Gå til innhold

Et flertall av tyskere støtter vaksinepåbud. I en meningsmåling svarer 69 prosent at de støtter et generelt vaksinepåbud


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Gjest Paramount
ABM skrev (4 timer siden):

Det er mulig tvangsvaksinering kan redde samfunnet på kort sikt ...men hvilket samfunn har vi reddet da..?

Dette perspektivet blir for stort for enkelte. Enig med deg. Alle som nå blir smittet vil få en betydelig sterkere immunitet enn de som vaksinerer seg. Høy smitte har en sterkt positiv side, om det er aldri så skuffende for enkelte som trives med krisemaksimering. Høy smitte betyr også at vi blir raskere ferdig med korona. Mye positivt ved dagens situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at vaksinens beskyttelse mot smitte bare varer 4-6 måneder… skal tyskerne tvangsvaksineres to ganger i året? Hva med de som får alvorlige bivirkninger, slipper de? Hvem skal i så fall avgjøre hvem som slipper og hvor mange ganger man får lov å hoppe over?

Hvor mye vil det koste å organisere massevaksinering av hele befolkningen to ganger i året, samt alle politifolkene som vil trengs for tvangstiltak mot de som sier nei? Hvor mye ser man for seg å spare i form av redusert sykelighet av korona? Har noen vurdert disse to tallene opp mot hverandre?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (16 minutter siden):

Viruset burde ikke vært her overhode, nå er det her. Hva mener DU at DU gjør for å forhindre smittespredning? 

Bruker munnbind på jobb, butikk, kollektivtransport. Tester ved minste tegn. Avstand til folk. Går ikke ut på restaurant, kino eller lignende. Og du?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (6 minutter siden):

Dette perspektivet blir for stort for enkelte. Enig med deg. Alle som nå blir smittet vil få en betydelig sterkere immunitet enn de som vaksinerer seg. Høy smitte har en sterkt positiv side, om det er aldri så skuffende for enkelte som trives med krisemaksimering. Høy smitte betyr også at vi blir raskere ferdig med korona. Mye positivt ved dagens situasjon. 

Du må gjerne få flere med deg på dette. Det vil kun bidra til at det blir tvangsvaksinering fordi smittetallet må øke mer for at tvangen skal inntreffe. Men du ser; de fleste er vaksinert, skjønner du og det vil da bety at om de 400 000 så gikk amok i gatene så vil det fortsatt være flertall for å vaksinere alle. Dermed kan du ikke vinne denne kampen her, den er tapt allerede - men du kan begynne å tenke deg litt om - det kan du - for om flere vaksinerer seg - og flere holder avstand, bruker munnbind og spriter seg, holder seg hjemme når de er syke og tester seg - så vil smittetallene falle og vi får litt kontroll her slik at det ikke blir tvangsvaksinering og isolasjon fordi det ER siste utvei hvis det blir mye verre nå - du får ta det innover deg eller bare takke deg selv på et senere tidspunkt for at du HAR tapt kampen om immunitet. Vi har IKKE tid å vente til alle er smittet. Sykehusene kan snart ikke ta mot flere - og når de ikke kan ta flere imot - da blir det TVANG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (21 minutter siden):

Det kan godt hende det er behov for nye vaksiner på sikt, ja, dersom viruset muterer mer enn det har gjort nå.

Dog fungerer vaksinene fortsatt godt på deltavarianten. Mindre enn på alpha og tidligere dominerende varianter, men fortsatt langt bedre enn ingenting. 

Det jeg reagerer på er at vi ikke tester alle så lenge alle kan bringe smitten videre.

Feks ikke meg imot å teste før jobb hver dag, men det burde gjelde alle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 minutter siden):

Bruker munnbind på jobb, butikk, kollektivtransport. Tester ved minste tegn. Avstand til folk. Går ikke ut på restaurant, kino eller lignende. Og du?

Samme. Jobber hjemmefra så jeg har det litt enklere mtp jobbsituasjon. Treffer folk ute. Det fungerer helt fint. Er kanskje litt ekstra forsiktig, men det er fordi at jeg som selvstendig ikke har råd til å bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (5 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at vi ikke tester alle så lenge alle kan bringe smitten videre.

Feks ikke meg imot å teste før jobb hver dag, men det burde gjelde alle.

Enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (4 minutter siden):

Samme. Jobber hjemmefra så jeg har det litt enklere mtp jobbsituasjon. Treffer folk ute. Det fungerer helt fint. Er kanskje litt ekstra forsiktig, men det er fordi at jeg som selvstendig ikke har råd til å bli syk.

Og jeg har en syk far innlagt på sykehuset hvor jeg jobber. Helt ærlig så har jeg testet hver dag i denne perioden da jeg gir han en klem. 

Han er fullvaksinert, venter på 3 dose men får den ikke nå pga infeksjoner i kroppen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (31 minutter siden):

Dette perspektivet blir for stort for enkelte. Enig med deg. Alle som nå blir smittet vil få en betydelig sterkere immunitet enn de som vaksinerer seg. Høy smitte har en sterkt positiv side, om det er aldri så skuffende for enkelte som trives med krisemaksimering. Høy smitte betyr også at vi blir raskere ferdig med korona. Mye positivt ved dagens situasjon. 

Nja...var ikke primært det jeg tenkte på da...men myndighetene kan ikke dra mennesker sprellende inn i vaksinebiler og anta at samfunnet ikke har endret seg etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (6 minutter siden):

Og jeg har en syk far innlagt på sykehuset hvor jeg jobber. Helt ærlig så har jeg testet hver dag i denne perioden da jeg gir han en klem. 

Han er fullvaksinert, venter på 3 dose men får den ikke nå pga infeksjoner i kroppen.

Jeg vet hvordan det er å ha en på sykehus nå. Samme her. Heller ikke dose 3.enda. Derfor er jeg ekstra sinna på de som bare driter i alt.m Du gjør ikke det; gleder meg! Jeg kommer ikke inn pga smittesituasjon så er rimelig fortvilet.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Villfisker said:

Hjelper tydeligvis ikke på å få ned smittetallene nei. Så hvirfor i all verden skal man vaksinere alle, når det ikke stopper smitten engang. Folk som skriker hysterisk over smittetall, får det til å høres ut som det skulle vært dødstall.

Feil. Vaksinasjon stopper ikke smitten, men den hindrer den. Men selv om vaksinering hadde hatt null effekt på antall smittede, så er det fremdeles viktig å vaksinere så mange som mulig. Det handler om penger og ressurser.

Hovedpoenger med vaksiner er å få ned trykket på helsevesenet så mye som mulig. En uvaksinert smittet koster oss mye mer penger enn en vaksinert smittet. Om du kun ser på smittetallene så teller en uvaksinert person i resporator like mye som en vaksinert person som ble litt forkjølet i to dager, for å sette det litt på spissen.

Det er uærlig eller ignorant å påstå at det ikke er noen vits med vaksinering fordi den ikke eliminerer smitten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (20 minutter siden):

Bruker munnbind på jobb, butikk, kollektivtransport. Tester ved minste tegn. Avstand til folk. Går ikke ut på restaurant, kino eller lignende. Og du?

Du gjør nå ditt selv om du ikke er vaksinert da, det er ikke alle uvaksinerte som kan si det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (4 minutter siden):

Du gjør nå ditt selv om du ikke er vaksinert da, det er ikke alle uvaksinerte som kan si det.

Er sikkert ikke det dessverre,  men alle burde nok være mer forsiktige. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (53 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at vi ikke tester alle så lenge alle kan bringe smitten videre.

Feks ikke meg imot å teste før jobb hver dag, men det burde gjelde alle.

Mye enklere å vaksinere alle som kan. Å teste alle er et enormt arbeid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (1 time siden):

 

En uvaksinert smittet koster oss mye mer penger enn en vaksinert smittet. Om du kun ser på smittetallene så teller en uvaksinert person i resporator like mye som en vaksinert person som ble litt forkjølet i to dager, for å sette det litt på spissen.

 

Hva mener du med dette? Hvis man kun ser på smittetallene - hva ser man da, mener du?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 timer siden):

Mye enklere å vaksinere alle som kan. Å teste alle er et enormt arbeid. 

Så det er ok at vaksinert helsepersonell smitter pasientene? Men ikke uvaksinerte?? Var det ikke enormt arbeid å vaksinere nesten alle også? Enda kan de spre smitte videre!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ABM skrev (10 timer siden):

Nja...var ikke primært det jeg tenkte på da...men myndighetene kan ikke dra mennesker sprellende inn i vaksinebiler og anta at samfunnet ikke har endret seg etterpå...

Det er jo ikke snakk om fysisk tvang, men bøter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barix skrev (10 timer siden):

I og med at vaksinens beskyttelse mot smitte bare varer 4-6 måneder… skal tyskerne tvangsvaksineres to ganger i året? Hva med de som får alvorlige bivirkninger, slipper de? Hvem skal i så fall avgjøre hvem som slipper og hvor mange ganger man får lov å hoppe over?

Hvor mye vil det koste å organisere massevaksinering av hele befolkningen to ganger i året, samt alle politifolkene som vil trengs for tvangstiltak mot de som sier nei? Hvor mye ser man for seg å spare i form av redusert sykelighet av korona? Har noen vurdert disse to tallene opp mot hverandre?

Sykehusene i 3 bundesland hvor vaksinegraden er lav har allerde kollapset og pasienter sendes delvis til Italia. Det er ikke snakk om for evig og alltid, etterhvert vil korona spille en mindre rolle. Det er uansett billigere enn å stenge ned hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (6 timer siden):

Så det er ok at vaksinert helsepersonell smitter pasientene? Men ikke uvaksinerte?? Var det ikke enormt arbeid å vaksinere nesten alle også? Enda kan de spre smitte videre!

De sprer mindre smitte enn uvaksinerte, og er alle vaksinert blir svært få alvorlig syke og da spiller smitte ingen rolle lenger. Mange steder i Tyskland trenger man uansett både vaksine og test. Men hurtigtester er heller ikke så sikre, en feilmargin på 20%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikitaspin skrev (40 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om fysisk tvang, men bøter ol.

Hvis staten gjennom lovverket pålegger innbyggerne å ta vaksine må de sanksjonere de siste 5 % som på tross av trusler og bøter nekter...fengsel eller tvangsvaksinering....i dette tilfellet mest sannsynlig henting av politi og tvangsvaksinering på nærmeste legevakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...