AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #1 Skrevet 25. november 2021 Det er SÅ vondt noen dager. Jeg er snart 31 uker på vei, og sliter mer og mer med bekkenet. Om det er løsning eller låsning aner jeg ikke. Men når jeg tråkker ned kommer den verste smerten i lysken! Det sitter også i rumpa og nedover låret. Det gjør så vondt å gå, jeg bruker lang tid på å gå og er nesten ikke mobil om dagen. Jeg trenger tips/råd! Noen som har erfaring og kan dele noen tips? Anonymkode: b24f1...4bd
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #2 Skrevet 25. november 2021 Hvil mest mulig, gjør minst mulig. Lytt til kroppen og ikke push deg Jeg hadde det likt fra ca uke 24, jeg prøvde å jobbe tilrettelagt og redusert en stund men måtte bare kaste inn håndkleet og holde sofaen resten av svangerskapet til slutt. Jeg var hos fysioterapeut, kiropraktor, lege og jordmor og alle sa det samme - at jeg måtte lytte til kroppen og ta det med ro. Anonymkode: 98ca5...86c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvil mest mulig, gjør minst mulig. Lytt til kroppen og ikke push deg Jeg hadde det likt fra ca uke 24, jeg prøvde å jobbe tilrettelagt og redusert en stund men måtte bare kaste inn håndkleet og holde sofaen resten av svangerskapet til slutt. Jeg var hos fysioterapeut, kiropraktor, lege og jordmor og alle sa det samme - at jeg måtte lytte til kroppen og ta det med ro. Anonymkode: 98ca5...86c Takk for svar! Det er jo så kjipt, for jeg vil gjerne gjøre noe. Gå tur og det som er! Men det er jo umulig Anonymkode: b24f1...4bd
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Det er jo så kjipt, for jeg vil gjerne gjøre noe. Gå tur og det som er! Men det er jo umulig Anonymkode: b24f1...4bd Ja, det er noe helvetes dritt. Jeg taklet det veldig dårlig, ble skikkelig deprimert av å ikke gjøre noe og jordmor sendte meg til psykisk helseteam for samtaler mens jeg var sykemeldt. Jeg er vant til å gå mye, være aktiv og effektiv på jobb og jeg følte meg helt verdiløs . Pass på deg selv og gi beskjed til jordmor om du syntes det er vanskelig, mange kommuner har psykisk helse-tilbud Anonymkode: 98ca5...86c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 Jeg fikk god hjelp av naprapat. Ble ikke 100%, men fungerte utrolig mye bedre i hverdagen Anonymkode: 925bc...9a8
Anonymous 91 Skrevet 25. november 2021 #6 Skrevet 25. november 2021 Sånn har jeg også det. Men føler det kommer fra bak kneet/lår og legg. Jeg er 33 uker og måtte finne krykkene igår
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #7 Skrevet 25. november 2021 Hvis ikke du allerede går til noe kiropraktor eller lignende terapeut, gjør gjerne det! Og finn en som.kam bekken og gravidplager. Jeg syntes det hjalp å bare ha noen avtaler innimellom, så jeg følte at jeg gjorde noe annet. Men det hjalp ikke slik at jeg kunne jobbe eller gå tur, fokuset var først og fremst på å prøve å gjøre det litt lette å finne stillinger å slappe av i liggende og sittende. Hvis man spenner seg eller stresser blir det jo verre. Anonymkode: 98ca5...86c 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #8 Skrevet 25. november 2021 Jeg slet også med bekkenet, og kunne vel kanskje gå 100 meter veldig langsomt de siste månedene. Ikke press deg selv. Bevegelse er bra, men bare til det punktet hvor det gjør vondt. Hvis du jobber må du snakke med legen om sykmelding, for det er fort gjort å presse seg på jobb til sitte for mye eller gå for fort. Det er mange uker igjen til fødselen, så det er viktig å finne noe du kan gjøre. Jeg kunne sykle uten at bekkenet fikk problemer. Det gjorde meg mer mobil, og jeg kunne komme meg rundt og få frisk luft. Mye husarbeid utgår. Støvsuging er veldig uheldig for bekkenet, og du kan ikke bære ting. Prøv å finne ting du kan gjøre. Med en kontorstol på kjøkkenet kan du sitte og lage mat eller bake. Dette er en fin tid til å fylle fryseboksen, og snart er det tid for julekaker. Strykebrett kan du justere høyden på, så du kan få et bord i riktig høyde. Da kan du brette og sortere klær, skrive julekort, pakke om gaver og mye annet. Jeg brukte også mye tid til å strikke. Da fikk jeg gjort noe, selv om jeg satt det meste av dagen. Samtidig som jeg strikket så jeg diverse tv-serier og fødselsforberedende videoer. Fysioterapeuten min anbefaler en gymball å sitte på. Størrelsen må være slik at du kan sitte godt innpå med hælene i bakken. Når du har satt deg ned må du ta tak i rumpeballebe og dra de til siden, så du sitter godt nedpå. Hun anbefaler å gjøre deg samme også når man sitter i en vanlig stol. Husk, hvis du ikke presser deg for hardt kommer dette til å gå over etter fødsel. Dette vil bare være i en begrenset periode. Anonymkode: e6f97...142
Molly_ Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 Føler på det samme. Bruker krykker når jeg ikke skal gå så langt og sitter i rullestol om vi f. Eks skal handle på et senter. Da får jeg hvertfall beveget meg litt og vært med på litt. Pluss kiro time annenhver uke (videreutdanning innen mor og barn) og kun 30% i jobb. Synes det er sykt vanskelig å innse og akseptere at jeg tåler så lite før jeg blir satt helt ut av spill. Men tar jeg ikke hensyn nå er jeg redd det blir sittende i etter fødsel og, så jeg bruker mye tid i godstolen og er heldig med en samboer som forstår at jeg ikke får gjort like mye hjemme 🙈
Carrot Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 Avlast med krykker om du føler det hjelper, bruk pute under knærne, og mellom om det er bedre å hvile på siden og lytt til kroppen. Å presse seg fører i verste fall til at plagene blir verre. Men litt bevegelse og enkelte øvelser for trening kan hjelpe, som noen sa ta kontakt med kiropraktor/naprapat eller lignende men sjekk at de har gode referanser om du har mulighet til det. Jeg valgte gå til en kvinnelig kiropraktor som selv hadde fått barn og kjent på bekkenplager og fikk god hjelp for egen del.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #11 Skrevet 25. november 2021 Jeg begynte å strikke da jeg satt bekkenfast, ble ganske flink! Eller finn deg en god podcast å høre på eller serie med mange sesonger å se. Å gå mellom soverom, do og kjøkken var mer enn nok trim for meg da jeg var sykemeldt. Anonymkode: 98ca5...86c
Perelandra Skrevet 25. november 2021 #12 Skrevet 25. november 2021 Tråden er ryddet for tulleinnlegg og brukerangrep. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #13 Skrevet 25. november 2021 Bevegelse er bra, men stopp når det gjør vondt. Ikke push deg selv, det blir bare verre. God hvilestillinger er viktig så du får avlastet bekkenet skikkelig. Bruk puter mellom lår, knær og ankler om natten, støtt godt opp når du sitter osv. Jeg anbefaler bbhugme gravidpute. Den er dyr, men den endret alt for meg. Jeg fant ingen gode hvilestillinger da alt gjorde vondt, men med den fikk jeg det helt perfekt både sittende og liggende😅 Anonymkode: 24eb1...e05 1
Amatariel Skrevet 25. november 2021 #14 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er SÅ vondt noen dager. Jeg er snart 31 uker på vei, og sliter mer og mer med bekkenet. Om det er løsning eller låsning aner jeg ikke. Men når jeg tråkker ned kommer den verste smerten i lysken! Det sitter også i rumpa og nedover låret. Det gjør så vondt å gå, jeg bruker lang tid på å gå og er nesten ikke mobil om dagen. Jeg trenger tips/råd! Noen som har erfaring og kan dele noen tips? Anonymkode: b24f1...4bd Dette innlegget kunne vært meg som skrev! Har det helt likt. Kom for tre uker siden, og jeg er i uke 31 nå. Det som er vondt er å fysisk løfte beinet fra gulvet og opp i luften, så det å kle på seg en bukse stående har blitt umulig. Og som du sier - sliter med å gå! Foten må nødvendigvis løfte seg litt for å klare å gå Jeg begynte hos en osteopat for ca. 2 mnd siden, da for forebygging. Var redd for fremtidige smerter (erfaring). Så jeg var allerede i systemet da jeg begynte å få vondt her. Låsning i symfysen lurer jeg på om hun kalte det... Er ikke såå mye som kan hjelpe, ingenting som bare tar bort alt - dessverre. Men syns da likevel at det hjelper noe. Blir ikke verre i alle fall. På behandlingen tar osteopaten grep og styrer på i det vonde området. Føler meg mye mer myk og mindre smertefullt etter denne. Men klart, går ikke veldig lang tid før det er litt tilbake igjen. Men råd jeg har fått er bl.a pute mellom bena om natten. Trenger ikke være bbhugme. Jeg har en litt lang, smal, men vanlig pute som jeg bruker. Ellers anbefalte osteopaten en pilates/gymball, så det har jeg kjøpt meg. For å sitte på litt hver dag. Bekkenet blir veldig stillesittende og derav mer smertefullt av å sitte i sofaen over lang tid. Og når man sliter med å gå så blir det mye sitting (hjemmekontor mye f.eks). Men det er deilig å sitte på ballen! Da får bekkenet bevegd seg, og kroppen brukt muskulatur som den trenger. Så glor gjerne litt på tv på kvelden mens jeg sitter på denne ballen. Ellers sa osteopaten at når jeg først er ute og går så er det bedre å gå små skritt. Altså ikke så lange.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #15 Skrevet 25. november 2021 Jeg slår et slag for svømming og styrketrening/tøying. Gjerne med PT som har peiling. Det er så mange som sier at kun hvile hjelper, men det hjelper faktisk for mange å bevge seg på riktig måte. Og det er så deilig å være "vektløs" i basseng! Jeg merket stor forskjell selv om jeg kun trente 1-2 ganger i uka. Det betyr ikke at man nødvendigvis bør fortsette med jobb, husarbeid osv., men kan gjøre det mer behagelig å være til de siste ukene. Og ikke minst tiden etter fødsel. Anonymkode: ee760...a4a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå