Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #1 Skrevet 10. oktober 2005 http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1775633.ece Herregud Jeg tror jammen jeg skal slutte å jobbe... Kommer jo å gå kraftig opp i inntekt. Lurer bare på hvor mange det blir igjen på arbeidsmarkedet som skal betale skatt for at resten av befolkningen skal sitte på ræva og heve 300 tusen i trygd Dustenorge
Titti72 Skrevet 10. oktober 2005 #2 Skrevet 10. oktober 2005 Leste det på teksttv i går og trodde ikke mine egne øyne!!! Dette kan umulig gå igjennom. Dagsavisen hadde regnet på det og funnet ut at sosialklienter ville få mer en en Rimiansatt. Faktisk 5.000,- mer i mnd. Hva er logikken i dette?? Hva tenker SV på??? Dette provoserer meg noe vanvittig!!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #3 Skrevet 10. oktober 2005 Ja valgkampen burde jo være over nå :grine2:
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #4 Skrevet 10. oktober 2005 Hvis ikke Jens bremser SV, så vil de kjøre landet i grøfta.
aline Skrevet 10. oktober 2005 #5 Skrevet 10. oktober 2005 nå er det jo faktisk under behandling da, så ingenting er vel avgjort. dessuten så er det jo ikke snakk om at en ung student (som den butikkansatte de snakket med) kommer til å få tilsvarende 300000,- i året, det er snakk om en alenemor med to barn. det vil vel være naturlig at en alenemor med to barn får mer i sosialhjelp en en enslig uten barn, f.eks. fordi de faktisk ønsker å heve til det som regnes som rimelig å bruke i forhold til forbruket vårt. jeg er helt enig i at man skal være fryktelig forsiktig med å heve så mye at det lønner seg for enkelte å leve på sosialhjelp en å jobbe, ikke missforstå. men måten det blir fremstilt på i avisen blir jo også helt feil. men selv ser jeg heller på det litt som at de starter vel høyt også fordi de vet at det må senkes for å møtes på halvveien. så da starter de med noe de "drømmer om", og har muligheten til å senke "kravene" for å bli enige? altså at sosialhjelpen bli øket i forhold til det den er på idag, men ikke at den blir så høy at det for mange vil lønne seg å leve på trygd i forhold til å jobbe. (selv om det nok er det for endel allerede idag, om man ser på de som virkelig trenger det og hvor alternativet er dårlig betalt butikk eller vaskejobb?)
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #6 Skrevet 10. oktober 2005 nå er det jo faktisk under behandling da, så ingenting er vel avgjort. dessuten så er det jo ikke snakk om at en ung student (som den butikkansatte de snakket med) kommer til å få tilsvarende 300000,- i året, det er snakk om en alenemor med to barn. det vil vel være naturlig at en alenemor med to barn får mer i sosialhjelp en en enslig uten barn, f.eks. fordi de faktisk ønsker å heve til det som regnes som rimelig å bruke i forhold til forbruket vårt. jeg er helt enig i at man skal være fryktelig forsiktig med å heve så mye at det lønner seg for enkelte å leve på sosialhjelp en å jobbe, ikke missforstå. men måten det blir fremstilt på i avisen blir jo også helt feil. men selv ser jeg heller på det litt som at de starter vel høyt også fordi de vet at det må senkes for å møtes på halvveien. så da starter de med noe de "drømmer om", og har muligheten til å senke "kravene" for å bli enige? altså at sosialhjelpen bli øket i forhold til det den er på idag, men ikke at den blir så høy at det for mange vil lønne seg å leve på trygd i forhold til å jobbe. (selv om det nok er det for endel allerede idag, om man ser på de som virkelig trenger det og hvor alternativet er dårlig betalt butikk eller vaskejobb?) ← Jeg er veldig enig i det du sier aline! Og man skal også passe seg for å ikke ta vare på de som virkelig trenger det "i fare" for å få med seg noen snyltere.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 Men sjøl for en alenemor med 2 barn er dette hårreisende høyt. Jeg er alenemor med 1 barn og jeg er i full jobb. Jobber skift og har en årslønn på ca 250 tusen inkludert tillegg! Er det det ene extra barnet som skal telle så veldig mye mer da? Den dagen dette innføres kommer jeg til å å gå på byen å skaffe meg en unge til og drite i å jobbe kveldsvakter og jobbe annenhver helg Jammen ikke rart Frp går frem i dette landet! ( og jeg stemte faktisk AP ved årets valg )
aline Skrevet 10. oktober 2005 #8 Skrevet 10. oktober 2005 nå har jo faktisk ikke dette blitt vedtatt da, så slapp nå av. vi vet ikke hvor det havner, dette avisene kommer med er vel svs ønske, ikke hva sv, ap og sp har kommet frem til som fastsatt.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #9 Skrevet 10. oktober 2005 nå har jo faktisk ikke dette blitt vedtatt da, så slapp nå av. vi vet ikke hvor det havner, dette avisene kommer med er vel svs ønske, ikke hva sv, ap og sp har kommet frem til som fastsatt. ← Jada skjønner jo det da Men det er sånne utspill som dette som er med på å bygge opp under politikerforakten. Jeg syns det er bra med rød/grønn regjering, og ga min stemme til dem. Men jeg blir flau av sånne utspill, når det garantert betyr at FRP kommer til å bruke et sånn brøler for alt det den er verdt
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2005 #10 Skrevet 10. oktober 2005 Utrolig... 300 000 er omtrent det jeg tjener som universitetsansatt med 7 års utdanning bak meg!!! Hvis noe slikt hadde blitt vedtatt ville vi nok ikke bare fått økt innvandring fra alle ikke-vestlige land... hvis jeg var f.eks. arbeidsledig svenske ville jeg sporenstreks bosatt meg over grensa. Og hvis jeg hadde fått 300 000 i lønn uten å jobbe ville jeg reist mye, og lenge. Det er nesten som å vinne i lotto og få premien utbetalt pr år istedet for som engangssum... Men til alle oss som arbeider, betaler skatt og betaler for dette gildet: Kanskje vi kan vente oss gigantiske lønnsøkninger? For arbeidsgiverne må da forstå at de må komme med ganske lukrative pakker for å friste folk til å jobbe... For meg høres dette ut som en utopi. Vi har råd til dette, men ikke å gi folk en verdig alderdom?? :klø:
Paradokset Skrevet 10. oktober 2005 #11 Skrevet 10. oktober 2005 Synes SV åpenbart mangler gangsyn i denne saken. Journalisten har satt ting på spissen og ikke fremstilt det helt riktig, ref student vs tobarnsmor. Likevel er det hårreisende å overhodet foreslo noe sånt som dette. Selvfølgelig ville det i utgangspunktet være fint om alle kunne ha 300.000 i året og leve godt, men SV kan neppe ha tenkt gjennom konsekvensene av å innføre dette.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #12 Skrevet 10. oktober 2005 Bare å foreslå noe sånt viser at SV ikke har gangsynet helt iorden. Har egentlig aldri forstått at normalt oppegående mennesker kan stemme på dette partiet.
