Gå til innhold

Væske i mellomøret eller autisme? Forsinket utvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Min sønn på 18 måneder har vist tidlige tegn på autisme siden han var 9 måneder. Gradvis har han utviklet seg masse de siste månedene, selvom han er forsinket på mange områder. Vi begynner å bli håpefulle, men det er fremdeles et par ting vi stusser på.

For eksempel peker han bare i bøker, og han har nettop begynt med det. For de som vet, så vet dere at peking er en av de viktigste gestene når det kommer til ikke-verbal kommunikasjon og mangel på dette indikerer et problem med sosial kommunikasjon. Han har heller ingen ord enda. Han begynner å utvikle litt mer kommunikativt språk nå, men ingen faktiske ord. 

I går fikk vi, etter 9 MÅNEDERS aktiv kamp, endelig fått sjekket ørene hans og hørselen hans ordentlig. Det ble konstatert at han har væske i mellomøret, som sannsynligvis har nedsatt hørselen hans av og på i en lengre periode. Etter at lege etter lege, og flere helsesøstre har avfeid bekymringene mine rundt hans hørsel. Så det var fint å få bekreftet. 

Men nå er da altså spørsmålet, kan væske i mellomøret være ansvarlig for dårlig sosial utvikling? Som sagt ser vi store fremgang nå, men han mangler litt og spesielt på språket.

Er det noen som har noen solskinnshistorier om ørebarn det gikk seg til med? ❤️ Vil gjerne høre erfaringer om dren, språkutvikling, sosial utvikling, bekyringer osv. 

PS! Dette er ikke et spørsmål om vi skal/bør utrede eller ikke. Jeg kjemper daglig en kamp for å bli tatt på alvor med bekymringene våre, så han skal utredes. Spørsmålet er bare når vi blir tatt på alvor. 

Anonymkode: 7d47d...c1e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, nedsatt hørsel kan være årsak til forsinket utvikling - spesielt hos de aller yngste. Mtp språkutvikling er normalspekteret ganske bredt i alder, lite verbalt språk ved 18 mnd er i seg selv ikke bekymringsverdig. Spesielt ikke ved nedsatt hørsel.

Jeg forstår likevel godt at du er bekymret mtp sosial utvikling - å først peke ved 18 mnd er unektelig ganske sent. Jeg holder med deg i å ikke gi opp kampen om utredning nå - men ikke se deg så blind på det som ikke stemmer at du glemmer å se den faktiske utviklingen han har. Det kan gå seg til når den nedsatte hørselen er tatt hånd om. 

Anonymkode: 1dd25...964

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, nedsatt hørsel kan være årsak til forsinket utvikling - spesielt hos de aller yngste. Mtp språkutvikling er normalspekteret ganske bredt i alder, lite verbalt språk ved 18 mnd er i seg selv ikke bekymringsverdig. Spesielt ikke ved nedsatt hørsel.

Jeg forstår likevel godt at du er bekymret mtp sosial utvikling - å først peke ved 18 mnd er unektelig ganske sent. Jeg holder med deg i å ikke gi opp kampen om utredning nå - men ikke se deg så blind på det som ikke stemmer at du glemmer å se den faktiske utviklingen han har. Det kan gå seg til når den nedsatte hørselen er tatt hånd om. 

Anonymkode: 1dd25...964

Takk❤️ Du har helt rett i at jeg ikke må bestemme meg på forhånd og faktisk få med meg de utrolige fremskrittene han gjør. De siste månedene har vært tøffe  når vi innså at han lå etter og at mye pekte mot autisme. Jeg har nok brukt alt for mye tid på å bekymre meg, og alt for lite på å nyte sønnen min.

• Liker 2
Skrevet

Eldstemann var ørebarn. Væske i mellomøret der også. Flere drenoperasjoner med vekslende resultat før de tok de falske mandlene ved treårs alder. Da var språket langt bak hans jevnaldrende i barnehagen. Det gjorde susen, da satt endelig drenene mer enn noen måneder og allerede ved 4 årskontrollen (nærmere 5 i alder) var han innenfor normalspekteret på språk og ved skolestart har det kun blitt kommentert at han kan trenge litt logopedhjelp for r-en.

Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om ditt barn men væske i øret kan gi store hørselstap. Hos oss var det ped leder i barnehagen som oppdaget at sønnen vår skjønte hva han sa hvis han så rett på ham men ingenting om han ikke så ansiktet på den som snakket, han hadde da sannsynligvis kommet på en form for leppelesing. 

• Liker 5
Skrevet

Peker han på ting langt unna, for å vise deg? F. eks fly, fugl, bil? Ser han dit du peker? Gjør han seg forstått med gester og non-verbalt språk? Dette skal være på plass ved denne alderen uavhengig av hørsel. 

Anonymkode: 65d60...258

• Liker 3
Skrevet
Tomas77 skrev (30 minutter siden):

Eldstemann var ørebarn. Væske i mellomøret der også. Flere drenoperasjoner med vekslende resultat før de tok de falske mandlene ved treårs alder. Da var språket langt bak hans jevnaldrende i barnehagen. Det gjorde susen, da satt endelig drenene mer enn noen måneder og allerede ved 4 årskontrollen (nærmere 5 i alder) var han innenfor normalspekteret på språk og ved skolestart har det kun blitt kommentert at han kan trenge litt logopedhjelp for r-en.

Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om ditt barn men væske i øret kan gi store hørselstap. Hos oss var det ped leder i barnehagen som oppdaget at sønnen vår skjønte hva han sa hvis han så rett på ham men ingenting om han ikke så ansiktet på den som snakket, han hadde da sannsynligvis kommet på en form for leppelesing. 

Wow så spennende og herlig at sønnen deres tok igjen de jevnaldrede ☺️ Takk for håp!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Peker han på ting langt unna, for å vise deg? F. eks fly, fugl, bil? Ser han dit du peker? Gjør han seg forstått med gester og non-verbalt språk? Dette skal være på plass ved denne alderen uavhengig av hørsel. 

Anonymkode: 65d60...258

han peker kun i bøker. Han strekker seg etter ting lang unna som han vil ha, men ikke for å vise. Men han kommer og gir oss ting han vil vise oss, eller tar hånda våres og leder oss til det han vil vise eller ha hjelp med. Han løfter hendene for å signalisere at han vil opp, han klapper, vinking har vi sett noen ganger men lite av det men håper det kommer nå. Han har begynt å se litt hvor vi peker men det er slike ting som bekymret meg ja  🙂

men i dag satt vi opp juletreet og ta han kom hjem løp han bort og tok på en av greinene med pekefingeren og så på oss og sa «eh eh eh». Så han kommuniserer greit endelig, men skulle jo helst sett ha n peke enda mer og ikke minst tidligere.

• Liker 1
Skrevet

For oss var det begge deler. Både autisme og væske

• Liker 2
Skrevet
Elhaym skrev (1 minutt siden):

For oss var det begge deler. Både autisme og væske

Det er såklart også en mulighet. Hvilke tegn hadde deres barn?☺️ Har hun/han språk nå?

Skrevet

To av barna mine har hatt veske i mellomøret og har fått dren rundt 2 års alder. Begge hadde forsinket språkutvikling.  Dvs de produserte få ord, men språkforståelsen var aldersadekvat. Den sosiale utviklingen ble ikke påvirket av dette.

Anonymkode: 1aaa7...23f

• Liker 4
Skrevet
Tomas77 skrev (2 timer siden):

Nesten akkurat den samme historien har vi hatt med vår eldste, her ble ingenting gjort før «alt» ble tatt ved 3,5 år; mandler, polypper og dren satt inn. Vi var imidlertid ikke bekymret for det sosiale, uten at jeg helt kan huske 18 mnd. Han var noe sein med gestikulering, men veldig kommunikativ med blikk og babling.

Hvordan er lekeferdighetene til barnet ditt? Blir leker brukt som de skal, eller er fokuset på detaljer, som spinning av hjul, og på sortering, sette i rekker etc. Og klarer du å skape felles fokus, altså vekke hans oppmerksomhet om ting du vil dele med han, som å lese bok sammen etc?

Anonymkode: 67573...d74

• Liker 4
Skrevet (endret)

Min lille er 19 måneder. Prater i vei og  babler i riktig toneleue der ordene mangler. Har  så smått begynt å sette sammen ord, dom «kom hit» og «Nei, den» osv.

Leker mye rollelek og simulerer gråt IG dyrelyder og matlyde og kjøretøylyder. Sier alle utropsord dom «Nei, og Hei, hade osv , Mamma og Pappa og navnene på de ulike kjæledyrene hjemme. 

Leker mye rollelek. Altså mater og trøster dukker, kjører med biler, lager mat på lekekomfyr, slipper dukken i gulvet og lager gråtelyder gor siden trøste og busse) Elsker «å skremme» og skrike «BOOO» også vi andre liksom bli redde. Er veldig «med». Liker å late som h*n slår seg for å få plaster. ALT hermes vil sjansen byr seg.  (Tar på leppestift, skiver ost, støvsuge, ta veske over skulderen orøver å kle på seg) Vill mest sv alt «hjelpe til med ting. 

Jeg tenker at hvis barnet er «med» og kommuniserer, litt som at man kan kommunisere med mennesker med et fremmed, fordi øyekontakt og gester er med, så ville jeg ikke krisemaksimert dersom ordene uteblir. 

Synes hun er er god på å forklare. 

Endret av Perle
Gjest WhisperingWind
Skrevet

En ting er språk. Er jo naturlig at det er forsinket om barnet hører dårlig. 

Men barn med autisme har ofte repeterende atferd, stimming, meltdowns, er veldig interesser i f. eks spinne på et hjul fremfor å leke med selve bilen etc. 

Atferd

• Utfører gjentatte bevegelser, som det å stå å gynge med kroppen eller vri hendene
  • Utvikler sære vaner og ritualer
  • Blir forstyrret av den minste endring i rutiner og vaner, som for eksempel at du flytter på en gjenstand som barnet har stilt opp
  • Kan være selvskadende, som å stange hodet i veggen eller å bite seg selv
  • Hyperaktivitet
  • Kan bli fascinert av deler av en gjenstand, som for eksempel hjulet på en lekebil, smaken eller lukten av bilen

De to her er vanskeligere å avgjøre når en vet at hørsel er nedsatt. 

Sosiale ferdigheter

• Barnet reagerer ikke på navnet sitt
  • Har redusert eller manglende interesse for omgivelsene
  • Unngår øyekontakt
  • Motsetter seg å bli løftet opp og kost med - skriker for å bli satt ned
  • Mindre variert lek med mindre fantasilek og imitasjon
  • Ønsker å leke alene - trekker seg tilbake i sin egen verden, eller har påfallende måte å være sammen med andre på

Språk

• Starter å snakke senere enn andre barn
  • Kan etterhvert slutte å bruke ord og setninger som det tidligere kunne si
  • Snakker med en unormal tone eller rytme, lager uvanlige lyder
  • Kan gjenta ord og setninger, men forstår ikke hvordan det skal bruke dem
  • Andre kan ha forholdsvis normal språkutvikling, men mangler evne til å forstå språkets undertoner, nyanser, ironi
  • Mindre bruk av gester som å vinke, peke, vise frem og nikke 

Skrevet

Har en niese som er ørebarn som fikk satt inn dren,  tror det det var ved ca tre år. Snakket omtrent uforståelig før dren.  Ligger fortsatt bak jevnaldrende ved 5 år og snakker dårligere enn min treåring. Det er uttalen som er problemet - ordforråd og språkforståelse er normal for alderen.

Anonymkode: da656...abe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nesten akkurat den samme historien har vi hatt med vår eldste, her ble ingenting gjort før «alt» ble tatt ved 3,5 år; mandler, polypper og dren satt inn. Vi var imidlertid ikke bekymret for det sosiale, uten at jeg helt kan huske 18 mnd. Han var noe sein med gestikulering, men veldig kommunikativ med blikk og babling.

Hvordan er lekeferdighetene til barnet ditt? Blir leker brukt som de skal, eller er fokuset på detaljer, som spinning av hjul, og på sortering, sette i rekker etc. Og klarer du å skape felles fokus, altså vekke hans oppmerksomhet om ting du vil dele med han, som å lese bok sammen etc?

Vår er også sen med gestikulering, men kommuniserer fint med blikk, babbling og leder oss til det han vil ha. Flink sånn sett..

han leker med leker slik de skal, ja. Han har veldig lite repeterende atferd , bare ting som er normalt for alderen med litt spinne i sirkler og går litt på tå av og til. Han har fin felles oppmerksomhet, men den kunne blitt bedre. Men han er flink å øre øyenkontakten, men han var sent ute med det. Det bekymrer meg.

Skrevet
WhisperingWind skrev (4 timer siden):

En ting er språk. Er jo naturlig at det er forsinket om barnet hører dårlig. 

Men barn med autisme har ofte repeterende atferd, stimming, meltdowns, er veldig interesser i f. eks spinne på et hjul fremfor å leke med selve bilen etc. 

Atferd

• Utfører gjentatte bevegelser, som det å stå å gynge med kroppen eller vri hendene
  • Utvikler sære vaner og ritualer
  • Blir forstyrret av den minste endring i rutiner og vaner, som for eksempel at du flytter på en gjenstand som barnet har stilt opp
  • Kan være selvskadende, som å stange hodet i veggen eller å bite seg selv
  • Hyperaktivitet
  • Kan bli fascinert av deler av en gjenstand, som for eksempel hjulet på en lekebil, smaken eller lukten av bilen

De to her er vanskeligere å avgjøre når en vet at hørsel er nedsatt. 

Sosiale ferdigheter

• Barnet reagerer ikke på navnet sitt
  • Har redusert eller manglende interesse for omgivelsene
  • Unngår øyekontakt
  • Motsetter seg å bli løftet opp og kost med - skriker for å bli satt ned
  • Mindre variert lek med mindre fantasilek og imitasjon
  • Ønsker å leke alene - trekker seg tilbake i sin egen verden, eller har påfallende måte å være sammen med andre på

Språk

• Starter å snakke senere enn andre barn
  • Kan etterhvert slutte å bruke ord og setninger som det tidligere kunne si
  • Snakker med en unormal tone eller rytme, lager uvanlige lyder
  • Kan gjenta ord og setninger, men forstår ikke hvordan det skal bruke dem
  • Andre kan ha forholdsvis normal språkutvikling, men mangler evne til å forstå språkets undertoner, nyanser, ironi
  • Mindre bruk av gester som å vinke, peke, vise frem og nikke 

Vi ser ikke noe særlig atpisk når det kommer til repeterende atferd eller rigid atferd. Han var sen med ikke-verbal kommunikasjon (men det har kommet seg veldig!) og språk.

Skrevet

Men hva tenker barnehagen? Det er vanskelig som foreldre å ikke se seg blind på eget barn.
Som forelder kan du forresten ta kontakt med ppt direkte og si at du ønsker en vurdering. Det pleier vanligvis å gå gjennom barnehagen, men om de vegrer seg og du er bekymret, ville jeg gjort det. Da vil de vurdere hvorvidt barnet ditt har behov for ekstra oppfølging, og ev anbefale henvisning videre.

• Liker 2
Skrevet

Vi har en gutt på 20 måneder nå, jeg har ofte lurt på det samme som deg når det gjelder mitt barn. Men her er vi ikke bekymret for hørsel og veske i mellomøret, han har veldig god hørsel, men prater likevel lite. Men han leker aktivt med de rundt seg, prøver å kommunisere, peker/strekker seg mot ting han vil ha. Vi har fått vite at han må nødvendigvis ikke peke på ting, det holder at han vil strekke seg mot ting han vil ha. 

Vår kommuniserer også ivrig med de rundt seg og liker å «tulle» for å få andres oppmerksomhet. Vi er overhode ikke bekymret for autisme, men han er kanskje litt sent ute språkmessig. Språkutvikling har virkelig tatt fart de siste 2 månedene. 

Mine råd er: 

A) Gi det litt tid 

B) snakk med barnehagen 

c) snakk med fastlege og helsesøster

Anonymkode: fa58a...19f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har en gutt på 20 måneder nå, jeg har ofte lurt på det samme som deg når det gjelder mitt barn. Men her er vi ikke bekymret for hørsel og veske i mellomøret, han har veldig god hørsel, men prater likevel lite. Men han leker aktivt med de rundt seg, prøver å kommunisere, peker/strekker seg mot ting han vil ha. Vi har fått vite at han må nødvendigvis ikke peke på ting, det holder at han vil strekke seg mot ting han vil ha. 

Vår kommuniserer også ivrig med de rundt seg og liker å «tulle» for å få andres oppmerksomhet. Vi er overhode ikke bekymret for autisme, men han er kanskje litt sent ute språkmessig. Språkutvikling har virkelig tatt fart de siste 2 månedene. 

Mine råd er: 

A) Gi det litt tid 

B) snakk med barnehagen 

c) snakk med fastlege og helsesøster

Anonymkode: fa58a...19f

Åå, hvem har fortalt han ikke må peke? Jeg har gjort sinnsykt mye research på autisme de siste månedene og spesielt i USA er det å ikke peke før 18 måneder nesten alltid autisme. Det å ikke isolere indeksfingeren for å peke er også ansett som et rødt flagg. Så er bare at jeg har lest så mye på akkurat det rundt Peking og hvor viktig det er. Så veldig deilig å høre at dere hsr fått beskjed om at andre kommunikasjonsmetoder også er «godkjente». 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men hva tenker barnehagen? Det er vanskelig som foreldre å ikke se seg blind på eget barn.
Som forelder kan du forresten ta kontakt med ppt direkte og si at du ønsker en vurdering. Det pleier vanligvis å gå gjennom barnehagen, men om de vegrer seg og du er bekymret, ville jeg gjort det. Da vil de vurdere hvorvidt barnet ditt har behov for ekstra oppfølging, og ev anbefale henvisning videre.

Vi var i kontakt med PPT allerede etter 2 uker i bhg i august for barnehagen reagerte raskt på det samme som oss (uten at vi da noe). De sa de ville evaluere nærmere dersom han ikke hadde utviklet seg språklig etter 6 mnd. Det blir da i januar. Barnehagen sier de er veldig fornøyd med utviklingen gans og mener at den ikke-verbale Utviklingen hans er god og teller som språklig utvikling. Men det er utviklingssamtale på nyåret og sa kommer vi kom til å ta opp tråden med PPT. Så vi Har tett og god dialog med både barnehage, lege og ppt. Ting bare går så TREIGT, og alle har så veldig «vent å se»-approach.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...