Gå til innhold

Trenger hjelp til å regne ut kcal i en porsjon av middagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å telle kcal og sliter litt med å skjønne hvordan jeg skal regne ut en porsjon av middagen. Føler meg litt dum som spør om hjelp, men... 

Dette er regnestykket jeg har kommet frem til til nå:

Kjøttdeig: 500g = 625 kcal
Saus: 500g = 250 kcal
Kjøttdeig + saus = 875 kcal
Ris ukokt: 120g = 148 kcal

Jeg har spist: 236g kjøttdeig og saus og 95g kokt ris, hvor mange kcal blir dette og hvordan regner man det ut?

Anonymkode: 9fbd7...a57

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips, bruk en app som Lifesum. Den er gratis og regner ut kalorier o.l. for deg, du skriver bare inn mengden av det du har spist :) Anbefales på det sterkeste!

Jeg vet det finnes enklere måter å regne ut sånne ting på, men jeg har aldri vært veldig flink i matte. Måten jeg gjør det på er dette:
- Finn ut hvor mange kalorier det er i 1 gram kjøttdeig og saus. Da tar vi 875 (antall kalorier) og deler på 1000 (antall gram). Det er 0,875 (kcal per gram).
- Dette ganger vi med antall gram du har spist, da blir regnestykket 0,875 (kcal per gram) gange 236 (antall gram du har spist), som blir 206,5. Dette var da kjøttdeigen og sausen.

Akkurat risen blir litt vanskeligere, fordi når den er kokt har den tatt til seg en del vann og vil da veie mer selv om kaloriene i risen er lik som før den ble kokt. Jeg hadde rett og slett googlet type ris og sett på kaloriene. F.eks. "jasmin ris kalorier kokt". Når du får antall kalorier per 100 gram kokt ris, gjør du samme regnestykke som ovenfor, ved at du finner ut hvor mange kalorier det er i 1 gram, og ganger det antallet med hvor mange gram du spiste (som var 95). 

Hvis dette blir feil må noen gjerne rette meg, for det blir ofte krøll når jeg holder på med matte. :fnise: 

Anonymkode: 1bd25...2dd

Skrevet

Letteste er å bruke innholdfortegnelsen og se på hvor mye kalorier per 100g en vare har og gange det med hvor stor din porsjon er.

Feks kjøttdeig 240 kcal/100g

Forslag nr 1: Du har spist 150 g kjøttdeig. Regnestykket blir da 240 kcal * 1,5 (1,5 ganger innholdfortegnelsen på 100g) = 360 kcal for din porsjon.

Forslag nr 2: Du har spist 240 g kjøttdeig. Regnestykket blir 240 kcal * 2,4 = 576 kcal for din porsjon. 

Forslag nr 3: Du har spist 50 g kjøttdeig. Regnestykket blir 240 kcal * 0.5 = 120 kcal for din porsjon

Anonymkode: caf0e...0e5

Skrevet

Kan vel bare regne med at en passe stor porsjon middag inneholder 500 kalorier i gjennomsnitt?

Anonymkode: 2b94b...411

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kan vel bare regne med at en passe stor porsjon middag inneholder 500 kalorier i gjennomsnitt?

Anonymkode: 2b94b...411

Det er nok ikke noe lurt, da en middag kan variere veldig i kalorier. :) 

To forskjellige middager med ca. samme størrelse kan ha så lite som 380 kalorier (kylling, grønnsaker, litt ris) eller så mye som 1000 kalorier (kjøtt, fløtesaus, potetmos). Å kutte ut de siste to sifrene kan nok gå fint, men å gjette på at alle middager havner på rundt 500 kalorier er veldig risikabelt når det kommer til kaloritelling.

Anonymkode: 1bd25...2dd

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet (endret)

Hvor mange kcal i 100 gram, delt på 100 og gange  det tallet med antall gram du har spist :) 

Feks 

Brød 250 kcal pr 100 gram. Da deler du 250 kcal på 100 gram, så ganger du det beløpet på de grammene du har spist :) 

Endret av Mysticgirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har nettopp begynt å telle kcal og sliter litt med å skjønne hvordan jeg skal regne ut en porsjon av middagen. Føler meg litt dum som spør om hjelp, men... 

Dette er regnestykket jeg har kommet frem til til nå:

Kjøttdeig: 500g = 625 kcal
Saus: 500g = 250 kcal
Kjøttdeig + saus = 875 kcal
Ris ukokt: 120g = 148 kcal

Jeg har spist: 236g kjøttdeig og saus og 95g kokt ris, hvor mange kcal blir dette og hvordan regner man det ut?

Anonymkode: 9fbd7...a57

Kjøttdeig 1.25 kcal/ g, saus 0.5 kcal /g, ris 1.23 kcal/gram. Så gang det med grammene  du spiste. 

Anonymkode: 2c843...f0f

Skrevet

Matvaretabellen.no er en grei side 😀

Skrevet

Men med mindre du veide kjøttdeig før du stekte så blir det feil regning av vekt da 500g rå kjøttdeig blir en god del mindre når det er stekt.

Samme med risen, noen regner ukokt og andre regner kokt.

Anonymkode: 6cae9...0e5

Skrevet
Lilletrille79 skrev (25 minutter siden):

Matvaretabellen.no er en grei side 😀

Retter meg selv her, for kostholdsplanleggeren er bedre 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...