Gå til innhold

Nærkontakt - negativ hurtigtest men våknet med symptom

Gjest celine9292

Anbefalte innlegg

Gjest celine9292

Våknet idag med rennende nese, tett og sår hals. Har vært nærkontakt på fredag med en som fikk påvist korona på Tirsdag. Kan jeg stole på hurtigtesten som viser negativ? Skal jeg «isolere» meg selv pga symptomene eller kan jeg omgås folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
celine9292 skrev (2 minutter siden):

Våknet idag med rennende nese, tett og sår hals. Har vært nærkontakt på fredag med en som fikk påvist korona på Tirsdag. Kan jeg stole på hurtigtesten som viser negativ? Skal jeg «isolere» meg selv pga symptomene eller kan jeg omgås folk? 

Du skal holde deg hjemme uansett og ikke omgås folk. Selv om du "bare" er forkjølet, kan det være greit at andre slipper å bli smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke stole på hurtigtesten. Symptomene og dermed positivt testsvar kan komme i opptil ti dager etter smitte. Dessuten er hurtigtestene mindre sikre enn pcr(?) testene. Legevakten sa dette til meg i går da jeg måtte testes der, negativt svar, men jeg måtte likevel testes av kommunen fordi jeg har symptomer. Legen sa videre at 80% av de som tar hjemmetesten uansett utfører den feil og dermed vil man få negativt resultat. Denne legen var altså svært kritisk til myndighetenes måte å håndtere situasjonen på. Jeg var nærkontakt på mandag, og han ba meg instendig om å isolere meg selvom jeg i flg retningslinjene ikke må pga negativ hurtigtest. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigtester kan ikke stoles 100 på! Har vært borti flere eksempler hvor de har vist feil, mens vanlig test samme dag har vist positivt feks.

Hold deg hjemme! Ta en vanlig test.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ta flere tester som andre sier. selvom det høres mer ut som forkjølelse, så er det bedre å være sikker. jeg tok tester både i helga, og mandag. Når jeg da fikk symptomer i går, slo hjemmetesten ut positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test deg i kommunen annen hver dag de neste 6-10 dagene.

Hjemmetestene er ikke noe å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, celine9292 said:

Uten feber er det sannsynligvis ikke corona og med negtest vil det være enda mindre sannsynlig at du har coronan

Ville holdt meg unna overvektige, gamle og syke folk uansett

Endret av Bjørnedyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine9292
Bjørnedyr skrev (12 minutter siden):

Uten feber er det sannsynligvis ikke corona og med negtest vil det være enda mindre sannsynlig at du har coronan

Han som er smittet har bare tett nese og hoste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnedyr skrev (35 minutter siden):

For vaksinerte er de vanligste symptomene rennende nese, hodepine, sår hals og gjentagende hoste. Tap av luktsans og feber er også symptomer vaksinerte kan få, men de ligger litt lenger ned på listen’

https://www.nrk.no/norge/dette-er-de-vanlige-symptomene-pa-korona-for-vaksinerte-1.15740904

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet hjemmetester for et par dager siden hos kommunen. De sa at testen var 97 % sikker. Jeg har tatt to tester på forskjellige dager, og begge har vært negative. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...