Gå til innhold

Hva slags type sild for nybegynnere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje litt rart spørsmål, men sønnen min på 12 har lyst til å prøve sild i julen. Ingen andre i familien liker det så her er jeg helt blank. Han er generelt en som spiser alt og liker veldig mye forskjellig. Det finnes jo så mange typer sild, hvilken burde man starte med om man aldri har spist det før? 

Anonymkode: 361d8...5b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Copp sin rømmesild,  tror merket heter "verdens beste"  Den er mild og veldig god.  Jeg spiser den ofte, synes det er det merket som ligner mest på hjemmelaget.  

Anonymkode: bd0e3...22f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Copp sin rømmesild,  tror merket heter "verdens beste"  Den er mild og veldig god.  Jeg spiser den ofte, synes det er det merket som ligner mest på hjemmelaget.  

Anonymkode: bd0e3...22f

Ja den er veldig god.

Sursild og tomatsild er også gode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har et barn som vil prøve ny mat! Tomatsild er lett å like fordi vi er vant til tomatsaus på mye annet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild og ansjos er klassikere til julefrokosten.

Det går an å starte i det små med en eske hermetiske gaffelbiter som har omtrent samme konsistens som sild i biter.  Ansjos er tradisjonell julemat, og fra gaffelbiter kan man gå til filetert ansjos, eller rett på de hele man må filetere selv. (Blå boks).

Sild kommer i mange varianter.  Noen milde og noen litt mer smakfulle.  Sursild er en sikker vinner for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Da står Coops rømmesild på planen og siden han liker makrell i tomat tenker jeg at tomatsild også må være et sikkert stikke. Han foreslo selv sursild så kanskje det også. Får vel begynne med 1-2 sorter og se hvordan det går før vi fyller kjøleskapet med sild. 

Han er veldig eventyrlysten i matveien og en veldig takknemlig gutt å lage mat til. Det setter vi veldig pris på siden vi har et annet barn av motsatt sort. :Knegg:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar. Da står Coops rømmesild på planen og siden han liker makrell i tomat tenker jeg at tomatsild også må være et sikkert stikke. Han foreslo selv sursild så kanskje det også. Får vel begynne med 1-2 sorter og se hvordan det går før vi fyller kjøleskapet med sild. 

Han er veldig eventyrlysten i matveien og en veldig takknemlig gutt å lage mat til. Det setter vi veldig pris på siden vi har et annet barn av motsatt sort. :Knegg:

Veldig kult og koselig å se at sønnen din liker å prøve ut ting! :) 

De tre typene der er trygge og gode valg :) 

Liker han makrell i tomat er nok sjansen god for at han liker tomatsild i alle fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👏 Så flott med et barn som ønsker å prøve ut nye smaker. Og en applaus til: :klappe: Så flott at dere foreldre støtter opp om det selv om barnet ønsker å smake ting dere ikke liker selv! 👍

Jeg ser du har bestemt deg for hvilke du skal prøve nå, og jeg gikk inn her for å foreslå rømmesild eller tomatsild, jeg også. De er nok enklest å like. Sursild er kanskje den typen som er minst nybegynnervennlig av de tre du har valgt pga at den har en syrlig eddiklake, men samtidig så er det nok den som er den største klassikeren på sildebordet. 

Hvis han liker smaken av ramsløk, så kan jeg også anbefale ramsløksild. Det er en rømmesild med ramsløk i sausen. Jeg synes den har en veldig rund og fin smak. 

Jeg vil samtidig tipse om at Spar har 10-kronersmarked denne uka, og at de har mange forskjellige slags sild til 10 kroner per glass. Da koster det i alle fall lite å teste ut et par-tre slag. (Og før noen misforstår: jeg oppfordrer selvsagt ikke til sløsing og kasting av mat.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (På 24.11.2021 den 10.02):

Sild og ansjos er klassikere til julefrokosten.

Det går an å starte i det små med en eske hermetiske gaffelbiter som har omtrent samme konsistens som sild i biter.  Ansjos er tradisjonell julemat, og fra gaffelbiter kan man gå til filetert ansjos, eller rett på de hele man må filetere selv. (Blå boks).

Sild kommer i mange varianter.  Noen milde og noen litt mer smakfulle.  Sursild er en sikker vinner for meg.

Ikke glem egg eller eggrøre når du serverer gaffelbiter til en som aldri har smakt det før. 

Anonymkode: ce1a8...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hero1 skrev (På 25.11.2021 den 19.08):

Er det ikke bare gamle folk som spiser sild? 

Nei. :) 

Anonymkode: 87f75...013

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for sent å komme med tips så takk for flere svar. Om han liker det kjøper vi selvsagt flere typer så det er bare bra å vite hva andre synes er ekstra godt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 11.01):

Ja, der har du skutt gullfuglen! Klassisk problem er jo at ungene ikke vil smake på NOE nytt. Prøver man å servere en ny matrett, sender de deg blikket som om du hadde satt en tallerken gift foran dem og prøvde å ta kål på ungen ved å lure i dem det....

Fortsett å kjøpe de nye matrettene og tingene han ber om! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 11.01):

Utsira sild og sursild er ganske likt. Men Utsira silden er bedre på smak. Vokste opp med endel sursild på brødskiva. Men foretrekker Utsira silda i dag. Den har litt bedre krydder smak og litt mindre fisk i smaken. 

Anonymkode: aa634...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...