Gå til innhold

Ferie dersom jeg begynner i ny jobb i mars

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å bytte jobb fra 1 mars. Må jeg ta ulønnet ferie f.eks i påskeferien da, eller hvordan er det?

Anonymkode: b6e4d...d73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men om du har jobb nå også vil du jo få utbetalt feriepenger derfra for å dekke inn ferie neste år.

Anonymkode: 21295...3fb

Skrevet

Vanligvis får du utbetalt feriepengene når du avslutter arbeidsforholdet, da er det opp til deg å sette disse tilside for ferie hos ny arbeidsgiver.

Sitat

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien.

Ferie (arbeidstilsynet.no)

Anonymkode: c4720...17c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vurderer å bytte jobb fra 1 mars. Må jeg ta ulønnet ferie f.eks i påskeferien da, eller hvordan er det?

Feriepengene opparbeidet du jo i 2021 i gammel bedrift. Når du slutter der så blir de utbetalt, du sparer dem og bruker dem i ferien.  Ferie i ny bedrift er ubetalt ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men om du har jobb nå også vil du jo få utbetalt feriepenger derfra for å dekke inn ferie neste år.

Anonymkode: 21295...3fb

Ja, så det har egentlig ikke noe å si om jeg skifter jobb så lenge jeg har hatt full jobb hele tiden?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, så det har egentlig ikke noe å si om jeg skifter jobb så lenge jeg har hatt full jobb hele tiden?

ts

Det stemmer. Såfremt du klarer å spare feriepengene fra forrige arbeidsgiver til du faktisk skal ha ferie 😄

Anonymkode: 41186...14a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...