Gjest vackraflickan i.i. Skrevet 10. oktober 2005 #13 Skrevet 10. oktober 2005 Den ene lillesøsteren min har en liten datter, men bor ikke sammen barnefaren, men en annen mann med god jobb. Hun for utbetalt ca 14000 i mnd. Det er mer enn jeg får med mine 6 år med utdannelse. I tillegg bor hun i en liten by med lite boligutgifter. Så ikke rart til at hun heller vil være hjemme med datteren enn å jobbe. Så kanskje jeg burde satse på å få barn, kjøpe naboleiligheten (slik at jeg blir alenemor) og flytte dit å få masse penger... Jeg syns 300 000 i året er latterlig mye for sosialtrygd. Nå vet ikke jeg hva som skal til for å få sosialtrygd, men trodde man finn arbeidsledighetstrygd i 3 år først. Vel å merke om man har jobbet litt i sitt liv. Og er man i den uheldige situasjon at man ikke kan jobbe pga f.eks bilulykke eller alvorlig sykdom får man vel uføretrygd. Er det sånn at 'gidder' man ikke jobbe er det bare å gå på sosialkontoret å få penger? Jeg er oppvokst i en liten by hvor det ikke var uvanlig jenter fikk bare veldig tidlig. Mange av disse hadde dessverre holdningen av hvorfor jobbe når man kan få trygd.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #14 Skrevet 10. oktober 2005 Hvis ikke Jens bremser SV, så vil de kjøre landet i grøfta. ← De aller fleste av oss bør nok være veldig glad for at SV fikk lavere oppslutning enn forventet. Nå kan de si at de ville heve sosialstønaden, men fikk ikke lov av Jens. Sånn kan de holde på i sak etter sak, fordi de ikke trenger å ta ansvar siden forslagene de fremmer er helt borti natta. og aldri kan iverksettes.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #15 Skrevet 10. oktober 2005 Bare å foreslå noe sånt viser at SV ikke har gangsynet helt iorden. Har egentlig aldri forstått at normalt oppegående mennesker kan stemme på dette partiet. ← Gjør de det da?
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2005 #16 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg syntes det var rart at de kom fram til at 300 000 i bruttoinntekt ga 20 000 utbetalt pr måned! Jeg har utbetalt ca 20 000 i netto lønn i måneden, men tjener en del over 300 000 brutto i året. Betaler en alenemor bare... regne... 20 % i skatt?
Titti72 Skrevet 10. oktober 2005 #17 Skrevet 10. oktober 2005 Ja, litt over 20 % i skatt. Enslige foreldre kommer i skatteklasse 2, som gifte.
Caramba Skrevet 10. oktober 2005 #18 Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Jeg er enig i at man skal få en arbeidsledighetstrygd som man kan leve av i en periode, hvis man trenger det. Alikvel må det ikke bli sånn at man kan leve godt av disse pengene, for da vil man jo oppfordre folk til å bli sosialklienter. Hvorfor jobbe, når du kan ha ferie hele året på samme lønn? Synes SV er utrolig snillistiske og litt naive, det er som de ikke tror at mange ville utnyttet en så lukrativ ordning. Jeg er hvertfal sjeleglad for at de fikk såpass lav oppslutning som de gjorde... Ellers har vi jo også 6-timersdagen som SV ønsker seg. Hvem er det egentlig som skal jobbe for å få inn penger til alle disse godene? Virker som SV har lyst til å bare gi oss alle fri slik at vi kan "kose mer" (ref Heiki Holmås) Endret 10. oktober 2005 av Caramba
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #19 Skrevet 10. oktober 2005 Den ene lillesøsteren min har en liten datter, men bor ikke sammen barnefaren, men en annen mann med god jobb. ← Vet trygdemyndighetene om at hun bor sammen med en mann?? Syns dette høres ut som trygdemisbruk lang vei.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #20 Skrevet 10. oktober 2005 Vet trygdemyndighetene om at hun bor sammen med en mann?? Syns dette høres ut som trygdemisbruk lang vei. ← Ja, det vet dem. Jeg spurte nemlig om det for jeg har alltid hørt at alenemødre har så dårlig råd. Tror det hadde noe med at de akkurat har flyttet sammen (for en mnd siden). Han vil etterhvert ha en forsørgeransvar. Søsteren min ante ikke om hun hadde mulighet til å gå hjemme et ekstra år og var og pratet med dem på trygdekontoret og fortalte hun skulle flytte sammen noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå