AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Fra en dame som ikke har brukernavn her: Mitt barn ble slått flere ganger av en jevnaldrende gutt i samme avdeling i barnehagen. Gutten har slått også andre barn, han har rykte og er kjent som en som slår. Mitt barn viste meg hvordan han slår - med neve, hardt og bakfra på ryggen. Andre foreldre deler samme beskrivelse fra sine barn. Barn blir vitne til at han slår andre barn. Det er storbarnsavdeling. Det har vært mange samtaler med barnehagen om det, det skulle settes tiltak med ekstra person, det ble forsøkt bortforklart som at han så vidt kommer bort i andre barn - noe som er veldig annerledes enn det barna selv forteller - men det eneste som skjedde var at barnet som slår måtte til slutt tas ut av barnehagen og være borte i 1 måned. Jeg tror foreldrene besluttet det for at det blir litt ro for alle. Jeg føler med dem at deres barn for så mye fortjent kritikk fra andre, men samtidig mener jeg at det er barna som blir slått det må tas mest hensyn til. Likevel lurt å fjerne problembarnet fra gruppa i en periode for at alle skal få ro. Nylig kom barnet tilbake og nå har det vært allerede 2 foreldre som sier barna deres ble slått og gråt hjemme. Jeg er redd mitt barn blir nestemann som blir slått og vil være i forkant. Hvilke rettigheter har vi foreldrene og hva kan vi kreve? Kan vi kreve at barnet flyttes til en annen barnehage og få en ny sjanse der siden det er klart at det ikke fungerer i denne gruppa? Det ødelegger for så mange barn som blir slått, såret og redd. Jeg ble gjort oppmerksom på at barnet har ekstra tiltak fra kommunen uten at jeg fikk vite hvilke, det fremstår som et høytfungerende barn, men om det er oppførsel han har lært hjemme eller en diagnose med utagering vites ikke. Jeg bryr meg egentlig ikke om detaljene, jeg vil bare at mitt barn slipper å være redd og å bli slått. Anonymkode: e38ff...8d0
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Hvorfor har ikke barnehagen konkrete forslag? Ppt eller bup eller assistent el lign? Kan ikke være så vanskelig å løse dette her. Anonymkode: cc5d6...7c7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 Dessverre er det vel ofte slik at voldsutøver sitter på flere rettigheter enn det ofrene gjør. Anonymkode: d271e...a11 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 Det mest effektive er dessverre å ta ditt eget barn ut av den barnehagen og la det begynne i en annen barnehage. Det er bare noen år til barnet skal begynne på skolen, tviler på at barnehagen klarer å rydde opp i dette i løpet av den tiden. Anonymkode: dd61a...23d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 TS her. Jeg skriver svar fra moren: Takk for innspill. Det er allerede en voksen som er med barnet 3 dager i uka, men de andre 2 dagene er det ikke noen og det er da det slås. Barnehagen begrunner det med taushetsplikt at vi ikke får svar hvilke tiltak som er satt på dette barnet også på kommunalt nivå. Det er klart det er mer i bildet og jeg opplever at barnet som slår beskyttes i større grad enn ofrene som blir slått. Det er kjipt å ta ut barnet fra barnehagen hvor alle venner er. Mange i avdelingen bor i nabolaget, så barna omgås mye også utenom barnehagen. Jeg og andre foreldre mener det er problembarnet som må flyttes og prøver å finne ut om vi kan kreve det. I møte med barnehagen stakkarsliggjøres problembarnet så det er helt feil fokus. Det er veldig frustrerende for meg at barnehagen tar voldsutøveren sin side her. En annen mamma nevnte at hun vurderer å anmelde barnehagen, men på hvilket juridisk grunnlag? Det ble også nevnt at flere barn kan slutte samtidig og gå til media for å advare andre foreldre som har tenkt seg å søke dit. Det kommer mange forslag fra foreldrene, men det er barnehagen som må gjøre noe. Jeg er fortvilt. Anonymkode: e38ff...8d0
Gjest theTitanic Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her. Jeg skriver svar fra moren: Takk for innspill. Det er allerede en voksen som er med barnet 3 dager i uka, men de andre 2 dagene er det ikke noen og det er da det slås. Barnehagen begrunner det med taushetsplikt at vi ikke får svar hvilke tiltak som er satt på dette barnet også på kommunalt nivå. Det er klart det er mer i bildet og jeg opplever at barnet som slår beskyttes i større grad enn ofrene som blir slått. Det er kjipt å ta ut barnet fra barnehagen hvor alle venner er. Mange i avdelingen bor i nabolaget, så barna omgås mye også utenom barnehagen. Jeg og andre foreldre mener det er problembarnet som må flyttes og prøver å finne ut om vi kan kreve det. I møte med barnehagen stakkarsliggjøres problembarnet så det er helt feil fokus. Det er veldig frustrerende for meg at barnehagen tar voldsutøveren sin side her. En annen mamma nevnte at hun vurderer å anmelde barnehagen, men på hvilket juridisk grunnlag? Det ble også nevnt at flere barn kan slutte samtidig og gå til media for å advare andre foreldre som har tenkt seg å søke dit. Det kommer mange forslag fra foreldrene, men det er barnehagen som må gjøre noe. Jeg er fortvilt. Anonymkode: e38ff...8d0 "Voldsutøver".. det er et barnehagebarn. Foreldrene til dette barnet er nok ganske rådvill vil jeg tro. De får jo ikke gjort stort når de ikke er tilstede. Den som ikke gjør det den skal er jo kommunen. Barnet trenger en assistent for veiledning all tid det er i barnehagen, hvertfall i en tid fremover. Barnehagen har nok ikke den ekstra ressursen, og søker PPT. Så sitter det nok en der og sier at de ikke har mulighet til å innvilge mer enn 3 dager i uka med tilsyn pga kommuneøkonomi. Barnehagen, dere og foreldrene har da ikke uttrykt behovet godt nok og blir ikke tatt på alvor. Kanskje bhg er litt tafatt eller konfliktsky ovenfor PPT?
Gjest Shawtyella Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Barn med voldelig atferd som dette bør ha en person med seg hver dag. Det ligger nok noe der i enten diagnose eller erfaring fra voksne rundt barnet, som gjør at det slår. Meeen det er ikke alltid tilfelle. Jeg kjenner 5-6stk som har sterk adhd og ingen av de slo i ung alder, de er følsomme mennesker med god moral, også som barn. Så det trenger ikke være diagnose, da ser man også gjerne andre symptomer. Vi slo ganske hardt ned på sånt når jeg jobbet i privat barnehage, så det overrasker meg at de lar det fortsette. Hvis dere er mange nok så ville jeg rett og slett truet med å ta dette til et høyere nivå rettsmessig. Vold er da aldeles ikke lov. Alle de som slo der jeg jobbet måtte be om unnskyldning, i tillegg til at vi måtte forklare hva offeret følte når han/hun slo dem. Det skal mye til at et barn ikke føler litt skyld og forstår litt av dette. Er dette spontant eller skjer det i forbindelse med krangel? Hvis det er spontant hadde jeg bekymret meg mest for om foreldrene holder på sånn hjemme, eller om barnet har utfordringer som det bærer på og utagerer på den måten. Om det er i forbindelse med krangel med et annet barn, så er det mye enklere å få bukt med dette problemet. En liten empatisamtale med barnet pleier å funke litt og litt over en tid. Ansatte i barnehager skal jo oppdra barna til foreldrene de også, det er mange som ikke forstår det. De er jo en del av oppdragelsen. Barna er der opp til 8t om dagen. Bare ha et møte om dette, og si at om det ikke følger en person med dette barnet hver dag, så må dette bli en sak. For de gjør tydligvis ikke jobben sin riktig, og det er alvorlig! Et barn er et barn, det er de voksne her som må ta tak i dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå