Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til å kommunisere med samboer som har relasjonstraumer, de fleste spørsmål som hva har du gjort i dag? Hvordan går det ? Hva tenker du på? Blir tatt som kritikk eller mistenksomhet

hva bør jeg si for å få igang en fin samtale ? 

mvh. Rådvill

Anonymkode: e3973...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var selv i et slikt forhold. Det er ikke du som skal prøve å bedre kommunikasjon, fordi dine daglige og helt gode og enkle spørsmål er det ingenting g feil med.  Det er din partners persepsjon og selvinnsikt det er noe feil med. Og da trengs det terapi. Mest sannsynlig evner partneren din ikke å mentalisre heller. Partneren din har nok ikke lært dette i egen oppvekst, og mangler dette utviklingstrinn. Det er utrolig vanskelig, om ikke umulig å gjenvinne i voksen alder. 

Vi prøvde selv parterapi hos fmk i over ett år, uten hell desverre. Fordi min mann nektet å gå til egen terapi for sine problemer. Han var veldig relasjonsskadd fra barndommen. Det endte med skilsmisse etter 10 års ekteskap. Jeg skulle gått mange mange år før. Men prøvde hele tiden å gjøre det bedre. Som for eksempel å finne bedre måter å stille vanlige spørsmål, prøve å ikke fornærme eller trigge. 

Beklager at dette ikke ble et svar du kanskje hadde håpet på. Og jeg kan bare snakke ut i fra egen erfaring. Men jeg vet også nå, at jeg ikke kan eller skal endre på min måte å være på og kommunisere på hvis hensikt er å ikke trigge en annen. For det er forskjell på å endre seg og sin egen kommunikasjon hvis man opplagt vet at man er et rævhull selv og ikke oppfører seg fint ovenfor den andre. Men om man genuint oppfører seg fint og prøver å endre på noe som er helt vanlig talemåte og kommunikasjon, da er det et stort stort rødt flagg! 

Anonymkode: 3da0b...760

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger tips til å kommunisere med samboer som har relasjonstraumer, de fleste spørsmål som hva har du gjort i dag? Hvordan går det ? Hva tenker du på? Blir tatt som kritikk eller mistenksomhet

hva bør jeg si for å få igang en fin samtale ? 

mvh. Rådvill

Gjør henne trygg. 

Hei, hvordan går det, jeg savner deg. 

Fortell om deg og din dag, ikke spør henne om så mye. Er traumene fra et tidligere forhold eller med deg? 

Anonymkode: 9901b...fbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjør henne trygg. 

Hei, hvordan går det, jeg savner deg. 

Fortell om deg og din dag, ikke spør henne om så mye. Er traumene fra et tidligere forhold eller med deg? 

Anonymkode: 9901b...fbb

Fra et tidligere forhold, ikke meg

Skrevet

Etter å ha lirket og lurt i flere år. Ble jeg enig med meg selv briste eller bære. Så jeg valgte å bli forbanna, og forklarte i klartekst at hvis dette ikke jobbes med så er det bare å pakke sakene sine med en gang. Hadde vel sagt ifra mange ganger at jeg syntes det er slitsomt at når vanlig hyggelig spm og kommunikasjon skal forpestes med mistenksomhet og sure miner som om jeg mente partner gjorde noe galt. 

Jeg vet jo hvor sambo (kunne ikke dy meg) kommer fra. Så har jo sett litt igjennom fingrene med det. 

Men feks har du sett sekken min? Og sambo svarer surt og høyt veit da vel ikke jeg. På en måte så det høres ut som jeg mener sambo har tatt den. Og er sur resten av dagen, fordi jeg da har ment sambo har tatt noe fra meg. 

Nei det fungerer ikke perfekt, men sambo jobber med saken. Og i større grad kan jeg si ifra når grensene er nådd for urimelighet, uten å bli fullt verbalt angrepet tilbake. 

Anonymkode: 6caf7...951

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var selv i et slikt forhold. Det er ikke du som skal prøve å bedre kommunikasjon, fordi dine daglige og helt gode og enkle spørsmål er det ingenting g feil med.  Det er din partners persepsjon og selvinnsikt det er noe feil med. Og da trengs det terapi. Mest sannsynlig evner partneren din ikke å mentalisre heller. Partneren din har nok ikke lært dette i egen oppvekst, og mangler dette utviklingstrinn. Det er utrolig vanskelig, om ikke umulig å gjenvinne i voksen alder. 

Vi prøvde selv parterapi hos fmk i over ett år, uten hell desverre. Fordi min mann nektet å gå til egen terapi for sine problemer. Han var veldig relasjonsskadd fra barndommen. Det endte med skilsmisse etter 10 års ekteskap. Jeg skulle gått mange mange år før. Men prøvde hele tiden å gjøre det bedre. Som for eksempel å finne bedre måter å stille vanlige spørsmål, prøve å ikke fornærme eller trigge. 

Beklager at dette ikke ble et svar du kanskje hadde håpet på. Og jeg kan bare snakke ut i fra egen erfaring. Men jeg vet også nå, at jeg ikke kan eller skal endre på min måte å være på og kommunisere på hvis hensikt er å ikke trigge en annen. For det er forskjell på å endre seg og sin egen kommunikasjon hvis man opplagt vet at man er et rævhull selv og ikke oppfører seg fint ovenfor den andre. Men om man genuint oppfører seg fint og prøver å endre på noe som er helt vanlig talemåte og kommunikasjon, da er det et stort stort rødt flagg! 

Anonymkode: 3da0b...760

H*n er fullstendig klar over det selv, at h*n blir trigget eller misforstår. Jeg er enig med deg at jeg ikke skal endre meg, har prøvd mange forskjellige måter å snakke på, for at h*n ikke skal gå i forsvar, reagere urasjonelt.

men jeg kan ikke endre h*n, men mister jo meg selv på veien snart.

respekterer at h*n ikke tåler sint stemme, så bruker sjelden det, selv om jeg en dag kommer til å skrike ut hva jeg mener, noe jeg ser frem til, så jeg får ut litt følelser også 😄

Skrevet

Hei! Hverken du eller jeg kan fikse traumene til samboeren din. Han må oppsøke hjelp.

Og vi på KG kan ikke guide dere til en bedre kommunikasjon uten å ha observert samspillet mellom dere pr i dag.

Anonymkode: 9d1a0...c4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei! Hverken du eller jeg kan fikse traumene til samboeren din. Han må oppsøke hjelp.

Og vi på KG kan ikke guide dere til en bedre kommunikasjon uten å ha observert samspillet mellom dere pr i dag.

Anonymkode: 9d1a0...c4d

Trenger ikke guide, men erfaring fra noen som har det slik.

jeg kan å kommunisere, men her må jeg være mere psykologisk på hvordan jeg formulerer meg så jeg ikke trigger noe. Som utløser dårlig stemning. 

Skrevet
Athena79 skrev (Akkurat nå):

Anbefaler psykolog. 

Hun går til psykolog

TS

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun går til psykolog

TS

Hun har behov for trygghet og omsorg fra deg, Kan ikke svare hvordan du skal kommunisere når jeg ikke kjenner henne. Men anbefaler deg å være med henne til psykologen så kan psykologen hjelpe dere begge, men det er jo opp til henne da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...