AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Vi har en gutt rett over året som virkelig forakter søvn. Han sover ikke med mindre han må. Han har en sånn personlighetstype, ekstremt nysgjerrig og får med seg hver minste lille detalj. Han viser aldri tegn til trøtthet og vi har fått høre siden han ble født at han er "ekstremt med og oppvakt". Vi bruker 1 time hver eneste dag på leggingen. Vi starter kl 18.00 og da er det lese en liten bok, musikk på radioen, byssing også sitter vi en gyngestol til han sovner. Han våkner 2-4 ganger i løpet av natten i tillegg til at han står opp kl. 05-05.30. I natt våknet han kl. 00:30 og sovna fort igjen, men våkna brått i det jeg la han ned. Jeg måtte sitte i gyngestolen til kl. 03:45, og prøvde legge han ned i sengen 10(!!) ganger før han ble liggende der, også var han fit for fight kl 04:58. Jeg holder på å gå på veggen. Jeg klarer ikke konsentrere meg om jobb, jeg klarer ikke gjøre noe ordentlig hjemme og jeg føler hver eneste dag er et jævla rotterace. Jeg går på repeat og finner ikke glede i noen ting lengre. Samboer gjør så godt han kan. Ungen er ikke like krakilsk mot han som mot meg - men samboer trenger også søvn så han kan ikke ta han hver natt heller... Jeg er så sliten at jeg kan sove opp mot 16 timer i strekk hvis jeg får, og jeg er like sliten når jeg våkner. I går måtte jeg ha ungen hjemme fordi han hadde nyoppståtte luftveissymptomer og da sovna jeg på gulvet mes han lekte og dro meg i håret - midt på dagen. Her om dagen sovna jeg i dusjen.. Vi har prøvd alt for å få ungen til å sove. Har dere noe å foreslå: vi har prøvd det. Vi har prøvd alt som kan tenkes men det hjelper ikke. Han godtar ikke at jeg legger han våken ned i sengen, han klikker fullstendig. Dersom pappa gjør det så gråter han og blir sinna - men roer seg etter 3-4-5 ganger opp for trøst. Men det fungerer ikke på natten. Han får ikke mat eller melk på natten, bare litt vann om han vil ha. Jeg prøver å legge meg tidlig, men det er mye å gjøre på kveldstid også så det tidigste jeg får lagt meg er liksom kl. 21.00. Jeg henger etter på jobb - barnehagen sier gutten trenger mer klær til ditt og datt - vi har nettopp flyttet inn i nytt hus og må montere/fikse ting på kveldstid. Rekker ikke over alt i helgene. Ungen skal ha mat så det må lages og vi skal ha middag og hele pakka. Ikke nevn avlastning - fordi vi har ikke. Ikke nevn at vi kan avlaste hverandre fordi vi ggjør så godt vi kan. Vi lar hverandre slappe av - men det går ikke an å gjøre noe annet samtidig som vi passer på ungen. Han skriver seg blå om han ikke får oppmerksomhet. Ikke si at samboer må ta mer ansvar - han gjør mye alllerede selv om jeg ikke skriver det her. Ikke si at jamen da skulle vi ikke fått barn - fordi vi ville ha barn og vi trodde jo ikke at ting skulle bli sånn her. Vi var jo forberedt på at det skulle være tøft. Bare ikke kom med de vanlige stykke KK-forum kommentarene her, jeg tåler det ikke nå. Jeg blir faktisk lei meg og føler jeg bare har mislyktes ennå mer. Jeg ber dere om å spare dere for de kommentarene for en gangs skyld.. Hvor ille skal ting være før jeg ber om sykemelding? Jeg føler jo jeg mislykkes helt her. Hvorfor klarer andre å jobbe og ha unge når jeg ikke klarer det? Hvorfor er jeg så mye dårligere enn alle andre på dette? Føler meg så mislykka og elendig som arbeidstaker/mamma/person at jeg blir dårlig.. Jeg får jo ikke til det enkleste i verden engang. Jeg begynte å jobbe igjen når han var 6,5 mnd men ammet 1-3 ganger ila natten helt til han fylte 10 mnd. Dvs. jeg tok nettene alene til han var 10 mnd. Anonymkode: 618ec...985 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Første tips du ikke vil ha: ikke legg ned ungen før det er gått 30 minutter. Om du legger han ned før det har han ikke gått over til neste søvnfase og vil derfor våkne konstant. Byssing i søvn og så legges ned fører til våkning. Det sammenlignes med å sovne i senga og våkne på badet. Han vil våkne mellom hver eneste søvnsyklus og lure på hvorfor han ikke ligger i armene deres lenger. les lilleminis på Instagram vedrørende søvn. nummer to: Ikke bryt deg selv ned, du går gjennom søvntortur. Dette er ikke det enkleste i verden. Søvn gjør noe med en og skader en på sikt, det er den aller kjipeste utfordringen, spør du meg - å få en unge som ikke sover. Det knekker en helt. nummer tre: Når det er innafor å be om sykemelding? Når du må på KG for å spørre om det er innafor. Snakk med legen din❤️ Anonymkode: 13bca...71a 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 Du er ingen dårlig mor ❤️ og alle andre får det heller ikke til Husk, det er veldig forskjellig på om du har et barn som sover hele natten. Jeg har et barn som heldigvis har fått et godt sovehjerte og nå er 2 år. Merker jo de dagene hvor det er sykdom eller noe ekstra som gjør at man har våkennetter og det ødelegger jo veldig for dagen etter. Så er ikke rart at man er helt på felgen når det er hver natt. Jeg syns du skal dra til legen og fortelle det du skriver her. At du er helt på felgen og ikke greier å få hverdagen til å gå rundt sånn som ting er nå. Så hører du hva legen foreslår. Hva slags type jobb har du? Har du mulighet til hjemmekontor og da kunne hente det litt inn? Jeg merker hvertfall i en hektisk hverdag at det hjelper med et par dager på hjemmekontor i uken, så slipper jeg reisevei og stresset med det og får roet mer ned med å jobbe i stillhet hjemme. Av tips vedrørende søvn, så høres det jo ut som dere har prøvd det meste. Men husk: barnet er fortsatt bare 1 år, mye kan forsatt skje med søvnen. Så man har jo dessverre ikke noe valg enn å holde hardt på rutinene og håpe det løsner etterhvert. Da vår var 1 år våknet hun alltid i 5/6-tiden og hadde en periode rett etter hun var 1 år hvor hun våknet hver natt og var våken i ca 3 timer. Dette varte i 3 mnd. Nå er hun 2 år og legger seg 19 og kan sove til 8 og 9 om hun vil. Så ting kan snu Anonymkode: bb5c6...df8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Første tips du ikke vil ha: ikke legg ned ungen før det er gått 30 minutter. Om du legger han ned før det har han ikke gått over til neste søvnfase og vil derfor våkne konstant. Byssing i søvn og så legges ned fører til våkning. Det sammenlignes med å sovne i senga og våkne på badet. Han vil våkne mellom hver eneste søvnsyklus og lure på hvorfor han ikke ligger i armene deres lenger. les lilleminis på Instagram vedrørende søvn. nummer to: Ikke bryt deg selv ned, du går gjennom søvntortur. Dette er ikke det enkleste i verden. Søvn gjør noe med en og skader en på sikt, det er den aller kjipeste utfordringen, spør du meg - å få en unge som ikke sover. Det knekker en helt. nummer tre: Når det er innafor å be om sykemelding? Når du må på KG for å spørre om det er innafor. Snakk med legen din❤️ Anonymkode: 13bca...71a Har lest alt som står på lillemini, betalte for appen lenge. Vi har prøvd alt som står der, han våkner uansett om det går 2 min med byssing eller 35.. 🙂 men takk for tips uansett 💕 ts Anonymkode: 618ec...985
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 Innafor med sykemelding når legen din går med på å sykemelde deg. Ingen kommer til å takke deg for at du tyner deg til du møter veggen. Pass på helsa di! Andre er ikke flinkere enn deg, de har enklere unger. Anonymkode: 695a3...628 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Du får redusere stillingen din. Arbeidsgiver skal jo ikke trenge å lide fordi dere har fått barn/flyttet inn i nytt hus osv. osv.? Anonymkode: 89a1b...296 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får redusere stillingen din. Arbeidsgiver skal jo ikke trenge å lide fordi dere har fått barn/flyttet inn i nytt hus osv. osv.? Anonymkode: 89a1b...296 Var dette virkelig nødvendig å si? Skjønner du ikke at jeg skriver at jeg blir oppriktig lei meg for denne typen kommentarer? Hadde du lyst at jeg skulle begynne å gråte? Ønsker du at jeg skal føle meg ennå verre og være ennå mer lei meg? I så fall håper jeg du får en skikkelig bra dag siden du klarte det du prøvde på. Anonymkode: 618ec...985 10
Fjaselina Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får redusere stillingen din. Arbeidsgiver skal jo ikke trenge å lide fordi dere har fått barn/flyttet inn i nytt hus osv. osv.? Anonymkode: 89a1b...296 Det er jo ikkje så lett å gå ned i lønn som å gå ned i arbeidstid... hadde ein hatt sjansen til å jobbe redusert med full lønn hadde vel alle teke imot! Høyr med legen om ei sjukmelding, i alle fall delvis sjukmelding slik at du har nokre timar ekstra til å sove. 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var dette virkelig nødvendig å si? Skjønner du ikke at jeg skriver at jeg blir oppriktig lei meg for denne typen kommentarer? Hadde du lyst at jeg skulle begynne å gråte? Ønsker du at jeg skal føle meg ennå verre og være ennå mer lei meg? I så fall håper jeg du får en skikkelig bra dag siden du klarte det du prøvde på. Anonymkode: 618ec...985 Men det er jo sannheten? Om du kun er ute etter svar som sier at du skal sykemelde deg, burde du jo skrevet det. Jeg har ikke skrevet at dere ikke burde fått barn, at du ikke lykkes e.l. Men jeg mener at arbeidsgiver ikke skal lide for at du f.eks ikke kan legge deg tidlig fordi dere har ting å ordne i huset. Anonymkode: 89a1b...296 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du er ingen dårlig mor ❤️ og alle andre får det heller ikke til Husk, det er veldig forskjellig på om du har et barn som sover hele natten. Jeg har et barn som heldigvis har fått et godt sovehjerte og nå er 2 år. Merker jo de dagene hvor det er sykdom eller noe ekstra som gjør at man har våkennetter og det ødelegger jo veldig for dagen etter. Så er ikke rart at man er helt på felgen når det er hver natt. Jeg syns du skal dra til legen og fortelle det du skriver her. At du er helt på felgen og ikke greier å få hverdagen til å gå rundt sånn som ting er nå. Så hører du hva legen foreslår. Hva slags type jobb har du? Har du mulighet til hjemmekontor og da kunne hente det litt inn? Jeg merker hvertfall i en hektisk hverdag at det hjelper med et par dager på hjemmekontor i uken, så slipper jeg reisevei og stresset med det og får roet mer ned med å jobbe i stillhet hjemme. Av tips vedrørende søvn, så høres det jo ut som dere har prøvd det meste. Men husk: barnet er fortsatt bare 1 år, mye kan forsatt skje med søvnen. Så man har jo dessverre ikke noe valg enn å holde hardt på rutinene og håpe det løsner etterhvert. Da vår var 1 år våknet hun alltid i 5/6-tiden og hadde en periode rett etter hun var 1 år hvor hun våknet hver natt og var våken i ca 3 timer. Dette varte i 3 mnd. Nå er hun 2 år og legger seg 19 og kan sove til 8 og 9 om hun vil. Så ting kan snu Anonymkode: bb5c6...df8 Jeg har allerede mye hjemmekontor - er bare fysisk på kontoret 1 dag i uken. Vi er pendlere til Oslo og bor omlag 1 time utenfor. Jeg tenker at det er helt innafor om han våkner i 5/6 tiden.. Det er uendelig lange timene på natta som ødelegger sånn. Og det at jeg ligger mye våken/sliter med å sovne fordi jeg venter på at han skal våkne. Det føles liksom verre ut om jeg får sove litt og må stå opp igjen etter 1 time for å være våken i 2-3 timer hvis du skjønner? Det virker så meningsløst å i det hele tatt prøve å legge seg.. Anonymkode: 618ec...985
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har lest alt som står på lillemini, betalte for appen lenge. Vi har prøvd alt som står der, han våkner uansett om det går 2 min med byssing eller 35.. 🙂 men takk for tips uansett 💕 ts Anonymkode: 618ec...985 En søvnsyklus kan også ikke komme før 45 minutter. (Dvs at det går 45 minutter fra han har sovnet, dere slutter å bysse - og så legger ned) Men skjønner at alt føles umulig og alt er vanskelig og prøvd, så oppsummerer med at søvn er noe herk mellom 8 til 15 måneder. Anonymkode: 13bca...71a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har allerede mye hjemmekontor - er bare fysisk på kontoret 1 dag i uken. Vi er pendlere til Oslo og bor omlag 1 time utenfor. Jeg tenker at det er helt innafor om han våkner i 5/6 tiden.. Det er uendelig lange timene på natta som ødelegger sånn. Og det at jeg ligger mye våken/sliter med å sovne fordi jeg venter på at han skal våkne. Det føles liksom verre ut om jeg får sove litt og må stå opp igjen etter 1 time for å være våken i 2-3 timer hvis du skjønner? Det virker så meningsløst å i det hele tatt prøve å legge seg.. Anonymkode: 618ec...985 Kjenner meg igjen i den der! Man får litt søvnangst nesten. Ligger anspent og bare venter på at ungen skal våkne, skvetter til og får vondt i magen ved hver lille lyd. Anonymkode: 695a3...628 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo sannheten? Om du kun er ute etter svar som sier at du skal sykemelde deg, burde du jo skrevet det. Jeg har ikke skrevet at dere ikke burde fått barn, at du ikke lykkes e.l. Men jeg mener at arbeidsgiver ikke skal lide for at du f.eks ikke kan legge deg tidlig fordi dere har ting å ordne i huset. Anonymkode: 89a1b...296 Du er sikkert oppegående nok til å forstå at flesteparten her i landet har ikke økonomi til å bare redusere stillingen sin. Mange her i landet har så vidt god nok økonomi til å kjøpe det de trenger MED fulltids jobber. Hvis du har det så fint for deg. Takk for tipset ditt, men fint om du bare lar vær å svare heretter Anonymkode: 618ec...985 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Kjære deg❤ Det virker som du har veldig mye å stri med nå og at DU ikke har det bra på grunn av totalbelastningen. Dette kan skje oss alle Ta kontakt med legen og så kan dere sammen se etter en løsning som fungerer best. Anonymkode: 64326...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #15 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du får redusere stillingen din. Arbeidsgiver skal jo ikke trenge å lide fordi dere har fått barn/flyttet inn i nytt hus osv. osv.? Anonymkode: 89a1b...296 Er arbeidsgiver mer tjent med at Ts møter veggen skikkelig og blir borte lenge? For det er det som kan skje om man må gå på sparebluss over tid. Anonymkode: 695a3...628 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #16 Skrevet 24. november 2021 Heia. Jeg hadde et slikt barn. Gikk slik i nesten fire år før jeg ble totalt utbrent og langtidssykemeldt. Barnet begynte å sove natta gjennom måneden før det smalt. Angrer på at jeg ikke absolutt skulle bite tenna sammen og klare det uten sykemelding før. Anonymkode: 04e57...e22 2
charlotte0 Skrevet 24. november 2021 #17 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Var dette virkelig nødvendig å si? Skjønner du ikke at jeg skriver at jeg blir oppriktig lei meg for denne typen kommentarer? Hadde du lyst at jeg skulle begynne å gråte? Ønsker du at jeg skal føle meg ennå verre og være ennå mer lei meg? I så fall håper jeg du får en skikkelig bra dag siden du klarte det du prøvde på. Anonymkode: 618ec...985 Ikke bry deg om stygge kommenterer! ❤️ Har ikke lest alle svarene du har fått, men hva med å prøve og la gutten sove sammen med dere i senga? Vet det ikke er optimalt med samsoving for alle, kanskje du ikke ønsker det. Men det viktigste er at dere får sove ordentlig. ❤️
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #18 Skrevet 24. november 2021 Takk for mange gode ord i det minste! Til og med barnehagen sier de sliter med å få han til å sove på dagtid - forrige uke brukte de 3 timer. Han var drita trøtt, gjespa og gnei seg i øynene og gråt og sutret men nektet å sove. En annen ting som plager meg er liksom at så lenge jeg holder hodet over vann - så har jeg ikke mislyktes. Om dere skjønner? Hvis jeg drar til legen med dette - så føles det ut som bekreftelse på at jeg faktisk har mislyktes. Alle vennene mine har barn som sovner av seg selv, og som sover hele natten flere ganger i uken (som både er yngre og eldre enn vår sønn). Og husene deres er strøkne - ungen har alltid masse klær i barnehagen og jeg sliter med tid til å få meg en dusj.. Jeg vil ikke være sykemeldt - jeg vil få dette til! Jeg vil ha overskudd, jeg vil gå på jobb, jeg lsker jo egentlig jobben min! Og jeg vil leke med sønnen min etter jobb og jeg vil bare ikke mislykkes. Istedenfor dette så klarer jeg jo ingenting og henger på KK-forum når jeg egentlig skal jobbe... Jeg har liksom litt angst for å ringe legen å be om en time. Hva skal jeg si? Jeg klarer jo ikke engang å si til samboer hvor sliten jeg egentlig er. Anonymkode: 618ec...985
charlotte0 Skrevet 24. november 2021 #19 Skrevet 24. november 2021 Og gå til legen, søvnmangel over tid gjør at man blir smågal. Dere er alle tjent med at du ikke klikker og går på veggen! 😅 Har vært der selv. 😅
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #20 Skrevet 24. november 2021 charlotte0 skrev (1 minutt siden): Ikke bry deg om stygge kommenterer! ❤️ Har ikke lest alle svarene du har fått, men hva med å prøve og la gutten sove sammen med dere i senga? Vet det ikke er optimalt med samsoving for alle, kanskje du ikke ønsker det. Men det viktigste er at dere får sove ordentlig. ❤️ Tusen takk 🥰 Vi har prøvd.. Han tror vi ska leke da og river oss i håret, setter seg opp og babler i ve, for å å begynne å krype og romstere i senga som en gal og prøver å komme seg ut/ned av den... Det fungerer ikke i det hele tatt 🙈 Anonymkode: 618ec...985
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå