AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #1 Skrevet 24. november 2021 Det er jo ganske strengt i forhold til å måtte holde seg hjemme med symptomer. Og dette tror jeg hun utnytter. Hun har flere ganger hatt vondt i halsen som gir seg etter en dag eller to, føler seg ikke i form, veldig vondt i hodet etc. Jeg mistenker at hun sier dette for å få en fridag i ny og ne. Hvordan skal man egentlig kunne vite hva som er hva? Anonymkode: d3621...56f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #2 Skrevet 24. november 2021 Helt åpenbart har mange tatt seg litt for mange friheter som dette, men når eksamen kommer så klager de å mener de ikke har fått tilstrekkelig undervisning for de har ikke vært på skolen eller de har brukt e-læring som de mener ikke er godt nok. Noe som er ganske rart egentlig da der er folk som fullfører VGS på 2-år kun ved bruk av Khans Academy. Har vel med hva man gidder og ikke gidder å gjøre. Anonymkode: edc80...47a 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #3 Skrevet 24. november 2021 Jeg har satt ned foten. Hele fjoråret var skuslet bort i "hjemmeskole" og fjernundervisning. Så mye fravær i tillegg og sånn har det fortsatt i høst. Nå er det ikke lov å være hjemme ved annet enn feber eller såpass nedsatt allmenntilstand at jeg kan se det. Anonymkode: 4cb4d...b00 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #4 Skrevet 24. november 2021 Hvis hun er syk med vond hals ol så er hun frisk nok til å gjøre ting hjemme. Sett på tidssperre på tlf/nettbrett/tv og si at hun må gjøre skolearbeid/lekser/lese bok hjemme feks kl 9-14. Ikke la hun sove lenge osv. Anonymkode: 87cec...50e 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #5 Skrevet 24. november 2021 Kjøp inn hjemmetester fra apoteket. Da kan dere teste når hn føler seg dårlig. Sannsynligvis er det ikke Covid, og hn kan dra på skolen. Sånn ellers det kan det kanskje være en tanke å prøve å snakke med 15-åringen om hvorfor hn ikke vil på skolen? Det er kanskje en bakenforliggende årsak til at hn ikke vil på skolen? Sosialt, faglig, eller noe annet som er vanskelig? Anonymkode: 1ac80...a59 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #6 Skrevet 24. november 2021 Det er ikke bare skoler som opplever dette, men også arbeidsplasser. Nå vet jeg om flere arbeidsplasser som sier at hvis man har uspesifikke* og lette symptomer (klør litt i halsen, har litt hodepine, snufser litt) men er feberfri, har god allmenntilstand, og ellers er frisk, kan man komme på jobb, men med munnbind (har ikke kundekontakt, og jobber selvstendig). Det er litt vanskelig å vite hva som er "syk" og ikke akkurat nå, og jeg tror helsemyndighetene hadde gjort lurt i å spesifisere "hold deg hjemme hvis du er syk" litt mer detaljert. * Med uspesifikke symptomer mener jeg i denne sammenhengen symptomer som kan være starten på noe mer, men som mest sannsynlig er litt "morgengrugg". Anonymkode: d536a...971 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #7 Skrevet 24. november 2021 Du får si at siden hun er syk så ofte må tiltak i gang, legge seg tidlig, har normal døgnrytme i helgene, ingen mobil på rommet osv. og hjemmetester. Vondt i hodet? Ta en Paracet feks Anonymkode: 1706b...514 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #8 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke bare skoler som opplever dette, men også arbeidsplasser. Nå vet jeg om flere arbeidsplasser som sier at hvis man har uspesifikke* og lette symptomer (klør litt i halsen, har litt hodepine, snufser litt) men er feberfri, har god allmenntilstand, og ellers er frisk, kan man komme på jobb, men med munnbind (har ikke kundekontakt, og jobber selvstendig). Det er litt vanskelig å vite hva som er "syk" og ikke akkurat nå, og jeg tror helsemyndighetene hadde gjort lurt i å spesifisere "hold deg hjemme hvis du er syk" litt mer detaljert. * Med uspesifikke symptomer mener jeg i denne sammenhengen symptomer som kan være starten på noe mer, men som mest sannsynlig er litt "morgengrugg". Anonymkode: d536a...971 Symptomer som godt kan være korona for uvaksinert altså. Høres ut som en svært god plan. Anonymkode: b444d...aa6 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #9 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ganske strengt i forhold til å måtte holde seg hjemme med symptomer. Og dette tror jeg hun utnytter. Hun har flere ganger hatt vondt i halsen som gir seg etter en dag eller to, føler seg ikke i form, veldig vondt i hodet etc. Jeg mistenker at hun sier dette for å få en fridag i ny og ne. Hvordan skal man egentlig kunne vite hva som er hva? Anonymkode: d3621...56f Klarer hun seg på skolen faglig? I så fall hadde jeg ikke stresset med det. Kanskje hun har godt av å ha det litt roligere, eller kanskje hun faktisk er syk. Det er MYE sykdom som går for tiden. Anonymkode: b444d...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #10 Skrevet 24. november 2021 Kjøp inn hurtigtester, smertestillende og munnbind. Har hun ikke corona kan hun ta en smertestillende og ta på munnbind før hun drar til skolen. Dersom hun ikke er reelt syk kommer antallet dager hun føler seg dårlig til å gå drastisk ned. Anonymkode: 8d6f8...dc4 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #11 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har satt ned foten. Hele fjoråret var skuslet bort i "hjemmeskole" og fjernundervisning. Så mye fravær i tillegg og sånn har det fortsatt i høst. Nå er det ikke lov å være hjemme ved annet enn feber eller såpass nedsatt allmenntilstand at jeg kan se det. Anonymkode: 4cb4d...b00 Samme her. Hoste, feber og synlig dårlig. Mange som utnytter dette nå.. Anonymkode: 981aa...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #12 Skrevet 24. november 2021 Jeg ville jo først og fremst prøvd å finne ut av hvorfor hun ikke vil på skolen. Trives hun ikke så godt, eller er det bare det at skole er kjedelig? Ellers hadde jeg kjøpt inn hurtigtester/krevd test hver gang hun mente hun måtte være hjemme fra skolen pga symptomer. I tillegg hadde jeg sagt at dersom hun kun har litt vondt i halsen, så får hun jobbe med det faglige hjemme, slik at hun ikke går glipp av temaene de har den aktuelle dagen. Lese/lekser, ikke tv og telefon. Anonymkode: 9c562...15c 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #13 Skrevet 24. november 2021 Du kan jo ikke sende en ungdom på skolen med kraftig hodepine eller vondt i halsen. Det må minimum tas en negativ test først. Det du bør gjøre er å undersøke hva som ligger bak, er det mistrivsel, fagvansker eller er det bare fordi det er behagelig? Deretter er det viktig å gjøre det minst mulig interessant å være hjemme på dagtid. Så lenge hun ikke er sengeliggende kan hun både gjøre skolearbeid, husarbeid og andre typer plikter, i tillegg til at internett kan tas ned/mobil legges bort i skoletiden. Det er ikke som en straff, men rett og slett forebyggende. For noen ungdommer kan det bli så behagelig å daffe hjemme at de får vansker med å komme seg på skolen, der tempoet og kravene er langt større. Anonymkode: b10b6...39d 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #14 Skrevet 24. november 2021 Da jeg vokste opp hadde moren min en regel om at vi måtte stå opp og spise frokost, og hvis vi fortsatt følte oss syke etter å ha dusjet, kledd på oss og spist frokost så kunne vi gå og legge oss igjen. Jeg hadde venninner som ikke ble møtt med slike krav og de hadde mange flere fraværsdager enn broren min og jeg. Så jeg har valgt å kjøre samme greie på mine barn. Er utrolig hvor stor forskjell det er på ungdom som ligger i sengen og klager over at de er syke, og ungdom som sitter nydusjet ved kjøkkenbordet. Anonymkode: d48bc...c48 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå