AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #81 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er barnløs og mine søsken har flere barn. For meg føles det ikke urettferdig at jeg får mindre. Jeg liker ikke gavehysteriet. Jeg har sluttet å gi gaver til søsken,siden de ikke har gitt til meg på mange år. Jeg gir kun til tantebarna mine. Jeg gir til min mor og til min bestemor. Og jeg gir til noen veldig gode venner, og deres barn. Hadde jeg bestemt, hadde jeg sluttet å gi gaver helt. Jeg skulle ønske at familie og venner sluttet å gi gaver til meg, for da hadde jeg ikke trengt å gi tilbake. Til tantebarna mine og mine venners barn kommer jeg til å gi til uansett, frem til de er konfirmerte Anonymkode: 122b9...c59 Det ser ut som om du likevel får litt gaver ut i fra det du skriver. Det handler ikke om å få mindre gaver. Det handler om at det er en som nesten ikke får gaver i det hele tatt, mens resten a juleselskapet svømmer i pakker. Hvorfor er det da så galt å ville gi et par pakker ekstra? Anonymkode: 3152f...f6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #82 Del Skrevet 27. november 2021 Syns det er veldig pent tenkt av deg, og absolutt noe jeg også syns kan gjøres. Men som nevnes av andre her bør det nevnes til det andre barnet ditt, slik at det tydeliggjøres hvorfor det blir sånn. Håper og tror det andre barnet ditt forstår dette, da det er hyggelig å gjøre litt ekstra stas på den som har/får minst. En god mor er du ❤️ Anonymkode: 45828...95b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #83 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er veldig pent tenkt av deg, og absolutt noe jeg også syns kan gjøres. Men som nevnes av andre her bør det nevnes til det andre barnet ditt, slik at det tydeliggjøres hvorfor det blir sånn. Håper og tror det andre barnet ditt forstår dette, da det er hyggelig å gjøre litt ekstra stas på den som har/får minst. En god mor er du ❤️ Anonymkode: 45828...95b Tusen takk ❤️ Ts Anonymkode: 3152f...f6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 27. november 2021 #84 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 20.51): Jeg har to barn. Den ene er gift og har selv 3 barn. Den andre er singel og bor for seg selv. Jeg sliter så veldig med at den single blir sittende på julaften med typ 3 gaver, mens den andre fyller opp juletreet. Det har i grunn alltid vært slik. Den eldste har en annen far, og har dobbelt opp av alt, ( 8 besteforeldre, men bonusbesteforeldrene osv) Pluss at far siden er en stor familie. Når de var små prøvde jeg å kompensere med å kjøpe flere ikke så dyre gaver til minstemann. Nå går jo ikke det. Men jeg sliter med å se hvor mye han faktisk bruker av penger på gaver til broren sin og ungene og blir selv sittende med en liten gave. Det er lite familie på hans side, og sitter som sagt med 3 gaver under treet hvert år. Jeg som mor føler jeg vil gi litt ekstra til ham. Jeg bruker jo flere tusen på den andre familien. Jeg vet mange mener at det blir feil å tenke slik. Men hva tenker dere andre? Blir det så veldig feil å kjøpe flere gaver til ham som koster litt mer enn til mitt andre barn når situasjonen er som den er? Hvordan løser dere som er i samme situasjon dette? Anonymkode: 3152f...f6d Bruk samme sum på de ca , altså d den ene får i total ( hele familien ) får den yngste og , om d er i gaver evn litt penger på siden . Hvis du alltid bruker samme sum pr «familie « om den teller en eller fem blir d alltid rettferdig 😘 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 28. november 2021 #85 Del Skrevet 28. november 2021 Jeg gir gjerne gaver som ikke koster så mye. Og det er gjerne slik at de da kan velge selv hva de vil kjøpe, f eks gavekort. Egentlig ganske praktisk og ikke dyrt. Folk kan ha behov for klær osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #86 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 23.36): Vil bare si takk for at du reflekterer over dette. Jeg er i samme situasjon som din yngste sønn, jeg har to eldre søsken som har barn pluss at de har mye familie på sin fars side, mens jeg bare har søstrene mine og mamma (min far er død). Jeg har følt meg ekkel når jeg har følt på misunnelse over hvor skjevt det er, så det gjorde veldig godt å lese at du som mor faktisk har tenkt over dette. Anonymkode: 9e50e...1d7 Jeg er i en lignende situasjon. Er den single storesøsteren. Min lillesøster har mann og to barn. Har også følt meg ekkel, og smålig, når jeg har følt på misunnelse over skjevfordelingen. Ikke bare til jul, men gjennom hele året. Søsteren min og familien har på ingen måte dårlig råd, men både foreldrene våre og besteforeldrene våre på begge sider kjøper stadig ting til barna eller de bidrar økonomisk til større ting som sykkel, ny seng etc, mens jeg knapt nok får gaver til jul og bursdag. Føler jo ikke det er noe jeg kan ta opp, men jeg synes innerst inne at det er veldig urettferdig at søsteren min og familien får gaver og økonomisk bistand som nok beløper seg til flere tusen kroner i året og jeg får nesten ingenting. Anonymkode: f6760...7e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #87 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg er i en lignende situasjon. Er den single storesøsteren. Min lillesøster har mann og to barn. Har også følt meg ekkel, og smålig, når jeg har følt på misunnelse over skjevfordelingen. Ikke bare til jul, men gjennom hele året. Søsteren min og familien har på ingen måte dårlig råd, men både foreldrene våre og besteforeldrene våre på begge sider kjøper stadig ting til barna eller de bidrar økonomisk til større ting som sykkel, ny seng etc, mens jeg knapt nok får gaver til jul og bursdag. Føler jo ikke det er noe jeg kan ta opp, men jeg synes innerst inne at det er veldig urettferdig at søsteren min og familien får gaver og økonomisk bistand som nok beløper seg til flere tusen kroner i året og jeg får nesten ingenting. Anonymkode: f6760...7e1 Men barnebarn er selvstendige individer. Skal man alltid gi til akkurat like mange personer? Hvis man får en ny venn så skal en redusere forbruket på gaver til andre venner? Single bør få en større gave tilbake av søsken , eller barna bør ha en egen gave til tante. Da blir det rettferdig. Men besteforeldre må få lov å behandle barnebarn som selvstendige familiemedlemmer de er glad i. det er noe annet med arv. Arv skal deles på søsken først. Det betyr like mye på hver familie. Men det er en helt annet diskusjon Anonymkode: 0d678...7e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #88 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg er i en lignende situasjon. Er den single storesøsteren. Min lillesøster har mann og to barn. Har også følt meg ekkel, og smålig, når jeg har følt på misunnelse over skjevfordelingen. Ikke bare til jul, men gjennom hele året. Søsteren min og familien har på ingen måte dårlig råd, men både foreldrene våre og besteforeldrene våre på begge sider kjøper stadig ting til barna eller de bidrar økonomisk til større ting som sykkel, ny seng etc, mens jeg knapt nok får gaver til jul og bursdag. Føler jo ikke det er noe jeg kan ta opp, men jeg synes innerst inne at det er veldig urettferdig at søsteren min og familien får gaver og økonomisk bistand som nok beløper seg til flere tusen kroner i året og jeg får nesten ingenting. Anonymkode: f6760...7e1 Men barnebarn er selvstendige individer. Skal man alltid gi til akkurat like mange personer? Hvis man får en ny venn så skal en redusere forbruket på gaver til andre venner? Single bør få en større gave tilbake av søsken , eller barna bør ha en egen gave til tante. Da blir det rettferdig. Men besteforeldre må få lov å behandle barnebarn som selvstendige familiemedlemmer de er glad i. det er noe annet med arv. Arv skal deles på søsken først. Det betyr like mye på hver familie. Men det er en helt annet diskusjon Anonymkode: 0d678...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #89 Del Skrevet 29. november 2021 Loff77 skrev (På 27.11.2021 den 8.52): Så er jo jul først og fremst for barnas del også Jula er for alle. Anonymkode: d0f62...7d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #90 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er i en lignende situasjon. Er den single storesøsteren. Min lillesøster har mann og to barn. Har også følt meg ekkel, og smålig, når jeg har følt på misunnelse over skjevfordelingen. Ikke bare til jul, men gjennom hele året. Søsteren min og familien har på ingen måte dårlig råd, men både foreldrene våre og besteforeldrene våre på begge sider kjøper stadig ting til barna eller de bidrar økonomisk til større ting som sykkel, ny seng etc, mens jeg knapt nok får gaver til jul og bursdag. Føler jo ikke det er noe jeg kan ta opp, men jeg synes innerst inne at det er veldig urettferdig at søsteren min og familien får gaver og økonomisk bistand som nok beløper seg til flere tusen kroner i året og jeg får nesten ingenting. Anonymkode: f6760...7e1 Gaver til barna er da ikke gaver til din søster? Eller ville du også hatt en rosa barnesykkel når barnet hennes får? Det å ha barn medfører store utgifter som barnløse slipper. Bare barnehage/SFO koster 6-7000,- i måneden, og i tillegg har man behov for større bolig for å huse barna, utgifter til klær/sko og utstyr (som gjerne blir for smått etter en sesong), fritidsaktiviteter osv. osv. Jeg har selv vært den single barnløse som knapt fikk gaver, og det var helt ok 🤷♀️ Jeg er voksen og kan kjøpe meg det jeg ønsker meg selv (i alle fall de tingene som er innenfor et ordinært julegavebudsjett) Jeg kjøpte selvsagt gaver til barna, og hele kosen med jula var å se hvor mye barna gledet seg til hva nissen hadde i sekken sin ☺️ Nå har jeg selv mann og barn, men mannen har en barnløs søster som vi gir gaver til. Hun gir ikke oss noe, men gir gaver til barna (gavene vi gir henne er av høyere verdi enn hva hun gir til våre barn, men det er fordi hun gir svært lite til barna ) Jeg får fortsatt omtrent ingenting til jul (bortsett fra en gave fra mine foreldre og en fra mannen og barna) men det står mitt navn på gaver til mannen min fra hans familie (gavene er likevel på ingen måte til meg, og inneholder heller ikke noe jeg ønsker meg eller har bruk for) Jeg hadde syntes det var litt pussig dersom jeg hadde hatt et barnløst søsken som hadde fått flere gaver fra våre foreldre fordi det står mitt navn også på knivsliperen min mann fikk fra sine foreldre (🤷♀️) eller konfekten han fikk fra grandtanta si, men det hadde heller ikke spilt særlig stor rolle for meg. Jula er for alle, men gavekjøret er faktisk mest for barna. Anonymkode: 5a17e...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #91 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 26.11.2021 den 3.35): Alt må ikke være likt. Er man voksen forstår man det. Er gaver bare blitt bytte av penger? Anonymkode: 4cb99...698 Gaver har alltid vært bytte av penger. Anonymkode: 0fc01...171 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #92 Del Skrevet 23. mars Slutt med gaver til alle eldre enn 15 år. Anonymkode: cda88...eef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 26. mars #93 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 21.02): I min familie deles det i «enheter», det vil si at jeg og samboeren min får like mye i gave som søsteren min, hennes mann og deres tre barn, og broren min og hans samboer og deres ene barn. Mamma og pappa syntes det ble den mest rettferdige fordelingen. Du kan jo gjøre noe liknende? Anonymkode: 1a5eb...cf3 Så barnebarna får ikke like mye i gave fra bestemor? Det ene barnet får dyrere gaver og nn sine tre søskenbarn? Det kan vel også føles litt urettferdig for barna.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå