Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til våren tenker vi å dra til et typisk "sydenland" med vår førstefødte som da vil være 8 mnd. Som førstegangsforeldre dukket det opp en problemstilling ifm ferieplanlegging som vi aldri har hatt før, og som jeg syntes det var overraskende vanskelig å finne ut av på nett:

Hva i all verden gjør man mtp bilstol i utlandet? Uansett om vi tar buss, taxi eller leier bil fra flyplass til der vi skal bo, så må jo barnet sikres. Jeg gir blaffen i hva kravet til sikring er i landet vi drar i, jeg ønsker å sikre etter norsk standard. Hvordan løser vi dette? Å sende bilstolen som spesialbagasje høres veldig risikabelt ut da man ikke har noen garanti for hvordan personalet behandler den. Stolen kan bli mistet i bakken og dermed ha ødelagt intern konstruksjon uten at vi vet det. Ser ikke helt hvordan man skal få lov til å ta med bilstol inn i kabinen heller, da den vi har (Britax Baby-Safe iSense) vil være for stor som håndbagasje.

Tar imot alle tips på hvordan vi skal løse dette, og vil ha meg frabedt all moralisering over at jeg er hysterisk mtp sikring av barn i bil. Det er en grunn til at ingen barn døde i trafikken i Norge i 2019 og kun to i 2020. 🙂 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spm. Er det ikke mulig med bilstol ville iallfall jeg valgt et hotell som ikke er så langt fra flyplassen og så ville jeg tatt buss og deretter holdt meg på hotellet eller i gåavstand til hotellet. For meg så føles buss tryggere enn bil i utlandet, iallfall om det er sånn charter-reise-buss fra selskapet som gjerne er ordentlige busser. Er det pakkereise for familie kan det også hende de har barneseter på disse bussene, eller iallfall noe form for sikring - det kan du jo spørre selskapet om dersom dere kjøper via Ving, Apollo osv. (Har aldri reist med små barn selv men planlegger det samme med en under 2 år neste år så har tenkt litt på det men ikke så mye ennå)

Anonymkode: 3dc17...38d

Skrevet

Bilstolen trenger ikke gå som handbagasje, men skal det brukes må det bestilles eget sete til baby. Dere må kontakte flyselskapet(/ene) og få bekreftet at dere får lov til å ta det med, men det er sjeldent et problem. 

Her er informasjon fra SAS f.eks. https://www.sas.no/reiseinfo/reise-med-barn/barneseter-tjenester-om-bord/

Norwegian har jeg også lest at godtar babybilstol. 

Anonymkode: d50fd...cd1

• Liker 3
Skrevet

Vi fikk ta med setet inn i kabinen selv om vi ikke hadde betalt for eget sete for babyen, da flyet ikke var helt fullt. Men jeg hadde nok betalt for eget sete hvis jeg skulle gjøre det igjen.

Jeg dro på ferie til en storby i Europa, ikke «Sydenland». Hadde på forhånd fått  skriftlig bekreftelse på at sete i taxi til baby ikke var noe problem. Da jeg vel kom fram, kom de trekkende med en beltestol til min baby på sju måneder! 😱 Babystol var helt umulig å oppdrive, ikke hos et eneste taxiselskap, utleiebyrå eller noe som helst. Reiste heldigvis sammen med noen andre, som tok taxi til Tesco, kjøpte babystol der, og tok taxi tilbake til flyplassen med babystolen… Aldri igjen! 

Anonymkode: e09dc...941

• Liker 2
Skrevet

Vi flyr alltid når vi skal besøke besteforeldre og da tar vi bare å sender babybilsete med spesialbagasje, det var vi gjort med begge våre barn. Det er bare å pakke det godt inn og ha det i en bilstolsekk (kan leies på flyplassen). 

Anonymkode: 6a722...c69

• Liker 1
Skrevet

Ville bestilt eget sete til barnet på flyet og hatt bilstol med inn. Det er luksus å slippe å ha baby på fanget alle de timene turen tar, og da har dere setet trygt med. 

Anonymkode: ba714...b65

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ville bestilt eget sete til barnet på flyet og hatt bilstol med inn. Det er luksus å slippe å ha baby på fanget alle de timene turen tar, og da har dere setet trygt med. 

Hvordan løser man dette med pakketur?

Skrevet
Cole skrev (2 timer siden):

Aner ikke, bestiller to voksne og et barn istedenfor to voksne og et spedbarn? Kan godt være de ulike aktørene har ulike måter å gjøre det på, sjekk med den det gjelder.

• Liker 3
Skrevet
Cole skrev (2 timer siden):

Man ringer selskapet og bestiller sete utenom. Voila. 

• Liker 2
Skrevet

Dere bestiller ekstra sete på flyet som dere kan ha babybilstolen i? Hvis flyselskapet tillater det da. Om ikke sender dere bilstol som spesialbagasje.

Skrevet

Og til TS -det kan være mulig å få leid en bilstol i det landet du kommer til. Har landet stort expat-miljø så finner du en norsk gruppe for de som bor der på f.eks facebook også spør du om noen kan hjelpe deg. Det kan og hende at det finnes butikker med utleiemuligheter, kanskje hotellet har bilstoler også -sjekk litt rundt!

Anonymkode: 6db7d...ce8

Skrevet

Vi pakket bilstol inni vognbaggen og den igjen i sånn polstret veske. Sendt som spesialbagasje.

Utvalget på Gran Canaria var ræva husket jeg. Taxi mente baby skulle sitte i bilstol beregnet på 4-åringer fremovervendt, eller et slitt sete som selene ikke kunne strammes. De på butikken var dyre og ikke bra. 

Anonymkode: af310...d0b

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for avsporing,latterliggjøring,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Du kan også be hotellet ordne transport og si at dere trenger bilsete. De fleste hoteller fikser dette. Eller dere kan ta leiebil ved ankomst og leie bil med barnesete.

Vi var i Thailand nylig og da fant vi en side på nettet som leide ut alt mulig til baby, man måtte betale per dag. De hadde bilsete, barneseng, vogner… ja alt mulig. Du kan sjekke om byen du skal til har noe lignende. 

Anonymkode: 38e2c...6ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan også be hotellet ordne transport og si at dere trenger bilsete. De fleste hoteller fikser dette. Eller dere kan ta leiebil ved ankomst og leie bil med barnesete.

Vi var i Thailand nylig og da fant vi en side på nettet som leide ut alt mulig til baby, man måtte betale per dag. De hadde bilsete, barneseng, vogner… ja alt mulig. Du kan sjekke om byen du skal til har noe lignende. 

Av bitter erfaring kan jeg si at hotell/taxiselskap kan SI og SKRIVE at de har babysete, men virkeligheten når du kommer fram kan være en HELT annen. 

Anonymkode: e09dc...941

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og så lurer jeg på hvordan disse setene oppbevares og behandles, hva tror du? Hadde aldri i livet tatt sjansen på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...