere likevel. Om du skal si opp, husk å gjøre det før 1 desember, da oppsigelse løper fra 1 i måneden. 

Anonymkode: a553c...79d

Takk for gode råd! Ang. de nye naboene oppe, har prøvd å snakke med dem flere ganger, det blir bedre i et par dager etterpå, og så fortsetter det samme igjen.  

Ok, må regne da å bli her frem til mars. Godt å vite det i hvert fall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...