NorthernLight Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 (endret) Sitat Det europeiske legemiddelverket (EMA) har torsdag godkjent bruk av Pfizer-vaksinen hos barn over fem år. Det gjør det mulig for vaksinering hos en gruppe i befolkningen hvor smitten sprer seg raskt i store deler av Europa. Vaksinen er til nå godkjent for barn over 12 år. Det er første gang EMA har godkjent en koronavaksine for bruk hos små barn. Barnedosen fra Pfizer inneholder en tredel av den som voksne får. https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584 Er ikke overrasket over at de godkjente vaksinen. Smitten sprer seg raskt i yngre aldersgrupper. USA har startet : https://www.aftenposten.no/verden/i/pW91XW/i-usa-har-allerede-360000-barn-faatt-minst-en-vaksinedose Israel har gitt grønt lys til å starte: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/11/15/195801896/israel-gir-gront-lys-for-vaksinering-av-barn-mellom-fem-og-elleve Endret 25. november 2021 av NorthernLight 4
Tussa84 Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 NorthernLight skrev (6 minutter siden): https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584 Er ikke overrasket over at de godkjente vaksinen. Smitten sprer seg raskt i yngre aldersgrupper. USA har startet : https://www.aftenposten.no/verden/i/pW91XW/i-usa-har-allerede-360000-barn-faatt-minst-en-vaksinedose Israel har gitt grønt lys til å starte: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/11/15/195801896/israel-gir-gront-lys-for-vaksinering-av-barn-mellom-fem-og-elleve Barn kan ikke gi informert samtykke. Så lenge disse vaksinene ikke er endelig godkjent i Norge, vil det være overgrep mot norske barn å gi dem disse injeksjonene. 25
Pingvinboogie Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 Det er ikke engang en promille sjanse i havet for at jeg utsetter mine barn for denne vaksinen. 30
Lunarstone Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 Kjenner at det ikke føles helt greit å gi den til små barn, all den tid helsedirektoratet og fhi har sagt at evt vaksinering av barn skjer for å begrense smitte i samfunnet, ikke for deres egen del. 24
infectedsopp Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 Pingvinboogie skrev (1 minutt siden): Det er ikke engang en promille sjanse i havet for at jeg utsetter mine barn for denne vaksinen. Samme her 13
Tunique Skrevet 25. november 2021 #6 Skrevet 25. november 2021 Pingvinboogie skrev (18 minutter siden): Det er ikke engang en promille sjanse i havet for at jeg utsetter mine barn for denne vaksinen. Kommer aldri til å skje med mine barn heller💙 19
Tuba Skrevet 25. november 2021 #8 Skrevet 25. november 2021 Det er selvsagt ikke et overgrep å ville beskytte barn fra covid! Vaksinen er trygg og godkjent og da skal mine barn få den når de får tilbud. 10
Gjest theTitanic Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 Det skjer ikke at jeg gir mine barn den. Voksne er en ting og barn er noe helt annet.
GammelKaktus Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 Er helt for vaksiner på voksne, når det gjelder barn så er jeg ikke like sikker. Blir ikke vaksine her med det første. Så lenge barn ikke blir nevneverdig syke så avventer vi og ser det an. 9
Tussa84 Skrevet 25. november 2021 #11 Skrevet 25. november 2021 Tuba skrev (14 minutter siden): Det er selvsagt ikke et overgrep å ville beskytte barn fra covid! Vaksinen er trygg og godkjent og da skal mine barn få den når de får tilbud. Med tanke på den høye snittalderen for coronadødsfall (82år), får vi håpe at FHI ikke gir barna disse sprøytene. Med tanke på at FHI skifter mening ganske ofte, er det ganske uheldig om de begynner å vaksinere barn og deretter finner ut at det ikke var lurt likevel. 16
Tuba Skrevet 25. november 2021 #12 Skrevet 25. november 2021 Tussa84 skrev (4 minutter siden): Med tanke på den høye snittalderen for coronadødsfall (82år), får vi håpe at FHI ikke gir barna disse sprøytene. Med tanke på at FHI skifter mening ganske ofte, er det ganske uheldig om de begynner å vaksinere barn og deretter finner ut at det ikke var lurt likevel. Hvorfor skal de ikke få sprøytene? Jeg ønsker ikke at mine barn skal få ettervirkninger av covid 7
Tussa84 Skrevet 25. november 2021 #13 Skrevet 25. november 2021 Tuba skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal de ikke få sprøytene? Jeg ønsker ikke at mine barn skal få ettervirkninger av covid Menstruasjonsforsryrrelser og hjerteposebetennelse er såpass sjeldent at du heller vil risikere disse bivirkningene? 8
Pivot Skrevet 25. november 2021 #14 Skrevet 25. november 2021 Tuba skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal de ikke få sprøytene? Jeg ønsker ikke at mine barn skal få ettervirkninger av covid I følge FHI: Senfølger av covid-19 hos barn Foreløpig viser undersøkelser at det er liten risiko for senfølger av mild covid-19 sykdom hos barn og unge selv om det fortsatt er begrenset kunnskap. Studier av barn og ungdom som inkluderer kontrollgrupper har vist at både de som får påvist covid-19 og de som ikke får påvist covid-19 kan ha symptomer i etterkant av mild infeksjon. Norske registerdata viser at ved mild covid-19 sykdom hos barn og unge er det få som har behov for kontakt med helsetjenesten etter gjennomgått infeksjon. Analysene omfattet alle testede barn og unge under 18 år i Norge som er sammenlignet med tilfeldig utvalgte kontroller, ca. 700.000 personer totalt. Danske registerdata viser tilsvarende funn. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/ 8
Tuba Skrevet 25. november 2021 #15 Skrevet 25. november 2021 Tussa84 skrev (4 minutter siden): Menstruasjonsforsryrrelser og hjerteposebetennelse er såpass sjeldent at du heller vil risikere disse bivirkningene? Menstruasjonsforstyrrelser for barn under 12? Hjerteposebetennelse er sjeldent og de aller fleste blir bra. 5
Tuba Skrevet 25. november 2021 #16 Skrevet 25. november 2021 Pivot skrev (3 minutter siden): I følge FHI: Senfølger av covid-19 hos barn Foreløpig viser undersøkelser at det er liten risiko for senfølger av mild covid-19 sykdom hos barn og unge selv om det fortsatt er begrenset kunnskap. Studier av barn og ungdom som inkluderer kontrollgrupper har vist at både de som får påvist covid-19 og de som ikke får påvist covid-19 kan ha symptomer i etterkant av mild infeksjon. Norske registerdata viser at ved mild covid-19 sykdom hos barn og unge er det få som har behov for kontakt med helsetjenesten etter gjennomgått infeksjon. Analysene omfattet alle testede barn og unge under 18 år i Norge som er sammenlignet med tilfeldig utvalgte kontroller, ca. 700.000 personer totalt. Danske registerdata viser tilsvarende funn. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/ Vel heller vaksine enn covid likevel. Og det vil gjøre mye for smittespredning i samfunnet. 4
Sommerkommer Skrevet 25. november 2021 #17 Skrevet 25. november 2021 Hvis bare de idioter av selvsentrerte voksne som kan, men nekter å ta vaksinen, tar den så hadde vi kanskje sluppet å utsette barna våre for den.. det virker vanskelig for folk å skjønne at å ta vaksinen er en samfunnsplikt. Vi står i en global krise. Om det så hadde vært beviselig mye mer farlig å ta vaksinen enn det er, så hadde det vært vår plikt å ta den uansett. Det er et offer vi gjør for samfunnet . en kollektiv risiko vi velger å ta for samfunnets beste. det er det samme med feks meslingvaksinen. Om det så skulle være riktig at denne kan forårsake det ene og det andre i sjeldne tilfeller så velger vi å gi den til barna våre, en kollektiv risiko vi tar for å beskytte de sårbare i samfunnet vårt. 7
ItchyBitchySpider Skrevet 25. november 2021 #18 Skrevet 25. november 2021 Tuba skrev (49 minutter siden): Det er selvsagt ikke et overgrep å ville beskytte barn fra covid! Vaksinen er trygg og godkjent og da skal mine barn få den når de får tilbud. Man vaksinerer barn mot blant annet barnesykdommer for å beskytte BARNET. Man vaksinerer ikke barn med helt nye vaksiner for å beskytte ANDRE. Barn skal ikke ofre seg for voksne. 21
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2021 #19 Skrevet 25. november 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Man vaksinerer barn mot blant annet barnesykdommer for å beskytte BARNET. Man vaksinerer ikke barn med helt nye vaksiner for å beskytte ANDRE. Barn skal ikke ofre seg for voksne. Det er ikke bare for å forhindre videre smitte. Selv om det ikke er mange barn som blir alvorlig syke heldigvis, så er det likevel noen barn som blir det, f. eks. de med underliggende medisinske forhold. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 25. november 2021 #20 Skrevet 25. november 2021 Sommerkommer skrev (2 minutter siden): Hvis bare de idioter av selvsentrerte voksne som kan, men nekter å ta vaksinen, tar den så hadde vi kanskje sluppet å utsette barna våre for den.. det virker vanskelig for folk å skjønne at å ta vaksinen er en samfunnsplikt. Vi står i en global krise. Om det så hadde vært beviselig mye mer farlig å ta vaksinen enn det er, så hadde det vært vår plikt å ta den uansett. Det er et offer vi gjør for samfunnet . en kollektiv risiko vi velger å ta for samfunnets beste. det er det samme med feks meslingvaksinen. Om det så skulle være riktig at denne kan forårsake det ene og det andre i sjeldne tilfeller så velger vi å gi den til barna våre, en kollektiv risiko vi tar for å beskytte de sårbare i samfunnet vårt. Man velger å gi vaksinen til barna sine for å beskytte BARNA. BARN har ikke noen "samfunnsplikt". De trenger ikke å gå på jobb, de kan ikke puttes i fengsel eller få bot, de har ikke plikt til å jobbe og betale skatt og så videre. De har heller ikke plikt til å vaksinere seg mot en sykdom som for det meste er ufarlig for dem, for andres skyld. 13
Anbefalte innlegg