Kroko-dil-o Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 (endret) Egg, sæd og embryoer fra våre genetiske overkvinner og overmenn selges og kjøpes for høye priser, så i nær fremtid kommer vi til å få en genetisk overlegen herskerklasse. Fattige kvinner kjøpes og selges som sex- og forplantningsslaver og barna de føder er en handelsvare de rike kjøper seg på kvinne-/surrogatimarkedet. Hvis tanken har slått deg at vi vanlige folk og våre barn er litt sånn midt på treet smarte, pene, lave, skallede og hjulbente med en dæsj eksem på toppen, så vil nok våre genetisk usorterte barn og barnebarn samfunnsmessig bli sett på som en tjenerklasse av neandertalere når de genetiske designbabyene får vokst opp og inntatt sin plass i makteliten. Dette er den menneskeforaktende nyliberalismen. Dette er kapitalisme i sin råeste form. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/b5VLXA/hvem-skal-styre-markedet-for-saed-egg-og-embryoer-dag-hareide Endret 24. november 2021 av Kroko-dil-o 4
Entern Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Se også: Homo Deus, av Yuval Noah Harari.
Blitz21 Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 Vesten har drept kjernefamilien. Gratulerer. 3
Drizzt Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 (endret) Kroko-dil-o skrev (19 timer siden): Egg, sæd og embryoer fra våre genetiske overkvinner og overmenn selges og kjøpes for høye priser, så i nær fremtid kommer vi til å få en genetisk overlegen herskerklasse. Fattige kvinner kjøpes og selges som sex- og forplantningsslaver og barna de føder er en handelsvare de rike kjøper seg på kvinne-/surrogatimarkedet. Hvis tanken har slått deg at vi vanlige folk og våre barn er litt sånn midt på treet smarte, pene, lave, skallede og hjulbente med en dæsj eksem på toppen, så vil nok våre genetisk usorterte barn og barnebarn samfunnsmessig bli sett på som en tjenerklasse av neandertalere når de genetiske designbabyene får vokst opp og inntatt sin plass i makteliten. Dette er den menneskeforaktende nyliberalismen. Dette er kapitalisme i sin råeste form. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/b5VLXA/hvem-skal-styre-markedet-for-saed-egg-og-embryoer-dag-hareide Hva er egentlig problemet å ikke ønske at ditt barn arver schizofreni, ødelagte gener fra langvarig rusmisbruk og ellers et usunt liv? Skal man gå gjennom IVF, hormonbehandling, svangerskap og fødsel og så oppdra dette barnet, så skal du jammen få lov å velge bort trekk som du ikke akkurat verdsetter. Gode gener koster. Men som alt annet er prisene i USA helt oppblåste. ''Everything is big in USA'', sa en kjent person før. Ja, de tar helt av. Og å lage helsøsken som ikke kjenner hverandre er feil. Endret 25. november 2021 av Drizzt 9
Kroko-dil-o Skrevet 24. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2021 Drizzt skrev (3 timer siden): Hva er egentlig problemet å ikke ønske at ditt barn ikke arver schizofreni, ødelagte gener fra langvarig rusmisbruk og ellers et usunt liv? Skal man gå gjennom IVF, hormonbehandling, svangerskap og fødsel og så oppdra dette barnet, så skal du jammen få lov å velge bort trekk som du ikke akkurat verdsetter. Gode gener koster. Men som alt annet er prisene i USA helt oppblåste. ''Everything is big in USA'', sa en kjent person før. Ja, de tar helt av. Og å lage helsøsken som ikke kjenner hverandre er feil. Nå er det vel ikke akkurat her fokuset er. Jeg mener det er store etiske problemstillinger knyttet til eggdonasjon og jeg anser surrogati for å være menneskehandel og grov utnyttelse av kvinner. Kvinner er ikke en gjenstand med en tom livmor, hvor man kan implantere embryoer og deretter ta det fødte barnet fra mor og selge det videre. Det er et komplekst samspill mellom mor og fosterets kropper og svangerskap og fødsel kan ha omfatter konsekvenser for mors helse. 4
prt90 Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Hva er galt med litt genseleksjon? Genene er jo det viktigste vi gir våre barn. Det er jo virkelig på tide at vi mennesker tar mer kontroll over vår egen evolusjon. Hvis vi skal overleve på denne planeten må vi bli mye smartere, og det begynner å haste litt om det skal være noe planet igjen. 6
Kroko-dil-o Skrevet 24. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2021 prt90 skrev (4 minutter siden): Hva er galt med litt genseleksjon? Genene er jo det viktigste vi gir våre barn. Det er jo virkelig på tide at vi mennesker tar mer kontroll over vår egen evolusjon. Hvis vi skal overleve på denne planeten må vi bli mye smartere, og det begynner å haste litt om det skal være noe planet igjen. Ja, eugenetikken har sannelig fått sin renessanse. Du tror folk i dag er ikke smarte nok til å forhindre den totale miljøkrise og menneskehetens utryddelse? Det handler vel heller om kapitalisme, makt og milliardærmenn.
herzeleid Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 Trodde vi delvis hadde noe lignende i Europa allerede. Da jeg for noen år siden så saker om norske kvinner som reiste til Danmark for å få kunstig befruktning fikk jeg inntrykk av at også de kunne velge "far" ut fra fysiske og sosiale parametre. Om det stemmer har en jo beveget seg et stykke på vei mot sorteringssamfunnet allerede der mindre attraktive kvinner kan "sortere" vekk tilsvarende menn. Det er nok her en i likhet med annen "frigjøring" sliter med å begrense friheter når en risikerer å fremstå som reaksjonær, kvinne/homo/manne/osv-fiendtlig, og en må jo kunne stille med gode ganske gode argumenter mot. Hvorfor skal ikke mindre attraktive eller egnede kvinner selv kunne velge blant de mest attraktive og egnede donorene, og hvem vil det tjene om de ikke får det? 2
Perleugla Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 Kroko-dil-o skrev (35 minutter siden): Nå er det vel ikke akkurat her fokuset er. Jeg mener det er store etiske problemstillinger knyttet til eggdonasjon og jeg anser surrogati for å være menneskehandel og grov utnyttelse av kvinner. Kvinner er ikke en gjenstand med en tom livmor, hvor man kan implantere embryoer og deretter ta det fødte barnet fra mor og selge det videre. Det er et komplekst samspill mellom mor og fosterets kropper og svangerskap og fødsel kan ha omfatter konsekvenser for mors helse. Hvorfor er det verre med eggdonasjon enn sæddonasjon? Jeg synes begge deler er greit. Surrogati er jo vanskelig og tilknyttet mange vanskelige etiske betraktninger. Jeg vet at jeg hadde stilt opp som surrogatmor for mine søsken uten å få betalt. Da ville det ikke vært kjøp og salg. Graviditet er potensielt svært farlig, men det er det også å jobbe i gruver, industri osv i mange av verdens fattige land. Ikke tror jeg det blir noen genetisk overklasse i nær fremtid heller. Til det vet vi alt for lite om multifaktoriell arv. 4
Kroko-dil-o Skrevet 24. november 2021 Forfatter #10 Skrevet 24. november 2021 (endret) Perleugla skrev (15 minutter siden): Hvorfor er det verre med eggdonasjon enn sæddonasjon? Jeg synes begge deler er greit. Surrogati er jo vanskelig og tilknyttet mange vanskelige etiske betraktninger. Jeg vet at jeg hadde stilt opp som surrogatmor for mine søsken uten å få betalt. Da ville det ikke vært kjøp og salg. Graviditet er potensielt svært farlig, men det er det også å jobbe i gruver, industri osv i mange av verdens fattige land. Ikke tror jeg det blir noen genetisk overklasse i nær fremtid heller. Til det vet vi alt for lite om multifaktoriell arv. Det er vesentlige forskjeller mellom eggceller og sædceller, det er vesentlige forskjeller mellom mor og far, da mor skaper, føder og ammer barnet. Kjønnene er ikke like, det er ingen likestilling i forplantning og det er også barn i dette regnestykket. Barneproduksjon er et tungt arbeide som kvinner gjør, men det er ikke et yrke og barna er ikke en produsert vare som skal selges på markedet. Endret 24. november 2021 av Kroko-dil-o 1
Drizzt Skrevet 25. november 2021 #11 Skrevet 25. november 2021 Kroko-dil-o skrev (7 timer siden): Nå er det vel ikke akkurat her fokuset er. Jeg mener det er store etiske problemstillinger knyttet til eggdonasjon og jeg anser surrogati for å være menneskehandel og grov utnyttelse av kvinner. Kvinner er ikke en gjenstand med en tom livmor, hvor man kan implantere embryoer og deretter ta det fødte barnet fra mor og selge det videre. Det er et komplekst samspill mellom mor og fosterets kropper og svangerskap og fødsel kan ha omfatter konsekvenser for mors helse. Det er viktig å ikke føle seg utnyttet på vegne av andre som ikke nødvendigvis føler seg det. Veldig mange kvinner gjør det av rent ønske om å gi til andre det de selv har - et barn, en familie. Jeg kunne ikke tenkt meg å være surrogat for fremmede, men jeg 100% forstår kvinnene som gjør det for andre. At de skal få betalt for det skulle bare mangle - de utsetter sin kropp for stor påkjenning over flere måneder. Jeg 100% forstår også kvinnene som gjør det av økonomiske årsaker. Med pengene de får kan de sørge for sine egne barn. Så lenge det gjøres av fri vilje, så er det absolutt etisk forsvarlig. Jeg er imot tvang, at andre skal tvinge en kvinne å være surrogat. Men når hun tar valget selv - uansett om det er for penger eller av rent ønske om å hjelpe, så er det greit. 2
Perleugla Skrevet 25. november 2021 #12 Skrevet 25. november 2021 Kroko-dil-o skrev (8 timer siden): Det er vesentlige forskjeller mellom eggceller og sædceller, det er vesentlige forskjeller mellom mor og far, da mor skaper, føder og ammer barnet. Kjønnene er ikke like, det er ingen likestilling i forplantning og det er også barn i dette regnestykket. Barneproduksjon er et tungt arbeide som kvinner gjør, men det er ikke et yrke og barna er ikke en produsert vare som skal selges på markedet. Jeg er helt uenig. Det er genmateriale i både egg- og sædceller. Om en kvinne benytter eggdonasjon vil jo hun stå for livmor og føding (amming må hun ikke gjøre). Så nei det er ikke vesentlige forskjeller mellom egg- og sædceller. Det er vesentlige forskjeller med tanke på hva kvinner og menn må gjøre for å bli foreldre (når det ikke er snakk om surrogati eller adopsjon). Surrogati er som jeg sa tidligere mer komplisert synes jeg. Likevel hadde jeg gjort det gratis for mine aller nærmeste. 3
Kroko-dil-o Skrevet 25. november 2021 Forfatter #13 Skrevet 25. november 2021 (endret) Perleugla skrev (14 timer siden): Jeg er helt uenig. Det er genmateriale i både egg- og sædceller. Om en kvinne benytter eggdonasjon vil jo hun stå for livmor og føding (amming må hun ikke gjøre). Så nei det er ikke vesentlige forskjeller mellom egg- og sædceller. Det er vesentlige forskjeller med tanke på hva kvinner og menn må gjøre for å bli foreldre (når det ikke er snakk om surrogati eller adopsjon). Surrogati er som jeg sa tidligere mer komplisert synes jeg. Likevel hadde jeg gjort det gratis for mine aller nærmeste. Ja jeg ser at flere her forholder seg til mitt innlegg om det mest horrible, menneskefiendtlige og undertrykkende samfunn man kan forestille seg, på et personlig nivå som handler om dem selv og deres personlige følelser. Jeg tenker folk flest er kjent med den biologiske forskjellen mellom kvinner og menn (og eggceller og sædceller) og du har glemt den personen som skal leve med eggdonasjonen, barnet. Barn kan leve fint med å ha en donorfar, selv om alle barn ønsker å vite hvem sin far er. Kan barn leve fint med å ikke vite hvem dets mor er? Jeg stiller meg tvilende. Vi mennesker er ikke maskiner og det meste av det vi bryr oss om er knyttet til sosiale forventninger og kulturelle normer. Et barn som ikke kjenner sin biologiske mor, eller kjenner henne, men må forholde seg til en biologisk mor og en mor som har født henne, vil leve i en verden hvor det har blitt frarøvet et av de mest grunnleggende psykologiske og følelsesmessige bildene vi har, mor og barn. Barn har i utgangspunktet rett til å vite navnet på begge sine foreldre, men mor og far er ikke det samme for et barn (eller noen andre, for den saks skyld). Det er ikke små filleting vi driver og leker doktor med her, det er selve vår biologiske og sosiale menneskelighet og båndet mellom mor og barn. Endret 25. november 2021 av Kroko-dil-o
Oida Skrevet 25. november 2021 #14 Skrevet 25. november 2021 Kroko-dil-o skrev (1 time siden): Barn kan leve fint med å ha en donorfar, selv om alle barn ønsker å vite hvem sin far er. Kan barn leve fint med å ikke vite hvem dets mor er? Jeg stiller meg tvilende. Vi mennesker er ikke maskiner og det meste av det vi bryr oss om er knyttet til sosiale forventninger og kulturelle normer. Et barn som ikke kjenner sin biologiske mor, eller kjenner henne, men må forholde seg til en biologisk mor og en mor som har født henne, vil leve i en verden hvor det har blitt frarøvet en av de mest grunnleggende psykologiske og følelsesmessige bildene vi har, mor og barn. Barn har i utgangspunktet rett til å vite navnet på begge sine foreldre, men mor og far er ikke det samme for et barn (eller noen andre, for den saks skyld). Det er ikke små filleting vi driver og leker doktor med her, det er selve vår biologiske og sosiale menneskelighet og båndet mellom mor og barn. Jeg må si du fremstår dømmende og generaliserende. Har du foretatt en undersøkelse eller kan legge frem statistikke bevis på hvor ille det går med barn født av surrogatmor? Du er klar over at en person er en miks av mors og fars gener? For meg gir din påstand om at barn fint kan leve med donorfar, mens eggdonasjon og surrogati nærmest er et overgrep mot barnet, ingen mening. Hva med et barn som er mest lik sin far i personlighet og interesser? Uten betydning det kanskje? Mor og barn trumfer alt? Har du overhodet kjennskap til barn født av surrogatmor? Det har jeg. Dette er harmoniske og veltilpasse barn. Barn som i mange tilfeller får mer av sine foreldres oppmerksomhet og tid enn barn født av biologisk mor. Kan ellers anbefale deg å lese intervjuet med Arve Juritzen og hans datter. Lørdagsportrett i VG for en tid siden. Det vil kanskje gi deg et mer balansert syn på saken. 3
Ingebjørg Skrevet 25. november 2021 #15 Skrevet 25. november 2021 Kroko-dil-o skrev (3 timer siden): Ja jeg ser at flere her forholder seg til mitt innlegg om det mest horrible, menneskefiendtlige og undertrykkende samfunn man kan forestille seg, på et personlig nivå som handler om dem selv og deres personlige følelser. Jeg orker ikke forklare den biologiske forskjellen mellom kvinner og menn eller eggceller og sædceller, da jeg tenker folk flest er kjent med det, men du har glemt den personen som skal leve med eggdonasjonen, barnet. Barn kan leve fint med å ha en donorfar, selv om alle barn ønsker å vite hvem sin far er. Kan barn leve fint med å ikke vite hvem dets mor er? Jeg stiller meg tvilende. Vi mennesker er ikke maskiner og det meste av det vi bryr oss om er knyttet til sosiale forventninger og kulturelle normer. Et barn som ikke kjenner sin biologiske mor, eller kjenner henne, men må forholde seg til en biologisk mor og en mor som har født henne, vil leve i en verden hvor det har blitt frarøvet en av de mest grunnleggende psykologiske og følelsesmessige bildene vi har, mor og barn. Barn har i utgangspunktet rett til å vite navnet på begge sine foreldre, men mor og far er ikke det samme for et barn (eller noen andre, for den saks skyld). Det er ikke små filleting vi driver og leker doktor med her, det er selve vår biologiske og sosiale menneskelighet og båndet mellom mor og barn. Ville du sagt dette til et adoptivbarn også?? Som har en eller to foreldre som har tatt vare på og elsket det hele livet? Eller er det akkurat kvinner som ikke kan få barn generisk som ikke evner å gi et sterkt bånd til sine barn? Er jo kanskje de som adopterer også 🤷🏻♀️ 2
Entern Skrevet 25. november 2021 #16 Skrevet 25. november 2021 Oida skrev (7 timer siden): Kan ellers anbefale deg å lese intervjuet med Arve Juritzen og hans datter. Lørdagsportrett i VG for en tid siden. Så det er HUN som skal arve Juritzen!🥳
Kroko-dil-o Skrevet 25. november 2021 Forfatter #17 Skrevet 25. november 2021 Ingebjørg skrev (7 timer siden): Ville du sagt dette til et adoptivbarn også?? Som har en eller to foreldre som har tatt vare på og elsket det hele livet? Eller er det akkurat kvinner som ikke kan få barn generisk som ikke evner å gi et sterkt bånd til sine barn? Er jo kanskje de som adopterer også 🤷🏻♀️ Jeg tror adoptivforeldre og adoptivbarn er like glade i hverandre som alle andre. Er det din påstand at adoptivskap er det ideelle eller at det er helt likegyldig for folk om de kjenner sitt opphav eller ikke? Ved adopsjon så eksisterer det allerede et barn uten en mor som kan ta vare på barnet. Jeg forstår ikke hvordan motstand mot eggdonasjon og kjøp av kvinner/surrogati blir til "jasså, du sier adoptivforeldre ikke er glad i barna sine". Det er en stråmann. Det er en menneskerett for barn å bli ivaretatt, det er ikke en menneskerett å få barn eller å kjøpe barn og kvinners kropper.
Kroko-dil-o Skrevet 25. november 2021 Forfatter #18 Skrevet 25. november 2021 Oida skrev (9 timer siden): Jeg må si du fremstår dømmende og generaliserende. Har du foretatt en undersøkelse eller kan legge frem statistikke bevis på hvor ille det går med barn født av surrogatmor? Du er klar over at en person er en miks av mors og fars gener? For meg gir din påstand om at barn fint kan leve med donorfar, mens eggdonasjon og surrogati nærmest er et overgrep mot barnet, ingen mening. Hva med et barn som er mest lik sin far i personlighet og interesser? Uten betydning det kanskje? Mor og barn trumfer alt? Har du overhodet kjennskap til barn født av surrogatmor? Det har jeg. Dette er harmoniske og veltilpasse barn. Barn som i mange tilfeller får mer av sine foreldres oppmerksomhet og tid enn barn født av biologisk mor. Kan ellers anbefale deg å lese intervjuet med Arve Juritzen og hans datter. Lørdagsportrett i VG for en tid siden. Det vil kanskje gi deg et mer balansert syn på saken. Jeg trenger ingen statistikk om barns velferd for å fremføre et argument om at eggdonasjon og surrogati er uetisk, basert på at det er uetisk å kjøpe kvinners kropper og å planlegge fra før befruktning at et barn ikke skal kunne kjenne identiteten til sin mor. Hvis du tror at rike, homofile menn som kjøper barn og kvinners kropper for å komplementere eget liv er noe som skal påvirke meg i positiv retning, så har du misforstått meg. Jeg har ingen grunn til å tvile på at mange av disse barna har det bra. Men, det er ingen grunn til at homofile menn, utover adoptivskap eller biologisk fedreskap, skal kunne kjøpe seg babyer og kvinner som sex- og forplantningstjenere. Et lite barn trenger sin mor. Hvis du tar en nærmere kikk på menn som kjøper seg babyer så slutter de altså ikke i jobben ett år for å ta seg av barnet, de ansetter kvinner til å ta seg av barnet eller overlater det til sin egen mor. Single menn kan i dag kjøpe seg barn. Det burde ikke være uoverkommelig å få øye på hva problemene er. 1
Gjest ABM Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 prt90 skrev (På 24.11.2021 den 22.36): Hva er galt med litt genseleksjon? Genene er jo det viktigste vi gir våre barn. Det er jo virkelig på tide at vi mennesker tar mer kontroll over vår egen evolusjon. Hvis vi skal overleve på denne planeten må vi bli mye smartere, og det begynner å haste litt om det skal være noe planet igjen. Det begynner å haste noe jævlig faktisk...Framtida har ikke plass for flere sultne idioter nå..ønsker designerbabyer velkommen jeg..og det kommer til å bli normen og..
Gjest loveli Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Jeg ser ikke problemet. Det har tydeligvis ikke fungert å la folk styre dette selv når man ser på menneskets utvikling de senere åra, så da er det på tide å prøve noe annet. Det kan ikke bli så mye verre. Dessuten er kloden snart ubeboelig så vi har ingenting å miste. Skål!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå