Gå til innhold

Låne penger i Citibank?

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet (endret)

Okay, regnestykket er sånn:

Innen 6 måneder skal jeg ha nedbetalt en "vare", og betale 1000kr i måneden.

Men jeg har nå funnet ut at jeg skal ha en til slik "vare" (hehe, det er katter... :sjenert: ), men denne vil jeg sansyligvis ikke få nedbetalingstid på. Det vil si at jeg må hoste opp 7000,- på kort tid.

Så da lurer jeg på..

Skal jeg låne penger i Citibank, og betale ned alt jeg skylder for "varene" med en gang, og heller forholde meg til et månedlig avdrag på rundt 1400,- i måneden i ett år?

Eller er det sinnsykt uansvarlig?

Kjenner at jeg kvier meg litt for å gjøre et sånn økonomisk krumspring, men jeg må nesten bestemme meg lynfort...

Og folk driver jo og låner sånn hele tiden?

Og et lån på 14.000-15.000 går vel greit? Eller...?

Det går jo en del penger vekk i renter da, men... hmmmm!!!!!!!!

Egentlig er det bare 7000+5500 jeg trenger, så 12.000 kr er vel ikke så ille? Femhunde kan jeg hoste opp fra lønna mi...

Låner jeg 12.000 skal jeg betale 1.200 i måneden. Og jeg skal jo allikevel betale 1000 per måned i et halvt år nå uansett....

Jah, noen gode råd?

Endret av Ninakanin
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Det er veldig høy rente og det blir veldig dyrt i lengden.

Skrevet (endret)

Spar først. Du får mer for pengene dine om du har litt tålmodighet. Det er veldig få ting her i livet man MÅ ha untatt mat. Det at andre inngår slike (dumme) lån er ikke noe grunn til at du skal også gjøre det.

Jeg har på en måte gjort det selv en gang. Det var for noen år siden da renten var mye høyere enn idag. Fikk ni måneders betalingsutsettelse hos Elkjøp. Selv med gebyret tjente jeg på det da jeg betalte alt ni måneder senere. Jeg hadde pengene i banken hele tiden.

Endret av skrue
Skrevet
Og folk driver jo og låner sånn hele tiden?

Ja, og der er inkassosaker hele tiden også...

Det lønner seg sjelden å ta opp kredittlån, du ser selv i regnestykket ditt at prisen blir mye høyere med lånet enn om du ikke tar opp lån. Har du isteden mulighet for privat lån fra familie eller kjente? Studielån? Hva med ekstrajobb? I verste fall er det bedre å gå i banken å få et lån med fornuftig rente. Noen banker har til og med kredittlån til lavere rente enn citybank.

Skrevet

Jeg ville ha holdt meg unna sånne dyre lån uansett. Og husk at det koster å ha katter også(mat, vetrinær, utstyr). Har du penger til det? En akutt-situasjon som krever vetrinær-hjelp kan fort komme opp i 5000,-.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt opp et slik lån. Da er det bedre som noen over meg nevner, å gå til en ordinær bank, og låne der!

Skrevet

Jeg ville nok også ventet. Katter er vel ikke akkurat livsviktige ting, og et sånt lån blir dyrt.

Vi opparbeidet oss en del gjeld på Crescokortet, i en veldig tung tid økonomisk. Og det har svidd å skulle betale tilbake, da ting hadde rettet seg igjen.

Etter noen måneder som lykkelig gjeldfrie, i det minste hos Cresco, vet du hva de gjorde? Sendte oss et nytt kort! Var vel redde for at vi hadde mistet det gamle, tenker jeg. :ler:

Skrevet

Jeg ville absolutt ikke gjort det. Jeg har masse forbrukslån og kort og div. som jeg betaler på nå og angrer som en hund. Ikke ta opp forbrukslån sier jeg!

Gjest LoisLane
Skrevet

Slutter meg til de andre her. Vi hadde to kjøpekort en stund, det ble rene marerittet. Aldri mer!

Hvis vi trenger ekstra penger raskt, bruker vi den faste banken vår.

Skrevet

NEI!

Ikke gjør det.

Vi har et par forbrukslån som vi sliter med å bli kvitt. Blir aldri nedbetalt! Renta er så høy at det er rett og slett stjeling fra bankens side.

Skrevet

IKKE gjør det!!!

Det er mitt råd.

Jeg har gjort det og sliter ennå!

Forbanna dritt....du betaler så mye renter at du aldri blir ferdig...tro meg.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Et lite lån på titusen? Jeg klarer vel det?

Det er ikke som jeg skal låne i bøtter og spann heller...

Men er det lov å betale ned raskere hvis man vil? For da blir jeg kvitt lånet på et par måneder ca!

Og nei, det er ikke livsviktig med ny katt, men det haster faktisk egentlig. Går på trivselen til den katten jeg allerede har nemlig.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på.

At det går an.

Hm! Hvor raskt kan jeg få til det da? Hmmm går inn på sidene til dnbnor nå jeg :)

Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort.. Forbrukslån i banker som ikke krever noen form for sikkerhet, gir deg lån på sms, med svar i løpet av 3 timer.. Har vanskelig for å stole på de. Og renta er jo fryktelig høy..

Da hadde jeg nok heller ventet med å kjøpe enda en "vare", og spart penger så jeg slapp å ta opp lån. Forbrukslån er noe herk å bli kvitt.

Skrevet
Det har jeg ikke tenkt på.

At det går an.

Hm! Hvor raskt kan jeg få til det da? Hmmm går inn på sidene til dnbnor nå jeg :)

Når jeg lånte bare noen få tusen, fikk jeg det på dagen! :)

Skrevet

Derosm du kan klare å nedbetale lånet på at par måneder, så klarer du å spare opp beløpet enda forter e(nemlig, slipper renter og begyrer som er gankse mye på den typen lån) og såpas lenge burde du kunne klare å vente?

Eller høre med familie. eller arbeidsgiver (lønnsforkudd/lønnslån?) Til nød en vanlig bank.

(eller, måååå du ha aen "kostekatt" pga trivselen til din andre katt? For "vanlige" katter koster ikke noe å anskaffe, og er vel like mye selskap for den andre katten din. Katten vil ikke merke om den andre katten er kjøpt eller fått. Og vips, du har spart pengene. Derved røk argumentet ditt, du trenger ikke bruke disse pengene pga trivselen for katten din. Du gjør det fordi du velger det.

Gjest Ninakanin
Skrevet (endret)
Det hadde jeg aldri gjort.. Forbrukslån i banker som ikke krever noen form for sikkerhet, gir deg lån på sms, med svar i løpet av 3 timer.. Har vanskelig for å stole på de. Og renta er jo fryktelig høy..

Da hadde jeg nok heller ventet med å kjøpe enda en "vare", og spart penger så jeg slapp å ta opp lån. Forbrukslån er noe herk å bli kvitt.

Men jeg kan ikke vente, det er det som er greia. Da hadde jeg selvfølgelig spart. Men her er det flere enn meg det dreier seg om. Det er en oppdretter som krever svar innen onsdag, og katten min som egentlig skulle hatt en kompis for lenge siden.

Men jeg har null problem med å leve av nudler og vann fra springen noen måneder for å gjøre livet bedre for min lille pusefant...

Edit=skrivefeil

Endret av Ninakanin
Gjest Ninakanin
Skrevet
Derosm du kan klare å nedbetale lånet på at par måneder, så klarer du å spare opp beløpet enda forter e(nemlig, slipper renter og begyrer som er gankse mye på den typen lån) og såpas lenge burde du kunne klare å vente?

Eller høre med familie. eller arbeidsgiver (lønnsforkudd/lønnslån?) Til nød en vanlig bank.

(eller, måååå du ha aen "kostekatt" pga trivselen til din andre katt? For "vanlige" katter koster ikke noe å anskaffe, og er vel like mye selskap for den andre katten din. Katten vil ikke merke om den andre katten er kjøpt eller fått. Og vips, du har spart pengene. Derved røk argumentet ditt, du trenger ikke bruke disse pengene pga trivselen for katten din. Du gjør det fordi du velger det.

På en måte ja, men samtidig ikke. Det en en ocikatt jeg har, og de har et eget gemytt. De trives best med katter som er med på notene, for å si det sånn.

Selvfølgelig kan jeg skaffe en gratis huskatt bare for selskapets skyld, men jeg tror faktisk helt ærlig at det ikke blir akkurat det samme. De vil nok få selskap i hverandre, men jeg tror ocien vil savne turbo-farten..

Men hva vet jeg?

Skrevet

Hvorfor i alle dager vil du gjøre deg selv så vondt at du betaler mye mer for en vare enn den koster? Synes du synd på bankene? Hva??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...