AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 Samboeren og jeg har et barn på snart 5 år. Han jobber mye, jeg jobber bare 80 % nå, så jeg gjør mest husarbeid. Barnet vårt er vi omtrent like mye sammen med, bortsett fra at jeg leverer og henter litt oftere enn samboeren gjør. Samboeren min gjør som regel det han vil av sosiale aktiviteter, middager med jobben, øl med en kompis etc. Jeg gjør kort fortalt mindre av det. En søndag nå nylig valgte jeg, mens han var på en lekeplass sammen med barnet vårt og noen andre, å ta meg en spasertur i sola. Huset var litt kaotisk, egentlig er jeg en pertentlig og ryddig dame, men følte for å prioritere litt egentid. Når han kommer hjem sier jeg takk for at jeg fikk litt tid for meg selv, hvorpå han (flere dager senere) sier “du brukte jo halve søndagen på å slappe av og gå tur mens jeg var sammen med X (barnet vårt), du har jo ingen problemer med å la humla suse!” Mtp at jeg i lang tid har følt at han er en utakknemlig klagefis, rett og slett, så var det dråpen i et ganske fullt beger. Han ser rett og slett ikke alt jeg gjør, og tenker jeg er lat som kan finne på å ta en dupp på sofaen (svært sjelden, og da er jeg megasliten) Selv så jobber han når han får et ledig øyeblikk, og legger seg tidlig. Så: Hvordan få mannen til å se + sette pris på det jeg gjør, som han slipper? Vil helst ikke ty til en excel-liste… Anonymkode: 4706f...ec7 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.getfairshare.ourhome&hl=no&gl=US Anonymkode: 951df...48e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 Skriv ned alt du gjør rett og slett. Anonymkode: 2f2e4...952 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 Kanskje du må begynne å kommentere det hver gang han gjør noe med venner feks eller annen egentid. Si "var det fint for deg med egentid mens jeg var med x?" osv hver eneste gang? Eller hver gang han har gjort noe så enten samme dag eller dagen etter "Siden du trente/drakk øl/whatever i x timer i går mens jeg var med barnet så tenkte jeg å dra ut å gjøre x nå". Istedte for å bevisstgjøre på alt du gjør, bevisstgjøre på alt annet han gjør liksom... Kan jo først forsøke å sette dere ned og prate om det og si at du opplever det urettferdig at han lever som før og at du i tillegg får kritikk for alt ekstra du gjør. Om du jobber 80% for å ta større del av husarbeidet så kan du jo ta en samtale med ham om han vil sponse pensjonssparing for deg siden du jobber for hjemmet deres mens han jobber for lønn? Anonymkode: 915c5...d0a 11
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 Hvorfor ikke excel-liste? Det er jo en mulighet. Med tidspunkt på dagen, tid brukt på jobb, med barnet, på husarbeid, sove, 100% egentid, sosiale ting ute. Så er det bare å summere opp etter en uke, en måned osv. Ellers så kan du jo la være å gjøre ting hjemme, og begynne å gjøre mer sosiale ting ute som du vil og som han gjør. Da vil han kanskje se og merke hva som ikke blir gjort. Ingen grunn til å takke ham for å ta med barnet på lekeplassen vel, det er da ikke noe han gjør for deg? Slutt med det i hvertfall, så lenge han er en klagefis og ikke takker deg for det samme. Anonymkode: 109d2...a7a 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #6 Skrevet 25. november 2021 Ville også droppet alt av husarbeid som gjøres når han ikke er hjemme. Bruk de 20% du ikke jobber til å enten ha fritid eller til å være med barnet. Så når han er hjemme kan du gjøre husarbeid, så ser han kanskje hva du gjør + at du får noe av den fritiden du også burde få. Anonymkode: 915c5...d0a 2
Gidavmeg Skrevet 25. november 2021 #7 Skrevet 25. november 2021 Sånn hadde vi det og. Så ødela jeg beinet og kunne ikke stå og gå på mange månder. Var ikke mange dagene før han skjønte hvor mye jeg egentlig gjør 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #8 Skrevet 25. november 2021 Derfor er jeg vel singel. Jeg ville ha slått opp! 😂 Anonymkode: e3f01...2c6 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 Vis han denne tegneserien (scroll ned) https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/ Anonymkode: 3950c...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 https://www.theladders.com/career-advice/one-comic-illustrates-emotional-labor-behind-you-should-have-asked-me Anonymkode: 3950c...cf8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #11 Skrevet 25. november 2021 Skriv ned alt du gjør og ta en alvorsprat. Han høres rimelig kjip ut som ikke unner deg egentid og avslapping. Anonymkode: 46028...780 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #12 Skrevet 25. november 2021 Slutt å gjøre det du gjør, så får han jo raskt se at det hoper seg opp. Anonymkode: 93458...505 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå