AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Jeg er 100% ufør og driver et lite ENK. Her tar jeg oppdrag for 2490,- pr stk. Jeg tar 20 slike oppdrag i året, dette er for å holde meg under mva-grensen som gjør til at jeg må jobbe mer for å sitte igjen med det samme. Det har jeg dessverre ikke helse til. Jeg har 500 i utgifter pr oppdrag og sitter da igjen med 1990,- pr oppdrag. Av disse vil regjeringen nå trekke meg 34% av. Min kompensasjonsgrad er på 66%. Jeg vil da sitte igjen med 1313 kr, en reduksjon på 677 kr, altså 13540 i redusering totalt. For å kunne tjene det samme som før må jeg altså da ta flere oppdrag, registrere meg i mva-registeret og legge på ekstra midler til regnskapsfører. Dette slipper jeg i dag, da jeg trenger ikke levere omsetningsoppgave og er ikke mva-pliktig. Da er regnskapet så enkelt at jeg kan ta det selv, når formen er fin. Jeg kan bare ikke skjønne at dette kan være rettferdig av regjeringen å gjøre???. Jeg hadde jo så klart hatt mange flere oppdrag og høyere omsetning, om formen var der? Det er bare at det går ikke. Nå skal man få svi enda mer for at man er syk. Sukk. Anonymkode: 8f8b9...ac5 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Rettferdig? Så det er urettferdig at du får masse penger hver måned for å gå hjemme og gjøre ingenting? Om du ikke er 100% arbeidsudyktig (og det er du jo tydeligvis ikke, ettersom du ta oppdrag), kan du jo heller søke om redusert uføretrygd? Anonymkode: 00528...4e4 28
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rettferdig? Så det er urettferdig at du får masse penger hver måned for å gå hjemme og gjøre ingenting? Om du ikke er 100% arbeidsudyktig (og det er du jo tydeligvis ikke, ettersom du ta oppdrag), kan du jo heller søke om redusert uføretrygd? Anonymkode: 00528...4e4 Jeg tar disse oppdragene for i det hele tatt få hjulene til å gå rundt. Om jeg skulle ha redusert trygden, hadde det vært kroken på døren her. Hvilket som har vært min store frykt under hele uførheten. At jeg ikke skulle greie å ta disse oppdragene. Anonymkode: 8f8b9...ac5 16
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rettferdig? Så det er urettferdig at du får masse penger hver måned for å gå hjemme og gjøre ingenting? Om du ikke er 100% arbeidsudyktig (og det er du jo tydeligvis ikke, ettersom du ta oppdrag), kan du jo heller søke om redusert uføretrygd? Anonymkode: 00528...4e4 Som ufør selv er jeg helt enig. Folk sier at det er "urettferdig" når de ikke lenger får jobbe skattefritt, men da kan de jo åpenbart egentlig jobbe litt. Det er jo vel og bra, men da må man jo også tåle å bli behandlet som en som kan jobbe og betale skatt. Det er mange ting som er "urettferdig" for uføre (spesielt de som har minst), men dette er ikke en av dem. Det er et litt "vanskelig" system, det kan jeg innrømme, men spesielt "urettferdig" er det ikke. Anonymkode: 0fd1c...d35 32
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Rettferdig? Så det er urettferdig at du får masse penger hver måned for å gå hjemme og gjøre ingenting? Om du ikke er 100% arbeidsudyktig (og det er du jo tydeligvis ikke, ettersom du ta oppdrag), kan du jo heller søke om redusert uføretrygd? Anonymkode: 00528...4e4 Spot on!! Anonymkode: 7fbac...70f 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som ufør selv er jeg helt enig. Folk sier at det er "urettferdig" når de ikke lenger får jobbe skattefritt, men da kan de jo åpenbart egentlig jobbe litt. Det er jo vel og bra, men da må man jo også tåle å bli behandlet som en som kan jobbe og betale skatt. Det er mange ting som er "urettferdig" for uføre (spesielt de som har minst), men dette er ikke en av dem. Det er et litt "vanskelig" system, det kan jeg innrømme, men spesielt "urettferdig" er det ikke. Anonymkode: 0fd1c...d35 Jo, det er urettferdig. På grunn av at det har vært slik siden 2015, da de innførte den nye modellen. Nå skal den reduseres, uten at vi som lever etter den har noe vi skulle sagt. Man har lagt opp livet og helsen etter det man er blitt fortalt at man kan tjene i den grad man har kapasitet til det. Du kan ikke sammenligne det med en jobb. Det blir du ikke tvunget til å godta lønnsreduksjon og om du måtte det, har du helse og kropp til å finne deg en ny jobb med høyere lønn eller ta mer utdanning. Jeg kan ikke gjøre det på grunn av at 50000-grensen på mva-registering tvinger meg til å jobbe mer for likevel å sitte igjen med mindre. Og med den nye reduksjonen enda mindre enn det igjen. Prøv å få dette godtatt hos 1 lønnsmottaker i Norge. Vel, du gjør ikke det. Anonymkode: 8f8b9...ac5 10
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som ufør selv er jeg helt enig. Folk sier at det er "urettferdig" når de ikke lenger får jobbe skattefritt, men da kan de jo åpenbart egentlig jobbe litt. Det er jo vel og bra, men da må man jo også tåle å bli behandlet som en som kan jobbe og betale skatt. Det er mange ting som er "urettferdig" for uføre (spesielt de som har minst), men dette er ikke en av dem. Det er et litt "vanskelig" system, det kan jeg innrømme, men spesielt "urettferdig" er det ikke. Anonymkode: 0fd1c...d35 Det er ikke skattefritt. Skatt blir betalt uavhengig om du kun jobber innenfor fribeløpet eller utover med avkortning. Anonymkode: 878c6...311 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 Jeg er ufør med et pleietrengende barn. Jeg får 40 000 kr i året for å pleie mitt eget barn, en jobb jeg faktisk ikke kan si ifra meg. Nå skal nav ta besten alle disse pengene også. Og nei, omsorgslønnen kan ikke overføres til far da far er død. Det er kun meg. Jeg må regne på om det er mest lønnsomt å skrive fra meg omsorgslønnen fra kommunen Anonymkode: d70fc...013 17
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Som ufør selv er jeg helt enig. Folk sier at det er "urettferdig" når de ikke lenger får jobbe skattefritt, men da kan de jo åpenbart egentlig jobbe litt. Det er jo vel og bra, men da må man jo også tåle å bli behandlet som en som kan jobbe og betale skatt. Det er mange ting som er "urettferdig" for uføre (spesielt de som har minst), men dette er ikke en av dem. Det er et litt "vanskelig" system, det kan jeg innrømme, men spesielt "urettferdig" er det ikke. Anonymkode: 0fd1c...d35 Du skjønner at det finnes en god gruppe uføre mennesker her i landet som ikke har noe valg om hvorvidt de vil jobbe eller ikke, sant? Som bare blir plassert i en vernet bedrift uten å på noen måte få lov til å delta i det valget selv. Min bror blir nå sittende igjen med 1428 kr og 48 øre i året for jobben sin. Når da jobben hans innebærer at han selv må holde seg med arbeidsklær (som slites fort i hans yrke) til utebruk i alle fire sesonger og diverse verneutstyr, sier det seg selv at han går godt og vel i minus på å jobbe, rent økonomisk. Og det svir når en er ufør på minstesats. Er det virkelig rettferdig? Anonymkode: 63d15...27f 25
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skjønner at det finnes en god gruppe uføre mennesker her i landet som ikke har noe valg om hvorvidt de vil jobbe eller ikke, sant? Som bare blir plassert i en vernet bedrift uten å på noen måte få lov til å delta i det valget selv. Min bror blir nå sittende igjen med 1428 kr og 48 øre i året for jobben sin. Når da jobben hans innebærer at han selv må holde seg med arbeidsklær (som slites fort i hans yrke) til utebruk i alle fire sesonger og diverse verneutstyr, sier det seg selv at han går godt og vel i minus på å jobbe, rent økonomisk. Og det svir når en er ufør på minstesats. Er det virkelig rettferdig? Anonymkode: 63d15...27f Og hvordan fikk du for deg at jeg ikke skjønner dette? Du forstod at jeg snakket om personer som er i stand til å jobbe litt på egenhånd av oss som er uføre?? Anonymkode: 8f8b9...ac5 6
Gjest Smeltemann Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 Hvorfor danner dere ikke AS ? Tar ut lønna som utbytte? Må da vel være en fin måte å snø seg rundt regelverket?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvordan fikk du for deg at jeg ikke skjønner dette? Du forstod at jeg snakket om personer som er i stand til å jobbe litt på egenhånd av oss som er uføre?? Anonymkode: 8f8b9...ac5 Du sier klart og tydelig at du synes det nye systemet er rettferdig. Da antok jeg at du mente nettopp det. Hvis du mente det var urettferdig for store andeler av gruppa som rammes, burde du kanskje uttalt deg annerledes? Anonymkode: 63d15...27f 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 100% ufør og driver et lite ENK. Her tar jeg oppdrag for 2490,- pr stk. Jeg tar 20 slike oppdrag i året, dette er for å holde meg under mva-grensen som gjør til at jeg må jobbe mer for å sitte igjen med det samme. Det har jeg dessverre ikke helse til. Jeg har 500 i utgifter pr oppdrag og sitter da igjen med 1990,- pr oppdrag. Av disse vil regjeringen nå trekke meg 34% av. Min kompensasjonsgrad er på 66%. Jeg vil da sitte igjen med 1313 kr, en reduksjon på 677 kr, altså 13540 i redusering totalt. For å kunne tjene det samme som før må jeg altså da ta flere oppdrag, registrere meg i mva-registeret og legge på ekstra midler til regnskapsfører. Dette slipper jeg i dag, da jeg trenger ikke levere omsetningsoppgave og er ikke mva-pliktig. Da er regnskapet så enkelt at jeg kan ta det selv, når formen er fin. Jeg kan bare ikke skjønne at dette kan være rettferdig av regjeringen å gjøre???. Jeg hadde jo så klart hatt mange flere oppdrag og høyere omsetning, om formen var der? Det er bare at det går ikke. Nå skal man få svi enda mer for at man er syk. Sukk. Anonymkode: 8f8b9...ac5 Grensen for registrering i mva-registrering ligger ved passerte 50000,- i omsetning tilsammen og ikke 50000,- pr år. Anonymkode: 222da...1ca 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du skjønner at det finnes en god gruppe uføre mennesker her i landet som ikke har noe valg om hvorvidt de vil jobbe eller ikke, sant? Som bare blir plassert i en vernet bedrift uten å på noen måte få lov til å delta i det valget selv. Min bror blir nå sittende igjen med 1428 kr og 48 øre i året for jobben sin. Når da jobben hans innebærer at han selv må holde seg med arbeidsklær (som slites fort i hans yrke) til utebruk i alle fire sesonger og diverse verneutstyr, sier det seg selv at han går godt og vel i minus på å jobbe, rent økonomisk. Og det svir når en er ufør på minstesats. Er det virkelig rettferdig? Anonymkode: 63d15...27f Blir din bror tvunget til å jobbe i vernet bedrift??? Antall timer i uken? Og vil sitte igjen med 1428,48 kr i året? Anonymkode: b51b1...b2c
colargoal Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Blir din bror tvunget til å jobbe i vernet bedrift??? Antall timer i uken? Og vil sitte igjen med 1428,48 kr i året? Anonymkode: b51b1...b2c Du må aktivt søke om VTA plass og ingen tvinger deg til det. Tiltaket og hver VTA plass koster staten mye penger og selv om det er en bedrift som lager ting og selger så er det en økonomisk kostnad for samfunnet. Tiltaket er laget for å gi et dagtilbud og for gi folk mulighet til å leke at de gjør en samfunnsnyttig jobb 17
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #16 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Blir din bror tvunget til å jobbe i vernet bedrift??? Antall timer i uken? Og vil sitte igjen med 1428,48 kr i året? Anonymkode: b51b1...b2c 16 timer i uka. Anonymkode: 63d15...27f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #17 Skrevet 24. november 2021 Ja det er helt sykt. Men kan noen fortelle meg om dette her kun er et forslag i statsbudsjettet fra høyreregjeringen som de la frem før avgang - eller er det noe som er foreslått av den nye regjeringen? Og er det foreslått eller bestemt??? Anonymkode: 89d7b...807 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #18 Skrevet 24. november 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Hvorfor danner dere ikke AS ? Tar ut lønna som utbytte? Må da vel være en fin måte å snø seg rundt regelverket? As koster vel mye å opprette og lønnen man tar ut må uansett skattes av på samme måte og trekkes fra trygda vel? Det er vel kun når man lar pengene stå inne i AS at man ikke skatter eller trekkes av det? Eller har jeg misforstått noe Anonymkode: 89d7b...807 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #19 Skrevet 24. november 2021 colargoal skrev (1 minutt siden): Du må aktivt søke om VTA plass og ingen tvinger deg til det. Tiltaket og hver VTA plass koster staten mye penger og selv om det er en bedrift som lager ting og selger så er det en økonomisk kostnad for samfunnet. Tiltaket er laget for å gi et dagtilbud og for gi folk mulighet til å leke at de gjør en samfunnsnyttig jobb Du, akkurat det med jobb i vernet bedrift blir ofte bestemt fullstendig over hodet på personen. Det tror jeg du også er klar over hvis du tenker deg om. Klart det må søkes, men det gjøres jo som oftest ikke av brukerne selv. Et eller annet sted må de tilbringe dagen, og boligene er ofte ikke høyt nok bemannet på dagtid til at de kan være hjemme. For all del, broren min stortrives i jobben sin, han, det er ikke jobben i seg selv som er problemet her. Anonymkode: 63d15...27f 6
Kaisada Skrevet 24. november 2021 #20 Skrevet 24. november 2021 jeg blir helt sjokkert over folks manglende evne til å se nyanser her inne! Dere som kritiserer TS for å ha en bitteliten bijobb som ikke gir mer enn noen lavtlønte får i feriepenger! Dere har noen utrolig usosiale og dårlig holdninger! Det at noen kan ha en bijobb ved siden av er av og til det som skal til for å ut i sysselsetting igjen etter å ha vært ufør. Tar man bort den muligheten setter man kroken på døra for en sosialisering og en kontakt med arbeidslivet som er livsviktig for de det gjelder. Like tåpelig å si at TS ikke bør ha bijobb ved siden av ufør, som å si til en mor at hun ikke skal ta seg av hjemmet eller barna når hun er syk og hjemme fra jobb. TS, du har min fulle respekt og forståelse! 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå