Gå til innhold

Har virkelig ikke lyst til å sette epidural

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg ikke nevneverdig til fødsel, det er bare den delen med epidural jeg kjenner jeg gruer meg til.

Jeg er overvektig, og har fått beskjed om at jeg bør sette epidural uansett, helt i starten av fødsel, bare i tilfelle. Ikke selve smertestillende, men den greia man stikker i ryggen, så det ligger klart hvis jeg trenger det.

Er så redd de skal stikke feil og jeg ender opp lam eller noe sånt. Det er fortsatt 3 måneder til termin, men når jeg allerede gruer meg så mye til den biten så vet jeg at det ikke blir noe bedre de neste månedene.

Anonymkode: f913c...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo ikke ha epidural, går helt fint å føde uten. 

Anonymkode: 641ac...876

• Liker 15
Skrevet

Er jo mye annet du bør grue deg til med en fødsel enn akkurat epiduralen

Anonymkode: 3f017...3ef

• Liker 4
Skrevet

Ville prøvd å droppe epidural. Har hatt født fem barn. En fødsel med epidural, resten uten.

Epiduralen gjorde at fødselen stoppet opp. Ble den lengste og vondeste fødselen av alle fem.

Anonymkode: 9030f...820

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner deg, men bare fordi jeg har opplevd at den epiduralen ble satt feil og jeg ble lammet! Men vet du hva, sett tilbake er jeg glad jeg fikk den uansett. Min fødselshistore første gang og andre gang er to helt ulike mtp epidural men begge er like på at det når du trenger det er absolutt nødvendig! Det er mye verre å komme ut i fødsesl (som meg første gang) og så få epidural fordi det er noe med å ligge helt stille så de får satt den når det er både smerter fra riene, du er sliten og redd og det haster å få satt det jævla kateteret inn i ryggen liksom fordi både du og barnet er avhengig av det... Så ja, jeg skjønner deg basert på egne erfaringer men jeg er prøver også være tydelig på at jeg ville valgt å si ja i dag også på tross av dette.. 

• Liker 1
Skrevet

Dropp epiduralen? Jeg har født to stykk uten smertestillende, gikk greit det🙂

Anonymkode: 2d915...471

• Liker 4
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner deg, men bare fordi jeg har opplevd at den epiduralen ble satt feil og jeg ble lammet! Men vet du hva, sett tilbake er jeg glad jeg fikk den uansett. Min fødselshistore første gang og andre gang er to helt ulike mtp epidural men begge er like på at det når du trenger det er absolutt nødvendig! Det er mye verre å komme ut i fødsesl (som meg første gang) og så få epidural fordi det er noe med å ligge helt stille så de får satt den når det er både smerter fra riene, du er sliten og redd og det haster å få satt det jævla kateteret inn i ryggen liksom fordi både du og barnet er avhengig av det... Så ja, jeg skjønner deg basert på egne erfaringer men jeg er prøver også være tydelig på at jeg ville valgt å si ja i dag også på tross av dette.. 

Så du måtte sette det inn etter fødsel var skikkelig i gang?

Jeg er jo overvektig og vet at det kan føre til flere komplikasjoner under fødsel. Og det er legene tydelige på, og derfor anbefaler sterkt å sette inn KATETERET (husket ikke hva det kaltes, men det er det jeg mener) helt i startfasen av fødsel, før det blir vondt. Jeg må ikke få smertestillende, men da har de det klart i tilfelle de trenger det.

• Liker 3
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

epidural er verken du eller barnet avhengig av. Det er helt frivillig. 

Anonymkode: 334c2...245

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må jo ikke ha epidural, går helt fint å føde uten. 

Anonymkode: 641ac...876

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville prøvd å droppe epidural. Har hatt født fem barn. En fødsel med epidural, resten uten.

Epiduralen gjorde at fødselen stoppet opp. Ble den lengste og vondeste fødselen av alle fem.

Anonymkode: 9030f...820

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dropp epiduralen? Jeg har født to stykk uten smertestillende, gikk greit det🙂

Anonymkode: 2d915...471

Jeg mener selve kateteret de setter inn i ryggen der de tilfører epidural. Visste ikke hva det het når jeg laget tråden, trodde alt bare kaltes epidural😅

Skrevet

Jeg var overvektig, typ 20 kg for mye når jeg fødte to av mine barn. Født uten komplikasjoner og epidural. Det er en stund siden da, 16 og 13 år. 

men om du er sterkt overvektig vil de nok legge inn epidural mtp keisersnitt. Overvekt indikerer komplikasjoner under fødsel. 

Anonymkode: 666bd...e83

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har operert med epidural for smertestillende etterpå. Jeg kvidde meg helt vilt til innsettet av kateteret, og det var ikke direkte behagelig. Men det var over på kort tid og det gikk helt fint. Jeg har også hatt veneflon i hånden og det var heller ikke behagelig - men jeg synes egentlig det var langt verre enn å sette epiduralkateteret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var overvektig, typ 20 kg for mye når jeg fødte to av mine barn. Født uten komplikasjoner og epidural. Det er en stund siden da, 16 og 13 år. 

men om du er sterkt overvektig vil de nok legge inn epidural mtp keisersnitt. Overvekt indikerer komplikasjoner under fødsel. 

Anonymkode: 666bd...e83

Ja det er det de vil. Legge det inn så alt er klart i tilfelle de MÅ ha det, som ved keisersnitt. Og jeg vet at jeg burde takke ja, fordi det er greit å ha det ferdig før smertene er så store at det er vanskelig å sitte stille. Men jeg er så redd for å bli lammet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så du måtte sette det inn etter fødsel var skikkelig i gang?

Jeg er jo overvektig og vet at det kan føre til flere komplikasjoner under fødsel. Og det er legene tydelige på, og derfor anbefaler sterkt å sette inn KATETERET (husket ikke hva det kaltes, men det er det jeg mener) helt i startfasen av fødsel, før det blir vondt. Jeg må ikke få smertestillende, men da har de det klart i tilfelle de trenger det.

Ja, første gang måtte jeg det da jeg ikke fikk nok åpning selv med ekstra hjelp. Jeg gikk i 40 timer med veer med 5 minuter mellom riene før jeg fikk epidural til slutt da det var fare for keisersnitt - jeg fødte heldigvis vanlig, men ikke uten komplikasjoner for både meg og barnet - men det gikk fint tross alt, det gikk helt fint! 

epidural er verken du eller barnet avhengig av. Det er helt frivillig. 

Nei det er ikke frivillig hvis de vurderer deg til å ha behov for dette. Det er som sagt verre å komme dit at du står overfor mulig keisersnitt midt i løpet og da må sette inn denne i ryggen, det er mye mer utfordrende både for deg som fødende og for de som skal sette og det er større risiko i en slik setting. 

Det er viktig å huske at dette er en "rutine" og det er svært sjelden det går galt. I mitt tilfelle ble jeg lam fra nakken og ned, og kunne ikke stå selv før nesten to døgn etterpå, jeg hadde en dundrende hodepine lenge etter - men både barnet og jeg overlevde og er friske og raske fordi de gjorde alt riktig når alt gikk galt. Jeg vil alltid anbefale at man heller stoler på jordmor og sykehuset enn på mennesker på KG i en slik setting. OG det på tross av alt som gikk galt i mitt tilfelle.. Jeg er like fullt glad for den hjelpen jeg fikk, glad for at jeg etter 52 timer ble mor, glad for at selv om barnet ble fløyet til et annet sykehus i kritisk tilstand så gikk det bra med oss begge fordi de som jobbet med oss visste hva de gjorde når det var behov for dem! Glad for at deres kunnskap er så stor og glad for at de var så rolige og sikre på at dette gikk bra selv om det føltes som verdens undergang for meg der og da. 
Jeg var ikke overvektig eller hadde indikasjoner på at det skulle oppstå komplikasjoner overhode.

Endret av Carrot
  • Liker 6
Skrevet

Du trenger IKKE få satt epiduralkateter forebyggende. Jeg var overvektig grad fedme da jeg fødte to av mine barn. Raske, ukompliserte fødsler uten noen form for smertestillende eller inngrep overhodet. Overvekt KAN føre til komplikasjoner i fødsel, men det kan like gjerne gå helt fint. Du har rett til å bestemme dette helt selv!

• Liker 3
Skrevet
Lorieen skrev (3 minutter siden):

Du trenger IKKE få satt epiduralkateter forebyggende. Jeg var overvektig grad fedme da jeg fødte to av mine barn. Raske, ukompliserte fødsler uten noen form for smertestillende eller inngrep overhodet. Overvekt KAN føre til komplikasjoner i fødsel, men det kan like gjerne gå helt fint. Du har rett til å bestemme dette helt selv!

Jeg klassifiseres som fedme grad 3, derfor ønsker de sterkt å sette inn dette kateteret. Jeg merket at jeg forsvarer at de ønsker å gjøre det, de vet jo best, det er ingen tvil. Men jeg har virkelig ikke lyst🙈 Samtidig hvis det ender i keisersnitt eller de trenger det kateteret av andre grunner, så hadde det vært dumt av meg å ikke ha det klart. Ble forklart at det er vanskeligere å treffe riktig når man er overvektig, på grunn av det ligger mer fett utenfor der de stikker.

• Liker 1
Skrevet

Well well well, if it isn't it the consequences of your own actions.

Anonymkode: cd168...90a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg klassifiseres som fedme grad 3, derfor ønsker de sterkt å sette inn dette kateteret. Jeg merket at jeg forsvarer at de ønsker å gjøre det, de vet jo best, det er ingen tvil. Men jeg har virkelig ikke lyst🙈 Samtidig hvis det ender i keisersnitt eller de trenger det kateteret av andre grunner, så hadde det vært dumt av meg å ikke ha det klart. Ble forklart at det er vanskeligere å treffe riktig når man er overvektig, på grunn av det ligger mer fett utenfor der de stikker.

Du trenger ikke gi samtykke. Jeg var også fedme grad 3 og jeg hadde hverken venefloner eller epiduralkateter eller noe som helst (epidural hadde uansett vært uaktuelt for min del). Det er ikke gitt at din fødsel blir mer komplisert bare fordi du er stor.

De satte istedet skalpelektrode på baby under den ene fødselen min for å kunne overvåke ham litt ekstra. Han hadde det helt fint hele veien. Neste fødsel var det overhodet ingen intervensjoner/inngrep. 

Det du eventuelt risikerer, OM det skulle oppstå noe akutt, er at det blir keisersnitt i narkose fordi de ikke rekker å gi deg epidural. Men mest sannsynlig skjer ikke det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg mener selve kateteret de setter inn i ryggen der de tilfører epidural. Visste ikke hva det het når jeg laget tråden, trodde alt bare kaltes epidural😅

Det heter bare epidural ja, eller epidural kateter:) det du mener er at de vil legge inn epiduralen tidlig i fødselen, i tilfelle det blir bruk for den?

Anonymkode: 71128...5e4

Skrevet

Morsomt hvordan ingen leser det du skriver og ikke svarer på det du lurer på fordi de er så opptatt av seg selv og sine egne erfaringer. Det er nok en grunn til at legene anbefaler deg å gjøre det. Hvis du er redd for at de skal stikke feil så vil jeg tro at det er bedre å sette den inn før fødselen kommer ordentlig i gang fordi du enda ikke er så smertepåvirket og situasjonen fremdeles er ganske rolig. Du kan helt sikkert nekte å gjøre det, men hvis det blir hastekeisersnitt tror jeg ikke du har noen valg. Da kan du jo tenke over om du ønsker at det skal bli gjort under rolige omstendigheter før fødselen kommer i gang eller om du vil at det skal bli gjort i hui og hast etter potensielt mange timer i aktiv fødsel fordi de må få ut babyen NÅ. 

Anonymkode: 02958...c9f

• Liker 14
Skrevet
Carrot skrev (19 minutter siden):

Ja, første gang måtte jeg det da jeg ikke fikk nok åpning selv med ekstra hjelp. Jeg gikk i 40 timer med veer med 5 minuter mellom riene før jeg fikk epidural til slutt da det var fare for keisersnitt - jeg fødte heldigvis vanlig, men ikke uten komplikasjoner for både meg og barnet - men det gikk fint tross alt, det gikk helt fint! 

Nei det er ikke frivillig hvis de vurderer deg til å ha behov for dette. Det er som sagt verre å komme dit at du står overfor mulig keisersnitt midt i løpet og da må sette inn denne i ryggen, det er mye mer utfordrende både for deg som fødende og for de som skal sette og det er større risiko i en slik setting. 

Det er viktig å huske at dette er en "rutine" og det er svært sjelden det går galt. I mitt tilfelle ble jeg lam fra nakken og ned, og kunne ikke stå selv før nesten to døgn etterpå, jeg hadde en dundrende hodepine lenge etter - men både barnet og jeg overlevde og er friske og raske fordi de gjorde alt riktig når alt gikk galt. Jeg vil alltid anbefale at man heller stoler på jordmor og sykehuset enn på mennesker på KG i en slik setting. OG det på tross av alt som gikk galt i mitt tilfelle.. Jeg er like fullt glad for den hjelpen jeg fikk, glad for at jeg etter 52 timer ble mor, glad for at selv om barnet ble fløyet til et annet sykehus i kritisk tilstand så gikk det bra med oss begge fordi de som jobbet med oss visste hva de gjorde når det var behov for dem! Glad for at deres kunnskap er så stor og glad for at de var så rolige og sikre på at dette gikk bra selv om det føltes som verdens undergang for meg der og da. 
Jeg var ikke overvektig eller hadde indikasjoner på at det skulle oppstå komplikasjoner overhode.

Jo det er helt frivillig. Hvis ikke du er innlagt på tvang da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...