Gå til innhold

Voksne barn og julegaver når det er så skjevt fordelt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn. Den ene er gift og har selv 3 barn. Den andre er singel og bor for seg selv. Jeg sliter så veldig med at den single blir sittende på julaften med typ 3 gaver, mens den andre fyller opp juletreet. Det har i grunn alltid vært slik. Den eldste har en annen far, og har dobbelt opp av alt, ( 8 besteforeldre, men bonusbesteforeldrene osv)  Pluss at far siden er en stor familie. 

Når de var små prøvde jeg å kompensere med å kjøpe flere ikke så dyre gaver til minstemann. Nå går jo ikke det. Men jeg sliter med å se hvor mye han faktisk bruker av penger på gaver til broren sin og ungene og blir selv sittende med en liten gave. 
Det er lite familie på hans side, og sitter som sagt med 3 gaver under treet hvert år.
Jeg som mor føler jeg vil gi litt ekstra til ham. Jeg bruker jo flere tusen på den andre familien. Jeg vet mange mener at det blir feil å tenke slik. Men hva tenker dere andre? Blir det så veldig feil å kjøpe flere gaver til ham som koster litt mer enn til mitt andre barn når situasjonen er som den er?

Hvordan løser dere som er i samme situasjon dette?

Anonymkode: 3152f...f6d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor gjør det samme mot mitt søsken som er singel og barnløs, det samme gjør vi søsken. Det er helt greit å gi litt mer, men forklar gjerne kort hvorfor du gjør det☺️

Anonymkode: 49b31...37d

• Liker 12
Skrevet

I min familie deles det i «enheter», det vil si at jeg og samboeren min får like mye i gave som søsteren min, hennes mann og deres tre barn, og broren min og hans samboer og deres ene barn. Mamma og pappa syntes det ble den mest rettferdige fordelingen. Du kan jo gjøre noe liknende? 

Anonymkode: 1a5eb...cf3

• Liker 39
Skrevet

Følg hjertet ditt. Gi mer til den som får mindre, om dette føles riktig for deg. Jeg skjønner deg godt. Den andre har kanskje vært heldigere på mange måter, og har mer familie rundt seg og en rikdom i livet sånn sett. 

Anonymkode: 4b923...dae

• Liker 9
Skrevet

Jeg syntes det er rettferdig at du bruker ca like mye på dem begge :) så forklarer du eldste at du behandler dem likt :) og når/hvis yngste stifter familie så kommer du til å dele beløpet på familien.

synses det er uting at de med barn får mest, svigermor begynte med veldig forskjellsbehandling på gaver etter lillebror til mannen fikk barn.  De fikk med seg flere poser med gaver og vi fikk en på deling.

ikke at en gave er galt i seg selv, men vi måtte tulle litt når hun delte ut gavene (vi var der tilfeldigvis samtidig) og nei de fikk også samme gave som oss «oppå alt» så følte oss litt straffet for vi ikke har barn (der og da)

Anonymkode: 7badf...e44

• Liker 13
Skrevet

I tillegg til det du gjør, så tenker jeg at du kanskje kan snakke med ditt eldste barn og dele den observasjonen du ser om at de gir en liten gave til broren sin, mens han gir mange gaver tilbake til hele sin brors familie. Det er jo faktisk urettferdig og noe den eldste godt kan bli gjort oppmerksom på uten at alle andre gaver og familie er relevant.

Jeg har en barnløs søster og jeg tenker at om hun gir gave til meg og samboer og mine barn så gir jeg tilsvarende tilbake til bare henne. Jeg og samboer gir henne feks gave begge 2. 

Du som mor burde kunne fortelle dette til din eldste :)

Og ja jeg synes også du kan bruke mer på yngste så lenge det ikke blir veldig mye mer enn du bruker på gave til eldste+eldste sin familie da. 

Anonymkode: eb2e1...062

• Liker 16
Skrevet

Er dette virkelig noe voksne er så opptatt av? Jeg er den single, barnløse i min familie; nå er vi riktignok helsøsken og har like mye felles familie, men søsknene mine har partner og barn og svigerfamilie i tillegg. Om foreldrene mine skulle begynne å kompensere meg fordi jeg får færre gaver ville jeg bare synes det var merkelig - selvfølgelig bruker de mer penger på å kjøpe gaver til brors familie på fire enn de gjør på meg. Og like selvfølgelig bruker jeg mer penger på gaver til søskens familier enn motsatt, men til gjengjeld kommer jeg alltid til dekket bord på julaften og andre anledninger, fordi ingen forventer at jeg i min lille leilighet skal være vertskap når de andre har hus med god plass. Som voksen vet man at millimeterrettferdighet hverken eksisterer eller nødvendigvis er spesielt rettferdig,

• Liker 23
Skrevet

Jeg har fått samme sum som mine brødre med familie av mamma. Hun sa ifra tidlig at slik kom hun til å gjøre det. Så når jeg var singel var det mer på meg. Nå har jeg mann og barn selv og vi får samme sum til hver familie. Helt grei ordning

Anonymkode: 69138...e7d

• Liker 10
Skrevet

Jeg har fire søsken. To av dem har barn. To er single. Jeg gir like mye til hver "familie". 

Anonymkode: 4d208...e0b

• Liker 12
Skrevet

Vi gir gaver for en identisk sum til begge to, men da blir summen fordelt på antall person i familieenheten deres.

Sønnen vår har to barn fra tidligere ekteskap, samboer og to "stebarn"( om man kaller det det ved samboerskap?). Datteren vår har en ektemann. De to sistnevnte får altså gaver for tilsvarende sum som alle seks i familien til sønnen vår.

Datteren vår har sagt at hun synes det blir for mye, men jeg nekter å være urettferdig. Så nå har jeg begynt å snike i henne gaver gjennom hele året. Broren hennes er så bortskjemt, jeg tror ikke hun vet hvor mye vi har måtte hjelpe ham, så jeg unner henne hver eneste krone!

Anonymkode: 1dd88...d15

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor ikke bare gi for samme sum til begge barn? Det vil si at den ene med familie får for lik sum som den barnløse? Har aldri skjønt meg på sånn forskjellsbehandling.

• Liker 10
Skrevet
Daria skrev (5 minutter siden):

Er dette virkelig noe voksne er så opptatt av?

Jeg svarte tidligere i tråden, så jeg svarer på dette også. For meg handler det om mer enn julegaver. Det er skjevheter gjennom hele året. Mamma stiller opp som barnevakt for dem og blir så sliten av det at hun ikke har overskudd til at jeg kommer på besøk til henne. Søstrene mine pluss deres barn, prioriteres over alle andre. Det er de som bestemmer hva vi skal spise og når vi skal spise. Siden jeg ikke har barn så er ikke min tid verdt noe, så når de i siste liten flytter en bursdagsfeiring og jeg må bytte vakt på jobben så driter de i det. Det er så gjennomgående hele året. Så når jeg sitter på julaften og får én gave av mamma, og én felles gave fra søstrene mine med familier, mens de får rundt ti gaver hver så blir det et tydelig bilde på hvor skjeft alt er. 

Det var ikke slik da vi var barn, det er en endring som kom etter at de fikk barn. Og før noen nevner det, så er jeg klar over at mamma har noe skyld oppi dette, men for min del ønsker jeg ikke å lage bråk. Hun er nå en godt voksen dame og hun har vært en god mor for meg og jeg ønsker henne bare godt. Men det gjorde likevel godt å lese trådstarten og se at andre mødre (kanskje til og med min mor i dypeste hemmelighet?) faktisk tenker over dette. 

Anonymkode: 9e50e...1d7

• Liker 23
Skrevet

Takk til dere som har svart. Jeg ble overrasket over hvor mange som tenker som meg at jeg kan gi den yngste sønnen min mer siden han er alene når de andre er 5 stk.

Nå er det så forskjellig hva folk tenker om det. For noen blir det helt feil å man får samme sum når man får partner. Det har vært mange diskusjoner på det her inne. 

Altså at man gir pr familie. Da vil jo den single få mye mer enn den som har partner og unger. 

Nå tenker jeg at jeg holder barnebarna utenom, men at jeg gir den yngste sønnen min litt ekstra. Jeg har som sagt hele tiden følt på det enorme gave forskjellen det har vært fordi den andre har en så mye større familie på far siden. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vil bare si takk for at du reflekterer over dette. Jeg er i samme situasjon som din yngste sønn, jeg har to eldre søsken som har barn pluss at de har mye familie på sin fars side, mens jeg bare har søstrene mine og mamma (min far er død). Jeg har følt meg ekkel når jeg har følt på misunnelse over hvor skjevt det er, så det gjorde veldig godt å lese at du som mor faktisk har tenkt over dette. 

Anonymkode: 9e50e...1d7

Hei 

Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har tenkt masse på dette i mange år. Fordi jeg så hvor mange fine gaver det ene barnet fikk og der satt minstemann med sine 3 nesten uten annen familie enn oss. 
Jeg tror og håper at jeg klarte å kompensere litt for dette når han var liten ved å kjøpe flere små gaver, så det ble flere til ham under treet også, Men det ble ikke like lett når de ble eldre.
Og nå føler jeg veldig på det og blir lei meg av å tenke på at han skal bli sittende med 3 gaver i år også. 

Det er vanskelig å snakke med mitt andre barn om dette fordi det er så viktig at alt blir likt fra meg. Derfor har jeg prøvd ikke å gjøre forskjell på dem i pris. Men for meg blir det mer og mer vanskelig å se på selv om det altså handler om voksne mennesker. 

• Liker 1
Skrevet

Mitt søsken har barn. Mine foreldre og besteforeldre gir gjerne litt dyrere gave til meg. De hadde ikke trengt det. 

Anonymkode: 84032...4b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har fått samme sum som mine brødre med familie av mamma. Hun sa ifra tidlig at slik kom hun til å gjøre det. Så når jeg var singel var det mer på meg. Nå har jeg mann og barn selv og vi får samme sum til hver familie. Helt grei ordning

Anonymkode: 69138...e7d

Jeg syntes det er merkelig holdning. Hvis søsken en har ett barn som da får en gave på 1000 kr. Fra bestemor, så får kusiner og fettere en gave på 250 fordi de har flere søsken? 

Det tror jeg jeg ville reagert på som barn. 

Anonymkode: 3fa7b...7bc

• Liker 9
Skrevet

Vanlig å dele til familier, altså om en sønn er barnløs så får han mer. Men altså barnebarna får selvsagt ca samme beløp i gave uavhengig av om de har ett eller to søsken. 

Anonymkode: 242be...347

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg og min bror samme foreldre da, men jeg har mann og barn, han er singel i slutten av 30-årene uten kone eller barn. Mannen min har stor familie, og vi blir ofte sittende lenge med kun gaver til oss… Dette synes ikke vi er noe kjekt, så jeg kjøper alltid flere gaver til min bror fra ungene og oss. Foreldrene mine kjøper mer til ham enn til oss, skulle bare mangle, da barna våre får MYE!
Jeg synes du skal gi noe ekstra til yngste sønnen din med god samvittighet ❤️😊

Anonymkode: 1734a...79e

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...