Gå til innhold

Er så lei av 1 åringen som går å biter på ALLE 🤦‍♀️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutt,14 mnd. To storesøsken. Biter hele tiden. Jeg vet noen har faser hvor de biter mye, men dette er jo helt vilt! Heldigvis går han ikke i barnehage enda 🙈

Ingen av de andre to har bitt på det nivået han driver på med. Han går altså målrettet mot søstra på 3 år og biter henne i ryggen! Biter når han ikke får leken til storebror. Biter når vi løfter han, biter for å tulle, biter når han er sin, biter altså hele tiden! 

Han driver å får flere tenner, men virker ikke egentlig plaget av dette. Sovet godt på natta og spiser veldig godt. 

Vi har prøvd: å være kjempe strenge, ingen reaksjon (bare løftet han stille opp og fjernet han), søstra hans har dytta han (ganske så hardt 😳) i en reaksjon på å bli bitt, biteleke, isbiter i sånn babynett... nå vet jeg ikke hva mer vi kan gjøre. Han har holdt på i sikkert 2 mnd og vi går alle med små bitemerker 🤦‍♀️

Hjelp??😅😅

Anonymkode: 5b7bd...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må jo stoppe barnet. Ta det til side, se det inn i øynene, oppnå blikkontakt og si "det er ikke lov å bite".  Ja - 120 ganger i timen, om du må. Og så må du, om igjen og om igjen, forklare hva man heller gjør. "Du kan gi søster en klem, om du vil ha oppmerksomhet" og "du må pent vente på tur for å låne leken" og så videre. Barnet har laget seg "bite" som språk og du som voksen må etablere at biting ikke er språk.

Om baby biter søster så må du nesten bare sitte med dem når de leker og fysisk hindre baby. Hver. Eneste. Gang. Tenk på det som å ha en hund og et barn - du etterlater ikke dem heller alene et eneste brøkdels sekund.

Og, du?

Det er viktig at dere alle oppdaterer stivkrampevaksinen. Bitt er farlig.

Anonymkode: 2c119...9fd

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende av det du beskriver. Nå mener jeg selvsagt ikke at jeg ville dengt ungen, men en klar, tydelig, streng, veldig utrivelig reaksjon ja, med kraftig stemme, fjerning (ville hatt en lekegrind hvor jeg konsekvent satte ham hver gang han bet, umiddelbart, sånn at han ikke når de andre.... i samme rom selvfølgelig, mener ikke at han skal isoleres alene, men sånn at han ikke når de andre). Så ville han fått være der noen minutter. Gjenta tremillionersjutusenogførtiåtte ganger pr dag.

Anonymkode: 8a452...df4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere må jo stoppe barnet. Ta det til side, se det inn i øynene, oppnå blikkontakt og si "det er ikke lov å bite".  Ja - 120 ganger i timen, om du må. Og så må du, om igjen og om igjen, forklare hva man heller gjør. "Du kan gi søster en klem, om du vil ha oppmerksomhet" og "du må pent vente på tur for å låne leken" og så videre. Barnet har laget seg "bite" som språk og du som voksen må etablere at biting ikke er språk.

Om baby biter søster så må du nesten bare sitte med dem når de leker og fysisk hindre baby. Hver. Eneste. Gang. Tenk på det som å ha en hund og et barn - du etterlater ikke dem heller alene et eneste brøkdels sekund.

Og, du?

Dette er gode råd ts. Det er helt uholdbart at en 1 åring skal drive å bite andre hele tiden, barnet må stoppes! 

Anonymkode: ea1e2...7f0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ofte når det blir for mange barn. Tenk å være tredjemann å få altfor lite oppmerksomhet. Trist.

Anonymkode: 57f52...35e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gutt,14 mnd. To storesøsken. Biter hele tiden. Jeg vet noen har faser hvor de biter mye, men dette er jo helt vilt! Heldigvis går han ikke i barnehage enda 🙈

Ingen av de andre to har bitt på det nivået han driver på med. Han går altså målrettet mot søstra på 3 år og biter henne i ryggen! Biter når han ikke får leken til storebror. Biter når vi løfter han, biter for å tulle, biter når han er sin, biter altså hele tiden! 

Han driver å får flere tenner, men virker ikke egentlig plaget av dette. Sovet godt på natta og spiser veldig godt. 

Vi har prøvd: å være kjempe strenge, ingen reaksjon (bare løftet han stille opp og fjernet han), søstra hans har dytta han (ganske så hardt 😳) i en reaksjon på å bli bitt, biteleke, isbiter i sånn babynett... nå vet jeg ikke hva mer vi kan gjøre. Han har holdt på i sikkert 2 mnd og vi går alle med små bitemerker 🤦‍♀️

Hjelp??😅😅

Alle psykopater har vært barn en gang

Anonymkode: fda2d...e86

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si au høyt, hver eneste gang og se strengt på han. Dette må søsken også gjøre. Helst så høyt at han skvetter litt. Det skal ikke være gøy å bite!

Anonymkode: 56215...f0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fy f, så unødvendig kommentar!!

Anonymkode: 52d41...d7f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hjelp??😅😅

Håper dere har stivkrampevaksine - msk bitt er det verste som finnes mtp bakterier

Anonymkode: 7c81f...c18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Slik er det ofte når det blir for mange barn. Tenk å være tredjemann å få altfor lite oppmerksomhet. Trist.

Anonymkode: 57f52...35e

Idiot! 

Anonymkode: a1d16...6ff

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det mulig å være så dum?? 

Anonymkode: a1d16...6ff

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med biting, for det går over med tid uansett hvilken strategi man velger. Men det kan kanskje være en trøst at det er normalt at barn biter, og noen er verre enn andre. Dette er små barn uten et godt språk og får derfor utløp for frustrasjon ved å være kroppslige. Vær konsekvent i den strategien dere velger og dere må være ekstra på vakt. Leken kan gå fra glede til biting på null komma niks. Har selv sittet rett på siden av et barn som biter men fremdeles ikke klart å stoppe det før tennene var i armen på et annet barn.

du er ikke en dårlig mamma selv om barnet biter❤️

Anonymkode: 957d3...f14

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper dere har stivkrampevaksine - msk bitt er det verste som finnes mtp bakterier

Stivkrampe-bakterier finnes ikke i munnen hos mennesker så den vaksinen hjelper ikke stort.

Men det er selvsagt haugevis av andre bakterier som kan gi infeksjoner så det er viktig å rense godt om det blir sår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den vil ikke hjelpe på menneskebitt...

Anonymkode: 367c2...2f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og, du?

Enig i dette. I tillegg rose masse når barnet gjorde noe bra. Feks så flink du var som ventet på tur osv. 

Anonymkode: fe11f...eaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt å løfte han bort fra både mottakeren av bittet og lekene, og si "her hjemme er vi snille med hverandre" eller "du må være snill med storesøster", og jeg ville tatt ham ut av situasjonen med lignende setning om og om igjen. Kanskje trenger han til og med en kos når du har fjerna ham fra situasjonen, og han ikke biter lenger. En sånn varm kos og si "nå kan vi leke", eller noe i den dur.

Ordet ikke har en tendens til å bli stum for et barns ører.

Anonymkode: 8dc67...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn med tanke på at omtrent de fleste på en småbarns avdeling har perioder med biting er det rart at det ikke er flere psykopater. Sånn % messig er det vel ikke så mange som blir det, fant vel tall opp til 1% når jeg søkte. 

Anonymkode: fe11f...eaa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hjelp??😅😅

Munnkurv 

Anonymkode: cfe52...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden poden din er 14 mnd er det lurt å bruke enkle instrukser som stopp og nei når han biter. Bruk gjerne enkle håndbevegelser som å løfte hånden i tillegg til stopp og nei. Se streng ut og la deg ikke sjarmere om poden forsøker å skru på sjarmen. 
Trøst den som blir bitt og ignorer biteren etter at du har stoppet den negative atferden. 

Anonymkode: e0bc9...c04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...