Gå til innhold

Eksamen - hvordan regne opphøyd minus med vanlig kalkulator (og for så vidt med vitenskapelig kalkulator)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ha eksamen snart, og jeg vet vi må foreta beregninger med vanlig kalkulator. Problem: jeg er ikke er veldig flink med vanlig kalkulator dette. Bit og milli/vanlige sekunder vil være sentralt.

Eksempel på spørsmål kan være å regne ut effektiviteten på en dataoverføring:

Ttrans gitt av antall bit i pakka/bithastighet = L/R

Ta: avstand, tid før pakka er fremme

Tn: tid før neste pakke kan sendes

RTT: round trip time, 2 * Ta

Effektiviteten U = Ttrans/Tn

U = L/R / 2* Ta + L/R eller U = L/R /RTT + L/R 

L = 20 000 bit

RTT = 2*Ta = 126 ms = 126 * 10^-3 s

R = 10 Mbit/s

Ttrans = L/R = 20 000/10^7 = 2*10^-3 s (2,0 ms)

Hva skriver jeg på en helt vanlig kalkulator for å regne ut noe sånt? 😬 

Windows sin vanlige kalkulator har ikke mulighet for å høye opp. "Hatten" virker ikke her, men i vitenskapelig kalkulator gjør den det. Det jeg skriver inn i vitenskapelig kalkulator blir også bare feil. Det er så mange... ting å trykke på! 

Anonymkode: afcc3...0da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel bruke paranteser? L/R = 20000/ (10^7) der du bruker 10^x-knappen.

Anonymkode: f28e7...309

Skrevet

10^-3 = 1/10^3 = 1/ (10×10×10) = 1/1000

Anonymkode: faad1...d7b

Skrevet

Tipsene om å skrive ut er svært lite nyttige, man bruker ofte store potenser som 10^-27 (størrelsesorden til protonvekt), da er det ikke praktisk å skrive 0.00000000000000000000000000027 (mulig jeg talte feil på antall nuller, men det viser poenget hehe) 

Hvilken kalkulator bruker du? Windows kalkulator er håpløs, men du kan bruke en online kalkulator, jeg er fan av WolframAlpha :) 

Anonymkode: 017ea...ee7

Skrevet

Tror nesten jeg må prøve å rulle ut. Visste ikke at det het vitenskapelig notasjon 😄

Kjenner jeg angrer på at jeg tok matte for gitt, nå når eksamen nærmer seg, og jeg sitter foran kalkisen og føler meg fortapt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tipsene om å skrive ut er svært lite nyttige, man bruker ofte store potenser som 10^-27 (størrelsesorden til protonvekt), da er det ikke praktisk å skrive 0.00000000000000000000000000027 (mulig jeg talte feil på antall nuller, men det viser poenget hehe) 

Hvilken kalkulator bruker du? Windows kalkulator er håpløs, men du kan bruke en online kalkulator, jeg er fan av WolframAlpha :) 

Anonymkode: 017ea...ee7

Jeg tror ikke vi skal opp i så store tall, det blir vel picosekunder på det verste.

Jeg har brukt både Desmos sin. WolframAlpha sin så innholdsrik ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...