Gå til innhold

Voksne barn og julegaver når det er så skjevt fordelt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skal ha for å være velmenende, men det er jo sånn ting er, synes det blir søkt å kjøpe flere gaver til en voksen fordi han eller hun ikke har barn. Jeg er enig i at broren til den enslige nok burde kjøpe en ordentlig gave til ham siden hans familie faktisk får mange gaver i retur, men synes det blir feil å regne verdi per husholdning. 

En ting er at du som mor ser forskjellen og prøver å utjevne det når det er snakk om barn, men som voksen vet man hvordan verden fungerer.

Hva om det dreide seg om to enslige barn der den ene hadde veldig stor vennekrets og den andre ikke så mange, og at de fikk ulikt antall gaver av den grunn? Hadde du kjøpt inn ekstra gaver til den som ikke hadde så mange gaver da? For jeg har vært i den situasjonen i voksen alder og møtt opp til julefeiring med 10-12 gaver, mens  broren min sikkert hadde 3-4 ganger så mange gaver. Jeg tenkte ikke noe over det i det hele tatt. Hvis foreldrene mine hadde kjøpt inn og pakket inn ekstra gaver for å utjevne forskjellen, hadde jeg begynt å lure på hva de tenkte om meg, jeg hadde virkelig følt meg stakkarsliggjort og behandlet som en drittunge. 

Så du skal ha for tanken, men her synes jeg ikke du skal blande deg. Kan godt hende du gjør vondt verre med å kjøpe "liksomgaver" til den enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunshineyellow skrev (21 timer siden):

Føler det blir feil i forhold til barna. Greit at man gir samme sum til barn+samboer som til singel barn. Men barna burde få samme sum. Skal Det gå utover barna at foreldrene har bestemt seg for mange barn? Og er nok heller de med flest barn som har mest behov for mer i gave om det skulle være ulikt. 

Om en familie har 4 barn og den andre har 1, så blir det i mine øyne feil å gi eks 2000 kr i gave til begge familiene. Kan man gi 1000 til foreldrene og 3-400 til hvert barn:)

Hva med de som skal betale for alt sammen da? Tenker du noe på dem?

Anonymkode: ec370...8ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har dere ulikt antall barn og gir for like mye til hvert barn? Altså at broren din har 6 barn og du har ett? I så fall syntes jeg det er en rar ting å reagere på, barna er jo ikke en enhet. 

Eller for du for mer per barn enn han gjør? For i så fall kan du jo bare justere deg etter han. Du velger jo selv å bruke mer. 

Anonymkode: 19991...bde

Du synes det er rart, jeg ikke.

Anonymkode: ac967...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (4 timer siden):

Du skal ha for å være velmenende, men det er jo sånn ting er, synes det blir søkt å kjøpe flere gaver til en voksen fordi han eller hun ikke har barn. Jeg er enig i at broren til den enslige nok burde kjøpe en ordentlig gave til ham siden hans familie faktisk får mange gaver i retur, men synes det blir feil å regne verdi per husholdning. 

En ting er at du som mor ser forskjellen og prøver å utjevne det når det er snakk om barn, men som voksen vet man hvordan verden fungerer.

Hva om det dreide seg om to enslige barn der den ene hadde veldig stor vennekrets og den andre ikke så mange, og at de fikk ulikt antall gaver av den grunn? Hadde du kjøpt inn ekstra gaver til den som ikke hadde så mange gaver da? For jeg har vært i den situasjonen i voksen alder og møtt opp til julefeiring med 10-12 gaver, mens  broren min sikkert hadde 3-4 ganger så mange gaver. Jeg tenkte ikke noe over det i det hele tatt. Hvis foreldrene mine hadde kjøpt inn og pakket inn ekstra gaver for å utjevne forskjellen, hadde jeg begynt å lure på hva de tenkte om meg, jeg hadde virkelig følt meg stakkarsliggjort og behandlet som en drittunge. 

Så du skal ha for tanken, men her synes jeg ikke du skal blande deg. Kan godt hende du gjør vondt verre med å kjøpe "liksomgaver" til den enslige.

Vi snakker om en voksen som får 3 gaver under treet, ikke 10-12 gaver som du snakker om. 

Jeg ser ikke noe feil med å kjøpe litt ekstra til den som blir sittende å se på at søsken og andre pakker opp 20 pluss gaver hver, og han sitter med 3. 

Og det handler ikke om gaver fra venner men fra familie. MIne barn har to fedre, og eldste har stor familie, den minste nesten ingen. 
Selv om man er voksne kan man føle på slike ting, greit at du synes det er helt ok. Men mitt ønske er iallfall å gi ham noen flere gaver under treet, men jeg vil aldri kunne utjevne det på noen måte. 

Anonymkode: 3152f...f6d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (4 timer siden):

En ting til. Det handler da ikke om at han ikke har barn. Jeg forstår heller ikke hvordan det å gi ham ham litt flere gaver, skal kunne gjøre vondt verre. 
Jeg føler ikke du forstår problemstillingen, så lenge du snakker om ekstra gaver fra venner, og at han er barnløs. 

Ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 20.51):

Jeg har to barn. Den ene er gift og har selv 3 barn. Den andre er singel og bor for seg selv. Jeg sliter så veldig med at den single blir sittende på julaften med typ 3 gaver, mens den andre fyller opp juletreet. Det har i grunn alltid vært slik. Den eldste har en annen far, og har dobbelt opp av alt, ( 8 besteforeldre, men bonusbesteforeldrene osv)  Pluss at far siden er en stor familie. 

Når de var små prøvde jeg å kompensere med å kjøpe flere ikke så dyre gaver til minstemann. Nå går jo ikke det. Men jeg sliter med å se hvor mye han faktisk bruker av penger på gaver til broren sin og ungene og blir selv sittende med en liten gave. 
Det er lite familie på hans side, og sitter som sagt med 3 gaver under treet hvert år.
Jeg som mor føler jeg vil gi litt ekstra til ham. Jeg bruker jo flere tusen på den andre familien. Jeg vet mange mener at det blir feil å tenke slik. Men hva tenker dere andre? Blir det så veldig feil å kjøpe flere gaver til ham som koster litt mer enn til mitt andre barn når situasjonen er som den er?

Hvordan løser dere som er i samme situasjon dette?

Herregud, ja sånn er nå livet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 20.51):

Jeg har to barn. Den ene er gift og har selv 3 barn. Den andre er singel og bor for seg selv. Jeg sliter så veldig med at den single blir sittende på julaften med typ 3 gaver, mens den andre fyller opp juletreet. Det har i grunn alltid vært slik. Den eldste har en annen far, og har dobbelt opp av alt, ( 8 besteforeldre, men bonusbesteforeldrene osv)  Pluss at far siden er en stor familie. 

Når de var små prøvde jeg å kompensere med å kjøpe flere ikke så dyre gaver til minstemann. Nå går jo ikke det. Men jeg sliter med å se hvor mye han faktisk bruker av penger på gaver til broren sin og ungene og blir selv sittende med en liten gave. 
Det er lite familie på hans side, og sitter som sagt med 3 gaver under treet hvert år.
Jeg som mor føler jeg vil gi litt ekstra til ham. Jeg bruker jo flere tusen på den andre familien. Jeg vet mange mener at det blir feil å tenke slik. Men hva tenker dere andre? Blir det så veldig feil å kjøpe flere gaver til ham som koster litt mer enn til mitt andre barn når situasjonen er som den er?

Hvordan løser dere som er i samme situasjon dette?

Kjøper 1 til hver, hvilke voksne er opptatt av julegaver? Voksne kjøper seg vel det dem trenger når de trenger??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er familie med barn og har gitt større gaver til de andre i familien etter hvert som vi ble flere. Barna lager også noen gaver til tante og onkel. 
Men jeg regner ikke med gaver til min brors barn når jeg beregner hva jeg kjøper til ham.
vi er individer og jeg er fortsatt en egen person selv om jeg har barn. Jeg hadde syntes det var urettferdig om jeg fikk en pose kaffe mens min søster uten barn fikk større gaver. 

Anonymkode: 2a3ff...432

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du åpent kompenserer så forteller du egentlig at sønnen din og valgene han har tatt ikke er bra nok for deg, og at du synes synd i ham. 

Anonymkode: df0e9...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort de sånn i min familie at når folk får barn så er det kun barna som får gaver og ikke de voksne. Jeg har mann og barn, så her er det bare barna som får gaver. Har en bror som er enslig, så han får gave fra våre foreldre mens her er det da bare barna. Alle her er enige om at dette er en ålreit løsning. Høres sikkert litt spesielt ut men.

Anonymkode: 7bb13...0a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 2-3 gaver og mannen min helt likt. Noen ganger færre, da får vi felles gaver istedenfor. Barna våre får 10-12 gaver hver. Mine foreldre har gitt meg beskjed om at min single, voksne (lille)bror kommer til å få flere gaver fra dem, da de synes det er trist at han får så få gaver når barna våre får så mange..

Anonymkode: fc56a...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg får 2-3 gaver og mannen min helt likt. Noen ganger færre, da får vi felles gaver istedenfor. Barna våre får 10-12 gaver hver. Mine foreldre har gitt meg beskjed om at min single, voksne (lille)bror kommer til å få flere gaver fra dem, da de synes det er trist at han får så få gaver når barna våre får så mange..

Anonymkode: fc56a...f38

Det der kommer jeg aldri til å gjøre mot mine barn når de blir foreldre. 

Anonymkode: 2a3ff...432

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi snakker om en voksen som får 3 gaver under treet, ikke 10-12 gaver som du snakker om. 

Jeg ser ikke noe feil med å kjøpe litt ekstra til den som blir sittende å se på at søsken og andre pakker opp 20 pluss gaver hver, og han sitter med 3. 

Og det handler ikke om gaver fra venner men fra familie. MIne barn har to fedre, og eldste har stor familie, den minste nesten ingen. 
Selv om man er voksne kan man føle på slike ting, greit at du synes det er helt ok. Men mitt ønske er iallfall å gi ham noen flere gaver under treet, men jeg vil aldri kunne utjevne det på noen måte. 

Men det er vel ikke din oppgave å utjevne det uansett, og hvorfor skulle du det egentlig? Hvor gammel er forresten denne sønnen din? Og vet du at han føler på det? 

De fleste voksne skjønner hvordan verden fungerer, og så fremt man har et ok liv og er fornøyd med tingenes tilstand ellers, tviler jeg på at voksne folk sitter og sturer på julaften fordi andre får flere gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En ting til. Det handler da ikke om at han ikke har barn. Jeg forstår heller ikke hvordan det å gi ham ham litt flere gaver, skal kunne gjøre vondt verre. 
Jeg føler ikke du forstår problemstillingen, så lenge du snakker om ekstra gaver fra venner, og at han er barnløs. 

Ts

Hva er egentlig problemstillingen her? Jeg klarer ikke helt å se for meg at en voksen mann som ellers er fornøyd med livet,  sitter og er lei seg fordi et halvsøsken har større familie, og derfor får flere gaver til jul. Men når du sier at det å få gaver fra venner er noe annet enn denne situasjonen, virker det jo som at det er det som er saken.

Det er godt mulig jeg ikke forstår problemstillingen, men du fremstiller det jo som at det er antall gaver og at han er singel og barnløs som er det sentrale her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men mener enkelte seriøst at det er synd på voksne som får "bare" 2-3 gaver? Her i huset får vi voksne én gave fra hver familie (foreldre + søsken), altså to gaver til sammen. Og så varierer det litt om vi har kjøpt gave til hverandre eller ikke, det kommer an på om vi har hatt andre store utgifter i forkant. Venninner ga jeg og fikk av da jeg var litt yngre, (er nå i midten av 30-årene) men vi ble etterhvert enige om å droppe gaver. Øvrig familie har vi ikke så mye av, og får heller ikke gaver av. De to barna våre får gaver fra flere i familien som vi ikke får gave fra. Trodde det var ganske vanlig. 

Anonymkode: 6c1de...add

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

besteforeldre skal få lov til å gi gaver til sine barnebarn - Uten å føle på dårlig samvittighet for sine egne barn. 

du kan nok øke med litt dyrere/ekstra  gave til yngste, men synes ikke du skal gi samme sum. du må akseptere at slik er også livet.  Etterhvert vil nok han få barn. din yngste og deg må sammenligne med den eldste brorens gave, ikke hele hans familie sine gaver. 

Her kan det være eldste broren er den som faktisk må ta ansvar. du kan muligens nevne at han andre får få gaver. bør de gi 1 gave fra bror med fru, også 1 gave fra hvert av barna. da kan også barna være med på å finne gave.

Anonymkode: 5999a...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Litt utenfor tema, men mener enkelte seriøst at det er synd på voksne som får "bare" 2-3 gaver? Her i huset får vi voksne én gave fra hver familie (foreldre + søsken), altså to gaver til sammen. Og så varierer det litt om vi har kjøpt gave til hverandre eller ikke, det kommer an på om vi har hatt andre store utgifter i forkant. Venninner ga jeg og fikk av da jeg var litt yngre, (er nå i midten av 30-årene) men vi ble etterhvert enige om å droppe gaver. Øvrig familie har vi ikke så mye av, og får heller ikke gaver av. De to barna våre får gaver fra flere i familien som vi ikke får gave fra. Trodde det var ganske vanlig. 

Anonymkode: 6c1de...add

Men dere får jo gaver til barna deres. 

Søsteren min har fem barn, og jeg må kjøpe 6-7 gaver (3000 kr) til henne og barna og mannen hver jul (også kommer bursdag til henne og alle barna i tillegg).

Så må jeg kjøpe 3-4 gaver til broren min med kone og to barn, og to gaver til bror nr. 2 og samboeren.

Jeg hadde iallfall blitt lei meg hvis jeg bare hadde fått tre gaver tilbake. Det er jo ikke min skyld at de har fått så mange barn heller. 

Anonymkode: 33e8b...fb7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som ikke forstår hvorfor det er "urettferdig" at den single kun får én gave, når de gir gaver til søsken med familie.

Vel, jeg forstår ikke helt regningen. Dere mener altså at én person skal gi fire gaver til søsken med kone og to barn, men få én gave tilbake?

Hvis det skal være rettferdig og quid pro quo, bør jo gavebytting være gave mot gave? Den single gir én gave hver til fire personer, og får tilbake én gave fra hver person de ga til, dvs. fire gaver.

Anonymkode: 1dd88...d15

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 18.31):

Jeg ville kjøpt for ca like mye til ham som du kjøper til din andre sønn + kone og barna hans. Det blir jo det eneste rettferdige i mine øyne.

Anonymkode: eae7b...0fa

Egentlig ikke. Barna er selvstendige mennesker. De er ikke en forlengelse av foreldrene. Besteforeldre anser vel barnebarna som egne individer. Egne individer får egne gaver. Et barn skal ikke få mindre gave enn en kusine bare fordi det har tre søsken. Det blir rart i mine øyne. 

hvis det skulle vært sånn så skulle min mann som har vært barnløs lenge mens søsknene har 3 barn hver fått ekstremt store gaver. Han får omtrent ingenting av sine foreldre. 

men hvis det er snakk om arv så er jeg enig med deg. Da blir det pr familie

Anonymkode: 0d678...7e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det er mange som ikke forstår hvorfor det er "urettferdig" at den single kun får én gave, når de gir gaver til søsken med familie.

Vel, jeg forstår ikke helt regningen. Dere mener altså at én person skal gi fire gaver til søsken med kone og to barn, men få én gave tilbake?

Hvis det skal være rettferdig og quid pro quo, bør jo gavebytting være gave mot gave? Den single gir én gave hver til fire personer, og får tilbake én gave fra hver person de ga til, dvs. fire gaver.

Anonymkode: 1dd88...d15

Nei den single bør få en gave av større verdi tilbake fra sine søsken. Desverre så gjøres ikke dette. Min manns søsken bestemte at det kun var barna som skulle få presanger. Han var den eneste uten barn. Han brukte tusenvis av kroner og fikk ikke noe igjen. Noen mennesker er bare så utrolig egoister

i tilegg så ønsker de seg til barna ting som egentlig bare er penger spart for foreldre. Feks klær, matboks drikkeflaske etc. vi har med vilje kun gitt morsomme unyttige ting. 

Anonymkode: 0d678...7e1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...