Gå til innhold

Ringe lege ved kul i panna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en treåring som slo seg litt og fikk en kul/hevelse mellom øyebrynene og over neseveggen. Fikk også noe blåmerker i ettertid.
Besvimte ikke, falt ikke av slaget, ikke kvalm, mistet matlyst, svimmel, lyssky, trøtt osv. 

Jeg fulgte med og passet på, men kontaktet ikke lege, da det ikke var noe tegn til at noe var galt og unger faller jo og slår seg ofte😂 En venninne av ble helt stressa og sa at jeg var skikkelig uansvarlig som ikke kontaktet legen umiddelbart, var jeg det? Skal man ringe og fylle opp lege/legevakt fordi at et barn slår seg litt uten noen symptomer på at noe er galt?

Anonymkode: 8e9d3...df5

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Trengs ikke lege i dette tilfellet. Din venninne er hysterisk. 

Skrevet

Nei, selvfølgelig ringer man ikke lege for en vanlig kul i panna. Om alle hadde vært då hysteriske som venninna di ville helsevesenet kollapset.

Anonymkode: d96e5...783

• Liker 7
Skrevet

Nei, man trenger ikke lege før barnet blir påvirket.

• Liker 4
Skrevet

Nei du vurderte helt riktig.

Anonymkode: ef41a...e72

• Liker 3
Skrevet

Ville ikke vurdert det så lenge det ikke var noe som skulle sys eller at de har besvimt.

Er ikke optimalt med legevakt på så små barn, kan føre til engstelse for lege til senere.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Barn slår seg da hele tiden, og kuler i panna er ikke farlig. Det er kun potensielt farlig hvis barnet reagerer med kvalme, skikkelig hodepine, trøtthet, bevisstløshet etc. Da skal man kontakte lege. Samme gjelder ved blødninger som må tas hånd om av medisinsk personell.

Endret av tussi84
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, selvfølgelig ringer man ikke lege for en vanlig kul i panna. Om alle hadde vært då hysteriske som venninna di ville helsevesenet kollapset.

Anonymkode: d96e5...783

Takk for svar! Ja, er det jeg føler og.
Barnet fikk blåmerker i området rundt der slaget var, men ellers absolutt ikke noe tegn på noe påvirkning. Hadde jeg vært noe i tvil, så hadde jeg ikke nølt med å ringe legevakt. Fulgte med første natten og ikke noe endring på barnet på noe måte :) 

Anonymkode: 8e9d3...df5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt. Faren min datt og slo hodet og fikk blødning i hjernen, så ja, ting kan skje.. 

Anonymkode: 54f2e...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ringt. Faren min datt og slo hodet og fikk blødning i hjernen, så ja, ting kan skje.. 

Anonymkode: 54f2e...b44

Men nå fulgte ts med barnet gjennom natten og det er det man må gjøre. På legevakt er det øyeblikksbilde, og med det ts skriver hadde barnet blitt sendt hjem med de rådene hun har fulgt, antakeligvis hadde hun fått rådene kun over tlf uten en sjekk også.

Anonymkode: ef41a...e72

Skrevet

Jeg er ganske hønemor men synes ikke det høres ut som noe legen kan gjøre noe med/trenger å se på. Fint at du følger med på barnet da, jeg ville nok bare fulgt litt ekstra godt med en liten stund til. Har og hørt at det er farligere å slå bakhodet enn pannen (lettere å få hjernerystelse osv når man slår bakhodet) men jeg er ikke helsepersonell og vet ikke sikkert. 

Tenker også at det er annerledes om de slår munnen, da det kan ha betydning for tenner og gjerne bør sjekkes. 

Anonymkode: 50760...265

Skrevet

Syns ikkje ein skal bruke legevakt for dette, nei. Tvilar uansett du hadde fått kome til time i denne situasjonen, så hadde nok blitt ein kjapp tlfsamtale uansett 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...