Lawyam Skrevet 24. november 2021 #41 Del Skrevet 24. november 2021 NorthernLight skrev (2 minutter siden): Ja og det er bare noen av tabbene. Det er langt flere av de... Det var veldig drøyt å be forskerne å endre konklusjon.. Nå står det klart og tydelig i vg at vaksinering ikke er NOK og at tiltak må til (WHO). Beskytter bare 60%. Ser der at Sykehuset i Stavanger har sprengt kapasitet, så det bør begynne å demre for folk nå at de bør ta seg sammen og innføre strengere smittevern. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 24. november 2021 Forfatter #42 Del Skrevet 24. november 2021 Lawyam skrev (Akkurat nå): Nå står det klart og tydelig i vg at vaksinering ikke er NOK og at tiltak må til (WHO). Beskytter bare 60%. Ser der at Sykehuset i Stavanger har sprengt kapasitet, så det bør begynne å demre for folk nå at de bør ta seg sammen og innføre strengere smittevern. Man trenger Nasjonale tiltak, det er alt for mange kommuner som ikke tar smitten alvorlig. Men nå tar jo ikke regjeringen smitten særlig alvorlig heller da... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 24. november 2021 #43 Del Skrevet 24. november 2021 (endret) NorthernLight skrev (10 minutter siden): Ja og det er bare noen av tabbene. Det er langt flere av de... Det var veldig drøyt å be forskerne å endre konklusjon.. Ved å ikke innføre munnbind i helsevesenet som standard etter råd fra FHI om å bruke meteren/ skjønn/ smittesituasjon har mange blitt smittet på sykehus når de var innlagt for annen behandling og mange har dødd på grunn av dette. Det er tragisk . Går man til tannlegen blir man beskyttet i normal situasjon og enda bedre nå. Blir man innlagt i norske sykehus og sykehjem så er man prisgitt at ingen ansatte bringer smitte. Dette « rådet» fra FHI har jeg ikke ord for. Det kunne vel bare skjedd i Norge og Sverige... I andre land verner de om sine sårbare. Endret 24. november 2021 av J.E 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. november 2021 #44 Del Skrevet 24. november 2021 NorthernLight skrev (Akkurat nå): Man trenger Nasjonale tiltak, det er alt for mange kommuner som ikke tar smitten alvorlig. Men nå tar jo ikke regjeringen smitten særlig alvorlig heller da... Nei, men hvis vi nordmenn er halvparten så glupe som vi påstår oss å være så klarer vi vel å tenke for dem og bare gjøre det. Klart vi trenger nasjonale tiltak, men de er redd for å gjøre seg upopulære og redd for julehandel. Ingen kommuner gjør noenting fordi da får de næringslivet på nakken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 24. november 2021 #45 Del Skrevet 24. november 2021 Lawyam skrev (7 minutter siden): Nå står det klart og tydelig i vg at vaksinering ikke er NOK og at tiltak må til (WHO). Beskytter bare 60%. Ser der at Sykehuset i Stavanger har sprengt kapasitet, så det bør begynne å demre for folk nå at de bør ta seg sammen og innføre strengere smittevern. Så bra at meningen til WHO kommer frem i norske medier. Men dette burde ikke bare stå som en notis på kveldstid men som en diger overskrift på dagtid. Dette er viktig. Nå må man begynne og høre på WHO og verden må samkjøres og opplæres mot en felles strategi for og bekjempe viruset/ eller holde under kontroll / hindre utvikling av nye varianter mens vi får høyere vaksinasjon og bedre vaksiner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 24. november 2021 #46 Del Skrevet 24. november 2021 J.E skrev (17 minutter siden): Ved å ikke innføre munnbind i helsevesenet som standard etter råd fra FHI om å bruke meteren/ skjønn/ smittesituasjon har mange blitt smittet på sykehus når de var innlagt for annen behandling og mange har dødd på grunn av dette. Det er tragisk . Går man til tannlegen blir man beskyttet i normal situasjon og enda bedre nå. Blir man innlagt i norske sykehus og sykehjem så er man prisgitt at ingen ansatte bringer smitte. Dette « rådet» fra FHI har jeg ikke ord for. Det kunne vel bare skjedd i Norge og Sverige... I andre land verner de om sine sårbare. Det er veldig tragisk. Når det ble utbrudd på en institusjon en av mine nærmeste er på brukte de ikke munnbind fordi de fulgte nasjonale råd sa avd.leder. En person døde. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. november 2021 #47 Del Skrevet 24. november 2021 (endret) Frøkensina skrev (4 minutter siden): Det er veldig tragisk. Når det ble utbrudd på en institusjon en av mine nærmeste er på brukte de ikke munnbind fordi de fulgte nasjonale råd sa avd.leder. En person døde. Ja.... Normalt tenker vi at folk er tryggere på institusjon enn hjemme, nå skal vi være redde for at sykepleiere skal ta livet av de.... Endret 24. november 2021 av Lawyam 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 24. november 2021 Forfatter #48 Del Skrevet 24. november 2021 Lawyam skrev (4 minutter siden): Ja.... Normalt tenker vi at folk er tryggere på institusjon enn hjemme, nå skal vi være redde for at sykepleiere skal ta livet av de.... Ja. De lar jo uvaksinerte fly rundt å pleie eldre og syke også... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. november 2021 #49 Del Skrevet 24. november 2021 NorthernLight skrev (4 minutter siden): Ja. De lar jo uvaksinerte fly rundt å pleie eldre og syke også... Selvfølgelig. 'Ta vaksinen - den beskytter - men om du ikke tar den sørg for å puste flest mulig syke og pleietrengende i trynet'...???? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siddisen Skrevet 25. november 2021 #50 Del Skrevet 25. november 2021 Lawyam skrev (1 time siden): Ja.... Normalt tenker vi at folk er tryggere på institusjon enn hjemme, nå skal vi være redde for at sykepleiere skal ta livet av de.... Denne var frekk! I helgen kom en pårørende inn på institusjonen hvor jeg jobber og smittet sitt familiemedlem.Denne pasienten har igjen smittet 5 ansatte (meg inkludert,som har en alvorlig hjertelidelse) 2 av mine kollegaer er innlagt på sykehus.Vi har alle fått tredje dose. Vi sliter ræva av oss og utsetter oss selv for smitte og risiko for å ta vare dere!Jeg er så drittlei av å lese om denne sykepleier shamingen. Viss sykepleierne her i landet gjør en slik forferdelig jobb,kan du værsågod å klare deg selv viss du blir alvorlig syk! Ta selv ansvar for ditt familiemedlem mens de sakte men sikkert kveles i slim! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. november 2021 #51 Del Skrevet 25. november 2021 Siddisen skrev (28 minutter siden): Denne var frekk! I helgen kom en pårørende inn på institusjonen hvor jeg jobber og smittet sitt familiemedlem.Denne pasienten har igjen smittet 5 ansatte (meg inkludert,som har en alvorlig hjertelidelse) 2 av mine kollegaer er innlagt på sykehus.Vi har alle fått tredje dose. Vi sliter ræva av oss og utsetter oss selv for smitte og risiko for å ta vare dere!Jeg er så drittlei av å lese om denne sykepleier shamingen. Viss sykepleierne her i landet gjør en slik forferdelig jobb,kan du værsågod å klare deg selv viss du blir alvorlig syk! Ta selv ansvar for ditt familiemedlem mens de sakte men sikkert kveles i slim! Jeg snakket om de uten munnbind. Såpass forsto du! Jeg vil ha smittevern både i og utenfor sykehus! Jeg er bekymret for kapasiteten og vet dere sliter. Derfor er jeg kanskje litt frekk, men det er frekkere å la være å beskytte pasienter fordi noen av dere synes dere har det verre å ta det på enn de som ligger der og håper på å komme seg ut derfra i live og kanskje ikke får til å puste ved egen hjelp hvis noen smitter dem! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cas12 Skrevet 25. november 2021 #52 Del Skrevet 25. november 2021 Babushka skrev (12 timer siden): Påbud om munnbind blir i praksis det samme som å gjeninnføre meteren, man skal bruke munnbind dersom man ikke kan holde 1 meters avstand. vet det, men håper vi slipper, orker ikke en omgang til, sliter med og puste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. november 2021 #53 Del Skrevet 25. november 2021 cas12 skrev (1 minutt siden): vet det, men håper vi slipper, orker ikke en omgang til, sliter med og puste Det tror jeg heller ikke de som kan smittes med koronna er videre lystne på - og har en mistanke om at ved valget mellom munnbind og koronna ville munnbind vært å foretrekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cas12 Skrevet 25. november 2021 #54 Del Skrevet 25. november 2021 Lawyam skrev (4 minutter siden): Det tror jeg heller ikke de som kan smittes med koronna er videre lystne på - og har en mistanke om at ved valget mellom munnbind og koronna ville munnbind vært å foretrekke. ja, den er jeg enig i,men som sagt kommer kun og bruke hvis det blir påbud ikke ellers 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 25. november 2021 #55 Del Skrevet 25. november 2021 NorthernLight skrev (7 timer siden): Da har vi litt forskjellig mening. Jeg syns de har gjort en dårlig jobb. noen få eksempler her: 1. Feks uttalelsen om at munnbind ikke har effekt og er en kulturell greie fra Asia og aldri ville bli anbefalt 2. De tok ikke luftsmitte alvorlig og konsentrerte seg om dråpesmitte. 3. De gjorde ingenting i starten når smitten kom med flyene fra Østerrike/Italia, eller advarte mot å dra dit i starten. 4. De tippet rundt 100 smittede til påske 2020 når det ble flere tusen smittede. 5. Har vært meget dårlige på å advare mot importsmitte og tiltak for å forebygge det. 6. FHI brukte rundt 45 millioner kroner på å utvikle en app for å spore smitte i samfunnet, men glemte å sjekke med Datatilsynet om den tilfredsstilte gjeldende personvernlovgivning. Det gjorde den selvfølgelig ikke, og appen måtte trekkes tilbake. 7. Desember 2020: Hundrevis av vaksinedoser ble kastet. Hvert vaksineglass med Pfizervaksine er det fem doser. Men produsenten har lagt inn en sikkerhetsmargin og sørget for at det er litt mer i hvert glass – opptil to ekstra doser. Når vaksinen endelig kom til Norge, hadde FHI ikke tatt stilling til om man skulle benytte hele kapasiteten i hvert glass. Derfor ble overskuddsvaksinene kastet. 8. Januar 2021 – Mutert koronavirus herjet fritt på Østlandet i to uker. I januar ble flere tilfeller av det britiske mutasjonen ble oppdaget i Nordre Follo. Problemet var bare at prøvene hadde ligget i testkø hos FHI i to uker før de ble analysert. Det var et resultat av at analysekapasiteten hos FHI kun evnet å teste 45 positive koronatester i uka. Tilsvarende tall for SSI i Danmark var 3000 analyser i uka. Dermed hadde viruset hatt mye tid til å spre seg blant folk på hele Østlandet, noe som sendte store deler av landets befolkning inn i en tredje lockdown. Dette på tross av at det fantes testkapasitet på blant annet NTNU som ikke ble brukt. 9. De sa den Britiske mutasjonen smittet noe særlig blant barn og unge noe som var fullstendig feil. 10. En av toppene i FHI sier på en tweet "det var den pandemien" noe jeg vil si er en skandale. Det førte nok til at mange tok smittevern mindre alvorlig. 11. Alt for trege med booster dose til eldre og helsepersonell, enda man hadde klare data fra Israel sommer 2021. 12. Gjorde alt for lite etter sommeren og anbefalt få tiltak, noe som har ført til at smitten har økt voldsomt. osv osv... Kunne skrevet mye mer... 1. Effekten av munnbindbruk i samfunnet er fremdeles høyst diskutérbart. Som en annen bruker har påpekt i denne tråden er det ikke veldig god forskning som støtter effekten av munnbind. I tillegg ville det vært idiotisk om FHI anbefalte munnbindbruk for flest når det var stor mangel på dette i helsevesenet. 3. Effekten av dette er heller liten, viser det seg. Den første bølgen ville kommet uansett. Feilen var i det hele tatt heller det at man antok at det kun var Østerrike og Italia som var der smitten kom fra. Da jeg selv kom hjem fra utlandet smittet, var ikke helsemyndighetene interessert, fordi jeg ikke kom fra Italia eller Østerrike. 4. Igjen, dette viruset smittet mye mer enn først antatt. 12. Det har ikke vært grunnlag for strenge tiltak i Norge i høst. Det er det fremdeles ikke. Og jo, denne høstbilder spådde fhi allerede i vår/sommer. FHI skjønner at barn og uvaksinerte skal gjennom dette viruset uansett. Om det skjer nå eller senere har ikke sånn veldig høy betydning. Det som er betydningen er om det blir for mange som smittes samtidig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. november 2021 #56 Del Skrevet 25. november 2021 cas12 skrev (6 minutter siden): ja, den er jeg enig i,men som sagt kommer kun og bruke hvis det blir påbud ikke ellers Kan du ikke begynne å tørrtrene litt da, så blir det lettere etterhvert og hvis påbud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 25. november 2021 #57 Del Skrevet 25. november 2021 Det er altfor inngripende med et munnbindkrav for den stakkars sarte nordmann.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 25. november 2021 #58 Del Skrevet 25. november 2021 J.E skrev (7 timer siden): Ved å ikke innføre munnbind i helsevesenet som standard etter råd fra FHI om å bruke meteren/ skjønn/ smittesituasjon har mange blitt smittet på sykehus når de var innlagt for annen behandling og mange har dødd på grunn av dette. Det er tragisk . Går man til tannlegen blir man beskyttet i normal situasjon og enda bedre nå. Blir man innlagt i norske sykehus og sykehjem så er man prisgitt at ingen ansatte bringer smitte. Dette « rådet» fra FHI har jeg ikke ord for. Det kunne vel bare skjedd i Norge og Sverige... I andre land verner de om sine sårbare. I hvilke land tar man smittevern på alvor, og hvor mange døde har man samlet sett der siden mars 2020? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cas12 Skrevet 26. november 2021 #59 Del Skrevet 26. november 2021 Lawyam skrev (På 25.11.2021 den 7.25): Kan du ikke begynne å tørrtrene litt da, så blir det lettere etterhvert og hvis påbud? kanskje det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 26. november 2021 #60 Del Skrevet 26. november 2021 tom1986 skrev (På 25.11.2021 den 7.28): I hvilke land tar man smittevern på alvor, og hvor mange døde har man samlet sett der siden mars 2020? Land som tar smittevern på alvor er de som oppdaterer rådene sine etter hvert som nye studier kommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg