AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Hei! Jeg har en baby på 4 uker. Jeg går rundt i en slags døs av amming, gulping, skifting av bleier, klesvask, soving og repeat. Så er dagen borte på et blunk! Vi har hatt en del besøk og slikt. Av venninner har det vært et par -tre timer og av besteforeldre som bor lenger unna har overnattet. Ellers går altså dagene med til det ramset opp , kanskje kommer vi oss på butikken en tur, og jeg føler jeg fremdeles blir kjent med babyen min og blir trygg på hvordan ting skal gjøres. Så er det noen som hintet til at kanskje når bestemor til babyen kommer så kan bestemor passe, gi mme/ morsmelk fra flaske og så kan vi shoppe julegaver sammen uten babyen. Jeg føler ikke for å dra uten babyen og gi mme eller morsmelk fra flaske. Og vil helst bestille julegavene og få dem i posten i år. Vedkommende har også tilbudt seg å være barnevakt, jeg kan gi flaske og du kan sove, dra bort og sp videre. Eller vi kan gå (forslaget var lang rute) trilletur!! Jeg er ikke helt i form etter fødsel enda, men vil gjerne gå kortere turer da selvfølgelig for å få opp litt kondis og komme meg ut. Men turen som ble foreslått er for lang for meg nå. Personen mener alt godtselvfølgelig og dersom babyen hadde kolikk og gråt og gråt så vi ble gale hadde jeg lett takket ja, men vi har ikke det problemet og jeg kjenner på at jeg vil mestre oppgavene selv. Jeg har ikke bedt om eller følt behov for hjelpen denne personen tilbyr. Og hadde jeg trengt den så ville det vært andre det hadde vært mer naturlig å spørre. Uansett burde jeg vært mer i farta nå etter fire uker? og tatt i mot mer hjelp når jeg får den ? Holder jeg på å bli en momzilla? 😅Burde boblen sprukket nå? Hvor mye farter dere rundt med baby på en måned? Anonymkode: 1b3a3...1a9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Gjør det som føles riktig for deg! Du er på ingen måte en momzilla, har du ikke behov for eller lyst på barnevakt så er det ikke nødvendig å si ja bare for å please andre 😊❤️ Bare si «takk, men nei takk. Jeg har ikke behov for barnevakt nå, men kanskje jeg kan spørre deg dersom behovet oppstår senere?». Anonymkode: 22108...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 Takk! Men burde jeg vært ute av bobla liksom og fartet mer rundt og gjort masse greier? Eller er det normalt at man fremdeles går å duller litt hjemme og egentlig ikke får gjort så mye? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjør det som føles riktig for deg! Du er på ingen måte en momzilla, har du ikke behov for eller lyst på barnevakt så er det ikke nødvendig å si ja bare for å please andre 😊❤️ Bare si «takk, men nei takk. Jeg har ikke behov for barnevakt nå, men kanskje jeg kan spørre deg dersom behovet oppstår senere?». Anonymkode: 22108...aa1 Anonymkode: 1b3a3...1a9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 4 uker er jo veldig tidlig! Jeg er gravid og har ikke født ennå men kan aldri se for meg at jeg har lyst på barnevakt for å dra på shopping 4 uker etter fødsel. Tenker det er helt ok å være i den bobla i et par måneder etter fødsel, du har jo hatt masse besøk høres det ut som så høres jo ikke ut som at dere har isolert dere og vært helt uten sosial kontakt. Vil tro de som foreslår forsøker å være snille men det betyr ikke at du må si ja, si bare at det er litt tidlig for meg jeg orker nok ikke det men tusen takk for tilbudet kanskje vi spør deg igjen når baby er litt større Anonymkode: 41ae1...a83 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 (Det er jo også mye sykdom nå og ikke så anbefalt å dra på kjøpesenter og potensielt dra med smitte hjem til en så liten baby, eller? Om du ikke føler at ditt normale ønske om å være med baby blir hørt så kan du jo skylde på smittefare og si at legen/helsestasjon sa det) Anonymkode: 41ae1...a83
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Min er snart 3 uker gammel og jeg orker ikke så mye enda. Vil bare bli kjent med babyen og slappe av. Når det er sagt så synes jeg tilbudet du fikk var fint. Vi har ingen som kan avlaste oss, så hadde satt pris på et sånt tilbud. Hadde nok likevel ventet noen måneder med å takke ja. Anonymkode: c6d89...2db 1
boblevann Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 Jeg levde i den bobla der i 3 mnd nesten. Jeg hadde en komplisert fødsel, og var på første (korte) trilletur én måned etter fødsel. Da var jeg sliten resten av dagen. Baby diet oftere enn hver time, amming var komplisert, jeg hadde et underliv og stelle samt andre plager etter fødsel. Hormonene var på bærtur og jeg ante som regel ikke hvilken ukedag eller hva klokka var 😛 Jeg tenker dette må være helt greit. Jeg synes du er sprek som alt har hatt overnattingsbesøk! Du er ikke momzilla, 4 uker er utrolig tidlig å ha barnevakt. Bobla sprekker når den sprekker, ta den tiden du føler du trenger 🥰 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #8 Skrevet 25. november 2021 Med førstemann født på våren i strålende sol, så var jeg ute og gikk tur veldig raskt etter fødsel. Var i god form selv, og om vi ble hjemme hele tiden var det bare en påminnelse om at jeg ikke fikk til ammingen som jeg ville og jeg ble litt deppa av å henge rundt der nesten 😅 ble skikkelig rastløs. Pluss, det var fint vær og veldig følte styr å ta med baby ut. med nummer to har jeg knapt vært utenfor døra så langt, etter noen uker. Må begynne å hente storesøster i barnehagen neste uke, så orker ikke stresse før det. Bare nyter bobla, ammingen og alt hjemme! Sikkert mange som mente jeg virket «friskere og sprekere» forrige barselstid, men det stemmer ikke. Forskjellen er mye at jeg klarer å nyte denne tiden nå 😊 også er det november?! Ikke like fristende å gå ut 😅 gjør akkurat det du vil! 🥰 Anonymkode: df1a6...40f 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 Du er fortsatt inni «bobla», og da er det akkurat der du skal være. Det er så viktig at du ikke stresser med alt du skulle/burde gjøre. Det er ingenting annet du MÅ enn å være der for babyen din. Det er faktisk unntakstilstand med en nyfødt i hus. Fire uker er ingen ting. Ikke stress for å prøve å lage en hverdag som er slik andre mener den bør være. Det finnes ikke én fasit som er riktig for alle. Ditt «kart» for å finne veien, er babyen og deg selv. Stol på deg selv og dine morsinstinkter, og tillat deg selv til å være akkurat der du er. Lykke til videre! ❤️ Anonymkode: 3f74e...210 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 Her sendte vi bestemor på trilletur når baby var to uker. Baby sov vanligvis 2-3 timer i strekk ved trilling. Hun fikk med en flaske mm i tilfelle krise (jeg pumpet), men den fikk hun sjelden bruk for. Jeg synes det var deilig med et lite pusterom fra en baby som ellers var klistret til meg 24/7. Var ellers litt rundt på butikker og noen turer på kafe med mannen første måneden og besøkte oldeforeldre for å vise frem baby. Men stort sett rolige dager. Hadde vel i snitt ca en avtale pr uke. Trillet gjorde jeg hver dag - godt å komme seg ut i frisk luft selv om jeg var trøtt og hadde lite overskudd. Med nr 2 var det rett inn i det hektiske hverdagslivet fra vi kom hjem fra sykehuset. Anonymkode: f0e8f...766 1
Gjest22 Skrevet 25. november 2021 #11 Skrevet 25. november 2021 Veldig koselig tilbud av den som spør, men det er jo bare å være ærlig å si tusen takk for veldig snilt tilbud, men pr nå har du ikke det behovet. Men at du sikkert sier ja takk til det på et senere tidspunkt Ikke rart å være i boblen ennå nei.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 23.52): Hei! Jeg har en baby på 4 uker. Jeg går rundt i en slags døs av amming, gulping, skifting av bleier, klesvask, soving og repeat. Så er dagen borte på et blunk! Vi har hatt en del besøk og slikt. Av venninner har det vært et par -tre timer og av besteforeldre som bor lenger unna har overnattet. Ellers går altså dagene med til det ramset opp , kanskje kommer vi oss på butikken en tur, og jeg føler jeg fremdeles blir kjent med babyen min og blir trygg på hvordan ting skal gjøres. Så er det noen som hintet til at kanskje når bestemor til babyen kommer så kan bestemor passe, gi mme/ morsmelk fra flaske og så kan vi shoppe julegaver sammen uten babyen. Jeg føler ikke for å dra uten babyen og gi mme eller morsmelk fra flaske. Og vil helst bestille julegavene og få dem i posten i år. Vedkommende har også tilbudt seg å være barnevakt, jeg kan gi flaske og du kan sove, dra bort og sp videre. Eller vi kan gå (forslaget var lang rute) trilletur!! Jeg er ikke helt i form etter fødsel enda, men vil gjerne gå kortere turer da selvfølgelig for å få opp litt kondis og komme meg ut. Men turen som ble foreslått er for lang for meg nå. Personen mener alt godtselvfølgelig og dersom babyen hadde kolikk og gråt og gråt så vi ble gale hadde jeg lett takket ja, men vi har ikke det problemet og jeg kjenner på at jeg vil mestre oppgavene selv. Jeg har ikke bedt om eller følt behov for hjelpen denne personen tilbyr. Og hadde jeg trengt den så ville det vært andre det hadde vært mer naturlig å spørre. Uansett burde jeg vært mer i farta nå etter fire uker? og tatt i mot mer hjelp når jeg får den ? Holder jeg på å bli en momzilla? 😅Burde boblen sprukket nå? Hvor mye farter dere rundt med baby på en måned? Anonymkode: 1b3a3...1a9 Hei Vi hadde ikke barnevakt hele første året. Og da nesten ikke en gang at noen trillet vårt barn en kort tur. Vi hadde nærmest ikke barnevakt fra ett til to år heller. Rett og slett fordi det ikke føltes riktig for oss. vi fikk noen kommentarer fra bestemor til barnet på dette. Om at barnet kom til å bli redd for å være hos andre etc. Men det er vårt barn, og vårt valg. Angrer definitivt ikke på dette i det hele tatt. Vi har en kjempetrygg gutt som har kjempegode relasjoner og kun Gleder seg til å dra på overnatting. det skal sies at vi alltid har vært mye på besøk, og hatt mye besøk her. Så han har truffet menneskene rundt oss Veldig jevnt og ofte. Det jeg uansett vil si er at det er ditt barn. Og du gjør det som føles riktig for deg. Stol på deg selv! Og ikke sammenlign med andre. det som var riktig for oss er kanskje helt feil for veldig mange andre. Og det er helt Ok! (Men uavhengig av hva du gjør så vis at du setter pris på og er taknemlig for initiativet. ) Når det kommer til om du bør dra mer ut/gjøre ting. Så tenker jeg egentlig litt likt. Hvis du koser deg med å være mest hjemme. Eller har nok med det, så gjør du Nettopp dette, med god samvittighet. For babyens del så trenger du i allefall ikke å farte rundt. men hvis du kjenner behov for å gjøre noe annet/gå på tur eller noe med barnet - ja, da gjør du det! gjør det som er riktig for deg! Anonymkode: 5cb31...dc2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Skrevet 27. november 2021 Tusen takk for svar alle sammen ! Skal virkelig takke personen for flere ting , mener det jo godt 😊 Da duller hjemme en stund til med god samvittighet. Anonymkode: 1b3a3...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 Jeg brukte flere måneder før jeg hadde lyst til å gjøre noe annet enn å dille rundt hjemme. Hadde ikke noe særlig besøk heller. Gikk aldri noe sted uten babyen før hun var en halvt år, mest fordi jeg ikke følte noe behov for det. Eneste alenetiden jeg hadde på den tiden var når jeg sendte far ut på trilletur et par timer mens jeg slappet av hjemme. Gjør det du føler er riktig og ikke tenk på hva andre synes du burde. Anonymkode: eea32...682
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 Du må kjenne på eget behov! Vi var på trilletur og satt ute og spiste lunsj på restaurant 5 dager etter fødsel, det føltes kjempebra, vi ville jo leve som normalt med babyen vår 😊 Hun lå jo bare og sov i vogna! Anonymkode: 2c2e3...115
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du må kjenne på eget behov! Vi var på trilletur og satt ute og spiste lunsj på restaurant 5 dager etter fødsel, det føltes kjempebra, vi ville jo leve som normalt med babyen vår 😊 Hun lå jo bare og sov i vogna! Anonymkode: 2c2e3...115 Ja😊 5 dager etter fødsel måtte jeg sitte for å kunne dusje så det hadde ikke jeg vært i form til 🤕 Anonymkode: 1b3a3...1a9
Snurrepurre Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 Du er barselkvinne enda ♥️ Gi deg selv tid! Bobla sprakk ca etter 3 mnd her. Nå har jeg en på 2 uker, og jeg nyter babykosen med god samvittighet! Har knapt vært utenfor døra siden vi kom hjem fra sykehuset 😁 trilletur gidder jeg ikke enda. Han har ikke behov for det, og for meg er det bare stress. Ikke kos 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå