Gå til innhold

Bare anta at jeg ikke fikk jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet de har ringt minst én referanse på fredag i forrige uke. Det jeg fikk beskjed om var at hvis referanser ikke sa noe negativt, så fikk jeg bli ansatt der. Nå har det gått 5 dager siden, ikke hørt noe, og jeg lurer jo på om jeg ikke er aktuell. Trur jo ikke referanser har sagt noe negativt egentlig..2 uker siden intervjuet (fredag).

Hva ville du gjort, bare la det ligge?

Anonymkode: f2339...6a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 dager inkl helg hørtes for meg ikke så lenge ut i den settingen, men ta kontakt med dem å hør om de har kommet frem til en beslutning! Lykke til :)

Anonymkode: 6390d...c43

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

5 dager inkl helg hørtes for meg ikke så lenge ut i den settingen, men ta kontakt med dem å hør om de har kommet frem til en beslutning! Lykke til :)

Burde jeg vente til fredag? Vil jo ikke mase.. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Burde jeg vente til fredag? Vil jo ikke mase.. 

Jeg syns du bare skal hoppe i det, syns ikke det er mas. Det viser at du har lyst på jobben og tar initiativ. Fortell at du er spent/nysjerrig på om de har tatt en avgjørelse :)

• Liker 2
Skrevet

Kanskje de ikke har fått tak i referansen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er da ikke 5 arbeidsdager siden fredag. 

Anonymkode: 67749...005

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns du bare skal hoppe i det, syns ikke det er mas. Det viser at du har lyst på jobben og tar initiativ. Fortell at du er spent/nysjerrig på om de har tatt en avgjørelse :)

Man viser at man er interessert i jobben ved å skrive en søknad. Det samme vises ved å stille til intervju. Ved å kontakte dem for tidlig for å spørre om de har tatt en beslutning avslører man at man ikke forstår hvordan ansettelsesprosesser foregår.

Anonymkode: 6334f...a24

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Man viser at man er interessert i jobben ved å skrive en søknad. Det samme vises ved å stille til intervju. Ved å kontakte dem for tidlig for å spørre om de har tatt en beslutning avslører man at man ikke forstår hvordan ansettelsesprosesser foregår.

Anonymkode: 6334f...a24

100% enig. Særlig dersom dette dreier seg om en jobb i staten/offentlig sektor. Der er min opplevelse at det kan ta alt fra 2 uker til 8 uker etter siste intervju før man får endelig svar. I den forrige jobben jeg fikk ble referanser ringt litt over 2 uker etter siste intervju, og jeg fikk skriftlig tilbud 3 uker etter dette igjen.

Anonymkode: 8f46c...b5b

• Liker 2
Skrevet

Hva sier referansene de har sagt da?

Jeg snakker med referansene mine både før og etter de blir kontaktet, slik at jeg får vite hva arbeidsgiver har lagt ekstra vekt på, og hvordan referansene synes praten gikk. Har aldri opplevd å ikke få jobben om referansene har virket veldig positive etter de har snakket med arbeidsgiver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

100% enig. Særlig dersom dette dreier seg om en jobb i staten/offentlig sektor. Der er min opplevelse at det kan ta alt fra 2 uker til 8 uker etter siste intervju før man får endelig svar. I den forrige jobben jeg fikk ble referanser ringt litt over 2 uker etter siste intervju, og jeg fikk skriftlig tilbud 3 uker etter dette igjen.

Anonymkode: 8f46c...b5b

Men om de sier at de feks skal ta en beslutning en bestemt dato, kan man da gå ut ifra at man ikke har fått jobben om referansene ikke har blitt ringt og man ikke har hørt noe??

Skrevet

De ringte referansen fredag - nå er det onsdag formiddag. Det er to arbeidsdager, i praksis ingenting. De som ansetter har ikke det som sin primærarbeidsoppgave, det er noe de gjør i tillegg til alt det andre de vanligvis gjør, og det er ikke nødvendigvis det de prioriterer høyest. Ting tar tid. og ofte mer tid enn man har sett for seg. Det er litt tidlig å bli utålmodig, og altfor tidlig å anta at du ikke har fått jobben.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...