Gå til innhold

Har solgt mitt første fond og tatt ut pengene. Hva nå med skatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd å google, men ble bare forvirret ang skjermingsfradrag osv, må nok ha dette inn med teskje.....

Jeg satte inn 2000 kr på et fond (enkeltfond i Nordea) for ti år siden, og tok ut pengene nå nettopp (solgte fondet). Verdien nå var litt over 4000 kr. Pengene kom nå nettopp inn på kontoen. Men det ser ikke ut som det er trukket noe skatt!

Når skatter man av fonds? Må jeg selv føre opp disse summene i selvangivelsen min, eller går det automatisk?

Anonymkode: 0826d...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, det var utrolig dårlig avkastning.

Det rapporteres automatisk inn til skatteetaten og blir med på totalberegningen av skatt. 

Anonymkode: bea5e...eae

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal skatte omlag 32 % av gevinsten, altså de 2 000 kronene. Dette kommer automatisk på skattemeldinga di.

Det smarteste er da å sette de 32 prosentene på en egen konto, så betaler du det inn innen 31. mai neste år.

Anonymkode: 93bd9...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så setter du penger til siden for når skatteoppgjøret er klart, eller du betaler inn ekstra skatt nå. Du finner kontonr og kid på skattetaten sin side. 

Evt kan du betale litt mer skatt i desember ved å endre skattekortet. 

Om du sjekker tallene dine så langt i år, så kan det også vise seg at du har betalt tilstrekkelig i skatt for å dekke dette salget. 

Men salget ditt blir uansett meldt inn til skattemyndighetene. Husk å ta vare på årsoppgave, der står også opplysningene dine. 

Anonymkode: 52516...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

2 000 i avkastning på 10 år 😆 det er nesten godt gjort.

Anonymkode: ff42a...893

Er 100% på 10 år dårlig?

Anonymkode: 0a57f...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er 100% på 10 år dårlig?

Ekstremt dårlig mtp at det har vært rekordoppgang de siste årene. Lurer på hvilket fond dette er.

Anonymkode: af1dc...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 100% på 10 år dårlig?

Altså det er jo bedre enn banken, men bra er det absolutt ikke. Jeg har fond som har hatt 30 prosent avkastning på ett år, da begynner vi å snakke.

Anonymkode: 30c38...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermingsfradrag er vel ved utbytte bare? Så blir vel bare 32/22 prosent du skal skatte.

Anonymkode: f53bb...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvilket fond det er, det er nesten godt gjort med så dårlig avkastning på ti år! 😜 

Du må sette av penger til skatten selv, det blir ikke trukket automatisk. Sjekk at det kommer opp riktig på skattemeldingen (banken skal rapportere det inn). 

Anonymkode: 283c9...a6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er 100% på 10 år dårlig?

Ja

Anonymkode: ff42a...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså det er jo bedre enn banken, men bra er det absolutt ikke. Jeg har fond som har hatt 30 prosent avkastning på ett år, da begynner vi å snakke.

Anonymkode: 30c38...92a

30% siste året er omtrent akkurat gjennomsnittlig

Anonymkode: 59f68...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er 100% på 10 år dårlig?

Ja, indeksfond (litt avhengig av hvilke) er oppe 300-400%, teknologi-indekser er oppe nesten 800% på 10 år. 

Forøvrig bør man eie fond via AKS, så sørg for å fikse det neste gang du skal inn i fond, da er gevinsten skattefri selv om du selger deg ut (helt til du tar pengene ut av konto).

Anonymkode: dd23b...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...