Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er på vei ut av et forhold som jeg er ganske sikker på har vært sterkt preget av psykisk vold og det har vært grenseland fysisk noen ganger for noen år siden (mot meg og barn). Jeg har ikke funnet et nytt sted enda så jeg er fortsatt i samme hus som ham. Noen dager har jeg angstsymptomer av å være i nærheten av ham, andre dager glir jeg litt tilbake i tilpasningsmodus og bare spiller med så det blir en grei stemning her.

jeg har ofte vondt i brystet, blir fort stresset og kan ofte tenke på episoder som har vært - da kan jeg se for meg hvordan det kunne ha eskalert og jeg tenker gjennom hvordan jeg skulle kommet meg ut med barna - selv om han er rolig nå. Han har skjerpet seg siden jeg sa i fra om at nå er det brudd men vi snakker ikke så mye om det så dagene bare går (jeg går på visninger). Jeg tenker noen ganger at jeg har overdrevet alt siden han nå er så rolig (lovebombing, gaslighting muligens..) og andre dager er jeg sint/redd/skuffet over at jeg har havnet i et så dårlig ekteskap og fått barn med ham.

jeg har lest litt om ptsd og cptsd - jeg er rett og slett litt bekymret for om jeg har fått det av hele forholdet - redd for at jeg skal falle sammen på et tidspunkt og ikke klare å jobbe og å være mamma. 

Noen her som har eller har hatt cptsd/ptsd og kan fortelle lott om symptomer, hvordan du fant ut eller fikk diagnose (og hvis det er pga et forhold - hvordan ble det da du faktisk dro?)

Endret av Diezel
Anonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk diagnosen som tilsvarer c-ptsd etter lang utredning. Min bakgrunn er nok litt mer belastet enn det du beskriver her. Det sagt, man skal ikke sammenligne historier.

Hvorfor er du opptatt av en diagnose? Begynn med å snakke med fastlegen om det du sliter med, og ta det derfra. Kom deg i kø til psykolog før du tenker videre. 

Anonymkode: c9f9c...111

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble utredet etter x antall innleggelser.

Du har en reaksjon det er tydelig, men jeg syns ikke det høres ut som ptsd eller cptsd. 

men du bør starte i terapi heller før enn senere for jo lenger du går, og særlig hvis du ikke er i behandling når du kommer deg vekk fra han så kan symptomene forverre seg for det er vanlig at de forverres når man er vekk fra han og hjernen ikke er i fight or flight lenger 

Men først av alt tror jeg det du sliter med nå vil bli borte når du har fått han ut av livet ditt 

Anonymkode: 5d5f5...527

• Liker 1
Skrevet (endret)

❤️

Endret av Tvillingsjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...