AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Hei, Lurer på om det er noen som har råd til meg ang. veien videre med amming. Har baby på 8mnd som er blitt delammet siden fødsel. Er foreløpig lite interessert i fast føde, og får en 4-5 flasker som det varierer litt hvor mye han drikker fra, og resten pupp. Følger sin egen vekstkurve. Det har i en lang periode kun vært amming ved legging og gjennom natten, da han har vært lite interessert på dagtid, men har i det siste hatt behov hele døgnet. Tidligere har han kun diet når jeg har lagt han inntil, men nå viser han tydelig at det er pupp han vil ha, og det er her problemet ligger. Pga. tidligere overgrep kan jeg i visse situasjoner oppleve det som problematisk å amme, spesielt i situasjoner jeg selv ikke «kontrollerer». Som når han får flaske og han plutselig vrenger hele kroppen ned og vil ha pupp istedenfor. Dette ender alltid opp med at en av oss gråter, han fordi jeg setter han opp og prøver å gi flaske igjen, eller jeg fordi jeg gir etter og gir han brystet. Uavhengig av hvem som gråter så blir jeg overveldet av følelsen av å feile som mor, enten fordi jeg avviser han (ikke gir han pupp) eller fordi jeg i en liten stund blir fysisk uvel av han (gir han pupp). Amming er ikke bare vondt for meg, det er også noe av det fineste. Jeg tåler blant annet at han søker brystet for trøst (vertfall 8 av 10 ganger). Og jeg ønsker å fortsette å amme, tror jeg vertfall, men ikke dersom det egentlig gjør ting verre for han de gangene han blir nektet, eller må «kjempe» seg til det (er alltid en liten kamp før jeg gir etter). Dette ble mye rot, men for å prøve å konkretisere det jeg lurer på: Vil det ødelegge noe i han og i tilknytningen vår, av å bli avvist ved brystet på denne måten? Bør jeg heller slutte med amming? Jeg får ut kanskje 15ml ved pumping så det er ikke et alternativ å gi mm på flaske, dessverre (prøvd flere ulike elektriske, manuelle og vakum, har bare ikke pumpevennlige bryster). Noen som eventuelt har andre tips? Noen som har prøvd hypnose? Anonymkode: 59148...610
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Kan du feks prøve legge inn faste måltider for når han spiser slik at du har litt mer kontroll? Om han er veldig interessert i puppen, og det ikke funker med faste tider til amming er det muligens enklere slutte. Det er nok ikke godt for deg sitte med følelsene enten du klarer avvise (han gråter) eller du klarer det (du gråter), og over tid kan det muligens hende det blir for tungt. Mini her foretrekker pupp, og blir ganske desperat når jeg prøver gi henne noen annet. Så her holder jeg på kutte ned ammingen, og merker hun ikke er like fornøyd med det. Heldigvis begynt bli bedre, men de første dagene var slitsomme fordi hun prøvde komme til stadig vekk. Hun ble nettopp 1 år da. Anonymkode: adf88...e5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå