AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #61 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser det er mange som ikke forstår hvorfor det er "urettferdig" at den single kun får én gave, når de gir gaver til søsken med familie. Vel, jeg forstår ikke helt regningen. Dere mener altså at én person skal gi fire gaver til søsken med kone og to barn, men få én gave tilbake? Hvis det skal være rettferdig og quid pro quo, bør jo gavebytting være gave mot gave? Den single gir én gave hver til fire personer, og får tilbake én gave fra hver person de ga til, dvs. fire gaver. Anonymkode: 1dd88...d15 Nei den single bør få en gave av større verdi tilbake fra sine søsken. Desverre så gjøres ikke dette. Min manns søsken bestemte at det kun var barna som skulle få presanger. Han var den eneste uten barn. Han brukte tusenvis av kroner og fikk ikke noe igjen. Noen mennesker er bare så utrolig egoister i tilegg så ønsker de seg til barna ting som egentlig bare er penger spart for foreldre. Feks klær, matboks drikkeflaske etc. vi har med vilje kun gitt morsomme unyttige ting. Anonymkode: 0d678...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #62 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser det er mange som ikke forstår hvorfor det er "urettferdig" at den single kun får én gave, når de gir gaver til søsken med familie. Vel, jeg forstår ikke helt regningen. Dere mener altså at én person skal gi fire gaver til søsken med kone og to barn, men få én gave tilbake? Hvis det skal være rettferdig og quid pro quo, bør jo gavebytting være gave mot gave? Den single gir én gave hver til fire personer, og får tilbake én gave fra hver person de ga til, dvs. fire gaver. Anonymkode: 1dd88...d15 Jeg forventer ikke likt tilbake fra mine tantebarn som jeg gir til dem. Ser mange sauser sammen barn med foreldrene sine, men barn er egne mennesker. Anonymkode: 2a3ff...432 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #63 Del Skrevet 27. november 2021 Her i hus så gjør vi det slik at de som har barn, de får ikke gave. Det vil si at jeg gir til lillebroren min og til svigerinna mi, for de er barnløse. Jeg gir ikke til min søster og mannen hennes, for de har tre barn. Jeg gir til barnas besteforeldre. Besteforeldrene på min side gir også til sine barn, mens besteforeldrene på min samboers side har sluttet å gi gave til barna sine. Anonymkode: 489a8...ee5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 27. november 2021 #64 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men dere får jo gaver til barna deres. Søsteren min har fem barn, og jeg må kjøpe 6-7 gaver (3000 kr) til henne og barna og mannen hver jul (også kommer bursdag til henne og alle barna i tillegg). Så må jeg kjøpe 3-4 gaver til broren min med kone og to barn, og to gaver til bror nr. 2 og samboeren. Jeg hadde iallfall blitt lei meg hvis jeg bare hadde fått tre gaver tilbake. Det er jo ikke min skyld at de har fått så mange barn heller. Anonymkode: 33e8b...fb7 Så gleden ligger ikke i å gi noe til barna, man må få samme antall tilbake? Herregud 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #65 Del Skrevet 27. november 2021 On 11/24/2021 at 11:49 PM, Daria said: Er dette virkelig noe voksne er så opptatt av? Jeg er den single, barnløse i min familie; nå er vi riktignok helsøsken og har like mye felles familie, men søsknene mine har partner og barn og svigerfamilie i tillegg. Om foreldrene mine skulle begynne å kompensere meg fordi jeg får færre gaver ville jeg bare synes det var merkelig - selvfølgelig bruker de mer penger på å kjøpe gaver til brors familie på fire enn de gjør på meg. Og like selvfølgelig bruker jeg mer penger på gaver til søskens familier enn motsatt, men til gjengjeld kommer jeg alltid til dekket bord på julaften og andre anledninger, fordi ingen forventer at jeg i min lille leilighet skal være vertskap når de andre har hus med god plass. Som voksen vet man at millimeterrettferdighet hverken eksisterer eller nødvendigvis er spesielt rettferdig, Helt enig! Anonymkode: f8421...c77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #66 Del Skrevet 27. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei den single bør få en gave av større verdi tilbake fra sine søsken. Desverre så gjøres ikke dette. Min manns søsken bestemte at det kun var barna som skulle få presanger. Han var den eneste uten barn. Han brukte tusenvis av kroner og fikk ikke noe igjen. Noen mennesker er bare så utrolig egoister i tilegg så ønsker de seg til barna ting som egentlig bare er penger spart for foreldre. Feks klær, matboks drikkeflaske etc. vi har med vilje kun gitt morsomme unyttige ting. Anonymkode: 0d678...7e1 Jeg hadde stussa fælt hvis mannens single bror eller min single onkel hadde forventa like mye i gaver tilbake som de gav til nieser/nevøer. Det er alltid vi som stiller med forberedelser/rydding og festmåltid. Og det er vi som inviterer på middag resten av året. Anonymkode: f8421...c77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 27. november 2021 #67 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 17.46): Altså at man gir pr familie. Da vil jo den single få mye mer enn den som har partner og unger. Det er jo arveprinsippet de følger… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 27. november 2021 #68 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde stussa fælt hvis mannens single bror eller min single onkel hadde forventa like mye i gaver tilbake som de gav til nieser/nevøer. Det er alltid vi som stiller med forberedelser/rydding og festmåltid. Og det er vi som inviterer på middag resten av året. Anonymkode: f8421...c77 Så er jo jul først og fremst for barnas del også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #69 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei den single bør få en gave av større verdi tilbake fra sine søsken. Desverre så gjøres ikke dette. Min manns søsken bestemte at det kun var barna som skulle få presanger. Han var den eneste uten barn. Han brukte tusenvis av kroner og fikk ikke noe igjen. Noen mennesker er bare så utrolig egoister i tilegg så ønsker de seg til barna ting som egentlig bare er penger spart for foreldre. Feks klær, matboks drikkeflaske etc. vi har med vilje kun gitt morsomme unyttige ting. Anonymkode: 0d678...7e1 Ja, det finnes en del bortskjemte folk uten skam. Min single venninne så seg lei på å skulle være sparegris for de to søstrene sine. Hver jul fikk hun lange lister med ting de ønsket seg til ungene, og venninnen min kjøpte utstyr og klær for tusenvis hver jul, samt gaver til søstrene og ektemennene deres. Med listen fulgte det alltid hint om at hun buuuurde kjøpe det eller det, for lille Ola trengte det til barnehagen startet i januar, eller lille Kari skal ha skidag i februar. De to søstrene ga henne gave sammen tilbake - alltid et eller annet til å vaske kropp eller hår med. Hun har eksem og parfymeallergi. For tre år siden, etter sju år med et voldsomt kjøpepress fra søstrene, ble hun så lei at hun kjøpte én gave til hver familie, flere brettspill og noen aktivitetskasser fra Panduro. Hun fikk en sms i januar fra søstrene, der de la ut om hvor skuffet de var over gavene, at ungene var skuffet fordi de ikke fikk hver sin gave fra henne, og at hvis det var slik det skulle være, så burde de bare droppe å gi gaver til hverandre, og så kunne hun bare gi til barna. Venninnen min gikk opp i loftsboden sin, og tok bilde av pappesken der hun hadde samlet alle gavene fra de, sendte MMS og skrev "Som dere vet, har jeg parfymeallergi". Ble en kjempestor oppvask, men nå har det blitt en mer rettferdig fordeling, og hun velger nå selv hva hun kjøper til ungene. Så mange av dere som blir fornærma på at folk forventer litt tilbake når de øser ut tusenvis på ungene deres, burde ta en nøyaktig reality check på hvor "rettferdig" fordelingen er i familien. Og for guds skyld, ikke bruk "jula er til for barna" som en måte å rettferdiggjøre det å bruke søsken og foreldre som det private Fattighuset sitt. Anonymkode: 1dd88...d15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #70 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 20.51): Jeg har to barn. Den ene er gift og har selv 3 barn. Den andre er singel og bor for seg selv. Jeg sliter så veldig med at den single blir sittende på julaften med typ 3 gaver, mens den andre fyller opp juletreet. Det har i grunn alltid vært slik. Den eldste har en annen far, og har dobbelt opp av alt, ( 8 besteforeldre, men bonusbesteforeldrene osv) Pluss at far siden er en stor familie. Når de var små prøvde jeg å kompensere med å kjøpe flere ikke så dyre gaver til minstemann. Nå går jo ikke det. Men jeg sliter med å se hvor mye han faktisk bruker av penger på gaver til broren sin og ungene og blir selv sittende med en liten gave. Det er lite familie på hans side, og sitter som sagt med 3 gaver under treet hvert år. Jeg som mor føler jeg vil gi litt ekstra til ham. Jeg bruker jo flere tusen på den andre familien. Jeg vet mange mener at det blir feil å tenke slik. Men hva tenker dere andre? Blir det så veldig feil å kjøpe flere gaver til ham som koster litt mer enn til mitt andre barn når situasjonen er som den er? Hvordan løser dere som er i samme situasjon dette? Anonymkode: 3152f...f6d Min fantastiske søster er singel og barnløs. Hun bruker mye tid med mine barn og er utrolig viktig for alle. Derfor kjøper både vi og foreldrene våre litt ekstra presanger til henne til jul både fordi hun fortjener det og fordi det ikke skal bli så skjevt. Anonymkode: da187...c8d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #71 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men dere får jo gaver til barna deres. Anonymkode: 33e8b...fb7 En gave til barna mine er ikke en gave til meg, noe mer enn en gave til søsteren min er en gave til meg. Anonymkode: 19991...bde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #72 Del Skrevet 27. november 2021 Loff77 skrev (1 time siden): Så gleden ligger ikke i å gi noe til barna, man må få samme antall tilbake? Herregud Det var ikke det jeg skreiv, herregud. Jeg svarte noen som mente voksne ikke skulle bli lei seg for få gaver, fordi de ikke blir det selv (fordi de får gaver til barna sine). Det skal ikke være nøyaktig samme antall. Jeg vil ikke at den stakkars søstra mi skal måtte gi seks gaver til alle som gir gave til henne og barna. Men det må være en slags balanse. Og hos oss blir det iallfall det ved at de som har barn får litt "dårligere" gaver enn de som ikke har det. Alle tantebarna får likt, uavhengig av hvor mange søsken de har, men foreldrene får mindre enn de uten barn får. Og nei, det ligger ikke glede i å gi barna gaver. Det er bare mas, og de får så mye at de ikke orker å pakke opp alt en gang. Jeg ville heller brukt tid og penger på gaver til mamma eller venninner eller andre som ikke har så stor gavehaug. For min del kunne jeg fått null gaver, men da vil jeg ikke være pålagt å gi gave til andre heller. Og for dere som skriver at barna ikke er en forlengelse av foreldrene sine, så er de jo det i denne sammenhengen. Hadde de ikke vært barn av søsknene mine, så hadde de ikke fått noe, eller jeg hadde bare gitt til de jeg har et nært forhold til og som gir noe tilbake. Anonymkode: 33e8b...fb7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #73 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde stussa fælt hvis mannens single bror eller min single onkel hadde forventa like mye i gaver tilbake som de gav til nieser/nevøer. Det er alltid vi som stiller med forberedelser/rydding og festmåltid. Og det er vi som inviterer på middag resten av året. Anonymkode: f8421...c77 Men det er jo ikke en del av denne problemstillingen. Det er særegent for dere. Anonymkode: 0d678...7e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #74 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, det finnes en del bortskjemte folk uten skam. Min single venninne så seg lei på å skulle være sparegris for de to søstrene sine. Hver jul fikk hun lange lister med ting de ønsket seg til ungene, og venninnen min kjøpte utstyr og klær for tusenvis hver jul, samt gaver til søstrene og ektemennene deres. Med listen fulgte det alltid hint om at hun buuuurde kjøpe det eller det, for lille Ola trengte det til barnehagen startet i januar, eller lille Kari skal ha skidag i februar. De to søstrene ga henne gave sammen tilbake - alltid et eller annet til å vaske kropp eller hår med. Hun har eksem og parfymeallergi. For tre år siden, etter sju år med et voldsomt kjøpepress fra søstrene, ble hun så lei at hun kjøpte én gave til hver familie, flere brettspill og noen aktivitetskasser fra Panduro. Hun fikk en sms i januar fra søstrene, der de la ut om hvor skuffet de var over gavene, at ungene var skuffet fordi de ikke fikk hver sin gave fra henne, og at hvis det var slik det skulle være, så burde de bare droppe å gi gaver til hverandre, og så kunne hun bare gi til barna. Venninnen min gikk opp i loftsboden sin, og tok bilde av pappesken der hun hadde samlet alle gavene fra de, sendte MMS og skrev "Som dere vet, har jeg parfymeallergi". Ble en kjempestor oppvask, men nå har det blitt en mer rettferdig fordeling, og hun velger nå selv hva hun kjøper til ungene. Så mange av dere som blir fornærma på at folk forventer litt tilbake når de øser ut tusenvis på ungene deres, burde ta en nøyaktig reality check på hvor "rettferdig" fordelingen er i familien. Og for guds skyld, ikke bruk "jula er til for barna" som en måte å rettferdiggjøre det å bruke søsken og foreldre som det private Fattighuset sitt. Anonymkode: 1dd88...d15 Nettopp. Du gir et bra eksempel på det jeg også tenker. Når noen øser ut mange penger på en hel familie med barn og i tillegg forventer gaver av en viss størrelse så bør de selv i det minste kjøpe en gave tilbake med mer enn en liten ting. Voksne mennesker kan også reagere og er ikke fritatt fra å føle på ting. Greit, jeg ser at enkelte her inne ikke hadde reagert på å kjøpe for tusenvis av kroner til andre og få småtterier tilbake, men det finnes fremdeles andre som synes det er leit. Jeg som mor ønsker først og fremst å forhindre at yngste blir sittende i timevis og vente på en gave, når broren hans sitter i en haug av gaver både til seg selv, kona og ungene. Jeg tenker ikke å gjøre veldig forskjell på mine barn, men ønsker å gi minste litt flere gaver. Om han tenker over det? Nei han har ikke sagt noe. Men altså... Kjøper ikke tullet noen kommer med at ved å gi ham flere gaver så aksepterer jeg ikke livsstilen hans osv. Det er så langt ute at jeg ikke gadd svare en gang. Og til dere som mener det bør han tåle som voksen, deg om det. Andre kan føle det annerledes som flere i denne tråden også mener. Jeg kommer til å kjøpe og legge typ 4 pakker til ham under treet i år, bare fra meg. Bror får også, men han får en selv og deler den andre med kona. Altså en til dem hver, Han og kona, og en samlet gave. Ungene er utenfor og får som før, Ts Anonymkode: 3152f...f6d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 27. november 2021 #75 Del Skrevet 27. november 2021 Han er vel voksen? Så ville ikke fortsatt med flere små gaver. Ville heller gitt en-to dyrere gaver. Ikke at de må være dyrere da. Men noe du vet han ønsker, trenger og vil sette pris på. Eller så kan du gi et pengebeløp du informerer han om før julaften. Som han kan bruke på ting han trenger/vil hvis det er behovet. Ser kanskje litt rart ut å «sponse» en singel aleneboende med penger under treet når andre får gaver. Men hva vet jeg. Kan godt hende det passer seg hos dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #76 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): . Og for dere som skriver at barna ikke er en forlengelse av foreldrene sine, så er de jo det i denne sammenhengen. Hadde de ikke vært barn av søsknene mine, så hadde de ikke fått noe, eller jeg hadde bare gitt til de jeg har et nært forhold til og som gir noe tilbake. Anonymkode: 33e8b...fb7 Med denne logikken kan du gi til bare det eldste leddet i slekta. Eller en hvilken som helst annen person. Alle i slekta en er en forlengelse av hverandre om man ser slik på det. Hvorfor ikke bare kjøpe noe til deg selv og si at det er en gave til de andre? De er jo også en forlengelse av deg/hverandre. Anonymkode: 19991...bde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #77 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Litt utenfor tema, men mener enkelte seriøst at det er synd på voksne som får "bare" 2-3 gaver? Her i huset får vi voksne én gave fra hver familie (foreldre + søsken), altså to gaver til sammen. Og så varierer det litt om vi har kjøpt gave til hverandre eller ikke, det kommer an på om vi har hatt andre store utgifter i forkant. Venninner ga jeg og fikk av da jeg var litt yngre, (er nå i midten av 30-årene) men vi ble etterhvert enige om å droppe gaver. Øvrig familie har vi ikke så mye av, og får heller ikke gaver av. De to barna våre får gaver fra flere i familien som vi ikke får gave fra. Trodde det var ganske vanlig. Anonymkode: 6c1de...add Poenget er vel at en person får 10 gqver og den andre to kanskje .. men ja vi får langt flere gaver enn dere, tror ikke jeg kjenner noen som får så få Anonymkode: ac967...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #78 Del Skrevet 27. november 2021 Loff77 skrev (5 timer siden): Så er jo jul først og fremst for barnas del også Nei Anonymkode: ac967...e47 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #79 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei den single bør få en gave av større verdi tilbake fra sine søsken. Desverre så gjøres ikke dette. Min manns søsken bestemte at det kun var barna som skulle få presanger. Han var den eneste uten barn. Han brukte tusenvis av kroner og fikk ikke noe igjen. Noen mennesker er bare så utrolig egoister i tilegg så ønsker de seg til barna ting som egentlig bare er penger spart for foreldre. Feks klær, matboks drikkeflaske etc. vi har med vilje kun gitt morsomme unyttige ting. Anonymkode: 0d678...7e1 Herregud sånt er da bare merkelig Anonymkode: ac967...e47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #80 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg er barnløs og mine søsken har flere barn. For meg føles det ikke urettferdig at jeg får mindre. Jeg liker ikke gavehysteriet. Jeg har sluttet å gi gaver til søsken,siden de ikke har gitt til meg på mange år. Jeg gir kun til tantebarna mine. Jeg gir til min mor og til min bestemor. Og jeg gir til noen veldig gode venner, og deres barn. Hadde jeg bestemt, hadde jeg sluttet å gi gaver helt. Jeg skulle ønske at familie og venner sluttet å gi gaver til meg, for da hadde jeg ikke trengt å gi tilbake. Til tantebarna mine og mine venners barn kommer jeg til å gi til uansett, frem til de er konfirmerte Anonymkode: 122b9...c59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå