AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 Jeg har trodd at jeg var 6+1 i dag. Men jeg blir ekstremt forvirra for ser at appene har operert med termin 23/7. på tror ikke de har tatt hensyn til sykluslengde. Den er 32 dager og ikke 28. på babyverden sin terminkalkulator får jeg termin 27/7 og den sier jeg er 5+4 i dag. Blir forvirra. Er jo bare snakk om 4 dager forskjell men syns det e greit å vite hvilken som er mest rett! Litt info: første dag i siste mens: 13/10 antatt EL: 31/10. men denne er jeg VELDIG usikker på. sykluslengde: 32 dager Anonymkode: 35431...341
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 Antall uker og dager du er på vei er ikke nødvendigvis det antallet uker og dager det er siden sist mens, selv om det høres ulogisk ut, fordi det er denne utregningen man hører at er standard. Den utregningen tar nemlig utgangspunkt i at man har syklus på 28 dager, som du er inne på, så man må trekke fra dager man er på vei hvis man har lengre syklus enn det. I tillegg kan man også bli satt tilbake på UL/OUL. Det høres kanskje rart ut, men alle skal ha termin ved 40+3, så derfor justeres antall uker og dager man er på vei framfor totalt antall uker og dager man går gravid. Termin er som sagt alltid 40+3, selv om du mener det er mer enn 40 uker og 3 dager siden sist mens. En annen ting er jo at EL sannsynligvis er akkurat 14 dager før forventet mens, så med din syklus vil du ha EL på dag 18, mens de som har syklus på 28 dager har EL på dag 14. Din baby vil dermed være unnfanget senere enn babyen til noen som hadde siste mens samtidig som deg, men som har kortere syklus. Anonymkode: 6fb71...c1f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Antall uker og dager du er på vei er ikke nødvendigvis det antallet uker og dager det er siden sist mens, selv om det høres ulogisk ut, fordi det er denne utregningen man hører at er standard. Den utregningen tar nemlig utgangspunkt i at man har syklus på 28 dager, som du er inne på, så man må trekke fra dager man er på vei hvis man har lengre syklus enn det. I tillegg kan man også bli satt tilbake på UL/OUL. Det høres kanskje rart ut, men alle skal ha termin ved 40+3, så derfor justeres antall uker og dager man er på vei framfor totalt antall uker og dager man går gravid. Termin er som sagt alltid 40+3, selv om du mener det er mer enn 40 uker og 3 dager siden sist mens. En annen ting er jo at EL sannsynligvis er akkurat 14 dager før forventet mens, så med din syklus vil du ha EL på dag 18, mens de som har syklus på 28 dager har EL på dag 14. Din baby vil dermed være unnfanget senere enn babyen til noen som hadde siste mens samtidig som deg, men som har kortere syklus. Anonymkode: 6fb71...c1f Ut i fra det du beskriver her går jeg ut i fra at det er 5+4 som er riktig? Men jeg hadde vært 6+1 hvis jeg hadde 28 dagers syklus?😊 Anonymkode: 35431...341
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 Ta tidlig UL om noen uker så får du bedre estimat Anonymkode: 5dbff...ce5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ta tidlig UL om noen uker så får du bedre estimat Anonymkode: 5dbff...ce5 Jeg skal det i midten av desember 😄 Anonymkode: 35431...341
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #6 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ut i fra det du beskriver her går jeg ut i fra at det er 5+4 som er riktig? Men jeg hadde vært 6+1 hvis jeg hadde 28 dagers syklus?😊 Anonymkode: 35431...341 Jepp, siden du har 4 dager lenger syklus enn gjennomsnittet, må du regne fra første dag i siste mens minus fire dager. Da havner du på 5+4, som du selv sier. Ultralyd vil jo kunne justere terminen ytterligere, men foreløpig er det sånn du skal regne det ut. Anonymkode: 6fb71...c1f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå