AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #1 Del Skrevet 25. november 2021 Når dere lager mat til familien, feks lasagne, fra bunnen, pleier dere å gi det til babyen også da, eller får han egen mat? Har nettopp laget lasagne, og den inneholder jo melk og ost. Han er snart ni mnd.. Det blir jo ikke store greine han får i seg. Er litt i tvil og lurer på om jeg må kjøpe et middagsglass... Har ikke tilsatt salt. Anonymkode: debe3...d37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 25. november 2021 #2 Del Skrevet 25. november 2021 Nei, eg lagar utan melk og ost til han han får smake litt, men då av dei matvarene han kan ete, og kun "litt på finger"-smaking om det er ting han ikkje skal ha. Vi har laga store middagar og fryst ned i porsjonar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #3 Del Skrevet 25. november 2021 Selvfølgelig, noe annet blir jo bare hysterisk. Anonymkode: 9a6e3...b88 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #4 Del Skrevet 25. november 2021 De kan da fint få melk (så lenge det ikke er snakk om noe kjent allergi)? Poenget er jo at de ikke skal spise/drikke seg mett på det, men det skjer jo ikke når det kun er en ingrediens Anonymkode: 76d13...9db 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #5 Del Skrevet 25. november 2021 Har jeg aldri fått med meg. Kun sterke krydder jeg spesialtilpasser. Anonymkode: 638dd...eec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 25. november 2021 #6 Del Skrevet 25. november 2021 Ja, gir når det bare er innimellom det skjer. Er jo ikke farlig, bare ikke daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #7 Del Skrevet 25. november 2021 Ja, og sterkt krydder. Jeg tenker at når barn i resten av verden kan spise kryddret mat så kan mine det også. De klarer seg fint alle 3 😊 Anonymkode: 16fe3...f43 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #8 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har jeg aldri fått med meg. Kun sterke krydder jeg spesialtilpasser. Anonymkode: 638dd...eec Hvorfor? Krydder er ikke farlig. Utenom salt. Anonymkode: 3fc76...d6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #9 Del Skrevet 25. november 2021 Kan ikke barn smake på ost engang? Jeg blir helt svimmel... Anonymkode: a723d...700 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #10 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke barn smake på ost engang? Jeg blir helt svimmel... Anonymkode: a723d...700 Alle har "melkeallergi" nå for tiden vettu. Anonymkode: 26f63...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #11 Del Skrevet 25. november 2021 Dette står på melk.no, det er altså ikke noe som TS har funnet på pga hysteri eller redsel for melkeallergi. Men basert på dette synes jeg det høres ut som at lasagne burde gå helt fint TS (Husk at det er mye salt i ferdig lasagne bare) Helsedirektoratets retningslinjer for spedbarnsernæring anbefaler å vente med å gi kumelk som drikke og i grøt til barnet er rundt ett år. Mindre mengder kumelk kan imidlertid brukes i matlagingen (for eksempel i supper og sauser) fra 10 måneders alder. Man bør vente med å gi yoghurt fra 12 måneders alder også, men barnet kan få små smaksprøver på yoghurt fra det er 10 måneder gammelt. Ost som pålegg kan brukes fra barnet begynner å spise fast føde. Anonymkode: c5cf6...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #12 Del Skrevet 25. november 2021 Jeg ville gitt det som vanlig ja. Det jeg fikk forklart av helsesykepleier var at det er viktig baby får i seg jernrik kost, og melkeprodukter inneholder ikke spesielt mye jern. Så vente med å gi yogurt, melk å drikke, osv til baby er eldre. Men mat med litt melk som ingrediens er ikke farlig med mindre det er allergi inne i bildet. Det er jo melkepulver i kjøpegrøten, liksom. Anonymkode: 9f530...f92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #13 Del Skrevet 25. november 2021 Ja altså det ble lasagne på gutten min, han likte det veldig godt. Jeg er litt slækk på det, med mindre det er masse salt, sukker, og ikke minst honning. Han spiser krydret mat og han liker det veldig godt. Anonymkode: debe3...d37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 25. november 2021 #14 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg ville gitt det som vanlig ja. Det jeg fikk forklart av helsesykepleier var at det er viktig baby får i seg jernrik kost, og melkeprodukter inneholder ikke spesielt mye jern. Så vente med å gi yogurt, melk å drikke, osv til baby er eldre. Men mat med litt melk som ingrediens er ikke farlig med mindre det er allergi inne i bildet. Det er jo melkepulver i kjøpegrøten, liksom. Anonymkode: 9f530...f92 + at melk hemmar jernopptaket, så ein blir jo anbefalt å ikkje bruke melk i matlaging før 10 mnd, og ikkje drikkemelk før 12 mnd. Kjøpegrøten er tilsatt ekstra jern som då sikkert erstattar det melkepulveret hemmar. Men er ein obs på jern og å unngå melk i det daglige skadar jo ikkje litt middag av og til 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #15 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle har "melkeallergi" nå for tiden vettu. Anonymkode: 26f63...14a For en tåpelig ting å skrive. Anonymkode: 01b20...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #16 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For en tåpelig ting å skrive. Anonymkode: 01b20...aea Er sant, tho. Jeg ville gitt babyen lasagne, så lenge det ikke er i veldig store mengder eller hen faktisk har mpa (påvist av fagfolk, ikke selvdiagnosert) Anonymkode: f0ba5...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #17 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er sant, tho. Jeg ville gitt babyen lasagne, så lenge det ikke er i veldig store mengder eller hen faktisk har mpa (påvist av fagfolk, ikke selvdiagnosert) Anonymkode: f0ba5...ee6 Du skjønner ikke at ikke-mediert MPA slår ikke ut på blodprøver? Men barnet kan blø fra tarmen ved melk allikevel? Anonymkode: 8142f...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #18 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle har "melkeallergi" nå for tiden vettu. Anonymkode: 26f63...14a AnonymBruker skrev (1 time siden): Er sant, tho. Jeg ville gitt babyen lasagne, så lenge det ikke er i veldig store mengder eller hen faktisk har mpa (påvist av fagfolk, ikke selvdiagnosert) Anonymkode: f0ba5...ee6 God jul: Sitat Ved ikke IgE-mediert allergi kjenner man ikke til alle mekanismene som forårsaker reaksjoner hos melkeallergikeren. Man har per i dag ikke noe godt diagnostisk verktøy i form av blodprøver eller hudtester for å undersøke toleranse for melk dersom allergien ikke er IgE-mediert. I disse tilfellene må man foreta en eliminasjon og reintroduksjon av melkeprotein i kosten. https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/melkeallergi-/ Anonymkode: 8142f...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #19 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, og sterkt krydder. Jeg tenker at når barn i resten av verden kan spise kryddret mat så kan mine det også. De klarer seg fint alle 3 😊 Anonymkode: 16fe3...f43 Helt enig! Vi bruker mye krydder i alt, og helsesøstra bare «neeeei neeeeei krydder er farlig for babyer»… Hun ble helt rar da jeg sa jammen babyer i India overlever jo? Anonymkode: 63111...1d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #20 Del Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når dere lager mat til familien, feks lasagne, fra bunnen, pleier dere å gi det til babyen også da, eller får han egen mat? Har nettopp laget lasagne, og den inneholder jo melk og ost. Han er snart ni mnd.. Det blir jo ikke store greine han får i seg. Er litt i tvil og lurer på om jeg må kjøpe et middagsglass... Har ikke tilsatt salt. Anonymkode: debe3...d37 Ikke kjøp ferdige middagsglass plis. Les på baksiden, og tenkt deg om. Hvorfor er holdbarheten flere ÅR og de kan stå i romtempratur? Jo, fordi det er ultraprosesert søppel. Anonymkode: 63111...1d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå