Gå til innhold

Dyne - dun eller syntetisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva annet bør jeg tenke på? Jeg fryser lett, så den må være varm.

Anonymkode: 742b2...d31

Skrevet

Jeg ville gått for en tykk dundyne. Jeg synes det varmer bedre enn syntetisk.

Anonymkode: 2b28a...b63

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrekker syntetisk over dun. Syntetisk er dyrevennlig, dun er ikke. Dun kan man reagere allergisk på. Dundyner pleier å "lekke" på et tidspunkt (At det kommer små fjær ut) som er så irriterende + at man kan stikke seg på dunfylte ting pga de små dun-fjærene er spisse. Synes også dundyner kan bli tunge og klumpete. 

Det finnes varme syntetdyner, bare kjøp en som er tjukk nok og som er en vinterdyne. 

Anonymkode: 22aa3...447

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt min dundyne og ikke opplevd verken lekkasje eller stikking, men det kan jo ha med kvaliteten å gjøre. 

Takk for tips for øvrig, jeg tar det med i vurderingen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt min dundyne og ikke opplevd verken lekkasje eller stikking, men det kan jo ha med kvaliteten å gjøre. 

Takk for tips for øvrig, jeg tar det med i vurderingen. 

Og dette var meg, ts.

Skrevet

Jeg er veldig glad i dundyne, jeg foretrekker klart det - jeg er også eneste i min familie på 4. Så det er bare jeg som bruker dundyne nå, resten av familien krevde nye dyner og fått syntetiske, slike hotelldyner som tåler 90 graders vask. Mannen og den ene ungen min svetter veldig, derfor vil de ha dyne som ikke samler på fuktigheten slik dun gjør, og kan vaskes ofte. Den andre ungen min liker å føle vekt av dynen på seg, derfor passet ikke dundyne ham heller. 

Jeg derimot synes dundyner er deilig, nettopp fordi de er lette, og at de omfavner kroppen på en helt spesiell måte - men jeg svetter ikke om natten. Dundyna min er aldri fuktig. 

Anonymkode: dd4a1...059

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg foretrekker syntetisk over dun. Syntetisk er dyrevennlig, dun er ikke. Dun kan man reagere allergisk på. Dundyner pleier å "lekke" på et tidspunkt (At det kommer små fjær ut) som er så irriterende + at man kan stikke seg på dunfylte ting pga de små dun-fjærene er spisse. Synes også dundyner kan bli tunge og klumpete. 

Det finnes varme syntetdyner, bare kjøp en som er tjukk nok og som er en vinterdyne. 

Anonymkode: 22aa3...447

Jeg har aldri opplevd at dyna mi lekker. Har dyne som heter Re:Down fra Kid. Det er resirkulert dun. Kjempegod og lett og er alltid passe varm. Jeg synes syntetiske dyner blir klamt. 

Anonymkode: ab913...000

• Liker 5
Skrevet

https://www.kid.no/info/samfunnsansvar/redown

Her! Veldig fornøyd med den. Hadde hatt syntetisk dyne fram til de fikk disse hos Kid, nettopp fordi jeg aldri ville greid å sove godt om jeg visste at det var fjær fra nappet gås eller noe sånt, så en mareritt-film om det engang. Så jeg har vel hatt den i snart 5 år, og den er fortsatt like fin. Litt dyrere, men har følt at det er en god investering som gir god søvn, man kjøper jo ikke dundyne så ofte, og kan bare levere den inn til resirkulering igjen når den blir slitt.

Anonymkode: ab913...000

• Liker 1
Skrevet

Kjøper kun syntetisk. Dun blir plukket fra levende dyr, så de vokser ut igjen. Det gjøres flere ganger og er en grusom tortur for dyrene. Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men synes min syntetiske dyne fungerer supert.

• Liker 3
Skrevet
Tvist skrev (11 timer siden):

Kjøper kun syntetisk. Dun blir plukket fra levende dyr, så de vokser ut igjen. Det gjøres flere ganger og er en grusom tortur for dyrene. Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men synes min syntetiske dyne fungerer supert.

I tillegg til at mesteparten av dun som brukes ikke er sporbart - det kommer fra ulovlige bedrifter som ikke følger reglene som stilles til å samle dun.

• Liker 3
Skrevet

Har alltid hatt dun, men etter en hotellovernatting en gang gikk det plutselig opp for meg at det var jo en sånne dyne jeg vil ha! Skiftet da til en syntetisk og har fått mye bedre søvnkvalitet etter dette. Elsker tyngden en syntetisk dyne gir. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...