Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge bil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp fra noen flinke bilfolk til å velge hvilken bil jeg skal velge. Jeg er i 20-årene og skal kjøpe min første bil til bruk for mest bykjøring/korte turer. Har sett på Suzuki Vitara, e-Golf og BMW X2, som alle er veldig forskjellige biler. Jeg liker alle tre (ikke prøvekjørt e-Golf enda), så som dere skjønner sliter jeg med å velge. 

Kan jo skrive litt om hva jeg helst ønsker. En bil som bruker lite drivstoff (om det ikke blir elbil), helst firehjulstrekk, ikke dyr i drift/trenger mye service, altså en bil som ikke er så dyr å eie. Behagelig å kjøre og må helst ikke være eldre enn 2018 modell eller dyrere enn 400 000 kr.

BMW er vel ikke akkurat en billig bil å kjøpe eller ha, men nyere modell av X2 var en drøm å kjøre. Samme med Vitara som jeg kjørte i sommer på en ganske lang tur. 

Har dere noen anbefaling/forslag til meg? Alt tas imot med stor takk.

Anonymkode: 1dcfa...28b

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trenger hjelp fra noen flinke bilfolk til å velge hvilken bil jeg skal velge. Jeg er i 20-årene og skal kjøpe min første bil til bruk for mest bykjøring/korte turer. Har sett på Suzuki Vitara, e-Golf og BMW X2, som alle er veldig forskjellige biler. Jeg liker alle tre (ikke prøvekjørt e-Golf enda), så som dere skjønner sliter jeg med å velge. 

Kan jo skrive litt om hva jeg helst ønsker. En bil som bruker lite drivstoff (om det ikke blir elbil), helst firehjulstrekk, ikke dyr i drift/trenger mye service, altså en bil som ikke er så dyr å eie. Behagelig å kjøre og må helst ikke være eldre enn 2018 modell eller dyrere enn 400 000 kr.

BMW er vel ikke akkurat en billig bil å kjøpe eller ha, men nyere modell av X2 var en drøm å kjøre. Samme med Vitara som jeg kjørte i sommer på en ganske lang tur. 

Har dere noen anbefaling/forslag til meg? Alt tas imot med stor takk.

Anonymkode: 1dcfa...28b

Selvsagt er Bimmer en drøm å kjøre. X2 er fin den. Har selv hatt 330e Sedan og M3 Coupe. Ble en del mentale orgasmer. 

Så budsjettet er inntil 400.000 og ikke eldre enn 2018.  Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du trenger firehjulstrekk i byen? Når du sier at det vil bli brukt mest til bykjøring og korte turer?  Det verste jeg vet nå for tiden er all SUV-mafia i byen som skal kjøre sine SUV-er i trange gater. Savner året 2015 da det var "in" med mindre biler 😂

Om du virkelig må ha en slags SUV (det er ulike størrelser), så har du alt fra VW T-Roc og Toyota C-HR. Man vil kanskje regne C-HR for å være crossover, og ikke fullblods SUV. Så C-HR er kanskje "innenfor". 

Sånn ser ut en VW T-Roc, 2020-modell , 190 HK, firehjulstrekk. Havner på akkurat 400.000 + omreg.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=239142901

Du kan også finne tilsvarende 2018 og 2019 modeller. De koster mellom 359.000 - 389.000, så jeg synes den 2020-modellen til 400.000 kr hadde grei pris i forhold til 2018 og 2019-modeller.

Mazda CX-30 er også bra. Hvis det er Crossover - Moderat SUV størrelse segmentet du ser på.

2020-modell, til 369.000 kr.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=232798810

Det er det jeg kommer på i farta. Litt vanskelig å anbefale noe når du vil kjøre helst i byen med firehjulstrekk og ser på SUV-er som X2 og Vitara. Egentlig skulle du hatt en normal kompakt bil i Golf-klassen eller en ladbar hybrid, enten med eller uten firehjulstrekk. Du må nesten vurdere hva du trenger 4WD for midt i byen når det gjelder korte turer og bykjøring.

 

Anonymkode: 69e57...870

  • Liker 2
Skrevet

Du har jo et flott budsjett og ser ut til å være åpen for det meste - drømmesituasjon. :) Men kommer e-Golfen med firehjulsdrift? Siden du vurderer elbil, regner jeg med at du kan lade hjemme?

For opp mot 400k kr får du vilt mange forskjellige biler. Hele Suzuki sitt utvalg har firehjulsdrift. Mye bedre enn en Vitara er Mazda sine firehjulsdrevne biler, CX30 er knallbra, den største innenfor ditt budsjett er CX5. Kjører mye bedre, mer moderne innvendig, lavere forbruk.

Du får også klassiske stasjonsvogner som Volvo V60 og Škoda Octavia med firehjulsdrift. Klassiske SUVer som Škoda Kodiak og Toyota RAV4 er også innenfor, men de er mer kjedelige valg enn Mazda sine og kan ingenting bedre. Særlig den pålitelige Toyotaen med de livsglededrepende CVT-girkassene sine er en vanlig anbefaling som egentlig ikke er så knall.

Et bedre alternativ til en Golf er Mazda 3. Fantastisk gøy å kjøre, fins bl.a. med firehjulsdrift og 180hk. Vinner alle tester i den klassen, men folk kjøper lite av dem nye lel.

Blant elbilene med firehjulsdrift har du en absolutt joker her: Tesla 3. En brukt Long Range er innafor budsjettet. Du har jammen nesten råd til en splitter ny Standard Range Plus - usikker på om den kommer med 4x4.

Volkswagen og i større grad BMW er ofte gode å kjøre. Men du ønsker ikke å vedlikeholde disse...

tl;dr - Mazda CX30 eller Tesla 3 om du absolutt skal ha firehjulsdrift. 

Anonymkode: 3d0ae...46a

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg trenger hjelp fra noen flinke bilfolk til å velge hvilken bil jeg skal velge. Jeg er i 20-årene og skal kjøpe min første bil til bruk for mest bykjøring/korte turer. Har sett på Suzuki Vitara, e-Golf og BMW X2, som alle er veldig forskjellige biler. Jeg liker alle tre (ikke prøvekjørt e-Golf enda), så som dere skjønner sliter jeg med å velge. 

Kan jo skrive litt om hva jeg helst ønsker. En bil som bruker lite drivstoff (om det ikke blir elbil), helst firehjulstrekk, ikke dyr i drift/trenger mye service, altså en bil som ikke er så dyr å eie. Behagelig å kjøre og må helst ikke være eldre enn 2018 modell eller dyrere enn 400 000 kr.

BMW er vel ikke akkurat en billig bil å kjøpe eller ha, men nyere modell av X2 var en drøm å kjøre. Samme med Vitara som jeg kjørte i sommer på en ganske lang tur. 

Har dere noen anbefaling/forslag til meg? Alt tas imot med stor takk.

Anonymkode: 1dcfa...28b

Audi A3 E-Tron

Anonymkode: 229b3...549

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg trenger hjelp fra noen flinke bilfolk til å velge hvilken bil jeg skal velge. Jeg er i 20-årene og skal kjøpe min første bil til bruk for mest bykjøring/korte turer. Har sett på Suzuki Vitara, e-Golf og BMW X2, som alle er veldig forskjellige biler. Jeg liker alle tre (ikke prøvekjørt e-Golf enda), så som dere skjønner sliter jeg med å velge. 

Kan jo skrive litt om hva jeg helst ønsker. En bil som bruker lite drivstoff (om det ikke blir elbil), helst firehjulstrekk, ikke dyr i drift/trenger mye service, altså en bil som ikke er så dyr å eie. Behagelig å kjøre og må helst ikke være eldre enn 2018 modell eller dyrere enn 400 000 kr.

BMW er vel ikke akkurat en billig bil å kjøpe eller ha, men nyere modell av X2 var en drøm å kjøre. Samme med Vitara som jeg kjørte i sommer på en ganske lang tur. 

Har dere noen anbefaling/forslag til meg? Alt tas imot med stor takk.

Anonymkode: 1dcfa...28b

Av de nevnte bilene du har med, er det Suzuki som er bankers. 

Skrevet

Hva med BMW X1 Hybrid?

 

Skrevet

Med det budsjettet får du en veldig fin Tesla, ingen grunn til å de på de andre tulle-bilene da.

Anonymkode: 53c5c...81a

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med det budsjettet får du en veldig fin Tesla, ingen grunn til å de på de andre tulle-bilene da.

Anonymkode: 53c5c...81a

Du mener American Pussy Model-3 😆 Bare en skjerm i midten og plastikk-aktig ratt.

Interiøret på en Model-3 er rene tragedien, for å si det mildt. 

Men ellers, ja, den har grei rekkevidde (over 400 KM), men følelsen av å kjøre den (har prøvd) var triste greier. 

Anonymkode: 69e57...870

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du mener American Pussy Model-3 😆 Bare en skjerm i midten og plastikk-aktig ratt.

Interiøret på en Model-3 er rene tragedien, for å si det mildt. 

Men ellers, ja, den har grei rekkevidde (over 400 KM), men følelsen av å kjøre den (har prøvd) var triste greier. 

Anonymkode: 69e57...870

Hvem velger å si noe så dumt når de faktisk har reell kritikk å komme med?

Anonymkode: 3d0ae...46a

  • Liker 2
Skrevet

Du er i 20-årene og skal kjøpe deg en opp til 4 år gammel bil til 400K…?

Skrevet

Her er det bare å bestille prøvekjøring hos Tesla, du kommer nok til å bli imponert av hvordan model 3 er å kjøre

Anonymkode: 832e1...8d1

  • Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Her er det bare å bestille prøvekjøring hos Tesla, du kommer nok til å bli imponert av hvordan model 3 er å kjøre

Anonymkode: 832e1...8d1

Støtter denne!

Anonymkode: bbcde...e28

  • Liker 2
Skrevet

Broren min har den Suzuki og han er superfornøyd. Men, han kjører mye ute i "der ingen skulle tro at noken kunne bo" i forbindelse med jobben. Og han klarer selv å mekke på bilen, delene til Suzuki er billigere enn mye annet. Ingen av disse tingene er dine kriterier, så jeg kan ikke skjønne at du vurderer den bilen. 

Vi du ikke heller ha en gjerrig på drivstoff, eventuelt elbil, som er komfortabel og billig og kjøre, og enkelt å parkere. Når du skal egentlig kjøre i byen.. 

Anonymkode: 0a9bd...db4

Skrevet

Audi/BMW/Mercedes samt Tesla bør man helst ikke eie utenfor garantien. Hvis budsjettet ditt er på 400K så kan du nok kjøpe deg en ny Tesla som du kan ha i 5 år før du kvitter deg med den før garantien går ut.

Anonymkode: 6930c...927

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Audi/BMW/Mercedes samt Tesla bør man helst ikke eie utenfor garantien. Hvis budsjettet ditt er på 400K så kan du nok kjøpe deg en ny Tesla som du kan ha i 5 år før du kvitter deg med den før garantien går ut.

Anonymkode: 6930c...927

Audi - Bimmer - Benz er blant de beste til og med etter 15 år, ifølge nyeste undersøkelser fra blant annet TUV. Skjønner ikke at folk kan skrive så mye tull. Det er så fascinerende når man ignorerer undersøkelse eller undersøkelse. 

Jeg tror bileiere av disse bilene vet best.

Hvis vi ser på det ferske, norske kundebarometeret når det gjelder fornøyde bileiere:

Topp 7 plasseringer med score mellom 78,0 - 82,6

1) BMW = TYSK

2) Toyota

3) Skoda (Eid av Volkswagen = TYSK)

4) Volvo

5) Audi = TYSK

6) Tesla

7) Mercedes = TYSK

 

Mens AutoIndex 2021 har topp 5 plasseringene fordelt jevnt mellom Lexus / Toyota / Volvo / BMW / Mercedes.

Og de neste fire plassene fordeles mellom Subaru / Mazda / Skoda (Eid av Volkswagen) / Audi.

https://www.smartepenger.no/forbruker/1045-kundetilfredshet-bil

Som vanlig finner man tulle-bilene nede på de tre siste plassene, og de tulle-bil medaljen går til Kia (18.plass), Citroen på 19.plass og igjen på bunnen - Special Kind of Loser - er Hyundai på 20.plass, på samme måte som Hyundai er på siste plass nr 10 i norsk kundebarometer.

 

Anonymkode: 69e57...870

  • Liker 2
Skrevet

Med Tesla kjøper de deg problem. Jeg ville kjøpt en Skoda 4WD og dieselmotor.

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Audi - Bimmer - Benz er blant de beste til og med etter 15 år, ifølge nyeste undersøkelser fra blant annet TUV. Skjønner ikke at folk kan skrive så mye tull. Det er så fascinerende når man ignorerer undersøkelse eller undersøkelse. 

Jeg tror bileiere av disse bilene vet best.

Hvis vi ser på det ferske, norske kundebarometeret når det gjelder fornøyde bileiere:

Topp 7 plasseringer med score mellom 78,0 - 82,6

1) BMW = TYSK

2) Toyota

3) Skoda (Eid av Volkswagen = TYSK)

4) Volvo

5) Audi = TYSK

6) Tesla

7) Mercedes = TYSK

 

Mens AutoIndex 2021 har topp 5 plasseringene fordelt jevnt mellom Lexus / Toyota / Volvo / BMW / Mercedes.

Og de neste fire plassene fordeles mellom Subaru / Mazda / Skoda (Eid av Volkswagen) / Audi.

https://www.smartepenger.no/forbruker/1045-kundetilfredshet-bil

Som vanlig finner man tulle-bilene nede på de tre siste plassene, og de tulle-bil medaljen går til Kia (18.plass), Citroen på 19.plass og igjen på bunnen - Special Kind of Loser - er Hyundai på 20.plass, på samme måte som Hyundai er på siste plass nr 10 i norsk kundebarometer.

 

Anonymkode: 69e57...870

Ingen sier at tyskerne ikke lager gode biler. Kundene bør være fornøyde når de betaler så mye mer enn alle andre for en bil - det hadde jo vært horribelt hvis ikke? Men, nettopp, det koster. Både ved kjøp og mens man vedlikeholder. Du må se forskjellen her, du også.

Anonymkode: 3d0ae...46a

  • Liker 1
Skrevet
11 hours ago, LiseTV said:

Med Tesla kjøper de deg problem. Jeg ville kjøpt en Skoda 4WD og dieselmotor.

Hvilke problemer da? Har nå kjørt Tesla i 1 år uten problemer og kjenner flere  som har kjørt det i flere år uten noe tull

Anonymkode: bbcde...e28

  • Liker 1
Skrevet

Har sett 3 Tesla på 3 uker som har hatt problemer. Vanleg at amrekanske biler har mye feil.

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen sier at tyskerne ikke lager gode biler. Kundene bør være fornøyde når de betaler så mye mer enn alle andre for en bil - det hadde jo vært horribelt hvis ikke? Men, nettopp, det koster. Både ved kjøp og mens man vedlikeholder. Du må se forskjellen her, du også.

Anonymkode: 3d0ae...46a

Alle biler med ulike modeller konkurrerer i hvert sitt prissegment og alt tyder på at det er smart å betale for litt mer premium, nettopp fordi man får ekte premium og ekstra god kvalitet.

Man kan dele tyske biler i to grupper når det gjelder pris. Du har Porsche / Mercedes / BMW / Audi i premiumsjiktet, men du har også VW, Skoda og jeg vil legge til SEAT i det mer "folkelige" prissjiktet. 

VW Golf og Polo er klassikere. Det samme gjelder Skoda Octavia, Fabia, Superb og flere andre. SEAT har sine merker. Leon, Ibiza, og flere andre som er solgt massevis av. På samme måte som Toyota har Corolla, Yaris, og C-HR og Mazda har Mazda 3 / CX-3.

En 12 år gammel BMW / Mercedes / Audi - fra 2010 - selges fortsatt lett i bruktbilmarkedet og det gjelder for øvrig også VW Golf, men det er ikke mange som løper for å kjøpe 12 år gammel Kia / Hyundai / Citroen / Renault / Peugeot, bare for å nevne noen merker.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal være "redd" for å beholde en bil man selv har eid, etter at den er blitt 5 år gammel. Det er nettopp man selv som vet hvordan bilen har vært behandlet hele veien. Med mindre man er eier nr 2, men det burde ikke være et problem heller, nemlig det å være eier nr 2 innenfor nybilgarantien, fordi hos NAF er det noe som heter Garantiutløpstest og man tar denne selvfølgelig like før bilen fyller 5 år.

Altfor mange glemmer å gjøre dette, og kan potensielt gå glipp av mange kroner med tanke på ting som kunne blitt fikset på nybilgarantien.

https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-garantiutlopstest/

Da får man en detaljert og komplett tilstandsrapport like før bilen fyller 5 år, og eventuelle feil som går på nybilgaranti blir fikset uten kostnad. Resten, som eventuelt er slitedeler, vil også vises på tilstandsrapporten, og om dette er noe man må dekke av egen lomme og her spiller selvsagt en rolle hvordan man selv har behandlet bilen inntil den fylte 5 år. Har man behandlet den bra, så vil tilstandsrapporten viser at alt er greit.

Folk betaler også for Volvo en del, og Volvo er kvalitet de også. Toyota er heller ikke så billig lenger. F eks er den nye Yaris-en (bensin-hybrid) ikke billig akkurat. Bikker fort over 320.000 for en grei og pen Yaris, "Premium Edition" og tilsvarende Corolla i "Executive" utstyrsnivå kommer over 400.000 kr. Det gjør også VW Golf. 

For ikke å nevne C-HR og RAV4. Folk slenger ut mellom 550.000 - 600.000 kr på en Toyota RAV4 med et medium, normalt utstyrsnivå, uten å blunke.

Mercedes har blant annet "prisløfte" når det gjelder service på biler over 5 år. 

https://kampanje.mercedes-benz.no/services/mercedes-benz-prislofte/

For biler inntil 5 år, har de forskjellige serviceavtaler.

Toyota sine service er ikke akkurat billige de.

https://toyota.bilia.no/priseksempler-verkstedtjenester

Her ser man at en hovedservice på en Yaris er kun 1.000 kr billigere enn på "svære" RAV4 og det er slik det er for de fleste merker med små forskjeller når det gjelder timepris på verkstedet, som det også skal betales moms på. Dermed så blir prisen nesten det samme på en Yaris som på en RAV4, hvis man må bruke et par timer på en Yaris, så er det det samme som å bruke et par timer på en RAV4. Nesten samme pris, bare delene som kan variere noe i pris.

 

Anonymkode: de60c...e96

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...