Gå til innhold

Hvordan få plass kjapt på Sykehjem/ instutisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i familien er 88 år, og fått angst for å være alene. Personen var frisk, men pga angst så reduseres personen uke for uke. Personen ønsker å ha folk hos seg 24/7 og er redd. Legen tar ikke tak i det. Hen har fått avslag på psykiatrien. 

Anonymkode: cd2b6...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må prøve lege igjen. Bli med så dere får forklart at han ikke klarer seg alene mer. 

Det er helt klart sykehjem som er det beste. En innleggelse i psykiatrien er kortvarig og veldig stressende for de fleste. 

Anonymkode: b3f19...a50

• Liker 2
Skrevet

Har personen hjemmesykepleie? Snakk med kontaktpersonen der evnt. Ta kontakt med kommunen og spør om en korttidsplass i påvente av langtidsplass.

Anonymkode: 895ae...b15

• Liker 5
Skrevet

Prøv igjen gjennom fastlege og få på plass hjemmesykepleie, hvis hen ikke har det. Å få langtidsplass på sykehjem er ofte utrolig vanskelig og tidkrevende da det er så mange som står i kø. Men hvis hjemmesykepleien ser behov så kan det hjelpe på. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere må prøve lege igjen. Bli med så dere får forklart at han ikke klarer seg alene mer. 

Det er helt klart sykehjem som er det beste. En innleggelse i psykiatrien er kortvarig og veldig stressende for de fleste. 

Anonymkode: b3f19...a50

Det haster, så derfor prøvd å få plass hvor som helst fortest mulig. Det er lang vente tid på sykehjem. Personen vil heller ikke bli prioritert. Hen får beskjed om at du får vende deg til det / lære å takle det.

Skrevet

Det er så vanskelig å få plass på sykehjem I dag.  Satt på spissen , så må du nesten vandre naken gatelangs på natten for så å bli sendt på legevakt / psykiatri- kortidsplass og så til slutt få varig opphold. Helt sykt . 

Anonymkode: bf952...ea2

• Liker 4
Skrevet
pia mater skrev (1 minutt siden):

Prøv igjen gjennom fastlege og få på plass hjemmesykepleie, hvis hen ikke har det. Å få langtidsplass på sykehjem er ofte utrolig vanskelig og tidkrevende da det er så mange som står i kø. Men hvis hjemmesykepleien ser behov så kan det hjelpe på. 

Personen har hjemmesykepleien til å titte innom. Dette hjelper ikke, angsten er hele tiden.  Jeg sov der en natt. Opplevde at hen skrek i søvne HJELP. satt oppe fra 1 - 4 i mørket. Sovnet igjen fra 4- 6. Hen sier at om jeg ikke var der ville hen ikke sovnet. Jeg bor mange timer unna, og har små barn så kan ikke sove der. Dattera bor i nærheten tar seg av hen. Men kan ikke sove der, da dattera jobber mye. Dattera gråter over situsjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er forvaltningsenheten man må søke til. Personen må i utgangspunktet søke selv. Ta kontakt med de for informasjon om hvor søknadsskjema til tjenestene finnes. Evt be om et hjemmebesøk for vurdering av behov. Det kan være flere aktuelle tiltak, og sykehjem høres litt urealistisk ut. 

Anonymkode: 3dd17...bcc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personen har hjemmesykepleien til å titte innom. Dette hjelper ikke, angsten er hele tiden.  Jeg sov der en natt. Opplevde at hen skrek i søvne HJELP. satt oppe fra 1 - 4 i mørket. Sovnet igjen fra 4- 6. Hen sier at om jeg ikke var der ville hen ikke sovnet. Jeg bor mange timer unna, og har små barn så kan ikke sove der. Dattera bor i nærheten tar seg av hen. Men kan ikke sove der, da dattera jobber mye. Dattera gråter over situsjonen. 

Da kontakter du hjemmesykepleien og forklarer situasjonen. De kan hjelpe på veien videre, øke antall tilsyn osv. 

• Liker 3
Skrevet

Det er fastlege og hjemmesykepleie som er veien inn med mindre man er innlagt på sykehus og overlegen mener pasienten ikke kan sendes hjem.

Anonymkode: 1f23e...94c

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker hvis hen først kommer seg inn, vil de forstå at hen ikke kan dra hjem.  

• Liker 1
Skrevet

Men hva med å prøve omsorgsbolig først da? Finnes fler hvor man kjøper seg inn og det er felles middag /kantine, hjemmetjenesten er der. Generelt mer folk rundt :) Desverre får man ikke sykehjemsplass fordi man er redd for å være hjemme alene. Sykehjemsplasser i Norge er til alvorlig syke/alvorlig demente og terminale. Helt sykt. 

Anonymkode: d3e5e...371

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke lett å få plass på sykehjem. Personen skal være ganske dårlig for å få plass. Enten fysisk eller psykisk eller begge deler. Og når jeg sier psykisk, så er ikke psykiske problemer det jeg tenker på. Da er det mer demens o.l. Men, det går ann å søke han inn på et vurderings opphold på en korttidsavdeling. Da skal de utrede han for å finne ut hvor han passer inn og hvor stort omsorgsbehovet er. Det er vanskelig å være pårørende i en slik situasjon, så jeg skjønner deg godt. 

Anonymkode: 3d700...689

• Liker 5
Skrevet

Om han tenner opp bål i vedkurven eller søppelbøtta går det nok raskt.

Anonymkode: 1524b...d51

• Liker 2
Skrevet

Kan være lange ventelister for sykehjemsplass, avhengig av hvilken kommune du bor i. Her i Bergen vet jeg det var over 100 på venteliste og man må være svært syk for å få fast plass. Kan korttidsopphold være et alternativ? 

Anonymkode: bedfd...d1f

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En i familien er 88 år, og fått angst for å være alene. Personen var frisk, men pga angst så reduseres personen uke for uke. Personen ønsker å ha folk hos seg 24/7 og er redd. Legen tar ikke tak i det. Hen har fått avslag på psykiatrien. 

Du må kjenne noen en plass i kommunen. De kan få fart på sakene. Hvis ikke, ring ring ring alle instanser hver dag. Du må mase og overdrive på angsten, eventuelt si du mistenker demens osv osv. Angst alene er ikke nokk før vedkommende skader seg, slutter å ta vare på seg selv (spise, dusje osv). 

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. 

Gjest rampenissen72
Skrevet

Men hva med å prøve omsorgsbolig først da? Finnes fler hvor man kjøper seg inn og det er felles middag /kantine, hjemmetjenesten er der. Generelt mer folk rundt :) Desverre får man ikke sykehjemsplass fordi man er redd for å være hjemme alene. Sykehjemsplasser i Norge er til alvorlig syke/alvorlig demente og terminale. Helt sykt. 

Anonymkode: d3e5e...371

Vi har en avdeling med kun «gamle». De er ikke syke eller demente, de er bare skrøplige. 

Skrevet

Ja, sånne ting fører til plass på dagen (egen erfaring……..). Jeg tenker at det er utredning (dette har kommet plutselig?) og mer hjelp i hjemmet/omsorgsbolig som må til i første omgang, tviler på at det blir særlig enkelt å få sykehjemsplass kun basert på det du har skrevet her. Man må være veldig dårlig for å få sykehjemsplass… 

Anonymkode: 82261...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er hen henvist til alderspsykiatrien eller vanlig psykisk helsehjelp? Hvis ikke alderspsykiatri så prøv med en henvisning dit. Eventuelt så kan hjemmesykepleien kontaktes for å se om det er mulig med et korttids vurderingsopphold. Fast sykehjemsplass er neppe noe som kommer til å skje fort.

Anonymkode: 43925...faf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...