Gå til innhold

Voksne barn og julegaver når det er så skjevt fordelt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 19.51):

Jeg har to barn. Den ene er gift og har selv 3 barn. Den andre er singel og bor for seg selv. Jeg sliter så veldig med at den single blir sittende på julaften med typ 3 gaver, mens den andre fyller opp juletreet. Det har i grunn alltid vært slik. Den eldste har en annen far, og har dobbelt opp av alt, ( 8 besteforeldre, men bonusbesteforeldrene osv)  Pluss at far siden er en stor familie. 

Når de var små prøvde jeg å kompensere med å kjøpe flere ikke så dyre gaver til minstemann. Nå går jo ikke det. Men jeg sliter med å se hvor mye han faktisk bruker av penger på gaver til broren sin og ungene og blir selv sittende med en liten gave. 
Det er lite familie på hans side, og sitter som sagt med 3 gaver under treet hvert år.
Jeg som mor føler jeg vil gi litt ekstra til ham. Jeg bruker jo flere tusen på den andre familien. Jeg vet mange mener at det blir feil å tenke slik. Men hva tenker dere andre? Blir det så veldig feil å kjøpe flere gaver til ham som koster litt mer enn til mitt andre barn når situasjonen er som den er?

Hvordan løser dere som er i samme situasjon dette?

Anonymkode: 3152f...f6d

Ekspander  

Jeg ville kjøpt for ca like mye til ham som du kjøper til din andre sønn + kone og barna hans. Det blir jo det eneste rettferdige i mine øyne.

Anonymkode: eae7b...0fa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 24.11.2021 den 22.49):

Er dette virkelig noe voksne er så opptatt av? Jeg er den single, barnløse i min familie; nå er vi riktignok helsøsken og har like mye felles familie, men søsknene mine har partner og barn og svigerfamilie i tillegg. Om foreldrene mine skulle begynne å kompensere meg fordi jeg får færre gaver ville jeg bare synes det var merkelig - selvfølgelig bruker de mer penger på å kjøpe gaver til brors familie på fire enn de gjør på meg. Og like selvfølgelig bruker jeg mer penger på gaver til søskens familier enn motsatt, men til gjengjeld kommer jeg alltid til dekket bord på julaften og andre anledninger, fordi ingen forventer at jeg i min lille leilighet skal være vertskap når de andre har hus med god plass. Som voksen vet man at millimeterrettferdighet hverken eksisterer eller nødvendigvis er spesielt rettferdig,

Ekspander  

Mens det for deg er deilig å komme til duk og dekket bord, hadde det for meg vært slitsomt å måtte dra på besøk. Mye mindre stress å pynte hjemme og lage mat, enn å måtte dra til noen andre.

Så også der vinner småbarnsfamiliene stort sett hvert år.

Anonymkode: eae7b...0fa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 20.02):

I min familie deles det i «enheter», det vil si at jeg og samboeren min får like mye i gave som søsteren min, hennes mann og deres tre barn, og broren min og hans samboer og deres ene barn. Mamma og pappa syntes det ble den mest rettferdige fordelingen. Du kan jo gjøre noe liknende? 

Anonymkode: 1a5eb...cf3

Ekspander  

Føler det blir feil i forhold til barna. Greit at man gir samme sum til barn+samboer som til singel barn. Men barna burde få samme sum. Skal Det gå utover barna at foreldrene har bestemt seg for mange barn? Og er nok heller de med flest barn som har mest behov for mer i gave om det skulle være ulikt. 

Om en familie har 4 barn og den andre har 1, så blir det i mine øyne feil å gi eks 2000 kr i gave til begge familiene. Kan man gi 1000 til foreldrene og 3-400 til hvert barn:)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min er 7 år eldre enn meg og fikk barn tidlig, mens jeg brukte tid på å ta utdanning før jeg fikk barn. Det vil si at jeg var "den single, barnløse" i over ti år. 

Jeg hadde reagert om foreldrene våre skulle gitt lik sum til meg som til søsteren min, mannen hennes og barna deres. En gave til barna hennes er jo IKKE en gave til henne. Søsteren min rakk også å få fire barn innen jeg fikk mitt første og jeg hadde fått vond smak i munnen om mitt barn skulle få gave til 1000 kr av mormor mens fetteren og kusinene skulle få for 250 kr hver. 

Når vi feirer jul sammen drar de hjem med flere gaver enn jeg og familien min gjør ja. Og det skulle da bare mangle, de er seks og vi er fire. De må jo også kjøpe tilsvarende flere gaver enn jeg må. 

Anonymkode: 19991...bde

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har stor familie, og når vi feirer med mine søsken åpner vi noen gaver fra svigers til barna på lille julaften. Da får ungene ca. like mange gaver. Jeg synes også at det blir forferdelig urettferdig å gi likt med penger til hver familie uavhengig av hvor mange de er. Det går bare utover barna. Hos oss får hvert barn 1000 kr. Har de partner blir det 500 på hver, men vanligvis er det en felles gave. Hvert av barnebarna får gaver for 500 hver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (På 24.11.2021 den 22.49):

Er dette virkelig noe voksne er så opptatt av? Jeg er den single, barnløse i min familie; nå er vi riktignok helsøsken og har like mye felles familie, men søsknene mine har partner og barn og svigerfamilie i tillegg. Om foreldrene mine skulle begynne å kompensere meg fordi jeg får færre gaver ville jeg bare synes det var merkelig - selvfølgelig bruker de mer penger på å kjøpe gaver til brors familie på fire enn de gjør på meg. Og like selvfølgelig bruker jeg mer penger på gaver til søskens familier enn motsatt, men til gjengjeld kommer jeg alltid til dekket bord på julaften og andre anledninger, fordi ingen forventer at jeg i min lille leilighet skal være vertskap når de andre har hus med god plass. Som voksen vet man at millimeterrettferdighet hverken eksisterer eller nødvendigvis er spesielt rettferdig,

Ekspander  

Tenkte det samme. Jeg er singel og barnløs, mine to søstre har to og tre barn. Jeg har aldri tenkt over det. Hadde jeg plutselig fått mye dyrere gaver enn søskene mine hadde det bare blitt rart.

Jeg har kun meg selv og min lille leilighet å bruke penger på, mens søskene mine må betale for barehage, sfo, fritidsaktiviteter og diverse. 

Anonymkode: e16c0...57a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshineyellow skrev (På 25.11.2021 den 17.51):

Føler det blir feil i forhold til barna. Greit at man gir samme sum til barn+samboer som til singel barn. Men barna burde få samme sum. Skal Det gå utover barna at foreldrene har bestemt seg for mange barn? Og er nok heller de med flest barn som har mest behov for mer i gave om det skulle være ulikt. 

Om en familie har 4 barn og den andre har 1, så blir det i mine øyne feil å gi eks 2000 kr i gave til begge familiene. Kan man gi 1000 til foreldrene og 3-400 til hvert barn:)

Ekspander  

Hvorfor blir det feil?

Anonymkode: ac967...e47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itro skrev (På 25.11.2021 den 18.22):

Mannen min har stor familie, og når vi feirer med mine søsken åpner vi noen gaver fra svigers til barna på lille julaften. Da får ungene ca. like mange gaver. Jeg synes også at det blir forferdelig urettferdig å gi likt med penger til hver familie uavhengig av hvor mange de er. Det går bare utover barna. Hos oss får hvert barn 1000 kr. Har de partner blir det 500 på hver, men vanligvis er det en felles gave. Hvert av barnebarna får gaver for 500 hver. 

Ekspander  

Urettferdig faktisk , hjelpes sltså. Hvorfor ikke være takknemlig for det man får. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange diskusjoner rundt dette. Noen synes det er urettferdig hvis de vanligvis får 1000 kr, så får de partner og får fremdeles 1000 kr, det samme gjør den single søsteren eller broren. 
Da tenker mange at de er jo to ikke en.

Skal det legges sammen til en gave, ser mange rødt når den single betaler like mye som de som er to, derfor forstår jeg ikke hvorfor det skal være så galt å gi den single mer.

Det er jo ikke veldig vanlig når par kjøper gave at de kjøper for dobbelt så mye siden de er to, likevel tenker mange at de skal motta som person, ikke pr familie. 

Jeg gi rundt mellom 1000 og 2000 til ungene, og mellom 500- 1000 til barnebarna. Jeg tenker at jeg ikke skal gi den yngste borti 4000 kr, som blir summen på eldste med barn. Men tenker å gi ham litt mer enn jeg gir bare de eldste med partner og håper det er greit. Vil ikke gjøre det for tydelig heller, men orker ikke å se på dette lenger.

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 18.41):

Urettferdig faktisk , hjelpes sltså. Hvorfor ikke være takknemlig for det man får. 

Ekspander  

Vi voksne er jo det, og de minste barna, men for de litt eldre barna blir det ganske tydelig hvis søskenbarnet får en "dyr" gave, og de selv får en "billig" gave. Jeg forstår ikke poenget med å forskjellsbehandle barn. Og hvis økonomi er et issue, kan man legge seg på "billige" gaver til alle, for som du sier, man skal være glad for det man får, men det man får trenger ikke være noe mindre enn det de andre får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke nevne det for eldste ts? Jeg synes det hadde vært helt rimelig at eldste begynner å legge litt mer i gaven nær yngste har store utgifter knyttet til gaver til dem. Og det er stor forskjell. 

Anonymkode: 40fbe...72f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 18.44):

Jeg gi rundt mellom 1000 og 2000 til ungene, og mellom 500- 1000 til barnebarna. Jeg tenker at jeg ikke skal gi den yngste borti 4000 kr, som blir summen på eldste med barn. Men tenker å gi ham litt mer enn jeg gir bare de eldste med partner og håper det er greit. Vil ikke gjøre det for tydelig heller, men orker ikke å se på dette lenger.

Ts

Ekspander  

Jeg tenker at dette er helt greit.

I vår familie regner vi hverandre som "personer" og ikke "enheter", så når jeg og mannen spleiser på noe med min single søster så betaler vi 2/3 f.eks.  Vi gir omtrent dobbelt så dyre gaver (sammen) som de som er single, og vi får omtrent like mye hver som de får. Barna gir selvsagt mindre enn de får, ofte noe de har laget selv, men en gave til barna regnes likevel ikke som gave til foreldrene. (Jeg sikker ikke at dette er den eneste riktige måten å gjøre det på, men det er forskjellige måter å gjøre ting på i forskjellige familier, og jeg mener det ikke finnes noen fasit som gjelder alle.)

Likevel gir min mor litt ekstra til mitt ene søsken. Vi er 2 med partner (og tilhørende svigerfamilie) og barn, 1 med partner uten barn og 1 singel. Den single får ekstra fra mamma siden hun har mange færre hun får gave fra enn oss andre. Det er selvsagt helt greit og vel unt. :) 

Anonymkode: 8a571...b47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itro skrev (På 25.11.2021 den 19.43):

Vi voksne er jo det, og de minste barna, men for de litt eldre barna blir det ganske tydelig hvis søskenbarnet får en "dyr" gave, og de selv får en "billig" gave. Jeg forstår ikke poenget med å forskjellsbehandle barn. Og hvis økonomi er et issue, kan man legge seg på "billige" gaver til alle, for som du sier, man skal være glad for det man får, men det man får trenger ikke være noe mindre enn det de andre får. 

Ekspander  

Klarer fortsatt ikke skjønne det, gave er gave . Bør ikke være opphengt i sum da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må ikke være likt. Er man voksen forstår man det. 

Er gaver bare blitt bytte av penger? 

Anonymkode: 4cb99...698

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 18.40):

Hvorfor blir det feil?

Ekspander  

Skal et barnebarn få gave til 600 kr og 3 andre barnebarn som er søsken få for 200 kr hver? Da syntes jeg det er mer rettferdig at alle barnebarna får gave for 300 kr hver. 

Tenker det samme om tantebarn. Jeg har en bror med 3 barn og to andre som foreløpig har 1 barn hver. Da føler jeg det er rettferdig å gi dem samme sum hver. Ikke at Ola får mye mer fordi han er enebarn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshineyellow skrev (På 26.11.2021 den 2.41):

Skal et barnebarn få gave til 600 kr og 3 andre barnebarn som er søsken få for 200 kr hver? Da syntes jeg det er mer rettferdig at alle barnebarna får gave for 300 kr hver. 

Tenker det samme om tantebarn. Jeg har en bror med 3 barn og to andre som foreløpig har 1 barn hver. Da føler jeg det er rettferdig å gi dem samme sum hver. Ikke at Ola får mye mer fordi han er enebarn. 

Ekspander  

Dett er jeg enig i. Ungene bør få ca det samme. Men som sagt, min yngste single sønn har jeg lyst til å gi litt ekstra til så det blir litt flere pakker under treeet til ham. 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshineyellow skrev (På 26.11.2021 den 2.41):

Ekspander  

Ok, mam er forskjellig. Vi bruker 3000 på barna til broren min, de bruker 500 på min..  jeg synes i grunn det er litt kjipt 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2021 den 14.07):

Ok, mam er forskjellig. Vi bruker 3000 på barna til broren min, de bruker 500 på min..  jeg synes i grunn det er litt kjipt 

Ekspander  

Har dere ulikt antall barn og gir for like mye til hvert barn? Altså at broren din har 6 barn og du har ett? I så fall syntes jeg det er en rar ting å reagere på, barna er jo ikke en enhet. 

Eller for du for mer per barn enn han gjør? For i så fall kan du jo bare justere deg etter han. Du velger jo selv å bruke mer. 

Anonymkode: 19991...bde

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...