Gå til innhold

Interessant kronikk fra flere eksperter : Nasjonale tiltak nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En rekke eksperter har skrevet en bra kronikk i Dagbladet. De mener det er på tide med nasjonale tiltak. 

Av : Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, Knut Eldjarn, spesialist i indremedisin og geriatri, tidligere president i Legeforeningen, Jørn Klein, professor i mikrobiologi og smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge, Dag Svanæs, professor i informatikk, NTNU, Bjørg Marit Andersen, professor i hygiene og smittevern, Audun Helge Nerland, professor emeritus i mikrobiologi og immunologi og Mads Gilbert, professor emeritus, spesialist i anestesiologi

https://www.dagbladet.no/meninger/nasjonale-tiltak-na/74739179

Sitat

Sykehusene er allerede overbelastet og et økende antall dør av covid-19. Uten sterkere smitteverntiltak nå, risikerer vi at denne meget uheldige situasjonen vedvarer i førjulstida og gjennom julehelga. Likevel nøler dagens regjering med å innføre tiltak som vi av erfaring vet vil virke.

Dessverre har regjeringen/FHI gjort lite med smitten de siste mnd...

Endret av NorthernLight
Rettet skrivefeil i overskrift.
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NorthernLight skrev (48 minutter siden):

Dessverre har regjeringen/FHI gjort lite med smitten de siste mnd...

Det er ufattelig at regjeringen ikke foretar seg noe. Det brenner på dass nå og på tross av at sykehusene er nødt til å utsette planlagt behandling, at ansatte i helsetjenestene melder om kraftig press og eksperter ber om nasjonale tiltak gjør de ingenting. Det er ikke veldig inngripende tiltak som foreslås heller: "holde avstand, bruke munnbind, unngå for store forsamlinger og være vaksinert".

Når man ser på hva som skjer i land som Tyskland, Østerrike, Nederland etc, så er det ikke til å forstå at ingen tiltak settes inn for å unngå det samme.

• Liker 20
Skrevet (endret)

.

Endret av fittesnerk
  • Liker 9
Skrevet

Hva mener dere (og "ekspertene") er farlig med situasjonen? :klo:

Det har dødd knappe 1000 på to år med "pandemi". Hadde vi vært i nærheten av prognosene skulle vi ha hatt 50-100 000 døde i Norge nå. Og da tenker jeg at man kanskje, gitt at de døde var primært unge mennesker, kunne ha begynt arbeidet med å vurdere enkle, ikke-inngripende tiltak (50 000 er til sammenligning færre enn det dør på et helt standard år i Norge, så dette er et udramatisk tall).

Tenker dere at det er ok for dere, personlig, å leve resten av deres eksistens innestengt i eget hus? For jeg tenker at jeg heller da vil risikere en 1/10 sjanse for sykdom og død (og korona ligger på 1/100). Livet er ikke kvantitet - det er kvalitet. Heller kort og godt enn langt og poengløst.

• Liker 26
Skrevet

I dagens nettaviser opplyses det om fra FHI at antall innleggelser ikke har gått like mye opp som forventet. FHI mener dette er et godt tegn. Det kan virke som om antall innleggelser stabiliseres på det nivået vi er på nå, kanskje svak økning. Dette er jo viktig, og tyder på at det til tross for kraftig økning i antall smittede, ikke fører til markert økning i innleggelser, Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette tilsier at vi kan klare oss fint uten inngripende smitteverntiltak. Jeg tror dere som ivrer for flere tiltak ikke helt vil se dette av en eller annen grunn. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes ikke munnbind og avstand er så inngripende tiltak. Såpass burde alle klare. Heller nå. Enn å få strengere tiltak til jul. 

• Liker 18
Skrevet
Bibbi_ skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke munnbind og avstand er så inngripende tiltak. Såpass burde alle klare. Heller nå. Enn å få strengere tiltak til jul. 

Problemet er jo ikke avstand til ukjente folk på butikken feks. Det er alt det som må droppes om dette skal overholdes: idrett (fotball, håndball, basket, ishockey osv osv), kulturarrangementer, det er mindre kapasitet på restauranter, julebord blir avlyst fordi det ikke er gjennomførbart osv, arbeidsplasser som ikke kan ha alle på jobb. Det er lett å si det ikke er noe problem dersom man ikke har barn, er ung, eller har en jobb som er utsatt. 

• Liker 9
Skrevet

Leste et leserinnlegg i dag….

Grunnen til at det går så bra som det gjør, er at når det ble en stor økning i snitte blandet de eldre i oktober, tok de ansvar for seg selv. De holdt seg hjemme. Det stagnerte i smitte i gruppen, ig derfor innleggelser.

Vi står relativt fritt, vi kan passe oss selv i mye større grad.

• Liker 3
Skrevet
LisbethBerg skrev (18 minutter siden):

Problemet er jo ikke avstand til ukjente folk på butikken feks. Det er alt det som må droppes om dette skal overholdes: idrett (fotball, håndball, basket, ishockey osv osv), kulturarrangementer, det er mindre kapasitet på restauranter, julebord blir avlyst fordi det ikke er gjennomførbart osv, arbeidsplasser som ikke kan ha alle på jobb. Det er lett å si det ikke er noe problem dersom man ikke har barn, er ung, eller har en jobb som er utsatt. 

Jo, avstand i butikkene er et problem. Folk henger jo over en. Går helt inntil. Null ovstand. Vært på kjøpesenter i dag. Folk skal fram uansett hvor trangt det er! 

Og kan folk velge, trur jeg de fleste vil avlyse et julebord med kollegaer, enn å avlyse julen med familien... 

• Liker 9
Skrevet
Bibbi_ skrev (2 minutter siden):

Jo, avstand i butikkene er et problem. Folk henger jo over en. Går helt inntil. Null ovstand. Vært på kjøpesenter i dag. Folk skal fram uansett hvor trangt det er! 

Og kan folk velge, trur jeg de fleste vil avlyse et julebord med kollegaer, enn å avlyse julen med familien... 

Alltid morsomt å lese om de som klager om mye folk på steder de er selv. Det er black week, finner du det ubehagelig anbefaler jeg deg å vente til neste uke. Det er uansett ikke et stort problem at folk passerer deg, selv om de er nærme. Man må som regel oppholde seg litt tid i samme rom for at det skal utgjøre særlig smittefare. 

Nå var det heller bedriftene som lever av julebordsesongen jeg tenkte på, ikke julebordet i seg selv. 

• Liker 5
Skrevet

Ja det er på tide med nasjonale tiltak nå. Egentlig for lenge siden. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke kommer. Hva venter de på? Hvorfor ikke komme med det nå så det kan bli en god jul for alle i stedet for en tung og mørk jul med kraftig smittespredning, sykehusinnleggelser og enda flere dødsfall? :( Kan like godt hoppe over hele jula i år. 

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
Warrior skrev (53 minutter siden):

Kan like godt hoppe over hele jula i år. 

Du står jo fritt til å hoppe over jula hvis du vil det? Har du et behov for å påtvinge din livsstil på andre? 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Uansett hva dere mener om denne artikkelen så er det endringer i vente. Regjeringen vil innføre revidert Corona stategi etter bekymringer fra ordførere. (Litt pussig at de tar til seg rådene fra ordførere når de ikke hørte på sykehus ledelse, H. Dir og forsåvidt også FHI var også enig at det trengtes tiltak.) Helseministeren  fant opp et « lurt» tiltak selv som dessverre ikke har hatt noe innvirkning... Dere som ikke vil ha endring i tiltakene burde sannelig tenke på barna deres / Norges barn hvis vi lar helsevesenet bryte sammen. Veldig mange RS syke barn og covid sammen går ut over kapasiteten. Tror dere barn kommer til å få samme gode behandling på sykehusene hvis det mangler personell ... I Sverige, Skåne  ifjor måtte de utsette operasjoner for alvorlig syke barn  for avdelingene var fulle av barn både med covid og MIS C som for noen barn oppstår etter Corona. Så ja det kan skje at barn også blir alvorlig syke av Covid, det skjer ikke ofte men det skjer med mange nok hvis lar viruset flyte fritt.  Vi har mye RS virus i tillegg i år og influensa er rett rundt hjørnet. Noen barn er også uheldig og blir utsatt for ulykker. 
Ta bare på barna ved og hjelpe til å få ned smitten! 

Endret av J.E
  • Liker 9
Skrevet
Psilocybe skrev (1 time siden):

Du står jo fritt til å hoppe over jula hvis du vil det? Har du et behov for å påtvinge din livsstil på andre? 

Nei

Skrevet

At Bjørg Marit Andersen, Jörn Klein og Mads Gilbert ønsker strengere tiltak er ikke akkurat noe nytt. De har ropt ulv før, og det er litt begrenset hvor mange ganger du kan gjøre det uten å bli litt uvesentlig. 

Jeg ser dog ikke noen løsning på lengre sikt. Det er dette politikere må gjøre. Strammer de inn nå, vil de måtte åpne igjen. Når de åpner vil trolig situasjonen fort bli den samme som nå med evige sykluser. Dette løser seg neppe før litt flere får viruset. Immuniteten må opp, og mange har valgt å ikke ta vaksine, slik at vi må vente enda litt mer.

• Liker 4
Skrevet
LisbethBerg skrev (2 timer siden):

Alltid morsomt å lese om de som klager om mye folk på steder de er selv. Det er black week, finner du det ubehagelig anbefaler jeg deg å vente til neste uke. Det er uansett ikke et stort problem at folk passerer deg, selv om de er nærme. Man må som regel oppholde seg litt tid i samme rom for at det skal utgjøre særlig smittefare. 

Nå var det heller bedriftene som lever av julebordsesongen jeg tenkte på, ikke julebordet i seg selv. 

Så blir det litt vanskelig å holde et julebord eller annet hvis bedriftens ansatte er syke også da....

Skrevet
J.E skrev (1 time siden):

Uansett hva dere mener om denne artikkelen så er det endringer i vente. Regjeringen vil innføre revidert Corona stategi etter bekymringer fra ordførere. (Litt pussig at de tar til seg rådene fra ordførere når de ikke hørte på sykehus ledelse, H. Dir og forsåvidt også FHI var også enig at det trengtes tiltak.) Helseministeren  fant opp et « lurt» tiltak selv som dessverre ikke har hatt noe innvirkning... Dere som ikke vil ha endring i tiltakene burde sannelig tenke på barna deres / Norges barn hvis vi lar helsevesenet bryte sammen. Veldig mange RS syke barn og covid sammen går ut over kapasiteten. Tror dere barn kommer til å få samme gode behandling på sykehusene hvis det mangler personell ... I Sverige, Skåne  ifjor måtte de utsette operasjoner for alvorlig syke barn  for avdelingene var fulle av barn både med covid og MIS C som for noen barn oppstår etter Corona. Så ja det kan skje at barn også blir alvorlig syke av Covid, det skjer ikke ofte men det skjer med mange nok hvis lar viruset flyte fritt.  Vi har mye RS virus i tillegg i år og influensa er rett rundt hjørnet. Noen barn er også uheldig og blir utsatt for ulykker. 
Ta bare på barna ved og hjelpe til å få ned smitten! 

Syke foreldre, lærere, trenere, søsken, venner heller ikke bra for barn. De trenger friske folk rundt seg for å ta vare på dem og for å føle seg ivaretatt og sett. Send gjerne ungene ut på fritidsaktiviteter, men foreldre bør vite at trygghet og kjærlighet og familie som tilbringer tid med dem og kan aktivere dem litt selv av og til betyr mye for en god oppvekst og barndom også.

• Opprett ny...