Gå til innhold

Jeg har gitt samboer et ultimatium..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve være kort. Vi har slitt ganske lenge og det toppet seg når jeg fant ut at samboer har rotet til økonomien. Han jobber konstant, så jeg tar meg av alt hjemme med barna og hus og hjem. Han har ikke råd til å være med meg på ting og vi har ikke kunnet priotert forholdet på veldig lenge. Han sa for en liten stund siden at han skulle på julebord denne helga. Jeg er borte på jobb, så han har skaffet barnevakt. Jeg sa at dersom han valgte å dra på julebord nå som han skylder 100.000 + og han har ikke råd til være med meg på ting og han har ikke råd til dele på fellesutgifter. Deler av julebordet er dekket, men for meg handler dette om verdier, holdninger og uansvarlighet.

Han mener jeg ikke unner han å kose seg og han har ikke vært ute på lenge. Jeg har aldri truet med å gå og jeg mente det denne gangen. Jeg kjenner dette er dråpen og det føles veldig trist, men jeg har nok fått nok av å bli herset med og han viser nok en gang at vårt forhold ikke er så viktig. Synes dere jeg er vanskelig å dum som mener dette?😔

Anonymkode: 356a4...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man ikke kan gå på julebord fordi man har 100 000 i gjeld hadde det ikke kommet mange.

Anonymkode: b830e...440

• Liker 17
Skrevet

Nei. Viss han ikke klarer å betale fellesutgiftene å ikke forstår dette så virker han rett og slett dum. 
Han får begynne å dekke egne kostnader hjemme og da. Kjøp og lag kun mat til deg og barna, send vippskrav for strøm osv. Når slike utgifter er på plass samt spareplanen o.l så kan man begynne å tenke på å unne seg feks et julebord.

Anonymkode: 449c7...44e

• Liker 9
Skrevet (endret)

Med 100 000kr i gjeld, mener du at han har tatt opp forbrukslån? Hvis det stemmer så synes jeg heller at du burde sette et ultimatum om at fra nå av går lønna hans rett inn på din konto, og så får han noen penger når det nødvendige er betalt. Det er ikke julebordet som er problemet her.

Og ikke finn på å gifte deg med denne mannen eller la han ta opp lån med sikkerhet i felles bolig.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 9
Skrevet

Dette handler vel ikke om julebordet men mer om at det er siste strået.. i praksis har det vel ingen betydning om han drar eller ikke det er bare det at du må sette grensen og det ble tilfeldigvis det dette. 
Han må jo gi deg en plan for hvordan han skal betale deg tilbake og du blr si det skal være innen en dato ellers drar du

Anonymkode: 183a4...460

• Liker 7
Skrevet

100.000 skyldes hvor? 

Anonymkode: 97158...224

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis man ikke kan gå på julebord fordi man har 100 000 i gjeld hadde det ikke kommet mange.

Forbruksgjeld ja... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette handler vel ikke om julebordet men mer om at det er siste strået.. i praksis har det vel ingen betydning om han drar eller ikke det er bare det at du må sette grensen og det ble tilfeldigvis det dette. 
Han må jo gi deg en plan for hvordan han skal betale deg tilbake og du blr si det skal være innen en dato ellers drar du

Anonymkode: 183a4...460

Takk for Svar, han viser nok en gang at han gjør som han vil uansett...

• Liker 1
Skrevet

Har selv hatt mye gjeld, og vet hvordan dette påvirker psyken. 100 000 kr er mye penger, men absolutt ikke umulig å få ordnet opp i.

Hjelp han med å sette opp økonomien, alt av fellesutgifter, se om det kan bakes inn i boliglån , nedbetalingsplan osv. 

Det er psykisk tøft å rote det til økonomisk, ta en prat om økonomi og la han ha det gøy på julebord.

Anonymkode: 59fc9...438

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kommer litt an på hva de 100.000 er brukt til da… Litt mer betryggende å ha 100.000 i gjeld pga boliglån enn gammel moro fra et forbrukslån 😅

Anonymkode: 8cdae...593

• Liker 3
Skrevet

Huff, var jeg han ville jeg løpt på flekken. TS høres ut som en kjip kjæreste, finansministeren liksom…🤮

Anonymkode: e60e9...3a0

• Liker 1
Skrevet

Hva koster et julebord da, eller hva koster dette julebordet?

Jeg er enig med deg på en måte samtidig så er jo julebord noe man gjør bare 1 gang i året og de jeg har vært på har vært veldig billige i forhold til mat og drikke jeg fikk, så sånn sett var det en veldig billig kveld ute kontra om jeg skulle gjort det samme på privaten.... 

Samtidig, har han aldri råd til å bli med deg på noe eller gjøre noe med deg er det jo elendig prioritert å bruke en liknende sum på julebord istedet.

Men igjen, jeg synes prisen er litt relevant kanskje ikke baaare prinsippet...

Anonymkode: 42406...5de

Skrevet

500 k i forbrukslån, ille.

100, ikke så ille... 

Men om dette går utover dere som familie uansett, så dump han vel. Det er teit å be om ultimatum. Ingen er forpliktet å være i dårlige forhold.

Anonymkode: 8c149...4a7

Skrevet

All gjeld er ille når den ikke kan betjenes.

Men hva gjør han for å bli kvitt gjelden? Gjør han noe i det hele tatt?

Og har han skjult dette for deg eller vært åpen om det?

• Liker 4
Skrevet

Det spiller vel ikke noen rolle hvor mye det er snakk om så lenge han ikke kan bidra til felles kostnader. 

At han prioriterer julebord i stedet skjønner jeg at provoserer TS.

Anonymkode: e5469...091

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal prøve være kort. Vi har slitt ganske lenge og det toppet seg når jeg fant ut at samboer har rotet til økonomien. Han jobber konstant, så jeg tar meg av alt hjemme med barna og hus og hjem. Han har ikke råd til å være med meg på ting og vi har ikke kunnet priotert forholdet på veldig lenge. Han sa for en liten stund siden at han skulle på julebord denne helga. Jeg er borte på jobb, så han har skaffet barnevakt. Jeg sa at dersom han valgte å dra på julebord nå som han skylder 100.000 + og han har ikke råd til være med meg på ting og han har ikke råd til dele på fellesutgifter. Deler av julebordet er dekket, men for meg handler dette om verdier, holdninger og uansvarlighet.

Han mener jeg ikke unner han å kose seg og han har ikke vært ute på lenge. Jeg har aldri truet med å gå og jeg mente det denne gangen. Jeg kjenner dette er dråpen og det føles veldig trist, men jeg har nok fått nok av å bli herset med og han viser nok en gang at vårt forhold ikke er så viktig. Synes dere jeg er vanskelig å dum som mener dette?😔

Nei men du er dum om du blir i et forhold som bare gir deg smerte!! Kom deg unna nå og slutt å bære havre til en død hest...

Skrevet

Kom deg ut av det. Gjeld spiller ingen rolle . De fleste har gjeld. Men er det ingen kjærlighet og tillit der så burde du finne deg en annen om du ikke allerede har. Bor man sammen bør man dele på alt 

Anonymkode: cec86...be6

• Liker 1
Skrevet

Han er ikke med og betaler fellesutgifter, han har over 100.000 i forbruksgjeld, og han skaffer barnevakt for å dra på julebord han må betale?

Jeg holder med deg. Jeg hadde nok gått uansett, for det der er ikke greit 

Anonymkode: 33f8a...b11

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

500 k i forbrukslån, ille.

100, ikke så ille... 

Men om dette går utover dere som familie uansett, så dump han vel. Det er teit å be om ultimatum. Ingen er forpliktet å være i dårlige forhold.

Anonymkode: 8c149...4a7

All forbruksgjeld er ille.

Anonymkode: b54ee...0f4

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (12 minutter siden):

All gjeld er ille når den ikke kan betjenes.

Helt rett og når forbruksgjeld ikke kan betjenes er renten helt avsindig sinnssyk. Den vokser raskt til det dobbelte om man ikke tar tak og får betalt den ned.

Nå koster ikke et julebord all verden, så her ligger det nok masse gammel irritasjon fra TS til grunn. La han kose seg på julebordet, men det er det som skjer mellom dette julebordet og neste som faktisk er viktig. At han tar tak og betaler dette ned, bidrar til felles økonomien og tar tak i sine økonomiske problemer. Det er dette som bør bety noe for forholdet og ikke det kommende julebordet. Han bør faktisk innse dette selv og ikke bare drite i det, og løfter er ikke noe som teller, bare handling.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...